اثرات پایدار محصولات مستهجن (پورن) بر مغز از زبان سالمید – قسمت سوم

تد باندی و جورج کلونی
بازدید 2459

تد باندی در دادگاه

در قسمت اول سری مقالات اثرات محصولات مستهجن (پورنوگرافی) بر مغز، به بیان مسئله اعتیاد جنسی، اثرات تقریباً پایدار آن بر مغز و همچنین عواقب آن پرداختیم. در قسمت دوم به تبیین چرخه فانتزی، پورن و خودارضایی و همچنین راهحلهایی برای ترک آن پرداختیم. استقبال خوانندگان و دنبالکنندگان محترم ما را بر آن داشت تا قسمت سوم را نیز منتشر کنیم. در این قسمت با تکیه بر مغز به عنوان صورت مسئله اصلی، به توسعه و تحکیم راهحلهایی میپردازیم که برای زندگی و رابطه جنسی سالم به آنها نیاز خواهیم داشت. اگر دو قسمت قبل را نخواندهاید، لطفا و حتما بازگردید و آنها را بخوانید.

 

تد باندی جذاب، خوش تیپ، خوش صحبت و خوش صدا

تد باندی و جورج کلونی

عکس چپ متعلق به تد باندی است که احتمالا او را نمیشناسید. عکس راست را باید بشناسید. او سوپراستار سینمای هالیوود، جورج کلونی است. این تشابه تصادفی نیست. بیراه نیست اگر مهمترین تفاوت این دو را مغزشان بدانیم. جورج کلونی امروزها محبوب قلبهای بسیاری است اما تد باندی… افرادی که از دست تد زنده ماندند وی را زیبا و کاریزماتیک توصیف کردهاند و البته با همین صفات گول ظاهرش را خورده بودند.

تد باندی: یکی از بدنام ترین قاتلین سریالی ایالات متحده

تئودور رابرت باندی (متولد ۱۹۴۶، اعدام در ۱۹۸۹)، قاتل سریالی، آدم دزد، متجاوز، دزد و متعرض به اجساد، دختران و زنان بسیاری را طی دهه ۱۹۷۰ مورد حمله و تعرض قرار داد. پس از بیش از یک دهه سکوت وی بالاخره به ۳۰ مورد قتل اعتراف کرد. تعداد واقعی قربانیان هیچگاه مشخص نشد و احتمالا بیشتر از اعتراف وی است. تد باندی حداقل ۱۲ قربانی را مثله نمود و سر تعدادی از آنها را به عنوان یادگاری در آپارتمان خود نگه داشت. کلکسیون جرائم تد باندی آنقدر گسترده است که نظیر آنها در ترسناکترین فیلمهای هالیوود هم به ندرت یافت میشود. وی در توصیف خود کار را تمام کرده است: “خونسردترین حرام زاده ای که ممکن است ملاقات کنید!”. تد باندی پس از دو بار فرار ناموفق بالاخره در سال ۱۹۷۸ در فلوریدا دستگیر شد و یازده سال بعد در زندان ایالتی فلوریدا اعدام شد. [۱]

اما اینها چه ربطی به موضوع سری مقالات سالمید دارد؟ لابد با خود میگویید “حتما دیدن پورن یا خودارضایی باعث اینهمه جرم و جنایت شده و این رو آوردین که مثلاً ما رو متقاعد کنید! هه!” لطفا در قضاوت تعجیل نکنید و به خواندن ادامه دهید.

مصاحبه تد باندی با دکتر جیمز دابسون در شب پیش از اعدام

به حکم عقل، حرف درست را باید شنید و به کار بست ولو از زبان یکی از بدنام ترین قاتلین سریالی ایالات متحده باشد. اگر به زبان انگلیسی مسلطید و دوست دارید بدانید چقدر صدای وی خوب است و همچنین چقدر مسلط صحبت میکند حتما فیلم مصاحبه اصلی را ببینید. البته در ادامه ترجمه فارسی آن نیز آورده شده است.

 

 

زندان ایالتی فلوریدا، ۲۳ ژانویه ۱۹۸۹

تد باندی: چیزی که سعی دارم صادقانه به شما در مورد چگونگی اتفاقات بگویم پیامی است که میخواهم منتشر شود. به عنوان یک پسر نوجوان ۱۲ یا قطعا ۱۳ ساله با چیزهایی خارج از خانه مواجه میشدم. در خواربار فروشی یا داروخانه محل محصولات پورنوگرافی به قول مردم نسبتاً خفیف (A) پیدا میشد. پسران جوان در گشت و گذار یا حتی زبالههای محل محصولات پورنوگرافیکی پیدا میکردند که ذاتاً برای سن سال و درکشان سنگین محسوب میشد. مثل مجلات مختلف مرتبط با پورن و خشونت.
این چیزی است که میخواهم تاکید کنم. مخربترین انواع پورنوگرافی، البته تاکید کنم با توجه به تجربه شخصیام، تجربه سخت و واقعی خودم، مخربترین محصولات پورن آنهایی هستند که شامل خشونت و خشونت جنسی هستند. زیرا ترکیب این دو نیرو، تا آنجا که به خوبی میدانم، منجر به رفتارهای میشود که حتی توصیفشان وحشتناک است.
دکتر جیمز دابسون: لطفاً بیشتر توضیح بدید. در ذهن تو در آن زمان چه میگذشت؟
تد باندی: بسیار خب. قبل از اینکه ادامه بدیم فکر میکنم برای من و مردم مهم است که آنها حرف من را باور کنند. باور کنند که من نمیخواهم محصولات پورنوگرافی را مقصر بدانم یا بگویم که آنها باعث شدند من بروم و آن کارها را انجام دهم. من تمام مسئولیت آنچه انجام داده‌ام و تمام آنچه انجام داده‌ام را میپذیرم (B). این صورت مسئله من نیست. صورت مسئله اینست که چطور این نوع مطبوعات انواع رفتارهای خشن را شکل میداد و تقویت میکرد…
دکتر جیمز دابسون: سیستم جنایت شما رو تغذیه میکرد (C)
تد باندی: خب در ابتدا این نوع رویه فکری را تغذیه میکند. اما در ادامه در زمان مشخص مسبب شکل دهی یک ماهیت جدا در درون می‌شود (D). در این نقطه من به عمل نزدیک شدم…
دکتر جیمز دابسون: حالا ما میخوایم دقیقا بفهمیم… شما تا جایی که ممکن بود با محصولات چاپی و زندگی فانتزی خود پیش رفتید (E) و سپس بر اساس محصولات چاپی انگار به مرور فیلمی با تمرکز بر آنچه رخ داد ساختید. سپس انگار اجباری برای برداشتن قدم بزرگ بعدی حس کردید تا به پدیده واقعی برسید…
تد باندی:و این به مرور و در مراحل متعدد اتفاق می‌افتد نه الزاما در یک شب (F). حداقل در مورد من اینطوری بود. تجربه من مربوط به پورنوگرافی همراه با خشونت جنسی بود. شما به آن اعتیاد پیدا می‌کنید (G)، اعتیادی که مثل سایر اعتیادها به مرور دنبال محصولات موثرتر و قوی‌تر می‌روید (H). مثل اعتیاد به هرچیز، به مرور چیزی را میطلبید که سختتر و سختتر است. چیزی که به شما حس هیجان بیشتری بدهد. تا جایی که پورنوگرافی بیشتر از آن نمیتواند برود. آنموقع به این فکر میکنید شاید انجام آن چیزی به شما بدهد که فراتر از خواندن یا نگاه کردن به پورنوگرافی است…

خب که چی؟!

بسیار خب. هیچکس نمیخواهد بگوید اگر کسی در معرض پرنوگرافی است و یا معتاد به آن و خودارضایی شده بزودی و به مرور تبدیل به قاتل زنجیرهای میشود! موضوع ما حرفهای بسیار علمی و عمیق لابلای مصاحبه تد باندی با دکتر دابسون است. کمتر مقاله یا کتاب علمی پیدا میکنید که اینقدر مستند و از زبان خود مجرم واقعیت را توصیف کند. اگر دو قسمت قبل را دقیق مطالعه کرده باشید آنها را پیدا میکنید.
حالا به قسمتهایی که درشتتر نوشته شدهاند مجددا دقت کنید. محصولات پورنوگرافی نسبتا خفیف (A) به قول تد باندی یا Softcore امروز در همهجا یافت میشود. اگر در دوران تد باندی یک پسر نوجوان باید یواشکی در فروشگاهها و زبالهها مجلات جنسی پیدا میکرد، امروز با استفاده از اینترنت و در شبکههای اجتماعی مختلف شاهد انواع پورنوگرافی نسبتا خفیف است. همچنین هر موقع که اراده کند (و احتمالا پس از عبور از فیلتر) در معرض شدیدترین انواع محصولات جنسی است. اضافه کنید به اینها انواع لطیفهها و پیامهای جنسی که دست به دست میشوند. شبکههای خارجی و فیلمها و سریالهایی که دیگر یک صحنه پورنوگرافی خفیف در آنها طبیعی است. هر چه بیشتر فکر کنید از این بمباران عجیب جنسی همه جا حاضر متعجب تر خواهید شد.

پس میفرمایید تارک دنیا شویم؟!

نه! چنین چیزی ممکن نیست. امروز خانوادههای زیادی هستند که هشیاری چندانی نسبت به این بمباران ندارند. آنهایی هم که هشیارند، اغلب راه سختگیری و حذف صورت مسئله را انتخاب میکنند. غافل از اینکه این سختگیری بهترین تغذیه برای فوران های آتی است. بهترین کار هشیاری در مورد انواع اشکال این بمباران است. من بعد سعی کنید نسبت انواع پورنوگرافی هشیار شوید. نه به قصد لذت بردن بلکه به قصد شناسایی. از خیابان شروع کنید. آیا ناآگاهانه به جزئیات و زیبایی های ظاهری انسانها توجه میکنید؟ آیا با دوستان خود گپ و گفت در قالب پورنوگرافی خفیف دارید؟ آیا در شبکه های اجتماعی افرادی را دنبال میکنید که مستقیم یا غیر مستقیم باعث برانگیخته شدن جنسی شما میشوند؟ سوالات بیشتری از خود بپرسید. بسیاری چیزها که شاید امروزه و از نظر شما طبیعی و عادی به نظر برسند از نظر مغز شما نوعی پورنوگرافی هستند ولو خفیف. باید نسبت به آنها هشیار بود. هشیاری مانند سپری است در برابر بمباران. هشیار بودن کمک میکند بار بعدی کنترل بیشتری بر نگاه خود داشته باشید و بیش از آنچه ناگزیر است، خوراک پورنوگرافیک به مغز خود ندهید.
در قسمت بعد تد باندی با شجاعت مسئولیت هرآنچه انجام داده است را میپذیرد (B) و پورن را بهانهای برای اقدامات خود نمیداند. این شجاعت تحسین برانگیز درسی برای آموختن دارد. مسئولیت نهایی له شدن یا ایمن ماندن در این بمباران متوجه ما است نه کسی یا چیزی دیگر.
به بخش بعدی دقت کنید. تد باندی شرح میدهد که گرفتار شدن در چرخه فانتزی، پورن، خودارضایی (و در مورد تد باندی اقدام به جنایت) طی یک شب نیست (F). کسی هم نمیتواند باور کند جورج کلونی محبوب یک شبه تبدیل به چنین موجود ترسناکی شود. نکته همینجاست. طی بمباران پورن آرام و آرام سیستم جنایت به قول دکتر دابسون و یا سیستم یک بر اساس قسمتهای اول و دوم را تغذیه (C) و تبدیل به “هیولا” میکنیم. این هیولا، خود واقعی تد باندی یا جورج کلونی نیست اما در وجود آنها رخنه میکند و به مرور انگار خود آنها میشود. تد باندی در ادامه میگوید که انگار یک هویت جداگانه (D) در وجود وی پرورش میابد که اقدامات بعدی او را تحت شعاع قرار میدهد. هیولای تد باندی تجاوز میکند و آدم میکشد. قرار نیست هیولای همه اینقدر خطرناک و وحشی باشد! هیولای ما حسب فاکتورهای مختلفی چون عمق بمباران پورن و ناهشیاری ما میتواند کارهای دیگری کند. مثلا با عزیزان خود بداخلاقی کند. عقدههای خود را بر سر انسانهای دیگر خالی کند. میتواند منزوی شود و به خیالپردازی و فانتزی بپردازد. هیولا میتواند ناامیدتان کند و چه چیزی بدتر از این؟!
در قسمت دوم به تکنیکهایی برای مدیریت هیولا پرداختیم. اگر آنها را به خاطر ندارید همین الان به قسمت دوم مراجعه کنید و دوباره برگردید.
تد باندی در ادامه مصاحبه با زبان خود اشاره میکند به چرخه ما؛ چرخه فانتزی، پورن خودارضایی (E)، وی گرفتار شدن و پرداختن به این چرخه را مقدمه قدم بزرگ بعدی میداند که همان اقدام است. اقدام هیولا! همان اقدامی که حتما لازم نیست آدم بکشد همینکه امید و آرامشتان را بگیرد بزرگترین جنایت را در حق شما کرده است. تکرار مکرر و مستمر این چرخه همانطور که در قسمت اول و دوم شرح داده است منجر به اعتیاد (G) میشود. اعتیادی که مدام نیاز به محرکهای قویتر دارد (H) و همانطور که در قسمت دوم شرح دادیم، بر اساس پدیده کولیج یا Coolidge Effect، حتی تا حد مرگ میتواند سیری ناپذیر باشد. [۲]

درسهای تد باندی برای تمام بشریت!

تد باندی علاوه بر شجاعت برای پذیرفتن مسئولیت اقدامهایمان، درس مهم دیگری نیز برایمان دارد. تد باندی تاکید زیادی بر این دارد که همه این اتفاقات به مرور رخ میدهد. این “به مرور” یعنی هرچه زودتر آنرا مدیریت کنید آسان تر از پس عواقبش بر میآیید. همچنین به معنای اینست که چیزی که به مرور و آرام در وجود شما تغذیه شده و تبدیل به هیولا شده است، یک شبه از بین نمیرود. دقیقا باید آنرا “به مرور” تضعیف و مدیریت کرد و پیوسته آنرا در حد و اندازه همان گربه دوست داشتنی قسمت دوم نگه داشت. بنابراین اگر تا اینجای کار متقاعد شدهاید که باید در ادامه زندگی هشیارانه تر عمل کنید و در برابر بمباران پورنوگرافی خفیف ایمن‌تر باشید، فراموش نکنید که “به مرور” بهبود حاصل میشود و “به مرور” سلامتی خود را باز مییابید.

معرفی یک تکنیک موثر برای بهبود “به مرور”

تکنیکی که در ادامه به آن میپردازیم در ادامه تکنیکهای قسمت دوم مقالات است. لذا اگر آنها را به خاطر ندارید لطفاً برگردید و آنها را مرور کنید. اگر هیولا را در وجود خود حس میکنید، اگر به نوعی اعتیاد به چرخه فانتزی، پورن و خودارضایی را در خود میبینید و اگر علیرغم تلاشهای قبلی و حتی تکنیکهای قسمت دوم چندان موفق عمل نکردهاید نا امید نشوید. این را تد باندی، قاتل سریالی به شما وعده میدهد. همانطور که “به مرور” گرفتار میشوید، باید “به مرور” هم درمان شوید. برای درمان لازم است یادداشتی محرمانه با خود داشته باشید. یادداشتی که هر بار در معرض وسوسههای هیولا قرار گرفتید دلایلی که فکر میکنید باعث شده است گربه به هیولا تبدیل شود را در آن با ذکر تاریخ یادداشت کنید. این یادداشت به طور منحصر به فرد به شما یادآوری میکند گربه اختصاصی شما در اثر چه نوع بمبارانی راحت تر تبدیل به هیولا میشود. سعی کنید هشیارانه نشانهها و جرقه ها را ذکر کنید. در طول مسیر آینده و پر شدن این یادداشت محرمانه، اتفاقات مشابهی مکررا باعث لغزش، شکست و در نتیجه گرفتار شدن شما در چرخه فانتزی، پورن و خودارضایی میشود. آنها را پیدا کنید و هربار در یادداشت راه حلی برای مدیریت بهتر خود بنویسید.
لازم است هر بار که شکست میخورید برگردید و تمام راه حلها را مرور کنید. بررسی کنید کجاها کوتاهی کرده اید. مثلاً سیستم یک معمولا مواقعی که خستهاید فعالتر از سیستم دو است (سیستم یک و دو را در قسمت دوم معرفی کردهایم). وقتی هربار میبینید در شرایطی که خستهاید شکست خوردهاید باید نتیجه بگیرید که در چنین شرایطی باید دسترسی به عوامل و جرقههایی که موجب تحریکتان میشود را حداقل کنید. اگر با لپتاپ و یا موبایل خود به دیدن پورن میپردازید شاید بهتر است اینبار در شبی که خسته از سر کار برمیگردید هر دو را خاموش کنید و به جای منزوی شدن، وقتتان را به گفتگو و خوشگذرانی با عزیزانتان اختصاص دهید. یک یادداشت محرمانه میتواند به سادگی زیر باشد:
هدف: زندگی و رابطه با کیفیت، کنترل همیشگی گربه
۹۸/۱/۱:
از امروز تا حد ممکن جرقه ها را کنترل خواهم کرد. در اولین قدم، ندیدن صحنه های محرک سریال …
۹۸/۱/۴:
بعد از مهمانی طولانی، خسته بودم. در مهمانی هم حسابی چشمچرانی کردم. در نتیجه براحتی و بدون اینکه تکنیکی را انجام دهم مشغول چرخه شدم. باید نگاهم را مدیریت کنم…
۹۸/۱/۱۴:
باید از گروههای دوستانه که مدام انواع پورن در آنها رد و بدل میشود محترمانه خارج شوم. اول انگار خیلی مهم نبودند اما کم کم گرفتارم کردند و بیشتر میخواستم…
این یادداشت محرمانه کلید بهبود “به مرور” شماست. همچنین کمک میکند شجاعانه مسئولیت لغزشهای خود را بپذیرید. به موثر بودن آن باور داشته باشید و نوشتن آنرا در اسرع وقت آغاز کنید. بعد از مدتی با بررسی تاریخهای شکستتان و همچنین مرور روشهای موفقیتتان متوجه خواهید شد که “به مرور” مدت زمان بیشتری به زندگی و رابطه سالم پایبند بودهاید. همچنین توصیه میکنیم برای پیدا کردن راه حل های متنوع و بهتر حتما کامنتهای خوانندگان این مقالات را بخوانید. خصوصاً این.

سخن آخر

شاید اگر استقبال خوانندگان گمنام سالمید نبود، این مقاله هیچوقت به قسمت سوم نمیرسید. بمباران پورنوگرافی امروز خطری خاموش اما بسیار مهم و نزدیک ما است. متاسفانه فرهنگ فعلی ما بواسطه بهانههای مختلف همچون به اصطلاح دینداری یا روشنفکری و یا حتی حیا صورت مسئله را حذف میکند و آنرا نادیده میگیرد. غافل از اینکه این روش نتیجه معکوس میدهد و در نتیجه شاهد هنرنماییهای هیولاهایمان در لایههای مختلف سطوح اجتماعی بودهایم و هستیم. با اینکه هیچوقت دیر نیست، راهحل زندگی سالم و شاد و همچنین روابط سالم و راضی کننده، آگاهی است و بعد از آن اقدام هشیارانه حتی از نوجوانی و چه بسا کودکی ضروری است.
ما صادقانه تلاش کردیم نتایج مطالعات بروز، گسترده، علمی و مستندمان را با زبانی منطقی و روان ارائه کنیم. به نظر میرسد اکثر خوانندگان این مقالات به گواه کامنتها به طور جستجوی اتفاقی یا در اثر معرفی دوستان دلسوز، به آن دست یافتهاند. لطفا با انتشار آن به کمک دیگران بشتابید. باشد که مقبول افتد.
مراجع:
[۲] Wilson, Gary (2014-08-25). Your Brain on Porn: Internet Pornography and the Emerging Science of Addiction. Commonwealth Publishing.
بخش منابع قسمت اول و دوم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Ab گفت:

    سلام،خداقوت،خیلی ممنون که قسمت سوم مقاله رو هم ارائه دادید واقعا زحمت کشیدید خیلی ازتون ممنونم،تمام این مسائل رو حداقل در دبیرستان های ما میتونن به جوانها آموزش بدن که گرفتار و معتاد این چرخه نشن که مثل ما عمرشون و هوششون تباه بشه متاسفانه در مدارس تمام چزایی که بدرد زندگی بچه ها نمیخوره بهشون آموزش میدن بجز مسائل مهم،اون وقت وقتی که کار از کار گذشته اونم به طور اتفاقی باید با این مقالات آگاه بشن،به هر حال از کسایی که این سه مقاله رو خوندن بهشون میگم که نشر حداکثری این مقاله واجبه،حتی اگه یک نفر رو نجات بدید به ثواب بی پایانی میرسید،من هم تا جایی که بتونم این مقاله رو نشر میدم.
    موفق باشید

    1. سالمید گفت:

      سلام بسیار ممنون ان شاءالله پیشرفتتان مداوم باشد و همچنین در انتظار مقالات موفق باشید.

  2. M گفت:

    خدا خیرتون بده. من یک سال و نیم دیگه از پورن دوری کردم به واسطه مقالات شما.
    حس میکنم زندگیم بهتر شده. نه اینکه بگم معجزه شده. ولی نسبت به قبل بهتر تصمیم میگیرم و همین تصمیمات درست کوچیک کنار هم به بهتر شدن زندگیم کمک کرده.. کاش اینارو توی مدارس بهمون گفته بودن..چون هنوز حسرت لحظه ها و ساعات و روزایی رو میخورم که پای پورن سوزوندم…

    1. سالمید گفت:

      خداروشکر ان شاءالله موفق تر و ثابت قدم باشید.
      پیشنهاد میکنیم بجای حسرت لحظه هایی که قادر به برگرداندن آنها نیستید، لحظات دیگران را نجات دهید.

  3. پشم سرگردان گفت:

    بالاخره بعد از ماه ها انتظار اومد مقاله ارزشمندی بود با تشکر از سالمید با کمک شما امیدوارم برای رهایی از این کار موفق بشم

  4. مهدی گفت:

    سلام.هر سه مقاله شما را با دقت مطالعه کردم.
    در مقایسه با تمام مقالات و فیلم هایی که در رابطه با مساله پورنوگرافی دیدم، علمی تر و منطقی تر هستن.
    امیدوارم بتونم با استقاده از مطالبی که در این مقالات خوندم، اعتیادمو ترک کنم.
    ممنون از زحماتی که کشیدید.

  5. علی گفت:

    سلام هرسه قسمت عالی بود

  6. Mr گفت:

    سلام من متاسفانه درگیر اعتیاد پورنو گرافی هستم و صدماتی به کار و زندگی روز مره خودم هستم امیدوارم بتونم ترک عادت کنم و برای زندگی بهتر و سالم تر تلاش کنم ممنون از مطالبی که خیلی سالها قبل باید میخوندم ولی به قول شما هیچ وقت دیر نیست

  7. sedigh گفت:

    سلام خیلی ممنون از اینکه قسمت سوم مقاله رو منتشر کردین خیلی منتظرش بودم مرسی

  8. جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

  9. رامین گفت:

    ضمن تشکر از شما سوالی از خدمتتان داشتم.من مدت زیادی خودارضایی میکردم و چند سالی هم هست فیلم پورن نگاه میکنم.آیا تمرکز و حافظه و قدرت یادگیری تخریب شده من در صورت ترک بهبود میابد.و این بهبودی تا چه حد است؟آیا بازگشت به شرایط ذهنی و جسمی قبل از اعتیاد امکان پذیر است؟باید عرض کنم که حافظه و تمرکز من به شدت آسیب دیده است.ممنون میشم اگه پاسخ بدهید

    1. سالمید گفت:

      سلام بله در مطالب شرح داده شده است که مغز با بهبود وضع تغییرات مثبت را به مرور لحاظ میکند از جمله وضعیت تمرکز و حافظه. کافیست تصمیم بگیرید و نا امید نشوید.

  10. صدا گفت:

    حتی همین عکس مات شده مقاله دوم هم جرقه میزنه لا مصب

  11. باب گفت:

    تغییر عادت ها بسیار سخت است.
    ترک اعتیاد به پورن و یا حداقل کنترل پورنوگرافیک در زندگی بسیار سخت تر.
    رمز همه چیز آگاهی است .آکاهی به اینکه این عادت مخرب است و کنترل آن دشوار.
    ممنون بابت تلاشی که برای افزایش آگاهی کشیدید

  12. فخرالدین گفت:

    سلام,خیلی منطقی و تاثیر گذار بود,بدون هیچ اجباری , لطفا باز هم اگه تو این زمینه مقاله هست منتشر و ترجمه کنید,با آرزوی سلامتی از ته قلب

    1. سالمید گفت:

      سلام ممنونیم ان شاءالله.

  13. مهدی گفت:

    سالهاس درگیرشم. هر مقاله ای میخوندم تنها سعیش این بود که به قول شما اون گربه رو خفه کنم اما همیشه ناخوادگاه بعد از مدتی یک فشار انفجاری پس از مدتها جمع شدن تحریکات توی چند ساعت فراغتم فاجعه رقم میزد من حتی حین خودارضایی هم احساس خوبی ندارم ولی انگار مجبورم. مقاله شما خیلی برام جالب بود و هر سه قسمتشو خوندم. امیدوارم بتونم با خودم کنار بیام از امروز با گربه و نفسم محترمانه تر صحبت میکنم وعده های درستی بهش میدم اگه بتونه سریعتر هم خودشو جمع و جور کنه و تلاششو بیشتر کنه بهش قول میدم سریعتر به فکر ازدواج بیفتم.
    شتید بزرگترین اشتباهم که باعث شکست در ترک خودارضاییم هست همین سرکوب و تحقیر اون گربه هست. سعی میکنم از امروز باهاش دوست بشم. امیدوارم بتونم زندگی سالم و بدون احساس گناه و موفقی رو تجربه کنم خصوصا اینکه توی سنی هستم که چند تصمیم و تلاش مهم رو پیش رو دارم. و امیدوارم که همه خدا منو ببخشه هم کمکم کنه چه این دنیا چه اون دنیا
    و بسیار ممنون از مقاله عالیتون. اینطور بینشی رو تا حالا جایی ندیدم و حقیقتا خیلی ارومم کرد.

  14. حمید گفت:

    سلام.اقا دستتون درد نکنه.خدا قوت .نمیدونم چی بگم که ارزش سعی و تلاشتون رو داشته باشه.منتظر قسمت های بعدی اگه همت کنید هستیم.خیلی ها می خونن و نظر نمیدن.شما ادامه بدید .دست خدا

    1. سالمید گفت:

      سلام سلامت باشید خداروشکر

  15. hossein گفت:

    سلام ایا خودارضایی رو صورت هم تاثیر میخاره امروز خودارضایی داشتم امشب بودم خونه پسر عمم دوستام بودن میگفتن لاغر تر شدی دور چشت چرا سیاه شده انقد شبیه کراکیا شدی از خجالت داشتم اب میشدم چیکار کنم به قران خسته شدم

  16. علی گفت:

    سه تا پست رو کامل خوندم بسیار کاربردی و نجات بخش بود کاش قبل تر ها بهمون میگفتن ولی حالا هم دیر نشده همین الان دلم خیلی میخواد پورن ببینم ولی از درون حالم از پورن بهم میخوره و تنفر عجیبی در عین علاقه در من ایجاد شده.واقعا ممنونم انشالا ترکش میکنم کامل.ممنونم از شما خدا خیر و سلامتی بهتون بده

  17. حسین گفت:

    بسیار عالی بود. از تمام مطالب سایت های دیگر مستندتر و مستدل تر بود.

  18. hazhir گفت:

    سلام واقعا ممنون بابت مقاله عالی تر از عالیتون
    آیا میشه با طولانی کردن بازه های تماشای پورن به مرور این عادت رو ترک کرد بدون اینکه دچار عوارض ترک(لرزش، بی حوصلگی، بی خوابی و ….) شد؟

    1. سالمید گفت:

      سلام
      هرگونه مصرف پورن بدلیل ماهیت رشد فزاینده و تسلیم کننده نیاز، در مجموع منجر به مصرف بیشتر خواهد شد. اینکه آگاهی باعث شود باور کنید که پورن راه حل درستی نیست و برای ترک آن اراده کنید مهم است. اینکه چندین بار شکست بخورید و دوباره تلاش کنید کاملاً طبیعیست. اما اینکه اسم آنرا بجای شکست، “بازه طولانی مصرف” بگذارید، دری برای تحکیم عادت خواهد بود و تلاشهای شما را بی نتیجه خواهد کرد.

  19. هادی گفت:

    دمت گرم و سرت خوش جناب دکتر سالمید
    بی‌اندازه موثر واقع شد مقالات پربار و علمی شما، خواهشمندم ادامه بدید ما نیازمند و تشنه دانستن که دانستن سیستم دو رو تقویت می‌کنه، چیزی که بیشتر احساس نیاز شد در این زمینه دانستن درباره مکانیزم مغز هست که چطور عمل می‌کنه دوست داریم بیشتر و دقیق‌تر درباره عملکرد مغز بدونیم، نیازمندیم دکتر، متشکرم

  20. هادی گفت:

    سلام خدا قوت دکتر جان.
    من جوانی ۲۴ سالم. این تجربه شخصیمه درباره پورن و خودارضایی.
    هفت سال از بهترین زمان سنم که مغز انعطاف بالایی دربرار تغییر داره (یعنی از سن ۱۴تا ۲۱ سال)درگیر این چرخه بودم. ولی از ۲۱ به بعدباهر بار پورن و خودارضایی افت قابل توجهی در درک و شناخت و تسلط من رو محیط پیرامونم ایجاد میشد این تغییر به حدی بود که حتی شخصیت و نحوه رفتارمو تغییر میداد. انگار دارم کندذهن میشم. اصلا برام قابل درک نبود با یک بار خودارضایی تا این حد دچار تغییر مغزی بعد از ارضا بشم. با این وجود من باز بمدت سه سال دیگه گرفتار این چرخه بودم. تا این که بمدت یکسال سکس متوالی رو جایگزین خودارضایی با پورن کردم ولی باز بعد از سکس اون افت قدرت شناختی برام خعلی محسوسه. هر روز دارم کند ذهن تر میشم . بعد از ارضا حس خوبی در قسمت پیشانی داشتم و حس میکردم کع این قسمت فعاله ولی الان به هیچ عنوان این حسو ندارم انگار این قسمت خاموشه. منی کع میدونستم به چی و چطور بهش برسم حالا افتادم گوشه خونه حتی قدرت بیانم بشدت افت کرده و موقع صحبت حرفای بی ربط به زبونم میاد. سرنوشتم عوض شد. خودکشی تنها راهه…

    1. محمد گفت:

      شرایط منم دقیقا همینه، ۱۰ سال خودارضایی کردم
      تنها راهش خودکشیه، یکبار هم اقدام ناکام داشتم

      1. سالمید گفت:

        تمام حرف این مقاله این بود که عادتها هرچقدر هم عمیق باشند، قابل تغییرند. اینکه بخواید تغییر کنید یا کلا صورت مسئله (خودتون) رو حذف کنید یک انتخابه!

    2. سالمید گفت:

      سلام
      دوست عزیز اگر مسائلی که میگید به مسئله اعتیاد به پورن و خودارضایی مربوط باشند، شک نکنید با تغییرات ولو کم کم، قابل بازگشت و حتی بهتر شدن از قبل هستند.
      اما ممکن است مشکل صرفا این نباشد. لذا لطفاً در اولین فرصت به مشاور روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمایید.

  21. مهدی گفت:

    با سلام و تبریک بابت ثوابی که از آگاهی جوانان کسب میکنید.
    خواستم بگم که در سایت های خارجی متخصصان این حوزه به صورت عجیبی سعی در طبیعی و سالم بودن اعتیاد به پورن و چرخه دارند و حتی آن را عادی،مفید و بی ضرر می دانند، طبق نتیجه گیری بنده توطعه عظیمی علی جوانان برای کاهش آگاهی و علم آنها و گرفتار کردنشان به زندگی و چرخه مصنوعی شکل گرفته تا عمر و وقت و مغز جوانان را به این طریق هدر دهند. میخواستم به شما پیشنهادی در رابطه با تهیه مقاله ای در این حوزه را بدهم که در نوع خود جالب توجه است. همچنین راهکارهایی برای بازنویسی و بهبود مغز همچنین در زمینه ی منابع مورد نیاز جهت تحقیق میتوانم کمکتان کنم تا در این راه ثوابی هم نسیب بنده شود
    با تشکر

  22. rough گفت:

    سلام
    من خیلی از مقالات و متن های مشابه رو خوندم.ولی این سری سه قسمتی مقاله بهترین مقاله ایی بود که طی این سال ها دیدم به دلیل اینکه برای مخاطب ارزش قایل شده بود و مدام سعی نمی کرد نتیجه کارهاش رو بدون دلیل تحمیل بکنه.
    بلکه سعی داشت یه نفر رو تربیت بکنه که خودش دکتر خودش باشه.

  23. ثریا گفت:

    دختری ۲۰ ساله هستم . تا جایی که یادم هست از ۸ سالگی درگیر خودارضاییم . بعد از گذشت ۱۲ سال ، کمتر چیزی هست که درباره پورن و خودارضایی تجربه نکرده باشم . الان میخوام به همه اونایی که دارن این متن رو میخونن و ممکنه کمی تردید داشته باشن خالصانه بگم که خودارضایی بزرگترین قاتل انسانیت انسانهاست . من تبدیل به قاتل زنجیره ای نشدم اما تمام روابط اجتماعیم رو حتی با خانواده ام از دست دادم . یه جورایی از زندگی کناره گیری کردم . الان سومین سالیه که کنکور میدم . حافظه و تمرکز و انگیزه م به شدت ضعیفه و مدام سست و بی حالم . ضمن تشکر از سالمید از همه خوانندگان خواهش میکنم همین الان پورن و خودارضایی رو ترک کنند .

  24. No name گفت:

    سلام، من اولین بار در ۱۷ سالگی پورن دیدم و تا چند ماه پیش و پایان ۳۷ سالگی به طور متناوب انواع دوره های پورن دیدن و خودارضایی را تجربه کرده ام. از وقتی با مفهوم pmo آشنا و به اثرات پورن در منابع مختلف از جمله همین مقاله سه قسمتی سالمید آشنا شدم تونستم تا حدودی این روند رو کند کنم. ولی چیزی که الان خیلی عذاب م میده سالهای با ارزشی هست که از دست دادم. چیزهایی که بهم آرامش میده آگاه کردن دیگران، ورزش و تفکر در مورد چیزهایی هست که باعث میشدن به پورن و خودارضایی پناه بیارم. در واقع خودارضایی مثل اعتیاد های دیگه معلول شرایط هست که تعادل زندگی رو بهم میزنن و پورن یه چیزی هست که باعث میشه از زندگی واقعی فاصله بگیری، ولی بهتره آدم رنج های زندگی ش رو قبول کنه و در لحظه زندگی کنه تا بخواد با پورن یه دنیای ذهنی و خیالی جذاب رو تجربه کنه.
    اون دوستی که تا ۲۰سالگی درگیر بودی، خدا را شکر کن در سن جوونی فهمیدی و آگاه شدی. به فرصت های آینده ت فکر کن چون هنوز جوونی.

مشاهده بیشتر