۰

حقایقی در مورد جنب شدن و راهکارهایی برای کنترل آن

بازدید 7841


جنب شدن یک پدیده کاملا طبیعی­ است

جنب شدن که با نام “رویای خیس” هم شناخته می شود، اصطلاحی ست که برای عمل ارگاسم شدن در خواب به کار برده می شود. این اتفاق  ناشی از خودارضایی هنگام خواب نیست و معمولا بدون اینکه هیچ گونه تماس فیزیکی  در آن دخیل باشد و کاملا به طور غیر ارادی اتفاق می ­افتد. این نوع خواب در مردان بیش تر دیده می شود که ممکن است همراه با نعوظ و یا بدون آن باشد و معمولاً با انزال همراه است.

جنب شدن بخشی طبیعی از فرایند رشد است. با این حال ممکن است همه افراد آن را تجربه نکنند و این موضوع طبیعی است. این پدیده عمدتا در پسران نوجوانی که دوران بلوغ را سپری می­کنند، رخ می دهد. تخمین زده می شود که حدود ۳۸٪ از مردان قبل از اینکه در مورد آن اطلاعاتی کسب کنند، آن را تجربه می کنند. این امر ممکن است تحت تأثیر سطوح بالاتر هورمون های جنسی در  دوران بلوغ باشد. سطح هورمون ها در بزرگسالان بسیار متعادل­ تر است و احتمال جنب شدن آنها را کم می کند. حداقل ۷۰٪ مردان مجرد در سنین ۲۱-۲۵ سالگی جنب شدن را با فرکانس های مختلف تجربه کرده اند. اما این امر تنها محدود به این سنین نمی­ شود و حتی برای مردان مسن هم اتفاق می ­افتد.

 شدت رویاها نشان دهنده مشکلی در سلامتی یا باروری نمی­ باشد و تعداد دفعات آن در افراد مختلف متفاوت است. برخی از مردان می توانند چندین بار در هفته با این پدیده سروکار داشته باشند در حالی که برخی ممکن است فقط یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه کنند. هنگام جنب شدن، ممکن است  خواب شما به گونه ای باشد که گویی در حال رابطه با شخصی هستید، اما نمی­توان گفت  که این امر همیشه ارتباط مستقیمی با دیدن رویاهایی با محوریت رابطه جنسی دارد. ممکن است شخص به دلیل اصطکاک با ملحفه یا سایر عوامل تحریک شود. همچنین مشخص نیست که جنب شدن با خواسته ها یا نیازهای جنسی برآورده نشده ارتباط دارد.

جنب شدن ناشی از افکار ناپاک یا ضعف شخصی نیست، بلکه تنها یک عملکرد بدنی طبیعی است . ممکن است پس از جنب شدن  احساس خجالت کنید، اما در واقع این یک قسمت طبیعی و سالم از دوره بلوغ و جوانی است. اگر دوست دارید متوقف شود، قابل درک است. شاید بتوانید با تغییر عادت ها یا استفاده از درمان های طبیعی جنب شدن خود را متوقف کنید. علاوه بر این ، چند راه برای کاهش دادن آن وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. برخی از افراد معتقدند که جنب شدن باعث می شود که فرد نسبت به مواردی مانند سرماخوردگی یا عفونت، ایمنی کمتری داشته باشد. این یک افسانه است و در واقع هیچ پایه و اساس علمی ندارد. جنب شدن می تواند به کاهش اسپرم اضافی در بیضه ها کمک کند، که عملکرد خوبی برای سیستم تولید مثل مردان است و نشانه ای از عملکرد سالم جنسی می‌باشد. جنب شدن هم برای مردان و هم برای زنان یک اتفاق طبیعی است. نمی توان آنها را به طور کامل متوقف کرد و فرد نباید از تجربه کردن مکرر آنها شرمنده باشد.

 

شاید تعجب­ کنید اما زنان نیز جنب می­ شوند !

هر چند که این اصطلاح اغلب برای مردان استفاده می­ شود، اما زنان هم می توانند آن را تجربه کنند. گرچه ممکن است خودشان از این موضوع آگاه نباشند. هنگامی که این اتفاق برای خانم­ها می افتد، معمولاً با خیس شدن واژن در هنگام خواب همراه است. یک خواب مرطوب برای زنان معمولاً نتیجه رویایی با محتوای جنسی است. هنگامی که خواب جنسی می بینید، مغز شما سیگنالی به اعصاب شما می فرستد که به آنها می گوید شما در حال رابطه جنسی هستید. این باعث افزایش جریان خون در دیواره های واژن می شود که در نهایت می تواند منجر به ارگاسم شود. با این حال، این تحریک جنسی ممکن است همیشه منجر به ارگاسم نشود و در بسیاری از مواقع خود شخص پس از بیدار شدن از آن آگاهی نداشته باشد.

 

علت جنب شدن چیست؟

هنگامی که شخصی از دوران  بلوغ عبور می کند، بدن او شروع به تولید هورمون تستوسترون می کند. هورمون مردانه که مسئول تولید اسپرم است. مطالعات متعددی نشان داده اند که سطح بالای تستوسترون با جنب شدن مکرر مرتبط است. همچنین بین افزایش دفعات آن و کمبود فعالیت جنسی رابطه مستقیم وجود دارد. هر شخص  ممکن است در طول روز نعوظ را در ساعات مختلف تجربه کند. چه در محل کار یا مدرسه، هنگام تماشای تلویزیون و یا در حمام. مخصوصا هنگام خواب که میزان جریان خون در اندام های جنسی افزایش می­ یابد.  این ها همه باعث تجمع اسپرم در بدن می شود. جنب شدن می تواند به بدن کمک کند تا از طریق انزال، اسپرم اضافی را تخلیه کند. توجه داشته باشید که محتوای مربوط به خواب، لزوماً منعکس کننده تجربیات یا ترجیحات فرد نیست. همچنین نشانه این نیست که فرد به اندازه کافی رابطه جنسی برقرار نمی کند یا از شریک جنسی خود راضی نیست.

 

برای کاهش جنب شدن چه باید کرد؟

جنب شدن نشان دهنده مشکلات سلامتی نیست،  پس نیازی به  تلاش در جهت جلوگیری از آنها وجود ندارد. با این حال اگر این امر برای شما دردسر ساز می­ شود و یا از وقوع بیش از حد آن ناراحتید روش های زیر را امتحان کنید. هرچند که هیچ روش اثبات شده ای برای جلوگیری از جنب شدن وجود ندارد، اما برخی از این  تکنیک ها ممکن است تا حدود زیادی میزان آن را کاهش دهد.

۱) از تماشای فیلم­های مستهجن و یا هر نوع محتوای جنسی خودداری کنید.

پیش از این به اثرات مخرب فیلم­های مستهجن بر مغز انسان پرداخته­ ایم. سعی کنید از دیدن انواع محتوای وابسته به فعالیت جنسی دوری کنید. حتی یک نگاه کوچک به اینجا و آنجا می تواند به جنب شدن منجر شود. همچنین از خیال پردازی در مورد رابطه جنسی خودداری کنید.

 

۲) از خواب زیاد و طولانی پرهیز کنید.

جنب شدن معمولا در سیکل REM و یا در دور دوم خواب اتفاق می ­افتد. بنابراین برای بهبود شرایط از خواب طولانی پرهیز کنید و از ماندن بیش از حد در رختخواب و یا خوابیدن مجدد خودداری کنید.

 

۳) از خوردن غذای زیاد مخصوصا غذاهای پر ادویه پرهیز کنید.

معمولا پرخوری با جنب شدن رابطه مستقیم دارد. هچنین خوردن غذاهای پر ادویه گرما را در بدن افزایش می دهد که ممکن است حس جنسی شما را تحریک کنند و به جنب شدن  منجر شوند پس در خوردن غداهایی با طبع گرم تعادل را رعایت کنید.

 

۴) استرس نداشته باشید و دهن خود را آرام کنید.

از موقعیت هایی که باعث استرس شما می شوند خودداری کنید. یک ذهن آرام حتی به هنگام خواب به سمت آزاد شدن منی تمایل پیدا نمی کند. قبل از خواب می توانید از موسیقی برای آرام سازی ذهن خود استفاده کنید. اگر در مورد موضوعی استرس دارید، بهتر است بدون اینکه ذهن خود را از چیزهایی که باعث استرس شما می شوند جدا کنید، نخوابید.

 

۵) دوش آب سرد بگیرید.

دوش آب سرد ذهن و بدن شما را آرام می کند و به کاهش گرمای بدن کمک می کند. همانطور که گفتیم گرمای بیش از حد معمولاً دلیل جنب شدن است. دوش آب سرد مطمئناً به کنترل گرما کمک می کند و باعث آرامش و احساس شادابی در شما می شود

 

۶) قبل از خواب زیاد آب ننوشید.

در حالی که می توانید به میزان دلخواه در طول روز آب بنوشید ، سعی کنید مقدار آب قبل از خواب را کاهش دهید. نوشیدن مقدار زیادی آب منجر به پر شدن معده و فشار آوردن به مثانه می­ شود. این امر در نهایت باعث ایجاد فشار در ناحیه تناسلی در طول خواب و جنب شدن می ­شود.

 

۷) فعالیت جنسی خود را افزایش دهید.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می­ توانید با افزایش تعداد دفعات رابطه خود به کاهش تجمع اسپرم و در نتیجه کاهش احتمال وقوع آن کمک کنید. گرچه ممکن است این روش برای همه افراد کارساز نباشد

 

۸) سایر روش­ها

مطالعات نشان می دهد اگر روی شکم بخوابید ممکن است شدت  جنب  شدن بیشتر باشد. بنابراین سعی کنید به پهلو یا پشت بخوابید تا از وقوع جلوگیری کنید. برای جلوگیری از غلتیدن دوباره روی شکم از بالش یا پتوی اضافی استفاده کنید. برای کاهش دفعات جنب شدن ممکن است به داروهای ضد افسردگی نیاز باشد. این داروها همچنین برای سرکوب انزال هنگام بیدار شدن عمل می کنند. بهتر است در این مورد با متخصص ارولوژی مشورت شود. اگر جنب شدن باعث پریشانی شما می شود با یک مشاور صحبت کنید. در حالی که این موضوع  هیچ چیز خجالت آوری نیست، اما اگر بابت آن ناراحت می ­شوید صحبت با یک مشاور می تواند خیال شما را راحت کند. آنها می توانند به شما کمک کنند احساسات خود را درک کرده و از راهکارهایی برای مقابله با آنها استفاده کنید.

منابع

[kidshealth] [verywellhealth] [APA PsycNet] [healthline]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر