۰

عفونت مجرای ادراری (UTI)

عفونت مجرای مجاری ادرار زنان مردان میزراه کلیه التهاب عوارض ترشحات سوزش خارش مثانه درد باکتری خون دماغ اسفراغ شستشوی واژن UTI Urinary Tract Infections
بازدید 1010

مرجع بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی سالمید > باکتریایی > عفونت مجرای ادراری (UTI)
عفونت مجرای مجاری ادرار زنان مردان میزراه کلیه التهاب عوارض ترشحات سوزش خارش مثانه درد باکتری خون دماغ اسفراغ شستشوی واژن UTI Urinary Tract Infections

آیا تابه‌حال به شما گفته شده که بلافاصله پس از برقراری رابطه جنسی، ادرار کنید؟ دلیلی برای این کار وجود دارد. بیماری ماه عسل یا عفونت‌های مجرای ادراری (UTIs)، خصوصاً برای افرادی که در مورد بهداشت رابطه جنسی اطلاعات چندانی ندارند، یک دردسر محسوب می‌شود.

عفونت مجرای ادراری (UTI) چیست؟

در زمان ابتلا به یک عفونت مجرای ادراری، تنها یک بخش از بدن عفونی نمی‌شود. تمامی مجاری و ارگان‌های مجرای ادراری در این بیماری درگیر می‌شوند: میزراه، مثانه و حتی کلیه‌ها. عفونت مجرای ادراری، خصوصاً اگر کلیه‌ها را درگیر کند، مسئله‌ای بسیار جدی محسوب می‌شود. اگر کلیه‌های شما عفونی شده باشند و درمان نشوند، احتمال آسیب دائمی به توانایی در دفع ادرار در وحله اول و سپس عوارض جانبی بسیار جدی وجود دارد. درصورتی‌که احتمال ابتلا عفونت مجرای ادراری در شما وجود دارد، مراجعه به پزشک امری بسیار مهم تلقی می‌شود.
زنان بیشتر به عفونت مجرای ادراری مبتلا می‌شوند، زیرا آن‌ها میزراه‌های کوتاه‌تری داشته و راه یافتن باکتری‌ها به آن‌ها در طی رابطه جنسی با مردان بسیار آسان‌تر است. بااین‌حال، این به معنی درمان‌ناپذیری این بیماری نیست.

انواع عفونت مجرای ادراری

  • عفونت مجرای مجاری ادرار زنان مردان میزراه کلیه التهاب عوارض ترشحات سوزش خارش مثانه درد باکتری خون دماغ اسفراغ شستشوی واژن UTI Urinary Tract Infectionsالتهاب عفونی میزراه یا عفونت میزراه. التهاب عفونی میزراه به شکل دفع ادرار همراه با درد یا سوزش، که اغلب تنها علامت بیماری است، بروز می‌کند.
  • پیلونفریت حاد: عفونت کلیه. اغلب موارد، عفونت کلیوی ناشی از سنگ‌های کلیه است، ولی بااین‌حال عفونت می‌تواند از بخش داخلی دیگری از مجرای ادراری نیز به کلیه‌ها منتقل شود. این فرم از عفونت، فرم حادتر عفونت مجرای ادراری بوده و باید فوراً درمان گردد.
  • التهاب عفونی مثانه. التهاب مثانه اغلب همراه با دفع دردناک ادرار است، ولی بااین‌حال علائم دیگری از قبیل احساس فشار در مثانه و یا وجود خون در ادرار نیز گاها دیده می‌شوند.این فرم از عفونت نیز بسیار خطرناک بوده و باید فوراً درمان گردد.

موارد ذیل نیز مشابه عفونت مجرای ادراری بوده ولی با آن متفاوتند:

علائم

انواع گوناگونی از علائم وجود دارند که می‌توانند به دنبال یک عفونت مجرای ادراری بروز نمایند. برخی از رایج‌ترین موارد عبارت‌اند از:

  • ادرار کدر، قرمز یا صورتی
  • فشار مکرر بروی مثانه همانند حس دفع ادرار
  • درد در قسمت پایینی شکم/یا درد در پشت در ناحیه زیر دنده‌ها
  • احساس درد یا سوزش در زمان دفع ادرار

این علائم می‌توانند بیانگر بیماری‌های کاملاً متفاوت دیگری همچون سنگ کلیه، بیماری پروستات یا برخی دیگر از انواع عفونت کلیوی (من‌جمله برخی بیماری‌های منتقله آمیزشی خاص) نیز باشند. عفونت مجرای ادراری حتی می‌تواند با بیماری‌های دیگری، همچون خراش ناشی از سنگ کلیه و میزراه که می‌تواند عفونت را در پی داشته باشد، همراه شود. بهترین راه برای تشخیص بیماری، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش ادرار است. پزشک بر اساس باکتری و تعداد گلبول‌های سفید ادرار شما قادر به تشخیص نوع عفونت باکتریایی‌تان است.

چه کار کنیم؟

عفونت مجرای ادراری مکرر می‌تواند حاصل یک مشکل بزرگ‌تر و جدی‌تر همانند دیابت، حاملگی، مشکلات پروستات و یا در اثر زمینه‌سازی این مسائل باشد. بدین ترتیب افراد باید در این موارد بسیار هوشیار باشند.
اگر این علائم را در خود، به همراه خون‌دماغ/استفراغ و یا تب مشاهده نمودید، اگر مسن‌تر از ۶۵ سال، حامله و یا مبتلا به یک بیماری هستید، عفونت مجرای ادراری شما می‌تواند جدی و خطرناک باشد. در این شرایط حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از عفونت مجرای ادراری

دفع ادرار پس از رابطه جنسی موجب می‌شود تا هرگونه میکروبی که احتمال دارد ضمن رابطه جنسی از بدن شریک جنسی به شما انتقال‌یافته باشد، از میزراه شسته شود. حتی درصورتی‌که از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، دفع ادرار پس از رابطه جنسی را به یک عادت خود تبدیل کنید. حتی دفع ادرار پیش از رابطه جنسی (به‌منظور دفع هرگونه باکتری اضافی پیش از مبتلا ساختن شریک جنسی‌تان) نیز توصیه می‌شود. بنابراین هر زمان به فکر برقراری رابطه جنسی افتادید، ادرار کردن را فراموش نکنید!

آیا راه دیگری برای جلوگیری از ورود باکتری‌ها به دستگاه تناسلی شما وجود دارد؟ استفاده از وسایل محافظتی، همانند کاندوم نیز می‌تواند مؤثر باشد. در حقیقت، مشخص شده است که کاندوم‌ها می‌توانند برای محرکی برای باکتری‌های خوب واژن محسوب شوند و بدین ترتیب شما راهی عالی برای پیشگیری از عفونت‌های خطرناکی همچون عفونت‌های مجرای ادراری پیدا می‌کنید.
حتی در طی رابطه جنسی مقعدی نیز از کاندوم (روانکاری شده) استفاده کنید. درست است- تنها به این دلیل که شما نمی‌توانید از طریق این نوع رابطه جنسی حامله شوید، به این معنی نیست که کاندوم به شما کمکی نمی‌کند. مقعد، مملو از انواع باکتری‌های آماده و خطرناک است، که می‌توانند طرفین را به بیماری مبتلا سازند. نفوذ برخی از این باکتری‌ها به میزراه آلت تناسلی مرد و یا واژن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اگر مبتلا به عفونت مجرای ادراری هستید و از این مسئله مطلعید شاید حتی با وجود درد شدید تمایل به رابطه جنسی داشته باشید. ما در سالمید توصیه میکنیم در این شرایط تا پس از درمان جداً از برقراری رابطه بپرهیزید. این کار نه تنها موجب می‌شود تا احتمالاً درد زیادی را تحمل کنید، که خطر انتقال عفونت به همسرتان را نیز دارد. متعاقباً، همسرتان نیز می‌تواند در آینده این عفونت را دومرتبه به شما برگرداند و در نتیجه چرخه‌ای عفونی ایجاد شود. پس بهتر است از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید.

همچنین باید در انتخاب روانکننده دقت کنید. انواع روانکنندههای روغنی، همانند روغن نارگیل، عموماً حس خوبی میدهند و می‌توانند مزایای جانبی خوبی هم داشته باشند، ولی در همین حین باکتری‌ها را جذب می‌کنند. اگر از یک روانکننده ی روغنی استفاده می‌کنید، مراقب باشید. روانکنندههای دیگر، همانند روانکنندههای دارای گلیسرین یا پارابن، می‌توانند یک عفونت را تشدید کنند (خصوصاً اگر پوست شما حساس باشد).

خانمها نیز باید نکات خاصی را برای جلوگیری از ابتلا به عفونت رعایت کنند. هیچوقت با آب و صابون بخش درونی واژن را نشویید. با این کار، باکتری‌های مفید را هم از بین میبرد که وظیفه جنگ با عفونت را بر عهده دارند. بهتر است بدانید که شست‌و‌شوی بخش بیرونی واژن با آب گرم کافی است و موجب پاکیزگی و طراوت شما می‌شود.

 

[منابع: WebMd, Condomdepot]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر