۰

از کجا بفهمم بیماری مقاربتی دارم؟ آقایان بخوانند.

بازدید 540

بسیاری از مردان فکر می کنند که اگر یک بیماری مقاربتی داشتند، آن را می فهمند. حقیقت این است که علائم همیشه واضح نیست. علائمی که معمولاً به مردان در مورد عفونت هشدار می دهند – برآمدگی یا بثورات در اندام تناسلی، ترشح، ناراحتی یا خارش در آلت تناسلی یا بیضه ها، یا درد هنگام ادرار یا انزال – می توانند خفیف باشند و به راحتی با شرایط دیگر اشتباه گرفته شوند.

متأسفانه، فقدان علائم به این معنی نیست که شما STD ندارید. اغلب، بیماری های شایع مقاربتی می توانند هیچ علامتی نداشته باشند. حتی اگر مردی هیچ علامتی نشان ندهد، عفونت STD می‌تواند به پیشرفت خود ادامه دهد و در صورت عدم درمان باعث آسیب جدی و عوارض طولانی مدت یا غیرقابل برگشت شود.

علائم STD در مردان

  • بدون علامت بودن یا اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی کنید.
  • تاول روی آلت تناسلی یا اطراف آن
  • لکه ها، برجستگی ها یا ضایعات روی آلت تناسلی
  • ترشحات (شفاف، سفید یا زرد)
  • تراوش از نوک آلت تناسلی (ضخیم یا نازک)
  • ادرار دردناک
  • انزال دردناک
  • خارش در نوک آلت تناسلی
  • بثورات روی آلت تناسلی، بیضه ها یا کشاله ران

علائم کمتر شایع STD در مردان:

  • گلو درد
  • تب
  • علائم مزمن شبه آنفولانزا
  • درد در بیضه ها
  • تورم بیضه ها
  • تورم اپیدیدیم (معروف به اپیدیدیمیت)
  • تورم مجرای ادرار (معروف به اورتریت)
  • تورم مفاصل (آرنج، زانو و …)
  • درد، ترشح یا خونریزی مقعدی (پس از دریافت رابطه جنسی مقعدی)

چه مدت طول می کشد تا علائم STD نشان داده شود؟

علائم STD در مردان معمولاً چند روز یا هفته طول می کشد تا ایجاد شود، اما ممکن است تا ماه ها یا سال ها طول بکشد (در صورت وجود علائم). . با این حال، تنها راه برای اطمینان از وضعیت STD خود این است که به طور منظم آزمایش دهید، به خصوص پس از رابطه جنسی محافظت نشده.

 

علائم کلامیدیا در مردان

کلامیدیا یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در مردان و زنان است. این بیماری توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود و می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی پخش شود. اکثر مردانی که به عفونت کلامیدیا مبتلا هستند، هیچ نشانه واضحی از خود نشان نمی دهند، اگرچه برخی از آنها در عرض چند هفته پس از عفونت، علائم را نشان می دهند.

طبق ‘گزارش CDC، اگر مردی علائم کلامیدیا را تجربه کند، معمولاً به دلیل یکی از این دو عارضه است:

اورتریت – عفونتی که باعث التهاب مجرای ادرار می شود، لوله ای که به ادرار و مایع منی اجازه خروج از آلت تناسلی را می دهد.

 

علائم کلامیدیا عبارتند از:

ترشحات مخاطی یا شیری آلت تناسلی

سوزش ادرار یا درد هنگام ادرار کردن

سوزش یا خارش در مجرای ادرار

تحریک در نوک آلت تناسلی

اپیدیدیمیت – التهاب لوله در پشت بیضه ها که اسپرم را ذخیره و حمل می کند.

علائم عبارتند از:

درد بیضه

حساسیت یا تورم بیضه(ها)

 

 

علائم سوزاک در مردان

سوزاک یکی دیگر از STD های باکتریایی رایج است که در طول رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی منتقل می شود.

بسیاری از مردان مبتلا به سوزاک بدون علامت هستند (هیچ علامتی نشان نمی دهند). زمانی که مردی علائم را نشان می‌دهد، معمولاً دو تا هفت روز پس از عفونت شروع می‌شود، اگرچه ممکن است تا ۳۰ روز طول بکشد.

علائم سوزاک در مردان عبارتند از: 

احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

ترشحات سفید، زرد یا سبز از مجرای ادرار

درد بیضه یا کیسه بیضه

 

 

علائم تبخال در مردان

تبخال یک عفونت ویروسی شایع است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. تبخال ممکن است دهان (تبخال دهان) یا اندام تناسلی (تبخال تناسلی) را درگیر کند. این ویروس از طریق تماس پوست به پوست با دهان یا اندام تناسلی فردی که تبخال دارد یا تماس با بزاق یا ترشحات تناسلی آلوده منتقل می شود. می تواند از طریق بوسیدن یا در حین رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی پخش شود. هر نوع تماس جنسی با یا بدون محافظت می تواند منجر به تبخال شود. در حالی که HSV-1 معمولاً دهان را درگیر می کند و HSV-2 معمولاً دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد، هر دو سویه می توانند در یک یا هر دو مکان ظاهر شوند.

بسیاری از مردان مبتلا به تبخال به هیچ وجه علائمی را نشان نمی دهند، بنابراین نمی دانند که آن را دارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، معمولاً افراد آنها را با چیزهای دیگری مانند جوش یا موهای رشد کرده اشتباه می گیرند. اولین باری که فرد علائم تبخال تناسلی را نشان می‌دهد «شیوع اولیه» نامیده می‌شود و می‌تواند شدید باشد و شیوع‌های بعدی شدت کمتری دارند. اغلب، شیوع اولیه ۲ تا ۱۲ روز پس از عفونت رخ می دهد، اما برخی از افراد می توانند ماه ها یا حتی سال ها قبل از شیوع اولیه شیوع پیدا کنند.

علائم تبخال در مردان عبارتند از:

سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش در جایی که تاول ها ظاهر می شوند

تاول‌های کوچکی که می‌ترکند و زخم‌های دردناک و باز می‌گذارند قبل از اینکه در نهایت پوسته پوسته شوند.

روی آلت تناسلی یا بیضه ها

روی یا اطراف مقعد، باسن یا ران ها

روی دهان یا اطراف آن، مانند روی لب، زبان یا لثه

در سایر قسمت های بدن

سوزش هنگام ادرار کردن اگر زخم دارید

اگر زخم هایی دارید که مجرای ادرار شما را می پوشانند، ادرار کردن با مشکل مواجه می شود

حساسیت یا تورم غدد لنفاوی در کشاله ران

تب

دردهای عضلانی

زخم های تبخال معمولاً در عرض چند هفته بهبود می یابند. حتی زمانی که شیوع بیماری از بین می رود، ویروس تا آخر عمر در بدن شما باقی می ماند. این بدان معنی است که شیوع تبخال می آید و می رود. این ویروس می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها بعد شعله ور شود و دوباره زخم ایجاد کند.

 

 

 HIV/AIDS در مردان

HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و سلول های CD4 (که سلول های T نیز نامیده می شود) را از بین می برد. این بیماری عمدتاً از طریق داشتن رابطه جنسی مقعدی یا واژینال یا به اشتراک گذاشتن تجهیزات تزریقی دارو با فرد مبتلا به HIV منتقل می شود. با گذشت زمان، HIV توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها را ضعیف می کند.

مردان مبتلا به HIV معمولاً برای مدت طولانی پس از عفونت احساس سلامتی می کنند، بنابراین ممکن است از ابتلا به آن بی خبر باشند. برخی از مردان در مراحل اولیه HIV اصلاً هیچ علامتی ندارند. هنگامی که علائم اولیه اچ آی وی ظاهر می شوند، معمولاً خفیف و غیر اختصاصی هستند، و باعث می شود به راحتی نادیده گرفته شوند، تحمل شوند، یا به اشتباه آنها را با چیزی کمتر جدی اشتباه بگیریم.

علائم HIV در مردان

در ۲-۴ هفته اول پس از عفونت HIV، مردان ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا مانند:

سردرد

تب

بثورات پوستی

خستگی

گلو درد

تورم غدد لنفاوی

دردهای عضلانی و مفاصل

برفک، عفونت مخمری که در دهان، گلو یا سایر قسمت‌های بدن رشد می‌کند

زخمهای دهان

عرق شبانه

هنگامی که مردان مبتلا به HIV هستند و تحت درمان HIV نیستند، ویروس به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و در نهایت به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) تبدیل می شود. هنگامی که فردی مبتلا به ایدز است، سیستم ایمنی بدن برای دفاع در برابر عفونت ضعیف تر از آن است که احتمال ابتلا به بیماری های شدید ناشی از عفونت های فرصت طلب را افزایش می دهد – بیماری هایی که یک سیستم ایمنی سالم معمولاً قادر به مبارزه با آنها است.

علائم ایدز در مردان عبارتند از :

تب مکرر

خستگی مداوم و بدون دلیل

کاهش وزن سریع

اسهال مزمن

خیساندن عرق شبانه

از دست دادن حافظه

افسردگی

اختلالات عصبی

لکه های پوستی، بثورات یا برجستگی ها

زخم در دهان، مقعد یا اندام تناسلی

 

 

علائم سیفلیس در مردان

سیفلیس یک بیماری مقاربتی باکتریایی است که از طریق تماس مستقیم با زخم سیفلیس که به عنوان شانکر شناخته می شود، پخش می شود. این شانکرها می توانند روی یا اطراف اندام تناسلی، در واژن، اطراف مقعد، در راست روده یا داخل و اطراف دهان ظاهر شوند. این بدان معنی است که سیفلیس ممکن است در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل شود.

در مردان، علائم سیفلیس به سختی قابل مشاهده است. اغلب، مردم حتی نمی‌دانند که به سیفلیس مبتلا هستند، زیرا علائم می‌توانند خفیف باشند، در مکان‌هایی که به سختی قابل مشاهده هستند پنهان شوند، یا به راحتی با چیزهای دیگری مانند جوش‌ها و بثورات اشتباه گرفته شوند. طبق CDC، علائم معمولا بین ۱۰ تا ۹۰ روز پس از عفونت شروع می شود. با گذشت زمان، عفونت چند مرحله مختلف را طی خواهد کرد که علائم متفاوتی دارند. ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که فرد مبتلا به سیفلیس اصلاً علائمی نداشته باشد.

علائم سیفلیس در مردان شامل ۷ مورد است:

یک یا چند شانکر دهانه مانند (زخم)

معمولا سفت، گرد و بدون درد هستند، اگرچه می توانند باز و مرطوب باشند

معمولا در محل عفونت ظاهر می شود

بثورات خشن، قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز در کف دست ها، کف پاها یا سایر قسمت های بدن

تب

خستگی

گلو درد

سردرد

دردهای عضلانی

تورم غدد لنفاوی

ضایعات در دهان یا مقعد

ریزش مو تکه تکه

شانکرها ۳-۶ هفته قبل از بهبود خود به خود باقی می مانند. علائم ممکن است بیایند و از بین بروند، اما عفونت درمان نشده در بدن باقی می ماند و می تواند به سیستم عصبی، مغز و سایر اندام ها آسیب برساند. این می تواند منجر به مشکلات جدی مانند نابینایی و فلج شود.

 

علائم هپاتیت در مردان

هپاتیت ویروسی عفونتی است که باعث التهاب کبد و آسیب کبدی می شود. این بیماری می تواند حاد (کمتر از ۶ ماه طول بکشد) یا مزمن (بیش از ۶ ماه طول بکشد). شایع ترین انواع هپاتیت ویروسی هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C هستند. هپاتیت A از طریق بلع مواد مدفوع آلوده و در طول هر گونه فعالیت جنسی (از جمله تماس دهانی- مقعدی) یا هنگام خوردن یا نوشیدن غذا یا آب آلوده پخش می شود. هپاتیت B و C می تواند از طریق تماس با خون آلوده، مانند استفاده از سوزن مشترک، یا رابطه جنسی با یک فرد آلوده، منتقل شود.

علائم هپاتیت معمولاً تا چند هفته یا چند ماه پس از عفونت ظاهر نمی شود. اغلب، هپاتیت ویروسی خاموش است و برخی از مردان مبتلا به هپاتیت ویروسی علائمی از خود نشان نمی دهند یا نمی دانند که آلوده هستند. ممکن است چندین دهه طول بکشد تا علائم ظاهر شوند.

علائم هپاتیت در مردان عبارتند از:

از دست دادن اشتها

خستگی

تب کم

تهوع و استفراغ

دردهای عضلانی یا مفصلی

درد شکم

ادرار تیره

زردی (زردی پوست و سفیدی چشم)

مدفوع رنگ روشن

 

 

آیا باید آزمایش شوید؟

اگر علائم STD را تجربه می کنید، مهم است که آزمایش دهید. بیماری های مقاربتی درمان نشده می تواند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند و رابطه جنسی می تواند STD شما را به شرکای دیگر منتقل کند. اکثر بیماری های مقاربتی در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان یا درمان هستند.

حتی اگر علائمی را تجربه نمی کنید، نمی توانید با اطمینان بگویید که آیا STD دارید یا خیر. معمولاً بیماری های مقاربتی هیچ علامتی نشان نمی دهند یا علائمی دارند که مورد توجه قرار نمی گیرند.

در صورت داشتن رابطه جنسی، چه سالم به نظر می رسید یا خیر، انجام آزمایش STD به طور منظم مهم است. انجام آزمایش تنها راه برای دانستن اینکه آیا مبتلا به STD هستید یا خیر، و این بخش مهمی از مراقبت از سلامت و مسئولیت پذیری شما است.

منابع:

  1. https://www.cdc.gov/std/chlamydia/stdfact-chlamydia-detailed.htm
  2. https://www.health.ny.gov/diseases/communicable/gonorrhea/fact_sheet.htm
  3. https://www.cdc.gov/std/gonorrhea/stdfact-gonorrhea-detailed.htm
  4. https://www.cdc.gov/std/herpes/stdfact-herpes-detailed.htm
  5. https://www.cdc.gov/hiv/basics/whatishiv.html
  6. https://www.hiv.gov/hiv-basics/overview/about-hiv-and-aids/symptoms-of-hiv
  7. https://www.cdc.gov/std/syphilis/stdfact-syphilis-detailed.htm
  8. https://www.cdc.gov/hepatitis/populations/stds.htm

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر