۰

التهاب باکتریایی واژن چیست؟

بوی بد واژن التهاب باکتری علائم و نشانه های واژینوز باکتریال ترشح غلیظ عفونت عواقب درمان pH نرمال BV Bacterial Vaginitis
بازدید 785

مرجع بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی سالمید > باکتریایی > التهاب باکتریایی واژن (واژینوز باکتریال)

بوی بد واژن التهاب باکتری علائم و نشانه های واژینوز باکتریال سوزش ترشح غلیظ عفونت عواقب درمان pH  نرمال BV Bacterial Vaginitis

التهاب باکتریایی واژن، واژینوز باکتریال یا BV: Bacterial Vaginitis، همان‌طور که از نام آن برمی‎آید، عفونت باکتریایی واژن است. علائم این عفونت عبارتست از:

  • استشمام بوی نامطبوع ماهی مانند از واژن
  • ترشحات زرد، سفید یا خاکستری غلیظ پس از رابطه جنسی
  • خارش جزئی
  • احساس سوزش در زمان دفع ادرار
  • pH بیش از ۴.۵ مایع واژنی

چه کسی می‌تواند به التهاب باکتریایی واژن مبتلا شود؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، بیشترین درصد ابتلا به التهاب باکتریایی واژن را در میان زنان ۴۴-۱۵ ساله مشاهده نموده است. ازآنجایی‌که التهاب باکتریایی واژن می‌تواند بروی دختران اثرگذار باشد و قابل‌انتقال به مردان نیست، التهاب باکتریایی واژن اساساً به‌عنوان یک بیماری منتقله مقاربتی محسوب نمی‌شود.
به دلیل عدم ابتلای مردان به BV، مردانی که شریک جنسی آن‌ها مبتلا به BV است، نیازی به درمان ندارند (مگر اینکه بلافاصله پس از برقراری ارتباط جنسی، تحریک پوستی قابل مشاهده‌ای در رأس آلت آن‌ها مشاهده شود. البته این امر بسیار نادر است). بااین‌حال، مردانی که با شرکای جنسی متعددی رابطه جنسی بدون کاندوم دارند، می‌توانند BV را از زنی به زن دیگری انتقال دهند.

چه چیزی موجب التهاب باکتریایی واژن می‌شود؟

متأسفانه، حتی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده در مورد منشأ یا عامل دقیق التهاب باکتریایی واژن نظری ندارد. موارد احتمالی که توسط این مرکز عنوان گردیده‌اند، عبارت‌اند از:

  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • استفاده از اشیای خلاف عرف همچون اسباب‌بازی‌های جنسی
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • پوشیدن لباس‌زیرهای بندی و شستشوی واژن با آب یا دیگر مایعات

اساساً، برای ابتلا به التهاب باکتریایی واژن، باکتری‌های مضر می‌بایست بر باکتری‌های طبیعی واژن غلبه یابند. این باکتری‌ها را که توازنی پیچیده و ظریف دارند، فلور باکتریایی می‌نامند. هر عاملی که موجب بر هم خوردن این تعادل شود، می‌تواند موجب غلبه باکتری‌های بد و افزایش جمعیت آن‌ها شود.

درمان التهاب باکتریایی واژن

التهاب باکتریایی واژن اغلب توسط خود فرد تشخیص داده شده و یا به اشتباه عفونت قارچی/مخمری عنوان می‌گردد. بااین‌حال، عفونت‌های قارچی ناشی از قارچ‌ها و نه باکتری‌ها بوده و می‌توانند با داروهای معمول درمان گردند. اگر شما در مورد نوع عفونت خود تردید دارید، پزشک می‌تواند از شما با سواب نمونه‌برداری کرده و آن را زیر میکروسکوپ آزمایش کند.
همچنین پزشکان آزمایش اسیدیته را با کاغذ لیتموس برای تشخیص التهاب باکتریایی واژن انجام ‌می‌دهند. pH نرمال یک واژن سالم بین ۳.۸ و ۴.۲ است و چنانچه pH واژن شما بالاتر باشد، شما مبتلا به التهاب باکتریایی واژن هستید. در این حالت، قرص‌ها یا کرم‌های آنتی‌بیوتیکی تجویز می‌شوند. روش‌های درمانی دیگری، از جمله پروبیوتیک‌ها و افزایش مصرف ویتامین E، کلسیم و فولات، نیز وجود دارند.بوی بد واژن التهاب باکتری علائم و نشانه های واژینوز باکتریال سوزش ترشح غلیظ عفونت عواقب درمان pH  نرمال BV Bacterial Vaginitis

عواقب التهاب باکتریایی واژن

خطر وضع حمل زودرس و نوزادانی با وزن پایین در هنگام تولد (کمتر از ۵.۵ پوند) در میان زنان آبستن مبتلا به التهاب باکتریایی واژن وجود دارد. بدین ترتیب، زنان آبستنی که ۲ یا چند مورد از این علائم را تجربه می‌کنند باید بلافاصله به لحاظ التهاب باکتریایی واژن تحت آزمایش و درمان قرار بگیرند. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده متذکر می‌شود که زنان مبتلا به التهاب باکتریایی واژن با احتمال بیشتری به دیگر بیماری‌های منتقله مقاربتی (همچون کلامیدیا، سوزاک و ایدز) مبتلا می‌شوند. التهاب باکتریایی واژن می‌تواند موجب بیماری مهلک دیگری به نام PID که عواقبی همچون ناباروری و دیگر مشکلات جدی توأم با آبستنی به همراه دارد، شود.
همانند دیگر شرایط غیرطبیعی تناسلی، استفاده از کاندوم و سدهای دندانی برای اجتناب از ابتلا یا انتقال التهاب باکتریایی واژن اجباری است.

[منابع: CDC, Wikipedia, NYC Health, Condomdepot]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر