همه چیز در مورد نعوظ (راست شدن آلت) در خواب

راست شدن آلت در خواب نعوظ صبحگاهی خرید کاندوم از سالمید
بازدید 21700

راست شدن آلت در خواب نعوظ صبحگاهی خرید کاندوم از سالمید

گاهی عجیب و گاهی خجالت آور است. این پدیده ایست که تقریباً نیمی از انسانهای دنیا با آن سر و کار دارند. اما دلیل علمی نعوظ صبحگاهی یا همان راست کردن بی اراده در خواب چیست؟ در مطلب امروز سالمید به این پدیده جالب خواهیم پرداخت.

نعوظ صبحگاهی با اسم علمی NPT یا Nocturnal Penile Tumescence به معنای تورم شبانه آلت مردانه (که البته هیچ ارتباطی هم با پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای (NPT) ندارد!) یا نعوظ در هنگام خواب و یا بیدار شدن است. همه مردانی که نارسایی نعوظ ندارند به طور کاملاً طبیعی این پدیده را برای سه تا پنج بار حین خواب تجربه میکنند.

نعوظ صبحگاهی حتی در جنین هم برای فرزند رخ میدهد و طی عمر وی ادامه دارد. البته آقایان در چنین اتفاقاتی تنها نیستند. خانمها هم پدیده مشابهی به اسم نعوظ کلیتوریس (چوچوله) و یا تجمع خون در واژن را حین خواب تجربه میکنند. غیر از انسانها بسیاری از پستانداران نیز تجربه نعوظ صبحگاهی دارند.

با اینکه تئوریهای مختلفی برای توضیح نعوظ صبحگاهی طی سالهای اخیر ارائه شده است، دلایل اصلی آن همچنان مبهم است. نعوظ صبحگاهی همانند نعوظ کلیتوریس در ارتباط باخوابهاییست که با حرکت سریع چشم و پلک (اصطلاحا REM یا Rapid Eye Movement) همراه است. یک ایده اینست که طی این نوع خوابها، سلولهایی از مغز که مرتبط با کنترل ماهیچههای آلت هستند، اصطلاحاً خاموش میشوند. بنابراین وقتی فعالیت آنها طی خواب کند میشود، واکنشهای تستسترون در بدن موجب نعوظ میشود.

همچنین ادعا شده که نعوظ صبحگاهی در ارتباط با آزاد شدن اکسید نیتروژن است. اکسید نیتروژن توسط سلولهایی در رگهای خونی ترشح میشود که به روان شدن خون و در نتیجه راحتی عضلات کمک میکند. همین روان شدن خوب باعث ضخیمتر شدن رگها و درنتیجه افزایش جریان خون به آلت میشود که نهایتاً منجر به نعوظ خواهد شد.

آیا نعوظ صبحگاهی فایدهای هم دارد؟

تا اینجا به چرایی این پدیده پرداختیم اما آیا فایدهای هم دارد؟ تئوریهایی مطرح هست که ادعا میکند این پدیده به سلامتی آلت کمک میکند. نعوظ باعث میشود که پوست بزرگ شونده آلت، کشیده شود که در نتیجه رسیدن اکسیژن به آن را تسهیل میکند. رسیدن اکسیژن به پوست، منجر به شادابی و جلوگیری از فساد آن میشود. این در حالیست که نرسیدن اکسیژن کافی به پوست یکی از دلایل نارسایی نغوظ در مردان است.

یک تئوری جالب دیگر اشاره دارد به جلوگیری طبیعی از شب ادراری. به طور کلی دو نوع نعوظ وجود دارد: نعوض ذهنی و رفلاکس. نعوظ ذهنی در اثر تفکرات و تصورات تحریک آمیز است که توسط سیگنالهای عصبی ساطع میشود. اما نوع دوم یا رفلاکس، ارتباطی با افکار تحریک آمیز ندارد و به طور غیر اختیاری و در اثر مثانه پر رخ میدهد. عصبهایی که نعوظ رفلاکس را کنترل میکنند با مثانه پر نیز تحریک میشوند. از آنجاییکه ادرار کردن در مردان با آلت راست شده بسیار سخت است (امتحان کنید!)، تصور میشود که که نعوظ صبحگاهی عملاً مانع طبیعی بدن برای جلوگیری از ادرار است. هرچند که نتیجه این نظریه قابل ستایش است اما به نظر خیلی محتمل نیست زیرا بدن مکانیزمهای متنوع و کاراتری برای جلوگیری از شب ادراری دارد.

نتیجهگیری

دلایل مختلفی برای توجیه پدیده نعوظ صبحگاهی مطرح شده است. ما در سالمید معتقدیم محتمل ترین نظریه، مربوط به مکانیزم بدن برای حفظ سلامتی آلت مردانه است. همچنین فراموش نکنیم که این پدیده، هرچند گاهی خجالتآور، اما کاملاً طبیعیست.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حلیمه گفت:

    آیا جماع با نعوذ صبحگاهی بخصوص که احساس ادرار هم داشته باشید مانعی ندارد؟

    1. سالمید گفت:

      تا جایی که ما میدونیم خیر.

    2. ج گفت:

      من پنجاه سال سن دارم نعوذ صبگاهی یا نعوذ شبانه زیاد دارم اذیت می شوم.خواهشمند است راهنمای فرمائید ضمنا من داروی متفرومین و فشار استفاده می کنم

      1. سالمید گفت:

        سلام لطفاً به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

      2. باسلام و ارز خسته نباشید شما هرشب که میخواید بخوابید یک لیوان شیر بخورید و اگر نشد و همان اتفاق افتاد میتوانید به درمانگاه خودتان را معرفی کنید باتشکر

  2. علی گفت:

    با سلام
    بنده تا چند ماه پیش احتلام شبانه زیادی داشتم به طوری که بعضی وقت ها هر شب در خواب محتلم میشدم یا هر شب ۲ بار محتلم میشدم تا این که خود سرانه قرص فلوکسیتین مصرف کردم بعد از مصرف این قرص احساس کردم در خواب وقتی میخواهم محتلم بشم منی خارج نمی گردد و انزال ناقص میشود و شکمم شدیدا درد میکند عرق میکنم شکمم قر قر میکند و صدا میدهد الان ۶ ماه هست که هر شب این حالت دست میدهد و انزال ناقص صورت میگیرد و زمانی که میخواهد منی خارج شود به عقب برمیگردد و خارج نمیشود

    1. علی گفت:

      لطفا پاسخ دهید

    2. سالمید گفت:

      سلام لطفاً به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  3. ali گفت:

    سلام من ۳۶سال سن دارم چند وقتی میشه که شبا وقتی میخوابم حدودا یک ساعت یا نیم ساعت از شدت شق درد بیدار میشم در حالیکه این موقع هیچ میل جنسی هم ندارم ولی مث اهن سف میشه و اذیتم میکنه
    دلیلش چیه ؟
    لطفا پاسخ بدین

    1. سالمید گفت:

      سلام به طور معمول نعوظ در خواب میتواند ۳۰ دقیقه یا بیشتر پس از بیدار شدن طول بکشد. اگر پس از بیدار شدن بیش از یکساعت دچار نعوظ هستید و یا درد دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

  4. رسول گفت:

    سلام ایا در گرما الت مرد بلند میشه غیر از صبح یا ن ؟
    لطفا سریع جواب بدین

    1. سالمید گفت:

      سلام
      این پدیده ارتباطی به دما ندارد و در خواب رخ میدهد.

  5. هادی گفت:

    سلام راهی برای درمان نعوظ نیست؟

    1. سالمید گفت:

      سلام
      البته که انواع درمانها برای اختلالات نعوظ وجود دارد و اثربخش هم هستند. از درمان دارویی تا تغییرات در سبک زندگی و حتی جراحی. برای اینکه بدانید به کدام درمان نیاز دارید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

  6. فاطمه گفت:

    سلام نامزد بنده چند مدته که دچار نعوظ زیاد میشود در طول روز چندین بار این اتفاق برشون رخ میده درصورتی که هیچ فیلم یا چیز تحریک کننده ای،هم نگاه نکردند و باعث خجالتشون میشهه ممکن وسط خیابان این اتفاق براشون بیفته و بعضی از نعوظشون هم اخرش درد داره لطفا راهنمایی کنید

    1. سالمید گفت:

      سلام
      لطفاً به پزشک اورولوژیست مراجعه نمایید.

  7. یه پسر گفت:

    سلام من یه پسر۱۴ ساله هستم وقتی صبح ها نعوظ میشم پس از ادرار نعوظم از بین میره مشکلی دارم

    1. سالمید گفت:

      سلام این اتفاق غیر طبیعی نیست حتی اگر برای مدتی هر روز صبح رخ دهد.

      1. یه پسر گفت:

        مزاحم میشم ولی یه سوال دیه دارم من هر وقت ادرار کنم از وقتی یادمه حالت نعوظم تموم میشه

  8. نیما گفت:

    سلام ۱۵ سالمه و مشکلم اینه که در روز خیلی کم به نعوظ میرسم ایا مشکلی دارم شاید در روز چهار یا پنج بار اونم با فیلم و … عادی اصلا نمیشه

    1. سالمید گفت:

      سلام
      اول اینکه قرار نیست مرتب به نعوظ برسید یا روزی چندبار! نعوظ یک فرآیند طبیعیست که آن هم طی یک رابطه سالم مورد نیاز است و نه سایر اوقات لذا به آن نپردازید. ضمناً توصیه میکنیم از پورن و تحریک مصنوعی اجتناب کنید. این مقاله را بخوانید.

  9. میلاد گفت:

    سلام.بنده شنیدم اگر در صبح الت نعوظ نداشته باشه موقع بیدار شدن ادم مشکل جنسی داره با این اینکه کلا من هنگام رابطه ضعیف هستم قبلا دکتر هم رفتم ولی گفتن مشکل نداری ولی نتیجه ای نگرفتم ..زمان بچگی در صبح خیلی نعوظ داشتم ولی الان که ۳۲سال دارم هر چند ماه شاید یکبار .ایا مشکلی دارم .با تشکر

    1. سالمید گفت:

      سلام داشتن یا نداشتن نعوظ صبحگاهی نشانه داشتن یا نداشتن مشکل جنسی نیست.

  10. م گفت:

    منم احساس میکنم با گرما بیش از حد ارتباط داره

  11. یه پسر گفت:

    سلام من یه پسر هفده ساله هستم که تسلط کامل برروی ارضا شدنم دارم (باتمرین فراوان)اما از وقتی با نامزدم اشنا شدم هر وقت میخوام نوازشش کنم به نعوظ کامل میرسم و از منی خارج میشه (بدون ارضا شدن)و شدیدا از این اتفاق رنج میبرم چون هم باعث خجالتم میشه لطفا راهنماییم کنید و سریع پاسخ دهید با تشکر

    1. م گفت:

      بیرون آمدن منی در مردان سه نشانه داره ممکنه ودی وذی یا مذی ازت خارج میشه و منی نباشه باید پیش متخصص بررسی کنی

    2. نیما گفت:

      چه تمرینایی☹لطفا بگو

  12. محمد گفت:

    سلام من یک نوجوان ۱۷ سالم و فکنم ماهی ۱بار یا ۲بار پدیده نعوظ برام یش نیاد مشکلی دارم ایا¿¿¿

  13. محمد گفت:

    سلام من خیلی کم نعوظ برام پیش میاد مشکلی دارم¿¿¿

  14. مهدی گفت:

    سلام خدمت شما .من ۱۵ سال سن دارم با این حال نفوظ صبحگاهی دارم گاهی اوقات هم بدون علت و خواست خودم الت تناسلی ام سفت میشه میخواستم بدونم این طبیعی هست ؟ و درمان هاش چیه؟
    با تشکر،

    1. سالمید گفت:

      سلام
      بله طبیعی هست نگران نباشید. اگر در حال بیداری و بغیر از نعوظ صبحگاهی دفعاتی که بی اختیار این اتفاق می افتد ادامه دار بود به پزشک مراجعه کنید.

  15. محمد گفت:

    با سلام.من ۱۵سالمه. من توی راه رفتن یک دفعه بدون هیچ تحریکی نعوظ پیدا میکنم ومایه خجالته وسط شهر و اینکه من خواب های جنسی دیدم حدودا۴بار و در یکیشون حس کردم جغ زدم نمیدونم چیکار کنم و هر روز من نعوظ دارم نه در خواب بلکه خیلی وقت ها

  16. یه نفر گفت:

    سلام من هنگام نعوظ یکدفعه بی اختیار ادرار میکنم لطفا راهنمایی کنید

  17. محمد گفت:

    سلام همسرم میگه هنگام صبح دستت تو شلوارته و آلتتو میگیری.چیکار کنم ترک کنم
    خودم متوجه نمیشم

  18. پ۳۶۵ گفت:

    من وقتی در حالت خواب هستم وقتی سمت راست میروم یا چپ الت تناسلی به همان سمت میرود

  19. الوین گفت:

    سلام. پسر من ۷سالشه. بار ها دیدم که به هنگام ادرار کردن حالت نغوذ اتفاق می گفته و پس از تمام شدن ادرار ارام ارام از این حالت خارج میشه. ایا مشکلی وجود داره؟

  20. Arya گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه. آلت من با کار های مردانه مثل پوشیدن شلوار پارچه ای و کفش چرم مردانه راست میشه(نعوظ).میخواستم ببینم طبیعیه؟

  21. احمد گفت:

    سلام دکتر من هر وقت اگر تحریک هم شوم هم نعوظ رخ میده و هم اگه تحریک نشم لطفاً رهنمائی ام کنید

  22. کمال گفت:

    نعوظ صبحگاهی به غلضت خون و عدم امکان برگشت خون از کپسول های اطراف آلت تناسلی به سیستم گردش خون مربوط می شود. معمولا با از جا برخاستن و قدری راه رفتن دریچه های کپسول اجازه خروج خون را می دهند و آلت شل می شود.
    بهتر است شب از غذاهایی که با گوشت قرمز یا جگر مرغ و گوسفند تهیه می شود پرهیز کرد و مواد غذایی با آهن بالا را کنار گذاشت.
    بعضی از داروهای مرتبط با پروستات هم می توانند در ایجاد چنین مشکلی موثر باشند.

  23. Z گفت:

    سلام خسته نباشد من و شوهرم سر کاری هستیم ک دختراش حجاب جالبی ندارن در شرایطی ک من حجابمو رعایت میکنم و هروقتم ک توی او جمع هستیم همسرم بعدش اصلا دیگع سمتم نمیاد و دلیلشم میپرسم ک چرا رفتارت اینجوره میگه خستم . پیش اومده ک یبارم وقتی از سفر با همکارا برمیگشتیم شوهرم داخل خاب آلتش راست شده واین قضیع واقعن ناراحتم کرده جوری ک دیگه حاضر نیستم باهاش زندگی کنم. لطفن راهنماییم کنین ممنون میشم

    1. jafari گفت:

      هرچند که نعوظ در خواب گاهی اوقات بی ربط به اتفاقات روزمره است، اما پیشنهاد میکنم برای رفع نگرانی با یک مشاور خانواده مشورت کنید

  24. پسر گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه وقتی بیدار میشوم یا وقتی میخوام بخوابم آلت م شق میشه و یا در کوچه هم این اتفاق میفته حتی بعضی وقتا کمی از منی هم خارج میشه
    لطفا جواب بدین

    1. jafari گفت:

      این ها پاسخ نرمال بدن شما به سطح بالای هورمون تستوسترون هست که متناسب با سن شما، در مرحله رشد تو بدن افزایش پیدا میکنه و کاملا طبیعیه

  25. عرفان گفت:

    سلام من شونزده ساله هستم و نعوظ صبحگاهی تا جایی که یادمه ندارم و اینکه صبح ها به طور نصفه این اتفاق میفته وکامل نیست. مشکلی دارم؟

    1. jafari گفت:

      سلام،
      خیر. نعوظ نداشتن هم درست مثل نعوظ داشتن هنگام بیدار شدن از خواب کاملا نرماله و هیچکدام نشانه ی وجود مشکل نیست

  26. حسن گلی گفت:

    سلام ، اگر در یک روز چندین بار نعوظ بشه و‌عدم نعوظ ؛ براش ضرری نداره ؟

  27. رضا رجبی گفت:

    سلام . ببخشید من ۶۵ سالمه وهرروز صبح نعوظ دارم . اشکالی نداره؟

  28. امین گفت:

    ۱۷ سالمه اتفاق افتاده با چت هم شق کردم😕بنظرم زود انزالم
    خیلی نگرانم راهی پیشنهاد میدید؟

  29. علی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من ۱۶ سالم هست و در طول روز تعداد دفعات زیادی به مدت کوتاه نعوظ میکنم و کاملا بی دلیل این امر اتفاق میفته!!!
    مشکلی وجود داره یا توی این سن امر طبیعی هست؟؟
    باتشکر از شما

    1. jafari گفت:

      سلام
      با توجه به این که شما همچنان سنین بلوغ را می گذرانید، نوسانات میزان هورمون جنسی تستوسترون در بدن شما میتواند توجیهی بر این امر باشد. کاملا طبیعی ست و جای نگرانی نیست

  30. Taha گفت:

    سلام دکتر
    ببخشید من روزانه حداقل پنج ساعت نعوظ دارم به همراه درد شدید و طوری هست که میخواد شلوار رو پاره کنه مامانم هم زیاد بهم گفته ولی وی کار کنم
    شب موقع خواب هم نعوظ میکنم به همراه درد زیاد که تا دو ساعت خوابم نمیبره بعضی وقت ها تا صبح
    دکتر لطفاً اگر میشه راهکار پیدا کنید دیگه دارم به مرز خودکشی میرسم در ضمن ۱۴ سالم هست

    1. jafari گفت:

      سلام. با توجه به علائم و درد شدیدی که ذکر کردید بهتره توسط پزشک متخصص اورولوژی ویزیت بشید و آزمایش های هورمونی لازم رو انجام بدید.

مشاهده بیشتر