۰

بیش فعالی جنسی و یا اعتیاد به رابطه جنسی چیست؟

بازدید 728

رفتار جنسی یک قسمت سالم و عادی از زندگی است. فعالیت جنسی زمانی به یک مشکل تبدیل می شود که باعث اضطراب قابل توجهی برای شخص شود یا وی را در معرض آسیب رساندن به خود یا شخص دیگر قرار دهد. بیش فعالی جنسی یک تشخیص برای افرادی است که بیش از اندازه معمول درگیر رابطه جنسی می شوند یا از طریق تخیلات به رابطه جنسی می اندیشند و اصرار بیش از حد طبیعی به انجام آن دارند. این افراد ممکن است به فعالیت هایی مانند دیدن پورنو، استمنا، رابطه جنسی خارج از عرف و برقرار کردن رابطه جنسی با چندین شریک زندگی بپردازند. در نتیجه، این افراد ممکن است در زمینه های مختلفی از جمله کار و روابط، احساس پریشانی کنند.

ICD یک سند اساسی است که دانشمندان و پزشکان در سراسر جهان برای شناسایی و مطالعه مسائل بهداشتی، آسیب ها و علل مرگ از آن استفاده می کنند. بر اساس این سند به روز شده در ژوئن ۲۰۱۸، اختلال رفتار جنسی اجباری “با الگوی مداوم عدم کنترل انگیزه های جنسی شدید، تکراری یا اصرار به رفتار جنسی تکراری مشخص می شود.”

بحث و جدال پیرامون اعتیاد به رابطه جنسی

بسیاری از کارشناسان اعتیاد به رابطه جنسی را به عنوان یک اعتیاد واقعی نمی دانند. دکتر “بریتنی بلر”، روانشناس بالینی، می گوید: “هیچ شواهدی وجود ندارد که اعتیاد جنسی در واقع اعتیادی باشد به روشی که اعتیاد به طور معمول تعریف می شود.” افرادی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند با قطع مصرف در مغز تغییرات قابل مشاهده ای پیدا می کنند. او می گوید این در مورد رفتارهای جنسی صدق نمی کند.

گرچه ممکن است اعتیاد به رابطه جنسی یک اعتیاد واقعی نباشد، اما می تواند به همان اندازه اعتیاد به مواد شیمیایی مخرب باشد. تقریباً ۳ تا ۶ درصد بزرگسالان در ایالات متحده ، عمدتا مرد، معتاد جنسی هستند. [۱]  بلر می گوید: “شواهدی از رفتار جنسی اجباری وجود دارد.” گرچه در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی، نسخه پنجم (DSM-5) ، که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است C، طبقه بندی نشده است، اما در سال ۲۰۱۸ به طبقه بندی بین المللی بیماری های سازمان بهداشت جهانی اضافه شد. [۷]

تعریف بیش فعالی جنسی یا رفتار جنسی اجباری

WHO می گوید: در اختلال رفتار جنسی اجباری، فعالیت های تکراری جنسی ممکن است کانون اصلی زندگی یک شخص باشد. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است این فعالیت ها را ادامه دهند حتی اگر دیگر از این فعالیت ها لذت نبرند. آنها حتی اگر رفتارهایشان به سلامتی آنها آسیب برساند ممکن است همچنان به ادامه آن اصرار ورزند.

معتاد به رابطه جنسی: ۴ نشانه ای که ممکن است با مشکل روبرو شوید

درک علائم مرتبط با داشتن یک مشکل بالقوه مهم است. در اینجا چهار نشانه وجود دارد که شما ممکن است به رابطه جنسی اعتیاد داشته باشید.

  • افکار، تخیلات و رفتارهای مزمن جنسی

فقط یک چیز در ذهن شما است و شما برای تحقق این افکار و تخیلات هر کاری از دستتان برمی آید انجام می دهید. این اصرارها فقط در خانه محدود نیستند، بلکه وقتی بیرون از منزل، محل کار یا تحت هر شرایطی دیگری هستید. به این فکر کنید که یک الکلی برای ادامه زندگی روزمره خود نیاز به نوشیدن دارد. این همه آن چیزی است که یک معتاد به رابطه جنسی به آن فکر می کند.

  • افکار/ رفتارهای مکرر با تعهدات و علایق تداخل دارد

از آنجا که این افکار و تخیلات جنسی تمرکز اصلی شماست، جنبه های دیگر زندگی شما نادیده گرفته می شود و رنج می برید. از جمله: سلامتی و مراقبت شخصی، روابط، شغل/حرفه و سرگرمی ها و سایر علایق. ممکن است احساس گناه کنید، بنابراین شروع به دروغ گفتن درباره افکار و رفتارهای خود به اطرافیان می کنید که این موضوع باعث از هم گسیختگی روابط شما می شود. عملکرد کار یا مدرسه نیز به دلیل اینکه اولویت های شما جای دیگری است آسیب می بیند.

  • افکار و رفتارها علی رغم خطر عواقب ادامه دارد

برای تحقق افکار و تخیلات تکراری جنسی خود، هر کاری از دستتان برمی آید انجام می دهید. به طوری که پیامدهای احتمالی آن نادیده گرفته می شوند. این موارد می تواند شامل موارد مرتبط با شما یا دیگران، تحصیلات یا شغل شما ، عواقب احتمالی مالی یا حتی بی تفاوتی در مورد عواقب کیفری باشد. به عنوان مثال، صرف هزینه های بی پایان در اشتراک های پورنو، در کلوپ های استریپ یا روسپی ها. داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک زندگی، از جمله غریبه ها، شما و دیگران را در معرض خطر بیماری مقاربتی (STD) قرار می دهد.

  • ناتوانی در کنترل افکار و رفتارها

این اعتیاد شما را درگیر خود کرده است و شما ممکن است سعی کنید خود را رها کنید. اما پس از تلاشهای بی شماری برای مهار این افکار، تخیلات و رفتارها، دیگر قادر به کنترل آنها نیستید. با وجود پیامدهای احتمالی، شما بارها و بارها به رفتارهای پرخطر از جمله رابطه جنسی با غریبه ها، دیدن پورنو در اینترنت، خودارضایی مزمن، چشمک زدن در جمع و سایر رفتارهایی که افکار و تخیلات شما را برآورده می کند، باز می گردید. حتی از عواقب ناشی از آن مثل دستگیری به دلیل فحشا یا بدحجابی عمومی، یا اخراج از کار، شما را از ادامه این عادت ها منصرف نمی کند. [۲]

علائم

در حالی که این رفتار در DSM-5 گنجانده نشده است، معیارهای زیر ممکن است راهی برای شناسایی ابرجنسیت باشد و برای مدت حداقل شش ماه ادامه داشته باشند.

  • تخیلات جنسی مکرر و شدید، رفتارهای جنسی بیش از حد.
  • زمان صرف شده برای افکار و رفتارهای جنسی بطور مداوم در سایر فعالیتهای مهم زندگی خلل ایجاد کند.
  • افکار یا رفتارهای جنسی در پاسخ به خلق و خوی مختلف (مانند اضطراب ، افسردگی ، بی حوصلگی ، تحریک پذیری) یا وقایع استرس زای زندگی رخ می دهد.[۳]
  • برای کنترل یا کاهش تخیلات و رفتارهای جنسی ممکن است تلاش های مداوم اما ناموفق انجام شود.
  • فرد ضمن نادیده گرفتن احتمال آسیب جسمی یا عاطفی به خود یا دیگران، رفتارهای جنسی را همچنان انجام می دهد.
  • فراوانی یا شدت تخیلات و رفتارهای جنسی باعث پریشانی یا اختلال شخصی قابل توجهی می شود.

همانطور که گفته شد، بیش فعالی جنسی ممکن است با افسردگی و اضطراب مرتبط باشد. برخی از افراد ممکن است از احساساتی مانند غم و اندوه یا شرم به شدت فرار کنند و با انجام رفتارهای جنسی به دنبال تسکین موقتی باشند. بنابراین هوس های جنسی می تواند سایر موارد مانند افسردگی، اضطراب و استرس را پنهان کند.

علل اعتیاد به جنسیت و بیش فعالی  جنسی چیست؟

دلایل بیش فعالی جنسی به خوبی شناخته نشده است. با این حال ، ممکن است اعتیاد به جنسیت و بیش فعالی جنسی گاهی ناشی از تجربیات آسیب زا، پریشانی یا بیماری روانی، مانند اختلال دو قطبی باشد. در حالی که هیچ تعریف استانداردی از بیش فعالی جنسی در کودکان وجود ندارد، اما مشخص شده است که بزرگسالانی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، ممکن است رفتارهای جنسی بیشتری از خود نشان دهند.  رفتارهای جنسی پرخطر با عوامل اجتماعی-جمعیتی مانند اختلال در عملکرد خانواده و استرس اجتماعی در ارتباط است. [۴]

ارتباط بین اختلال دو قطبی و بیش فعالی جنسی

اختلال دو قطبی، که به آن افسردگی شیدایی نیز گفته می شود، نوعی اختلال روانی است که با دوره های افسردگی، شیدایی و خلق غیرطبیعی مشخص می شود. اگر انرژی بیمار بسیار بالا یا همراه با روان پریشی باشد، به آن حالت شیدایی (مانیا) می گویند. اما اگر شدت آن کم باشد، به آن حالت نیمه شیدایی (هیپومانیا) می گویند.اختلال دو قطبی می تواند زندگی جنسی شما را تحت تأثیر قرار دهد تشخیصی که هنوز هم در زمینه های روانشناسی و جنسی بحث و جدال زیادی دارد. کسانی هستند که از این طریق در آسیب شناسی رابطه جنسی تردید دارند. علاوه بر این، اندازه گیری میزان میل جنسی بیش از حد دشوار است. با این حال آزمایشاتی وجود دارد که نشان می دهد اختلال دوقطبی منجر به افزایش میل جنسی در دوره های شیدایی می شود. [۵]

آیا اعتیاد به رابطه جنسی و اعتیاد به پورنوگرافی یک چیز هستند؟

اعتیاد به رابطه جنسی موضوعی بسیار بحث برانگیز است. برای کسانی که با رفتار اجباری جنسی دست و پنجه نرم می کنند، دیدن پورنوگرافی نیز ممکن است یک رفتار مشکل ساز باشد. دکتر کارلا مانلی ، روانشناس بالینی و متخصص جنسی می گوید: “اعتیاد به رابطه جنسی می تواند به طرق مختلفی بروز کند که یکی از آنها اعتیاد به پورنوگرافی است.” “در اصل ، اعتیاد به پورنوگرافی فقط یک اختلال در گروه اصلی اعتیادات جنسی است.”

دکتر مایک اندرسون ، متخصص روابط جنسی و رابطه می گوید: “مشاهده پورنو ، اگرچه مانند اعتیاد به مواد نیست ، همان واکنش های مغزی را ایجاد می کند.” “اگر مشاهده با استمنا و ارگاسم همراه باشد – همانطور که معمولاً انجام می شود – واکنش شیمیایی و هورمونی پیچیده تر و قدرتمندتر است و تمایل به تکرار رفتار بسیار شدیدتر است.”

در حالی که کسانی که با اختلال رفتار جنسی اجباری دست و پنجه نرم می کنند، برای تحقق افکار ، تخیلات و اصرارهای خود هر کاری از دستشان بر می آید. برخی به دنبال رابطه جنسی با شخص دیگری هستند، در حالی که دیگری ممکن است کمتر پورنوگرافی را ترجیح دهد. به دلیل این تفاوت، برخی اعتیاد به جنسیت و اعتیاد به پورنو را اختلالات جداگانه می دانند.دکتر دانیل شر، روانشناس بالینی می گوید: “برخی شباهت ها و زمینه های همپوشانی آشکار بین این دو وجود دارد با این حال ، آنها یک چیز نیستند.”

“با اعتیاد به رابطه جنسی ، یک مولفه بین فردی قابل توجه تری وجود دارد. فرد مبتلا به اعتیاد برای ارضای نیاز خود باید با شخص دیگری رابطه جنسی برقرار کند – پورنو به تنهایی آن را راضی نمی کند. به همین دلیل ، افراد با اعتیاد به رابطه جنسی اغلب برون گرا هستند. از طرف دیگر، افراد معتاد به پورنوگرافی احتمالاً درون گرایانه و خوشحال از ماندن در خانه هستند.

درمان های اعتیاد به رابطه جنسی و بیش فعالی جنسی چیست؟

درمان های احتمالی اعتیاد به رابطه جنسی و بیش فعالی جنسی شامل ترکیبی از خود مراقبتی، درمان روانشناختی و گاهی اوقات دارو است. هدف از درمان کمک به شما در کنترل انگیزه های جنسی و کاهش رفتارهای بیش از حد در عین حفظ فعالیت های جنسی سالم است. برخی از افراد همچنین برای درمان بیماری روانی دیگری در کنار آن مانند مشکل سو مصرف الکل یا مواد مخدر، اضطراب یا افسردگی نیاز به درمان دارند.

خود مراقبتی

  • در مورد رفتار جنسی اجباری بیاموزید تا بتوانید علل و روشهای درمان آن را بهتر بشناسید.
  • موقعیت ها، افکار و احساساتی را که ممکن است باعث اجبارهای جنسی شود شناسایی کنید تا بتوانید برای جلوگیری و مدیریت آنها گام بردارید.
  • برای سایر مشکلات بهداشت روان مانند اعتیاد، افسردگی، اضطراب یا استرس به دنبال راه درمان باشید.
  • اگر از رفتار جنسی به عنوان روشی برای کنار آمدن با احساسات منفی استفاده می کنید، روش های سالم تری را برای کنار آمدن با آن مانند ورزش و فعالیت های تفریحی کشف کنید.
  • آرامش و مدیریت استرس را تمرین کنید.

روان درمانی

روان درمانی می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه رفتار جنسی اجباری خود را مدیریت کنید. روان درمانی می تواند به صورت فردی یا گروهی، با خانواده یا شریک زندگی شما ارائه شود. انواع روان درمانی شامل:

رفتار درمانی شناختی (CBT): به شما کمک می کند باورها و رفتارهای ناسالم و منفی را شناسایی کرده و روش های مفیدتر کنار آمدن را جایگزین آنها کنید.

درمان پذیرش و تعهد: این نوعی CBT است که بر پذیرش افکار و تعهد برای انتخاب اعمالی که با ارزشهای مهم سازگارتر هستند، تأکید دارد.

روان درمانی روان پویایی: بر افزایش آگاهی از افکار و رفتارهای ناخودآگاه، ایجاد بینش جدید در مورد انگیزه های خود و کمک به شما در حل تعارضات متمرکز است.

داروها

برخی از داروها ممکن است با کاهش افکار و رفتارهای وسواسی یا کاهش میل جنسی کمک کننده باشند. داروهایی که برای درمان رفتار جنسی اجباری استفاده می شوند اغلب برای سایر شرایط نیز تجویز می شوند. مثالها عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی. انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی که برای درمان افسردگی، اضطراب یا وسواس استفاده می شوند، می توانند به رفتارهای جنسی اجباری کمک کنند.
  • نالترکسون: نالترکسون به طور کلی برای درمان الکل و وابستگی به مواد افیونی استفاده می شود و بخشی از مغز شما را که با برخی رفتارهای اعتیاد آور احساس لذت می کند مسدود می کند. این ممکن است به اعتیاد رفتاری مانند رفتار جنسی اجباری یا اختلال قمار کمک کند.
  • تثبیت کننده های حالت: این داروها به طور کلی برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شوند، اما ممکن است انگیزه های جنسی اجباری را کاهش دهند.
  • ضد آندروژن – به عنوان مثال ، سیپروترون: این داروها اثرات بیولوژیکی هورمون های جنسی (آندروژن) در مردان را کاهش می دهد. از آنجا که انگیزه های جنسی را کاهش می دهد، در مردان که رفتار اجباری جنسی برای دیگران خطرناک است، اغلب از ضد آندروژن استفاده می شود.[۶]

چکیده

اختلال بیش فعالی جنسی (Hypersexual disorder) به رفتار فردی گفته می‌شود که بیش از حالت عادی درگیر روابط جنسی و تخیلات فانتزی در این‌باره است. افراد هایپرسکشوال، بیشتر از سایر بیماران در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند. احتمال بروز افسردگی در این افراد بیشتر از افراد عادی است، زیرا اکثریت جامعه آن‌ها را طرد کرده و به آن‌ها برچسب می‌زنند. بیش فعالی جنسی و رفتارهای جنسی اجباری می تواند تأثیر جدی بر زندگی شما بگذارد. خوشبختانه اینها قابل درمان هستند.

 

منابع:

  1. Bothe B, Bartok R, Toth-Kiraly I, et al; Hypersexuality, Gender, and Sexual Orientation: A Large-Scale Psychometric Survey Study. Arch Sex Behav. 2018 Jun 20. pii: 10.1007/s10508-018-1201-z. doi: 10.1007/s10508-018-1201-z.
  2. webmed.com/Addicted To Sex: 4 Signs You May Have A Problem
  3. Schultz, K., Hook, J. N., Davis, D. E., Penberthy, J. K., & Reid, R. C. (2014). Nonparaphilic hypersexual behavior and depressive symptoms: a meta-analytic review of the literature. Journal of sex & marital therapy, 40(6), 477-487.
  4. Adelson, S., Bell, R., Graff, A., Goldenberg, D., Haase, E., Downey, J. I., & Friedman, R. C. (2012). Toward a definition of “hypersexuality” in children and adolescents. Psychodynamic psychiatry, 40(3), 481-503.
  5. B Kopeykina I, Kim HJ, Khatun T, et al. Hypersexuality and couple relationships in bipolar disorder: A review. J Affect Disord. 2016;195:1-14. doi:10.1016/j.jad.2016.01.035.
  6. Werner M, Stulhofer A, Waldorp L, et al; A Network Approach to Hypersexuality: Insights and Clinical Implications. J Sex Med. 2018 Mar15(3):373-386. doi: 10.1016/j.jsxm.2018.01.009.
  7. Reid, R. C., Carpenter, B. N., Hook, J. N., Garos, S., Manning, J. C., Gilliland, R., … & Fong, T. (2012). Report of findings in a DSM‐۵ field trial for hypersexual disorder. The journal of sexual medicine, 9(11), 2868-2877.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر