۰

اضطراب عملکرد جنسی چیست؟

بازدید 540

اضطراب عملکرد جنسی چیست؟

احساس اضطراب قبل از رابطه جنسی طبیعی است. با این حال، اگر این احساس آنقدر قوی باشد که نتوانید رابطه جنسی داشته باشید یا از رابطه جنسی لذت ببرید، ممکن است دچار اضطراب عملکرد جنسی (SPA) باشید. SPA نوعی اضطراب عملکردی است که به طور خاص بر فعالیت جنسی تأثیر می گذارد. شخصی که این بیماری را دارد غالباً با ترس از عدم توانایی انجام فعالیت های جنسی قبل از فعالیت جنسی یا در حین آن دست و پنجه نرم می کند.

این اختلال در مردان بیشتر از زنان است. همچنین می تواند منجر به ایجاد اختلالات جنسی مانند اختلال نعوظ شود. اضطراب عملکرد جنسی یکی از شایع ترین شرایط احتلال جنسی در جهان امروز است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ۹ تا ۲۵ درصد مردان به SPA مبتلا هستند و ۶ تا ۱۶ درصد زنان نیز تحت تأثیر این بیماری قرار دارند.

اضطراب عملکرد جنسی زمانی که قبل از رابطه جنسی اتفاق می افتد کمی متفاوت از زمان رابطه جنسی است. وقتی قبل از رابطه جنسی رخ می دهد، داشتن رابطه جنسی تقریبا غیرممکن می شود. شما به احتمال زیاد قادر به داشتن یا حفظ نعوظ نخواهید بود. با این حال، هنگامی که در طول رابطه جنسی اتفاق می افتد، متوجه خواهید شد که نمی توانید از رابطه جنسی لذت ببرید یا حتی از اوج رابطه لذت ببرید.

در صورت عدم درمان، SPA می‌تواند باعث اختلالات جنسی دیگر شود و باعث شود علاقه تان را به رابطه جنسی و سایر فعالیت‌های جنسی را از دست بدهید. در یک مطالعه در سال ۲۰۰۵، محققان دریافتند که اضطراب عملکرد نقش بزرگی در ایجاد اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان دارد.

 

شناسایی اضطراب عملکرد جنسی

گاهی اوقات اضطراب عملکرد جنسی به اشتباه به عنوان اختلال نعوظ تشخیص داده می شود. در حالی که این بیماری می تواند باعث اختلال نعوظ شود، این دو وضعیت متفاوت هستند.

اضطراب عملکرد جنسی یک وضعیت پزشکی شناخته شده نیست، که اغلب تشخیص و درمان را دشوار می کند. شرمندگی که معمولاً به شرایط ناکارآمدی جنسی مربوط می شود، افراد را از کمک گرفتن از پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی نیز باز می دارد.برای تشخیص اضطراب عملکرد جنسی، هر دلیل دیگری برای کاهش عملکرد جنسی شما، مانند سایر شرایط پزشکی، باید رد شود. یک روان درمانگر معمولاً SPA را تشخیص می دهد.

 

علل اضطراب عملکرد جنسی

بدن شما در مواقعی که مضطرب هستید تغییرات خاصی را تجربه می کند که می تواند بر عملکرد جنسی شما تأثیر بگذارد. هنگامی که مضطرب هستید، معمولاً افزایش هورمون هایی مانند نوراپی نفرین و کورتیزول را تجربه می کنید. افزایش این سطح هورمون همچنین باعث افزایش سطح فشار خون شما می شود که می تواند باعث کاهش جریان خون به آلت تناسلی شما شود و از نعوظ یا حفظ آن جلوگیری کند. اضطراب عملکرد جنسی هیچ دلیل واحدی ندارد. این مشکل معمولاً توسط طیف وسیعی از عوامل بیولوژیکی و روانی ایجاد می شود .

عواملی که می توانند بر این احساسات تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • تصویر شما از بدنتان
  • اندازه آلت تناسلی
  • تصورات مردانگی
  • نقش های جنسیتی
  • مسائل رابطه
  • استفاده از پورن 
  • پرداختن به نگرانی های مالی، مسائل خانوادگی یا استرس در محل کار نیز ممکن است بر وضعیت روانی فرد تأثیر بگذارد و به اضطراب عملکرد کمک کند.

داشتن مشکلات مربوط به تصویر بدن و عزت نفس

افرادی که بیش از حد نگران قد، وزن یا ظاهر قسمت‌های خاص بدن خود هستند، ممکن است هنگام انجام فعالیت‌های جنسی، SPA را تجربه کنند.

 

احساس عدم ارتباط عاطفی با شریک زندگی خود

گاهی اوقات SPA ناشی از مسائل عاطفی است که ممکن است با شریک زندگی خود داشته باشید.

 

شرایط سلامت روان

افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر ممکن است به SPA کمک کند.

فقدان تجربه جنسی

افرادی که تجربه جنسی کمتری دارند، ممکن است در اولین شروع رابطه جنسی، کمی اضطراب عملکردی را احساس کنند.

 استرس.

استرس بر تمام جنبه های زندگی ما تأثیر می گذارد، از جمله زندگی جنسی. گاهی اوقات SPA ممکن است به دلیل استرس در محل کار یا موقعیت های دیگر ایجاد شود.

 

تجارب جنسی منفی قبلی/تروما

داشتن تجربیات منفی جنسی در گذشته، چه با شریک فعلی یا شریک قبلی، می تواند منجر به SPA شود.

مصرف بیش از حد محتوای مستهجن

این گاهی اوقات می تواند تصور نادرستی از ظاهر و احساس جنسی به شما بدهد. تحقیقات پورن را با ایجاد اختلالات جنسی مرتبط دانسته است.

SPA گاهی اوقات می تواند به خود تغذیه کند و یک چرخه نامطلوب ایجاد کند. این با احساس اضطراب قبل از رابطه جنسی شروع می شود که بر عملکرد او تأثیر می گذارد و سپس دفعه بعد که درگیر فعالیت جنسی می شود بیشتر مضطرب می شود زیرا بار آخر نتوانسته است انجام دهد.

 

علائم

مانند سایر انواع اضطراب عملکرد، علائم اضطراب عملکرد جنسی شامل اثرات جسمی و روانی است. این علائم می توانند از نظر شدت متفاوت باشند و ممکن است مکرر باشند یا فقط گاهی اوقات رخ دهند.

مردان و زنان هر دو می توانند اضطراب عملکرد جنسی را تجربه کنند، اما برخی از علائم ممکن است متفاوت باشند.

 

علائم اضطراب عملکرد جنسی

علائم اضطراب عملکرد جنسی عبارتند از:

افکار منفی قبل یا حین رابطه جنسی

افکار یا احساسات منفی مرتبط با رابطه جنسی

نگرانی یا ترس قبل یا در حین رابطه جنسی

هنگام فکر کردن به رابطه جنسی نگران یا ترس باشید

ناتوانی در رسیدن به اوج یا ارگاسم در طول رابطه جنسی

انزال زودرس (مردان)

تاخیر در انزال (مردان)

اختلال نعوظ (مردان)

خشکی واژن (زنان)

درد هنگام رابطه جنسی (زنان)

کاهش علاقه به رابطه جنسی

افزایش ضربان قلب

تعریق

معده نا آرام

ارتباط بین اضطراب عملکرد و ED چیست؟

اضطراب عملکرد جنسی و اختلال نعوظ از مشکلات رایج جنسی هستند. نگرانی در مورد انتظارات شریک زندگی و نگرانی های شخصی یکی از عوامل موثر است. استرس در مورد رابطه جنسی می تواند منجر به اضطراب عملکرد شود. این به نوبه خود می تواند منجر به اختلال نعوظ (ED) شود که زمانی است که فرد در نعوظ یا حفظ آن مشکل دارد.

استرس و اضطراب در مورد انجام روابط جنسی یا جلب رضایت شریک زندگی می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی در هر فردی، صرف نظر از جنسیت او شود.

وقتی فردی احساس می کند که نمی تواند انتظارات جنسی شریک خود را برآورده کند، ممکن است احساس بی لیاقتی یا ناتوانی کند. این احساس بی کفایتی و عزت نفس پایین ممکن است منجر به علائم فیزیکی مانند ED شود.

درمان اضطراب عملکرد جنسی

درمان اضطراب عملکرد جنسی معمولاً به علت ایجاد آن بستگی دارد. به طور کلی می توان از ترکیب دارو و روان درمانی برای درمان علائم آن استفاده کرد.

روان درمانی: گاهی اوقات درمان شناختی-رفتاری برای درمان SPA توصیه می شود.
دارو: داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود، مانند ویاگرا و سیالیس، گاهی اوقات برای افرادی که SPA دارند توصیه می شود.
برای یافتن درمان کافی برای اضطراب عملکرد جنسی باید تحقیقات بیشتری انجام شود. تاکنون ثابت شده است که درمان شناختی-رفتاری و دارو درمانی از موثرترین درمان ها برای SPA هستند. بوسپیرون، بوپروپیون و ترازودون نیز پتانسیلی در کمک به درمان علائم SPA نشان داده اند. SPA گاهی اوقات می تواند به خود تغذیه کند و یک چرخه نامطلوب ایجاد کند. این با احساس اضطراب قبل از رابطه جنسی شروع می شود که بر عملکرد او تأثیر می گذارد و سپس دفعه بعد که درگیر فعالیت جنسی می شود بیشتر مضطرب می شود زیرا بار آخر نتوانسته است انجام دهد.

افراد مبتلا به اضطراب عملکرد جنسی اغلب تحت این باور غلط عمل می کنند که به نحوی ناکافی هستند یا قادر به جلب رضایت شریک زندگی خود نیستند. تمرکز بیشتر بر لذت خود و شریک زندگیتان به جای اینکه چقدر عملکردتان کافی است می تواند به شما کمک کند بر اضطراب خود غلبه کنید.

 

چند نکته دیگر برای غلبه بر SPA

مدیتیشن: مدیتیشن اغلب برای مقابله با هر شکلی از اضطراب عملکرد توصیه می شود.
خودارضایی: مدتی را با خود بگذرانید تا نیازهای خود را بهتر درک کنید.
از ذهن خود خارج شوید: وقتی در حال انجام رابطه جنسی هستید، سعی کنید زمان بیشتری را صرف لذت بردن از حرکات آن کنید به جای نگرانی در مورد اینکه چه چیزی ممکن است اشتباه باشد.
بپذیرید که رابطه جنسی همیشه عالی نیست: روزهایی پیش می‌آیند که ممکن است فقط تمایلی به داشتن رابطه جنسی نداشته باشید. این به احتمال زیاد ربطی به توانایی بدنی شما ندارد.
سرعت خود را کم کنید و وقت خود را صرف کنید: گاهی اوقات ممکن است زمان کافی را برای پیش بازی برای خود و همسرتان صرف نکرده باشید.
استرس را از زندگی خود حذف کنید: یکی از دلایل اضطراب عملکرد جنسی، استرس بیش از سایر عوامل در زندگی شما مانند امور مالی یا کار است. مدیریت استرس با مدیتیشن، ورزش و خواب منظم می تواند کمک کننده باشد.
با یک درمانگر صحبت کنید: صحبت با یک درمانگر جنسی ممکن است به شما در کشف ریشه اضطراب عملکرد جنسی کمک کند.

 

 

کلام آخر

اضطراب عملکرد جنسی می تواند از نظر ذهنی و اجتماعی چالش برانگیز باشد و بر روابط عاشقانه تأثیر منفی بگذارد. اگر با این وضعیت دست و پنجه نرم می کنید، با پزشک مراقبت های اولیه، متخصص سلامت روان یا یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. با انواع گزینه های درمانی دارویی و روان درمانی موجود، به علاوه تکنیک های مقابله ای، اضطراب عملکرد جنسی شرایطی است که می توان بر آن غلبه کرد.

 

 

 

منابع:

  1. The role of performance anxiety in the development and maintenance of sexual dysfunction in men and women. International Journal of Stress Management,
  2. Is internet pornography causing sexual dysfunctions? A review with clinical reports. Behavioral Sciences. 
  3. American Psychological Association. Treatment for sexual problem.
  4. Mayo Clinic. Female sexual dysfunction.
  5. National Social Anxiety Center. Male sexual performance anxiety.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر