۰

تاثیر الکل در رابطه جنسی

بازدید 2635

به طور کلی نوشیدن الکل به برخی افراد کمک می کند تا آرام شوند و بیشتر معاشرت کنند.  بسیاری از مردم از الکل برای کمک به کاهش موانع خود استفاده می کنند، به این امید که باعث کاهش اضطراب و داشتن رابطه جنسی بهتر شود. الکل می تواند تأثیر قابل توجهی بر فعالیت جنسی داشته باشد. اگرچه یک یا دو نوشیدنی ممکن است مفید باشد، مصرف بیش از حد الکل می تواند نحوه واکنش بدن فرد به فعالیت جنسی را تغییر دهد و ممکن است منجر به رابطه جنسی با رضایت بخشی کمتر شود.  ممکن است در دفعات اول پس از مصرف الکل گمان کنید که توانایی جنسی شما بالا رفته و عملکرد جنسی بهتری دارید اما پس از چندین بار استفاده از الکل به عنوان محرک جنسی متوجه می شوید که به کاهش میل جنسی شما می انجامد و عملکرد خوبی در روابط زناشویی ندارید. حتی بدتر از این ممکن است که با استفاده طولانی مدت از الکل به بدن خود آسیب بزنید و روابط جنسی ناخواسته ای را تجربه نمایید. در ادامه به بررسی تاثیر الکل روی زندگی جنسی مردان و زنان می پردازیم.

 

اثرات الکل بر روی زنان

نوشیدن الکل می تواند طیف وسیعی از اثرات را بر برانگیختگی، میل، پاسخگویی و رفتار جنسی زنان داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن الکل با احساس جذابیت بیشتر و جذاب‌تر شدن نیز مرتبط است. زنان همچنین گزارش کردند که در هنگام مصرف الکل، تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشتند.

نوشیدن الکل باعث افزایش سطح تستوسترون در زنان می شود. این هورمون جنسی مردانه در میل جنسی نقش دارد. ممکن است یکی از عواملی باشد که زنان میل جنسی بیشتری را هنگام نوشیدن الکل گزارش می کنند. با این حال، یک مطالعه با منبع معتبر نشان می‌دهد که اگرچه الکل ممکن است برانگیختگی زنان را افزایش دهد، مصرف بیش از حد ممکن است اثر فیزیولوژیکی منفی داشته باشد و پاسخ دستگاه تناسلی را کاهش دهد.

الکل همچنین بر رابطه جنسی تأثیر می گذارد زیرا تأثیر بی حسی بر اندام تناسلی دارد. افرادی که در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ شرکت کردند گزارش دادند که رابطه جنسی پس از نوشیدن الکل طولانی‌تر است، که ممکن است به دلیل کاهش حس باشد. زنان همچنین روانکاری واژن کمتر و مشکل در رسیدن به ارگاسم را گزارش کردند.

نوشیدن مقادیر زیاد الکل همچنین ممکن است باعث شود زنان در رابطه با رابطه جنسی خطرات بیشتری را متحمل شوند. نتایج یک مطالعه در نیوزیلند نشان می دهد که الگوهای نوشیدن زیاد با شرکای جنسی بیشتر، پشیمانی از رابطه جنسی، عفونت های مقاربتی (STIs) و ختم بارداری مرتبط است.

 

اثرات بر روی مردان

برای مردان، اثرات نوشیدن الکل مشابه است. برخی می گویند که نوشیدن به آنها شجاعت می دهد و در رابطه با رابطه جنسی، خود سانسوری را از بین می برد.

مردان نیز مانند زنان، احساس کمتری در اندام تناسلی پس از نوشیدن الکل گزارش کردند، به این معنی که ممکن است برای رسیدن به ارگاسم زمان بیشتری طول بکشد. اختلال عملکرد جنسی نیز احتمالاً در مردانی که به الکل وابسته هستند شایع تر است. مردانی که به الکل وابستگی دارند نیز احتمال بیشتری دارد که مشکلاتی مانند اختلال نعوظ، ارگاسم ناکافی، انزال زودرس و از دست دادن میل جنسی را تجربه کنند.

وقتی مردان بیش از حد الکل مصرف می کنند، رفتار جنسی پرخطر بیشتر می شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که مردان زمانی که الکل مصرف می‌کنند، تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی محافظت نشده دارند. این می تواند باعث انتقال بیماری های مقاربتی شود و منجر به بارداری ناخواسته شود.

 

 

آیا نوشیدن الکل باعث می شود افراد دیگر جذاب تر به نظر برسند؟

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴، شرکت‌کنندگانی که الکل مصرف کرده بودند، به تصاویر افراد از نظر جذابیت بیشتر از یک گروه دارونما امتیاز دادند. جالب است که این رتبه‌بندی‌ها برای کسانی که مردم در ابتدا آن‌ها را بسیار جذاب ارزیابی نکرده‌اند، بیشترین افزایش را داشته است. این تأثیر تعجب آور نیست، زیرا الکل اجتماعی شدن را افزایش می دهد، بازداری ها را کاهش می دهد و قضاوت را مختل می کند.

 

 

آیا الکل بر زنان و مردان تأثیر یکسانی می گذارد؟

زمانی که مردان و زنان بدون در نظر گرفتن وزن به یک اندازه الکل می نوشند، زنان بیشتر مست می شوند. این به دلیل تفاوت های فیزیولوژیکی در ترکیب بدن، متابولیسم و ​​هورمون ها است. بدن زنان به طور کلی حاوی آب و آنزیم های کمتری است که الکل را تجزیه می کند، نسبت بیشتری از چربی بدن دارد و تغییرات هورمونی را تجربه می کند که ممکن است متابولیسم را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

آیا نوشیدن الکل می تواند رابطه جنسی را بهبود بخشد؟

یک یا دو نوشیدنی الکلی ممکن است به رفع برخی از ممانعت ها و افزایش اعتماد به نفس در حین رابطه جنسی کمک کند، اما مست بودن معمولاً تأثیر منفی دارد. پس از نوشیدن الکل، کنترل حرکات، برقراری ارتباط با شریک زندگی و تمرکز بر نیازهای شریک زندگی دشوارتر است. احساس تهوع، احساس سرگیجه، به خواب رفتن، ناتوانی در نعوظ و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم نیز می تواند در حین رابطه جنسی در حالت مستی مشکل ساز باشد.

 

 

ارتباط الکل با اختلال نعوظ

نوشیدن مقادیر زیاد الکل می تواند رسیدن به نعوظ و یا حفظ آن را سخت کند. زمانی که مرد به اوج لذت جنسی می رسد تمام سرخرگ ها و وریدهای اندام تناسلی مردان پر از خون می شوند به همین دلیل آلت سفت شده و نعوظ اتفاق می افتد. حالا اگر به هر دلیلی حجم خون کم باشد یا خونی که به آلت تناسلی مردانه می رسد در مسیر گردش خون به عقب برگردد مشکل نعوظ به دلیل نشت وریدی اتفاق می افتد.  الکل با پیام رسان های مغز که به آلت تناسلی می گویند پر از خون شود تداخل می کند. الکل همچنین  می تواند تولید تستوسترون را کاهش دهد. تستوسترون هورمونی است که عملکرد جنسی مردان را کنترل می کند. ED در این مواقع معمولا یک مشکل موقتی است

مشروبات الکلی به چند روش باعث اختلال در بدن می شود:

  • جریان خون به آلت تناسلی را کاهش می دهد.
  • آنژیوتانسین، هورمونی که با اختلال نعوظ مرتبط است را افزایش می دهد.
  • سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار می دهد.

 

 

الکل و مشکلات ارگاسم

الکل در توانایی شما برای احساس تحریک جنسی اختلال ایجاد می کند. این کار را با تداخل در سیگنال های بین مغز و اندام تناسلی انجام می دهد. نوشیدن بیش از حد می تواند تأثیر فیزیولوژیکی، شناختی و رفتاری داشته باشد که می تواند باعث اختلال عملکرد ارگاسم ناشی از الکل شود. بعد از نوشیدن زیاد مردان ممکن است یا بسیار سخت و یا خیلی سریع انزال کنند. برای زنان نیز ممکن است ارگاسم دشوارتر باشد یا ممکن است شدت ارگاسم آنها کمتر باشد.

 

 

کاهش میل جنسی

در بدن انسان هورمونی وجود دارد به نام تستسترون. این هورمون یک هورمون جنسی مردانه است که وظایف متعددی را عهده دارد از جمله: بروز صفات ثانویه مردانه، تولید اسپرم و در نهایت تعدیل میل جنسی. نوشیدن زیاد الکل در یک دوره زمانی طولانی می تواند منجر به کاهش میل جنسی (لیبیدو) شود. این به این دلیل است که سطح تستوسترون شما را کاهش می دهد.

 

 

کوچک شدن اندام های جنسی

مطالعات نشان داده است که نوشیدن الکل در طولانی مدت می تواند باعث آتروفی و کوچک شدن بیضه ها و آلت تناسلی مرد شود. از آنجایی که اکثر مردان از سایز آلت تناسلی خود رضایت ندارند، باید این موضوع را در نظر داشه باشند.

 

کم شدن روانکاری در حین رابطه

هنگامی که برانگیخته می شوید، بدن شما با افزایش جریان خون در اندام تناسلی، برای مقاربت آماده می شود و باعث تورم و مرطوب شدن اندام تناسلی می شود. نوشیدن بیش از حد می تواند این پاسخ های فیزیولوژیکی را متوقف کند و با رطوبت واژن تداخل کند و در نتیجه باعث اصطکاک و ناراحتی شود.

 

 

کاهش باروری

کاهش تستوسترون می تواند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد. این می تواند باروری را کاهش دهد. زنانی که برای مدت طولانی زیاد الکل می نوشند ممکن است تخمک گذاری را متوقف کنند. زنان الکلی چرخه قاعدگی منظمی ندارند و حتی در مواردی دچار آمنوره (عدم وقوع قاعدگی) می شوند. با به هم خوردن فرایند تخمک گذاری باروری به خطر می افتد. تحقیقات نشان داده زنان الکلی حتی اگر باردار هم شوند ممکن است نوزاد مرده به دنیا بیاورند. حتی مقادیر کمی الکل می تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

 

 

عفونت های مقاربتی (STIs)

افراد پس از مصرف دوز بالایی از الکل دچار عدم کنترل روی رفتارهای خود می شوند. به حدی که حتی ممکن است پس از به دست آوردن هوشیاری خود فراموش کنند دست به چه اعمالی زده اند. عدم کنترل روی رفتار های خود سبب بروز رفتارهای جنسی خطرناک خواهد شد. عوارض این رفتار های جنسی خطرناک می تواند آینده فرد را به طور کامل دچار مشکل کند.
برخی از خطرات رابطه جنسی به هنگام مستی: تجاوز جنسی، رابطه جنسی با کسی که در حالت هوشیاری تمایلی به بودن با او ندارید، رابطه جنسی با افراد غریبه، خیانت به شریک عاطفی، عدم استفاده از وسایل پیشگیری، عدم استفاده از کاندوم، بارداری ناخواسته، اعمال خشونت یا مورد خشونت قرار گرفتن در رابطه جنسی، مبتلا شدن به بیماری های مقاربتی از جمله: ایدز، سوزاک، سفیلیس، کلامدیا و…

 

 

مصرف الکل و تجاوز جنسی

هر دو شریک باید قبل از هر گونه فعالیت جنسی رضایت دهند. در غیر این صورت تجاوز جنسی است. در یک مطالعه، ۲% از دانشجویان در ایالات متحده گزارش دادند که تجاوز جنسی مرتبط با الکل را تجربه کرده‌اند. مصرف الکل قضاوت را مختل می کند و بر حافظه فرد برای رویدادها تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که گاهی اوقات یادآوری رویدادهای دقیق یک حمله برای فرد دشوار است.

اگر شخصی رضایت خود را نداده باشد، هرگونه فعالیت جنسی نسبت به او تجاوز جنسی است. توجه به این نکته مهم است که مست بودن ارتباط را سخت‌تر می‌کند و ممکن است پس از مصرف بیش از حد الکل ایجاد رضایت دشوارتر باشد.

 

 

خلاصه

اگر اعتماد به نفس کمی دارید و یا از بودن در اجتماع دچار اضطراب می شوید مصرف الکل شاید بتواند به صورت موقتی مشکل شما را حل کند اما در طولانی مدت مشکلات ثانویه زیادی را برای شما ایجاد می کند. لذا بهتر است برای درمان مشکلات ارتباطی خود از یه روان درمانگر کمک بگیرید. همچنین اگر به نوشیدنی های الکلی وابستگی دارید، با توجه به توضیحات ذکر شده در رابطه با تاثیرات الکل در رابطه جنسی، بهتر است از طریق مراکز مشاوره و ترک نسبت به سلامت خود هرچه سریعتر اقدام کنید.

 

 

 

 

منابع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر