۰

ارتباط اختلال نعوظ در مردان با افزایش سن و درمان آن – قسمت دوم

بازدید 781

در بخش اول مقاله به تعریف ED و  ریسک فاکتورهای موثر بر آن و برخی از دلایل افزایش شیوع آن در مردان مسن پرداختیم. در این قسمت،  نکات مربوط به تغییر سبک زندگی و درمان های پزشکی را که می تواند به بازگرداندن عملکرد جنسی در افراد مسن کمک کند را معرفی می کنیم.

درمان اختلال نعوظ

گزینه های درمانی ED به علت اصلی آن بستگی دارد. در بخشهای زیر درباره برخی از درمانهای بالقوه با جزئیات بیشتری بحث خواهد شد.

  • رژیم و ورزش

اولین مرحله در درمان ED  تغییر سبک زندگی است. در یک بررسی در سال ۲۰۱۹ مشخص شده است که چاقی با ۴۰٪ افزایش خطر ابتلا به بیماری ED همراه است. حفظ وزن متوسط ​​از طریق رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش های بدنی یک راه اصلی برای کاهش علائم یا پیشرفت بیماری ED است.این امر همچنین ممکن است در کنترل شرایط زمینه ای که می توانند به ED منجر شوند، مانند دیابت یا فشار خون موثر باشد.[۱]

  • ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند به عروق خونی آسیب برساند و جریان خون را کاهش دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که عملکرد نعوظ مستقیماً با قرار گرفتن در معرض دود سیگار مرتبط است  و ترک سیگار باعث بهبود عملکرد جنسی در مردان بین ۳۰-۶۰ سال می شود. افرادی که مایل به درمان ED خود هستند، می توانند سیگار را محدود یا ترک کنند.

  • رفع استرس

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۷ ، استرس مزمن می تواند باعث ED شود. زیرا استرس جریان خون به آلت تناسلی را کاهش می دهد و از ثبات یا مدت زمان نعوظ می کاهد. یک روانشناس می تواند به فرد کمک کند تا از عهده مقابله با هرگونه مسئله بهداشت روانی که ممکن است باعث ED شود کمک کند. یک روان درمانگر یا روانپزشک ممکن است پیشنهاد کند که مسائل مربوط به سلامت روان را با گفتگو درمانی، دارو یا ترکیبی از هر دو درمان کنید.

  • تغییر دارو

بعضی اوقات ، برخی از داروها ممکن است ED را تحریک کنند. افراد باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند تا ببینند آیا داروهای جایگزین دیگری در دسترس است یا خیر[۲]

  • تزریق تستوسترون

در صورت کمبود تستوسترون ، درمان جایگزینی تستوسترون باید به عنوان یک گزینه درمانی در مردان مسن مبتلا به ED در نظر گرفته شود. اگر یک مرد مسن سطح تستوسترون پایینی داشته باشد، پزشک ممکن است درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) را تجویز کند که شامل تجویز منظم تستوسترون از طریق تزریق، ژل یا جذب پوستی است. با این حال، TRT برخی از دلایل شایع ED را در بزرگسالان مسن تر، مانند کاهش جریان خون یا آسیب عصبی، برطرف نخواهد کرد. اگر گردش خون یا مشکلات عصبی باعث ED شما شود، تزریق تستوسترون کمکی نخواهد کرد.

  • داروها

قبل از رابطه جنسی، داروهایی مانند سیلدنافیل (ویاگرا) ، واردنافیل (لویترا ، استاکسین) و تادالافیل (سیالیس ، آدیرسکا) به صورت قرص با افزایش جریان خون در آلت تناسلی شما کمک می کند تا هنگامی که هیجان جنسی دارید، نعوظ داشته باشید. [۳]

  • مهار کننده فسفودی استراز

مدیریت پزشکی ED عمدتا به استفاده از مهار کننده های فسفودی استراز نوع ۵ (PDE5I) برای بیش از یک دهه متکی است و این داروها نیز معمولاً برای بیماران مسن تجویز می شوند. نشان داده شده است که استفاده از این داروها در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بی خطر است، تنها منع مصرف قطعی در بیماران تحت درمان با نیترات است. همچنین نشان داده شده است که PDE5I دارای اثر محافظتی بالقوه بر سیستم قلبی عروقی نیز می باشد. در یک بررسی سیستمیک مطالعات مربوط به ارتباط ED با بیماریهای قلبی عروقی ، نشان داده شده است که داروهای PDE5i خطر وقایع قلبی در آینده را در بیماران دیابتی کاهش می دهد. بنابراین، پزشکان نباید از تجویز PDE5i برای ED در افراد مسن اجتناب کنند، مگر اینکه بیمار تحت درمان با نیترات باشد یا خطر بیماری قلبی عروقی زیادی داشته باشد که نیاز به محدودیت فعالیت بدنی دارد. [۴]

  • تزریق داخل کاورنوزال

آلپروستادیل یک داروی تزریقی یا شیاف آلت تناسلی است که ممکن است برخی از افراد برای رسیدن به نعوظ از آن استفاده کنند. می توانید داروی ED را به نام آلپروستادیل به آلت تناسلی خود تزریق کنید تا کمک کند خون در آن ناحیه پر شود و به سرعت نعوظ ایجاد کند. این ماده گاهی در ترکیب با سایر داروها استفاده می شود. شما همچنین می توانید آلپروستادیل را به عنوان شیاف در مجرای ادرار (سوراخ کوچک آلت تناسلی خود که ادرار از آن خارج می شود) وارد کنید. این یک فرم جامد از دارو است که در اثر حرارت بدن حل می شود.

  • دستگاه وکیوم

این دستگاه که پمپ آلت تناسلی نیز نامیده می شود، لوله ای است که روی آلت تناسلی قرار می گیرد , شامل یک پمپ است که از آن برای مکش هوا از لوله استفاده می شود. این باعث می شود خون به آلت تناسلی شما برسد تا نعوظ ایجاد شود.  یک حلقه الاستیک در قسمت پایین آلت تناسلی قرار می گیرد تا آن را به حالت ایستاده نگه دارد و  در آخر لوله خلا کنار گذاشته میشود. بعد از رابطه جنسی، حلقه باید برداشته شود تا نعوظ پایان یابد. [۵]

  • درمان های مکمل

برخی از افراد از گیاهان و سایر روشهای درمانی مکمل برای ED استفاده می کنند. در حالی که شرکت های زیادی انواع مختلفی از گیاهان و مکمل ها را به عنوان داروهای ED به بازار عرضه می کنند، فقط تعداد کمی از آنها شواهد علمی برای اثبات عملکرد آنها دارند. چند مثال شامل:

جینسینگ: یک مطالعه کوچک بر روی ۵۲ شرکت کننده نشان داد که جینسینگ و ویتامین E باعث بهبود ED در طی ۶ هفته می شود.

آرژنین: یک بررسی سیستمیک از سال ۲۰۱۹ شواهدی را نشان داد که آرژنین ممکن است به ED خفیف تا متوسط ​​کمک کند. با این حال ، ۸.۳٪ از شرکت کنندگان عوارض جانبی آن را هم تجربه کردند. [۵]

طب سوزنی: طبق متاآنالیز سال ۲۰۱۹ ، طب سوزنی ممکن است حساسیت عصب را بهبود بخشد و گردش خون را تقویت کند.محققان باید این روشها را بیشتر مطالعه کنند تا ثابت کنند که درمانهای بی خطر و موثری هستند و نحوه عملکرد آنها را درک می کنند..

خلاصه

افراد مسن در مقایسه با جوان ترها ممکن است درصد بیشتری از ED و همچنین مشکلات پزشکی را تجربه می کنند و از داروهایی استفاده می کنند که احتمال ابتلا را افزایش می دهد. کاهش وابسته به سن در سطح تستوسترون نیز ممکن است منجر به ED شود.هرکسی که نگران بیماری ED باشد باید به پزشک خود مراجعه کند. یک پزشک متخصص  برای تشخیص علت و ارائه درمان مناسب کمک شایانی خواهد کرد. هنگام درمان ED در افراد مسن، پزشک ممکن است ترکیبی از تغییر سبک زندگی و تجویز دارو را توصیه کند.

در نتیجه ، ED یک مشکل سلامتی رایج در مردان مسن است و کیفیت زندگی بیماران و همسران آنها را به طور نامطلوبی تحت تأثیر قرار می دهد. بسیاری از عوامل خطر برای ED به طور حتم با پیری ظاهر می شوند و حتی روند پیری نیز خود یک عامل خطر برای توسعه ED است. اختلال عملکرد اندوتلیال ، تغییرات مورفولوژیکی آلت تناسلی مرد و کمبود تستوسترون مکانیسم های اصلی مرتبط با توسعه ED در مردان مسن هستند و این مکانیسم ها نیز به هم مرتبط هستند. علاوه بر این، احتمال تصلب شرایین نیز وجود دارد و بیماران باید با دقت از نظر وجود یک اختلال سیستمی مورد سوال قرار گیرند. این وضعیت باید به عنوان یک بیماری سیستمیک ارزیابی شود و توصیه های مناسب در مورد سبک زندگی همراه با مدیریت پزشکی باید به این جمعیت ارائه شود.

 

 

 

منابع:

  1. Corona G, Rastrelli G, Monami M, et al. Body weight loss reverts obesity-associated hypogonadotropic hypogonadism: a systematic review and meta-analysis European Journal of Endocrinology
  2. Rosen RC, Lane RM, Menza M. Effects of SSRIs on sexual function: a critical review. Journal of Clinical Psychopharmacology
  3. Albersen M, Orabi H, Lue TF. Evaluation and treatment of erectile dysfunction in the aging male: a mini-review. Gerontology.
  4. Albersen M, Shindel AW, Mwamukonda KB, Lue TF. The future is today: emerging drugs for the treatment of erectile dysfunction. Expert Opinion on Emerging Drugs.
  5. Albersen M, Orabi H, Lue TF. Evaluation and treatment of erectile dysfunction in the aging male: a mini-review. Gerontology.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر