۰

افسردگی و تاثیر آن بر رابطه جنسی

بازدید 900

افسردگی  یک بیماری جدی است که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار فرد تأثیر منفی می گذارد. برخلاف غم طبیعی، افسردگی  مداوم است، اغلب در توانایی فرد برای تجربه کردن لذت اختلال ایجاد می کند و به طور قابل توجهی در عملکرد  زندگی روزمره تداخل می کند. علائم درمان نشده افسردگی ممکن است هفته ها، ماهها یا سالها ادامه داشته باشد و اگر به طور نامناسب درمان شود، افسردگی می تواند منجر به اختلال قابل توجه، سایر مسائل مربوط به سلامتی و در موارد نادر، خودکشی شود.

افسردگی یک بیماری بسیار شایع است. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، از هر ۲۰ آمریکایی بالای ۱۲ سال، یک نفر مبتلا به افسردگی است. در حالی که انستیتوی ملی بهداشت روان (NIMH) شیوع بیشتری در زنان گزارش می کند. واقعیت این است که افسردگی می تواند در هر کسی و در هر سنی ایجاد شود. انواع افسردگی عبارتند از:

  • اختلال افسردگی مداوم (علائم دو سال طول می کشد)
  • افسردگی روان پریشی
  • افسردگی شدید
  • اختلال دو قطبی
  • افسردگی پس از زایمان (در زنان پس از بچه دار شدن رخ می دهد)
  • اختلال عاطفی فصلی (در ماههای زمستان رخ می دهد)
  • افسردگی همراه با اختلالات اضطرابی  [۱]

 

افسردگی در زنان

طبق NIMH، میزان بالاتر افسردگی در زنان به تغییرات هورمونی مرتبط است. به همین دلیل است که خطر افسردگی زن ممکن است افزایش یابد:

  • قبل و هنگام قاعدگی
  • بعد از زایمان
  • هنگام دستکاری در کار، خانه و زندگی زناشویی
  • در دوران یائسگی

با افزایش سن زنان، عوامل جسمی باعث می شود رابطه جنسی کمتر لذت بخش باشد (و حتی گاهی اوقات دردناک باشد). تغییر در دیواره واژن می تواند فعالیت جنسی را ناخوشایند کند. همچنین، سطح پایین تر استروژن می تواند حالت طبیعی را مختل کند. در صورت عدم کمک برای یافتن حس لذت و آرامش، چنین عواملی می تواند برای زنان دلسرد کننده باشد.

افسردگی در مردان

اضطراب، اعتماد به نفس پایین و احساس گناه از دلایل عمده اختلال نعوظ است. اینها همه علائم افسردگی است، اما چنین مواردی می تواند به طور طبیعی با استرس و افزایش سن نیز رخ دهد. NIMH توضیح می دهد که مردان نیز تمایل به فعالیت بیشتر را در دوران افسردگی از دست می دهند. این همچنین می تواند به معنای این باشد که مردان دیگر رابطه جنسی را جذاب نمی بینند.در مردان ، داروهای ضد افسردگی رابطه مستقیمی با ناتوانی جنسی دارند. تاخیر در ارگاسم یا انزال زودرس نیز ممکن است رخ دهد.

در مردان و زنان، داشتن مشکلات مربوط به سلامت جنسی می تواند احساس بی ارزشی و سایر علائم افسردگی را بدتر کند. این به نوبه خود می تواند باعث یک چرخه معیوب از بدتر شدن افسردگی و اختلال عملکرد جنسی شود. [۲]

 

علل  افسردگی و عوامل خطر

عدم تعادل شیمیایی در مغز باعث افسردگی می شود و این خود می تواند در نتیجه ژنتیک و مسائل هورمونی رخ دهد. افسردگی همچنین می تواند با بیماری های دیگر همزیستی داشته باشد. علت دقیق افسردگی هرچه که باشد، می تواند منجر به علائم جسمی و عاطفی متعددی شود. برخی از رایج ترین علائم افسردگی عبارتند از:

  • غم و اندوه مداوم
  • عدم علاقه به فعالیتهایی که زمانی دوستشان داشتید
  • احساس گناه و ناامیدی
  • بی خوابی و خستگی
  • تحریک پذیری و اضطراب
  • ضعف، درد و درد
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات تمرکز
  • کاهش یا افزایش وزن (معمولاً ناشی از تغییر در عادات غذایی)
  • تمایل به خودکشی

علائم افسردگی از نظر فراوانی و شدت برای هر فرد متفاوت است. به طور کلی، هرچه شدت افسردگی شما بیشتر باشد ، در سلامت جنسی مشکلات بیشتری خواهید داشت. [۳]

 

افسردگی چه تاثیری بر رابطه جنسی دارد؟

مشکلات جنسی ، مانند اختلال در نعوظ (ED) یا عدم توانایی در ارگاسم، اغلب با افسردگی همراه است. افسردگی می تواند باعث شود شما دیگر به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید، از جمله رابطه جنسی، علاقه خود را از دست دهید. داروهای ضد افسردگی خاصی نیز می توانند بر میل جنسی یا توانایی ارگاسم تأثیر بگذارند. خبر خوب این است که پزشکان معمولاً می توانند مشکلات جنسی مربوط به افسردگی را درمان کنند.

مغز را به عنوان یک اندام جنسی بسیار حساس تصور کنید. میل جنسی از مغز شروع می شود و پایین می آید. این به دلیل مواد شیمیایی ویژه مغز است که به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند. این مواد شیمیایی ارتباط بین سلول های مغز را افزایش داده و جریان خون بیشتری را به اندام های جنسی تحریک می کنند. مشکل این است که  با افسردگی و سایر اختلالات خلقی ، مدارهای مغزی که با استفاده از این مواد شیمیایی ارتباط برقرار می کنند عملکرد صحیحی ندارند در نتیجه، میل جنسی کم یا از بین می رود. سطح پایین برخی از این مواد شیمیایی نیز می تواند احساسات لذت بخشی را کم کند این ممکن است در بزرگسالان مسن که قبلاً گاهی اوقات با اختلالات عملکرد جنسی مشکل داشته اند، بدتر باشد. [۴]

قبل از اینکه بخواهید روی بهبود زندگی جنسی خود تمرکز کنید، ابتدا باید افسردگی را درمان کنید. مطمئن شوید که هم به صورت دارو و هم روان درمانی تحت درمان هستید. درمان افسردگی گاهی اوقات می تواند منجر به تغییر در عملکرد جنسی شود، اما این تغییرات لزوماً همیشه بد نیستند. شما ممکن است به سادگی نیاز به تغییر طرز فکر در مورد رابطه جنسی و شروع رابطه جنسی با شریک زندگی خود داشته باشید. در طول جلسات روان درمانی می توانید در مورد چگونگی انجام این کار بیشتر بیاموزید ، اما تمرکز اصلی شما باید معالجه خود افسردگی باشد. افسردگی می تواند به روابط شما از راه های غیر مرتبط با رابطه جنسی آسیب برساند. درمان افسردگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 فقط خود افسردگی نیست که ممکن است در سلامت جنسی تداخل ایجاد کند. در حقیقت، داروهای ضد افسردگی – رایج ترین روش های درمانی پزشکی برای افسردگی – اغلب می توانند عوارض جانبی ناخواسته جنسی داشته باشند. مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) با افزایش سطح سروتونین شیمیایی مغز کار می کنند. افزایش سروتونین می تواند به بهبود خلق و خو کمک کند. اما همچنین می تواند از برقراری ارتباط طبیعی بین مغز و اندام های جنسی جلوگیری کند. SSRI ها ممکن است نعوظ یا انزال را برای یک مرد دشوار کنند. این داروها همچنین می توانند از بروز ارگاسم در خانم ها جلوگیری کنند. [۵] برخی دیگر از این داروها عبارتند از:

مشکلات جنسی با داروهای ضد افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناتوانی در شروع رابطه جنسی یا لذت بردن از آن
  • اختلال نعوظ (ED) یا تاخیر در انزال برای مردان
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم

 

مشکلات جنسی افسردگی یا داروهای ضد افسردگی چگونه درمان می شوند؟

اگر افسردگی دارید و متوجه کاهش علاقه به رابطه جنسی یا مشکلات عملکرد جنسی شدید، برای شما و پزشک مهم است که بفهمید علت اختلال عملکرد جنسی افسردگی، داروی ضد افسردگی است که ممکن است مصرف کنید یا سایر داروهای پزشکی توضیح روش هایی برای کنترل عوارض جانبی جنسی داروهای ضد افسردگی بدون به خطر انداختن درمان وجود دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی جدیدتری را امتحان کند که ممکن است میل جنسی یا پاسخ جنسی را کاهش ندهد، یا ممکن است داروی دیگری برای خنثی کردن عوارض جانبی جنسی، که می تواند همزمان با داروی ضد افسردگی مصرف شود، تجویز کند.

درمان افسردگی تنها یکی از راه های غلبه بر اختلال عملکرد جنسی است. در حقیقت، طبق تحقیقی که در پزشک خانواده آمریکا منتشر شد، ۷۰ درصد بزرگسالانی که بدون درمان با افسردگی روبرو بودند، با مشکل میل جنسی روبرو بودند. داروهای ضد افسردگی به طور متفاوتی بر همه تأثیر می گذارد، بنابراین یافتن داروی مناسب و دوز مناسب برای شما مهم است.

اگر پزشک شما تشخیص دهد که اختلال عملکرد جنسی از عوارض داروی ضد افسردگی است که مصرف می کنید ، ممکن است شما را به داروی دیگری سوق دهند. داروهای ضد افسردگی که تأثیر منفی روی میل ، تحریک یا ارگاسم دارند ، عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی که احتمال کمتری باعث ایجاد عوارض جنسی می شوند عبارتند از:

گذشته از موارد اضافی و تعدیلاتی که در درمان افسردگی معمولی وجود دارد، اقدامات دیگری نیز می توانید انجام دهید که ممکن است سلامت جنسی را بهبود بخشد:

بعد از انجام رابطه جنسی، قرص ضد افسردگی خود را مصرف کنید.

از پزشک خود در مورد افزودن دارویی برای عملکرد جنسی (مانند ویاگرا برای آقایان) سوال کنید.

برای بهبود خلق و خو و سلامت جسمی مرتباً ورزش کنید.

با همسرتان در مورد تأثیر افسردگی بر سلامت جنسی صحبت کنید. ارتباطات باز ممکن است به طور خودکار مسئله را حل نکند، اما می تواند به کاهش احساس گناه و بی ارزشی کمک کند. [۷]

 

آیا می توان افسردگی را بدون دارو درمان کرد؟

برخی از افراد ممکن است بدون دارو از افسردگی رهایی یابند. اگر نگران عوارض جانبی جنسی دارو هستید ، با پزشک خود صحبت کنید. درمان های جایگزین برای افسردگی عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • ورزش
  • مکمل های گیاهی یا غذایی
  • روان درمانی
  • یوگا

آیا در صورت افسردگی می توان از مشکلات جنسی جلوگیری کرد؟

بهترین روش ها برای جلوگیری از مشکلات جنسی ناشی از افسردگی یا داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

  • از مصرف مواد مخدر ، الکل و تنباکو خودداری کنید ، همه این موارد می توانند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارند.
  • با ورزش ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و حفظ وزن بدن سالم سالم بمانید.
  • در مورد احساسات خود، از نظر روحی و جسمی، صریح و صادقانه با شریک زندگی خود صحبت کنید.
  • برای انتخاب داروهایی با کمترین عوارض جنسی شناخته شده، با پزشک خود همکاری کنید.

خلاصه

افسردگی و درمان مرتبط با آن گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه با سلامت جنسی شود ، اما امیدواری برای حل هر دو مسئله وجود دارد. درمان یکی از آنها اغلب می تواند به دیگری کمک کند. با این وجود یافتن تعادل مناسب می تواند به زمان و حوصله نیاز داشته باشد. در این میان، شما نباید هیچ دارویی را به تنهایی و بدون مشورت با متخصص بهداشت خود تغییر دهید. اگر با وجود هرگونه تغییر در درمان، اختلال عملکرد جنسی بدتر می شود، به پزشک خود بگویید.

 

منابع:

  1.  Depression: Surveillance data resources. (2013, October 4)
    cdc.gov/mentalhealth/data_stats/depression.htm
  2.  Phillips, R.L. & Slaughter, J.R. (2000, August 15). Depression and sexual desire. American Family Physician, 62(۴), ۷۸۲-۷۸۶
    aafp.org/afp/2000/0815/p782.html
  3.  Depression. (2011)
    nimh.nih.gov/health/publications/depression/index.shtml
  4. Medscape: “The ELIXIR Study: Evaluation of Sexual Dysfunction in 4557 Depressed Patients in France.”
  5.  Croft H. The Journal of Sexual Medicine. Understanding the Role of Serotonin in Female Hypoactive Sexual Desire Disorder and Treatment Options. December 2017;14:1575-1584. Accessed 12/16/2020.
  6.  Hall-Flavin, D.K. (2014, November 25). I’m worried about the sexual side effects from antidepressants. What can be done to   prevent or reduce such side effects? Retrieved from
    mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/expert-answers/antidepressants/faq-20058104
  7.  Sexual problems and depression. (2014, October 24)
    my.clevelandclinic.org/services/neurological_institute/center-for-behavioral-health/disease-conditions/hic-sexual-problems-depression

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر