۰

از کجا بفهمم بیماری مقاربتی دارم؟ بانوان بخوانند.

بازدید 529

اگر نگران هستید که به عفونت مقاربتی مبتلا شده اید، علائم در زنان همیشه واضح نیست. بسیاری از زنان مبتلا به بیماری های مقاربتی اصلاً هیچ علامتی را نمی بینند یا احساس نمی کنند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، اغلب مبهم هستند و تشخیص علت را بدون انجام آزمایش دشوار می کند. زنان معمولاً علائم STD مانند ترشح، بو، سوزش و خارش را با چیز دیگری مانند عفونت دستگاه ادراری یا عفونت قارچی اشتباه می گیرند.

بر اساس گزارش CDC، زنان به طور منحصر به فردی در برابر عواقب جدی STDs آسیب پذیر هستند. زنان نسبت به مردان کمتر احتمال دارد علائم بیماری های STD رایج مانند کلامیدیا و سوزاک را نشان دهند. علاوه بر این، دیدن علائم برای زنان دشوارتر است زیرا زخم ها  (مانند تبخال یا سیفلیس) ممکن است در داخل واژن ایجاد شوند، جایی که به راحتی قابل مشاهده نیستند. بدون توجه و درمان نشده، که می تواند باعث مشکلات سلامتی طولانی مدت یا حتی غیرقابل برگشت، از جمله ناباروری شود.

 

 

علائم STD در زنان

  • بدون علائم
  • ترشحات (نشت غلیظ یا نازک، سفید شیری، زرد یا سبز از واژن)
  • خارش واژن
  • تاول واژینال یا تاول در ناحیه تناسلی (ناحیه ای که با لباس زیر پوشانده شده است)
  • بثورات واژن یا راش در ناحیه تناسلی
  • ادرار دردناک یا سوزش
  • درد هنگام مقاربت جنسی

 

 

علائم کمتر شایع STD در زنان:

  • خونریزی یا لکه بینی بین دوره های قاعدگی
  • زخم های بدون درد در واژن
  • درد لگن
  • درد پایین کمر
  • تب
  • حالت تهوع
  • گلودرد (بعد از رابطه جنسی دهانی)
  • تورم مفاصل (زانو، آرنج و …)
  • درد، خونریزی یا ترشح مقعدی (پس از دریافت رابطه مقعدی)

 

چه مدت طول می کشد تا علائم STD در زنان نشان داده شود؟

برخی از زنان علائم STD را ظرف چند روز یا چند هفته پس از عفونت نشان می دهند، اما برخی دیگر طولانی تر می شوند یا ممکن است هرگز علائم را تجربه نکنند. نشان دادن علائم کم یا عدم نشان دادن علائم معمول است، بنابراین زنی که با بیماری های مقاربتی زندگی می کند ممکن است برای مدت طولانی نداند مشکل وجود دارد. دوره نهفتگی بیماری های مقاربتی، که بین زمانی که شما دچار عفونت می شوید و اولین علائم ظاهر می شود، بسته به نوع عفونت متفاوت است.

 

 

علائم کلامیدیا در زنان

کلامیدیا یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی در بین مردان و زنان است. این یک عفونت باکتریایی است که می تواند در طول رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی منتقل شود. اگر درمان نشود، می‌تواند باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود – یک وضعیت جدی که باردار شدن را دشوار یا حتی غیرممکن می‌کند. بیشتر زنان علائمی را نشان نمی‌دهند، اما زمانی که علائم کلامیدیا ظاهر می‌شوند، معمولاً حدود ۱ تا ۳ هفته پس از عفونت ظاهر می‌شوند.

علائم کلامیدیا در زنان عبارتند از:

ترشحات زرد رنگ واژن

درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

لکه بینی / خونریزی واژینال بین قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی

درد هنگام رابطه جنسی

درد، ترشح یا خونریزی در مقعد

 

 

 

علائم سوزاک در زنان

سوزاک یک بیماری مقاربتی بسیار شایع است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود. این بیماری می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی پخش شود و مانند کلامیدیا، در صورت عدم درمان می تواند آسیب جدی به دستگاه تناسلی زن وارد کند. اکثر زنان مبتلا به سوزاک هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند. در صورت بروز، علائم سوزاک معمولاً در عرض یک هفته پس از مواجهه ظاهر می‌شوند و معمولاً خفیف‌تر از آن هستند که به علت خاصی اشاره کنند. آنها اغلب با عفونت مثانه اشتباه می شوند.

 

علائم سوزاک در زنان عبارتند از:

ترشحات واژن بیشتر از حد معمول

درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن

خونریزی واژینال بین قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی

مقاربت دردناک

درد شکم

ترشح مقعدی، خارش، خونریزی یا درد

 

 

 

علائم تبخال در زنان

ویروس هرپس سیمپلکس – که بیشتر به آن تبخال می گویند – یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد زخم در اطراف دهان (تبخال دهان) یا ناحیه تناسلی (تبخال تناسلی) می شود. شما می توانید از طریق بوسیدن یا هر نوع تماس جنسی به تبخال مبتلا شوید. این بیماری از طریق تماس پوست به پوست با زخم ها، دهان، یا اندام تناسلی فردی که تبخال دارد، و همچنین مایعات بدن آلوده مانند بزاق و ترشحات تناسلی پخش می شود.

بیشتر زنان مبتلا به تبخال تناسلی نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند و برخی ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها بدون نشان دادن علائم بگذرند. اگر علائم را مشاهده کردید، معمولاً در عرض ۲ تا ۱۲ روز پس از عفونت ظاهر می شوند و گاهی اوقات ممکن است با چیز دیگری مانند جوش یا موهای رشد کرده اشتباه گرفته شوند. اولین شیوع می تواند شدیدترین و ناراحت کننده باشد.

علائم تبخال در زنان عبارتند از:

احساس سوزن سوزن شدن، سوزش یا خارش که در آن تاول ایجاد می شود.

تاول‌های کوچکی که ظاهر می‌شوند و دردناک می‌شوند، زخم‌ها را قبل از ایجاد دلمه باز می‌کنند:

در اطراف ناحیه واژن، از جمله داخل واژن

در ناحیه دهان، مانند روی لب ها یا لثه ها یا داخل گونه ها

در ناحیه مقعد یا روی باسن یا ران

در سایر قسمت های بدن

سوزش هنگام ادرار در صورت وجود زخم

تب

بدن درد

تورم غدد لنفاوی

خستگی

دردهای عضلانی

اگر تبخال دارید، تا آخر عمر به مبتلا خواهید ماند. اگرچه زخم‌ها در عرض چند هفته پس از ظهور بهبود می‌یابند، اما ویروس همچنان وجود دارد حتی اگر هیچ علامتی وجود نداشته باشد. می تواند هفته ها، ماه ها یا سال ها در آینده دوباره فعال شود و باعث تشدید زخم های دیگر شود. پس از شیوع اولیه، شیوع زیر معمولاً متوسط ​​تر است.

 

علائم HIV/AIDS در زنان

HIV یا ویروس نقص ایمنی انسانی، سلول های ایمنی را از بین می برد و در نهایت توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها را ضعیف می کند. بیشتر در حین رابطه جنسی مقعدی یا واژینال یا هنگام استفاده از سوزن های مشترک ایجاد می شود.  از هر ۴ نفر مبتلا به HIV،  یک نفر زن هستند.

بسیاری از زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی برای مدت طولانی پس از عفونت نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. این به این دلیل است که معمولاً برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها علائمی از خود نشان نمی‌دهند. برخی از افراد در طی ۲-۴ هفته اول عفونت در مرحله حاد (مرحله اول HIV) علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کنند. علائم HIV اغلب شبیه شرایط کمتر جدی است و به راحتی می توان آنها را پاک کرد یا نادیده گرفت. علاوه بر این، HIV می تواند زنان را به روش های منحصر به فردی تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین ممکن است تغییراتی در چرخه قاعدگی خود داشته باشند یا زودتر از سایر زنان علائم یائسگی را دریافت کنند.

علائم HIV در زنان می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

تب

سردرد

خستگی

بثورات پوستی

غدد لنفاوی متورم

عفونت های قارچی مکرر

قاعدگی های سبک تر، سنگین تر یا از دست رفته و PMS شدیدتر (سندرم پیش از قاعدگی)

اگر عفونت HIV درمان نشود، به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) تبدیل می‌شود که احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های جدی یا حتی تهدیدکننده زندگی را از عفونت‌های فرصت‌طلب افزایش می‌دهد. عفونت‌های فرصت‌طلب بیماری‌هایی هستند که سیستم ایمنی معمولی در غیر این صورت قادر به دفاع در برابر آن‌ها خواهد بود.

 

علائم ایدز در زنان عبارتند از:

خستگی مداوم

تب مکرر

کاهش وزن غیر قابل توضیح

تورم غدد لنفاوی

عرق شبانه خیس کننده

اسهال شدید و طولانی مدت

عفونت های مخمری در دهان، گلو یا واژن

از دست دادن حافظه

افسردگی

اختلالات عصبی

زخم در دهان، مقعد یا اندام تناسلی

بثورات پوستی، لکه ها و ضایعات

عفونت های مکرر مانند ذات الریه و سل

 

 

 

علائم سیفلیس در زنان

سیفلیس یک عفونت بسیار مسری است که معمولاً در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی از طریق تماس با شانکر (زخم سیفلیس) منتقل می شود. این شانکرها می توانند روی فرج، واژن، اطراف مقعد، داخل راست روده یا داخل یا اطراف دهان ظاهر شوند.

در زنان، علائم سیفلیس را می توان به راحتی نادیده گرفت یا متوجه نشد. زخم‌ها ممکن است با موهای رشد کرده یا برآمدگی‌های بی‌ضرر اشتباه گرفته شوند، یا ممکن است در داخل یا در مکان‌هایی ایجاد شوند که دیدن آن‌ها دشوار است. همچنین، سیفلیس می‌تواند گیج‌کننده و یواشکی باشد، زیرا مراحل مختلفی را با علائم مختلف طی می‌کند و ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که شما اصلاً علائمی نداشته باشید. طبق CDC، شروع اولین علائم سیفلیس می تواند بین ۱۰ تا ۹۰ روز پس از عفونت باشد.

 

علائم سیفلیس در زنان عبارتند از:

شانکرهای منفرد یا چندگانه (زخم سیفلیس)

معمولا سفت، گرد و بدون درد یا گاهی خیس و باز است

به طور معمول از جایی که عفونت وارد بدن شما شده است ظاهر می شود

لکه های قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز در کف دست و/یا پایین پاها

ضایعات خاکستری یا سفید رنگ در ناحیه دهان، زیر بغل یا کشاله ران

گلو درد

تب

خستگی

سردرد

ریزش مو

تورم غدد لنفاوی

دردهای عضلانی

سردرگمی ذهنی

زوال بینایی یا شنوایی

شانکرها معمولاً ۳-۶ هفته قبل از بهبود خود به خود باقی می مانند. حتی اگر زخم از بین رفته باشد، عفونت در بدن باقی می ماند و در نهایت می تواند به مراحل پیشرفته تر پیشرفت کند. در صورت عدم درمان، سیفلیس می تواند به سیستم عصبی، مغز و سایر اندام ها آسیب برساند و باعث مشکلات جدی سلامتی مانند کوری، فلج یا حتی مرگ شود.

 

علائم هپاتیت در زنان

هپاتیت یک بیماری التهابی کبد است که باعث آسیب کبدی می شود. انواع خاصی در اثر عفونت های ویروسی ایجاد می شوند که شایع ترین آنها هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C است. هپاتیت A از طریق خوردن یا نوشیدن چیزی آلوده به مدفوع آلوده منتقل می شود. این بیماری می تواند در طول هر تماس جنسی با فرد آلوده، از جمله تماس مدفوعی و دهانی، منتقل شود. هپاتیت B و C می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض خون آلوده، مانند استفاده از سوزن های آلوده مشترک، و همچنین از طریق رابطه جنسی منتقل شود.

معمولاً چند هفته یا چند ماه پس از عفونت طول می کشد تا علائم هپاتیت نشان داده شود. عفونت‌های جدید هپاتیت A معمولاً علائم ایجاد می‌کنند، اما نیمی از افراد مبتلا به عفونت‌های جدید هپاتیت B و هپاتیت C بدون علامت هستند، به این معنی که هیچ تغییری را نمی‌بینند یا احساس نمی‌کنند.

 

علائم هپاتیت در زنان عبارتند از:

تب

خستگی

از دست دادن اشتها

ناراحتی معده یا درد معده

استفراغ

ادرار تیره

حرکات روده به رنگ خاک رس

درد مفاصل

زرد شدن پوست و سفیدی چشم

 

 

آیا باید آزمایش شوید؟

اگر علائم STD را دارید، باید آزمایش دهید. عفونت‌های STD بدون درمان می‌توانند به بدن شما آسیب بزنند، مشکلات جدی سلامتی ایجاد کنند و بر برنامه‌های آینده شما برای بچه دار شدن تأثیر بگذارند. اگر باردار هستید، انجام آزمایش و درمان بسیار مهم است، زیرا عفونت‌ها می‌توانند خطرات و عوارضی برای کودک شما ایجاد کنند. خوشبختانه، اکثر بیماری های مقاربتی در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان یا قابل درمان هستند.

حتی اگر هیچ نشانه‌ای از STD را نشان نمی‌دهید، نمی‌توانید برای تشخیص عدم وجود عفونت به عدم وجود علائم تکیه کنید. بسیاری از زنان علائمی را تجربه نمی کنند یا ممکن است علائم خفیف یا پنهان را نادیده بگیرند. چه چیزی احساس ناخوشایندی داشته باشد یا نه، انجام آزمایشات منظم برای STD برای حفظ سلامت خود ضروری است.

انجام آزمایش تنها راه برای اطمینان از ابتلا به STD است و این یک بخش کاملاً طبیعی از فعالیت جنسی است. با انتخاب آزمایش مناسب، درمان های درست را انتخاب می‌کنید تا بتوانید نگران نباشید یا تحت درمان قرار بگیرید.

منابع:

  1.  https://www.cdc.gov/std/health-disparities/stds-women-042011.pdf
  2.  https://www.cdc.gov/std/pid/stdfact-pid.htm
  3.  https://www.nhs.uk/conditions/chlamydia/symptoms/
  4.  https://www.health.ny.gov/diseases/communicable/gonorrhea/fact_sheet.htm
  5.  https://www.cdc.gov/std/herpes/stdfact-herpes-detailed.htm
  6.  https://www.womenshealth.gov/hiv-and-aids/women-and-hiv
  7.  https://www.womenshealth.gov/hiv-and-aids/living-hiv/hiv-and-womens-health
  8.  https://www.cdc.gov/std/syphilis/stdfact-syphilis-detailed.htm
  9.  https://www.womenshealth.gov/a-z-topics/viral-hepatitis

نظرات کاربران

مشاهده بیشتر