۰

تاثیر رابطه جنسی بر مغز

بازدید 735

رابطه جنسی چه تأثیری بر مغز شما می گذارد؟

داشتن رابطه جنسی می تواند شب ها و روزهای ما را با لذت و هیجان شیرین همراه کند و استرس و نگرانی را از بین ببرد. و البته، رابطه جنسی همیشه برای تضمین تداوم نسل بشر کلیدی بوده است. در این مقاله، ما به بررسی «رابطه جنسی چگونه بر آنچه در مغز اتفاق می‌افتد تأثیر می‌گذارد؟ می پردازیم.

مطالعات اخیر نشان داده است که رابطه جنسی می تواند بر میزان غذا خوردن و عملکرد قلب تأثیر بگذارد.  رابطه جنسی به عنوان یک روش موثر برای سوزاندن کالری ذکر شده است و دانشمندان خاطرنشان می کنند که اشتها نیز متعاقبا کاهش می یابد.

همچنین، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله سلامت منتشر شد، نشان داد که زنانی که رابطه جنسی رضایت بخشی دارند، ممکن است بهتر در برابر خطر فشار خون بالا محافظت شوند.

در اینجا توضیح می‌دهیم که وقتی از نظر جنسی تحریک می‌شویم در مغز چه اتفاقی می‌افتد و به این می‌پردازیم که چگونه این فعالیت می‌تواند منجر به تغییر در خلق و خو، متابولیسم و ​​درک درد شود.

فعالیت مغز و تحریک جنسی

هم برای مردان و هم برای زنان، تحریک و رضایت جنسی برای افزایش فعالیت شبکه های مغزی مرتبط با درد و حالات عاطفی و همچنین سیستم پاداش نشان داده شده است. این باعث شد که برخی از محققان رابطه جنسی را به محرک های دیگری تشبیه کنند که ما از آنها انتظار “افزایش” آنی هورمون ها را داریم، مانند مواد مخدر و الکل.

تحریک مغز و آلت تناسلی

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ توسط محققان جنسی در هلند انجام شد، از اسکن توموگرافی برای نظارت بر جریان خون مغزی شرکت‌کنندگان مرد در حالی که دستگاه تناسلی آن‌ها توسط همسرشان تحریک می‌شد، استفاده کرد.

اسکن‌ها نشان داد که تحریک آلت تناسلی در حالت نعوظ باعث افزایش جریان خون در انسولای خلفی و قشر حسی تنی ثانویه در نیمکره راست مغز می‌شود، در حالی که آن را در آمیگدال راست کاهش می‌دهد.

InsulaTrusted Source بخشی از مغز است که با پردازش احساسات و همچنین احساس درد و گرما مرتبط است. همچنین، تصور می شود که قشر حسی ثانویه بدن نقش مهمی در رمزگذاری احساس درد ایفا می کند.در مورد آمیگدال، کشف شده است که در تنظیم احساسات نقش دارد و اختلالات در فعالیت آن با ایجاد اختلالات اضطرابی مرتبط است.

یک مطالعه قدیمی‌تر از همان دانشگاه – که بر روی مناطق مغزی که در زمان انزال فعال می‌شدند متمرکز بود – نشان داد که جریان خون به مخچه افزایش می‌یابد، که همچنین نقش کلیدی در پردازش احساسات دارد.محققان فعال شدن مخچه در حین انزال را به لذت ناشی از فعالیت های دیگر که سیستم پاداش مغز را تحریک می کنند تشبیه می کنند.

«نتایج با گزارش‌های فعال شدن مخچه در هنگام مصرف هروئین، برانگیختگی جنسی، گوش دادن به موسیقی لذت‌بخش و پاداش پولی مطابقت دارد.»

 

مغز و ارگاسم زن

در مطالعه‌ای در مورد ارگاسم زنان که سال گذشته انجام شد، دانشمندان، فعالیت مغزی ۱۰ شرکت‌کننده زن را در حین رسیدن به اوج لذت خود – یا از طریق خود تحریکی، زیر نظر گرفتند.

این تیم دریافتند که مناطقی که در طول ارگاسم به طور قابل توجهی فعال شده اند شامل بخشی از قشر جلوی پیشانی، قشر اوربیتوفرونتال، اینسولا، شکنج سینگوله و مخچه است.این نواحی مغز در پردازش احساسات و احساسات درد و همچنین در تنظیم برخی فرآیندهای متابولیک و تصمیم گیری نقش دارند.

مطالعه دیگری که قبلا در انجام شده بود، نشان داد که تحریک ریتمیک و لذت بخش مرتبط با ارگاسم، مغز را در حالت خلسه قرار می دهد. دانشمندان در این مطالعه، تأثیر ارگاسم زنانه بر مغز را با تأثیری که از طریق رقصیدن یا گوش دادن به موسیقی ایجاد می شود، یکی می دانند. «موسیقی و رقص ممکن است تنها چیزهایی باشند که به تعامل جنسی نزدیک می‌شوند تا ریتم‌های عصبی را جذب کنند و جذب حسی و خلسه ایجاد کنند.» «این است که دلایلی که ما از تجربیات جنسی لذت می بریم ممکن است به شدت با دلایلی که از تجربه موسیقی لذت می بریم همپوشانی داشته باشد، هم از نظر نزدیکی (یعنی حباب عصبی و القای حالت های خلسه مانند) و هم از نقطه نظر نهایی (یعنی انتخاب همسر و ازدواج).”

فعالیت جنسی و هورمونی

خب همه اینها یعنی چی؟ در اصل، این بدان معناست که رابطه جنسی می تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد – معمولاً برای بهتر شدن، اما گاهی اوقات ممکن است اثرات بدی نی بگذارد. رابطه جنسی مکررا با بهبود خلق و خوی و آرامش روانی و فیزیولوژیکی همراه بوده است. دلیل اینکه ممکن است احساس کنیم استرس بعد از یک جلسه کمتر بر ما تأثیر می‌گذارد، به دلیل ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس است.هیپوتالاموس ترشح هورمونی به نام اکسی توسین را انجام می دهد. سطوح بالاتر اکسی توسین می‌تواند به ما احساس آرامش بیشتری بدهد، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند اثرات کورتیزول، هورمونی که با افزایش وضعیت استرس مرتبط است، را خنثی کند.

اکسی توسین نه تنها ما را آرام‌تر می‌کند، بلکه حس درد ما را نیز کاهش می‌دهد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که این هورمون می تواند سردرد را در افرادی که به عنوان یک بیماری مزمن با آن زندگی می کنند تسکین دهد.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مجموعه متفاوتی از هورمون‌هایی که در طول رابطه جنسی ترشح می‌شوند – به نام اندورفین – می‌توانند درد مرتبط با سردردهای خوشه‌ای را نیز تسکین دهند.

 

آیا رابطه جنسی می تواند باعث ایجاد ناراحتی در ما شود؟

پاسخ متأسفانه «بله» است. در حالی که رابطه جنسی به طور کلی به عنوان یک درمان طبیعی عالی برای ناراحتی مورد توجه قرار می گیرد، بخش کوچکی از مردم در واقع پس از درگیر شدن در این فعالیت، به جای افزایش ناگهانی هیجانات، کاهش آنی را گزارش می دهند.

این وضعیت به عنوان “دیسفوری پس از مقاربت” شناخته می شود و علل آن تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ با ۲۲۲ دانشجوی دختر دانشگاه مصاحبه کرد تا اثرات آن را بهتر درک کنند. از این شرکت کنندگان، ۳۲.۹ درصد گفتند که پس از رابطه جنسی، خلق و خوی منفی را تجربه کرده اند.

این تیم خاطرنشان کرد که شیوع مادام العمر این وضعیت می تواند ناشی از حوادث آسیب زا در گذشته باشد. با این حال، در بیشتر موارد، علل آن نامشخص باقی ماند و یک استعداد بیولوژیکی را نمی توان از بین برد. «این امر توجه را به ماهیت منحصر به فرد [نارسایی پس از مقاربت] جلب می کند، جایی که مالیخولیا تنها به دوره پس از آمیزش جنسی محدود می شود و فرد نمی تواند توضیح دهد که چرا نارسایی رخ می دهد.

رابطه جنسی چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

به گفته متخصصان جنسی، آمیزش جنسی تأثیر مستقیمی بر سلامت جسمی دارد و مزایای سلامتی ثابت شده متعددی از جمله سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و متابولیسم بهتر و غیره دارد.

با این حال، رابطه جنسی منظم تأثیر بسیار بیشتری بر عملکردهای مختلف مغز و در نتیجه هورمون ها دارد. در اینجا ما نگاهی دقیق تر به تأثیر رابطه جنسی بر مغز می اندازیم:

  1.  اثر دارو مانند
  2.  یک داروی ضد افسردگی
  3.  غم پس از رابطه
  4. تسکین سردرد
  5.  تقویت حافظه
  6. آرامش و آرامش
  7. خواب فوری

۱- اثر دارو:

رابطه جنسی و کوکائین یک چیز مشترک دارند: دوپامین. در طول آمیزش جنسی، این انتقال دهنده عصبی “احساس خوب” به مقدار زیاد تحریک می شود که مرکز پاداش مغز را فعال می کند. مانند زمانی که یک ماده مخدر تفریحی مانند کوکائین استنشاق می کنید. این هورمون دلیل اصلی این است که بیشتر افراد در حین و بعد از رابطه جنسی احساس سرگیجه و «بالا رفتن» می کنند.

۲- یک داروی ضد افسردگی:

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۲ در دانشگاه آلبانی، زنانی که در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده می‌کردند علائم افسردگی بیشتری نسبت به افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده داشتند نشان دادند. این ممکن است به دلیل وجود استروژن و پروستاگلاندین در مایع منی باشد که وقتی ورود آنها توسط کاندوم مسدود می شود، خاصیت ضد افسردگی آنها کاهش می یابد.

با این حال، مگر اینکه در یک رابطه متعهد و طولانی مدت باشید، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده شانس شما را برای ابتلا به STI افزایش می دهد. در عوض، درمان های جایگزین را امتحان کنید یا با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید تا افسردگی خود را کاهش دهید.

۳- احساس غم پس ازرابطه جنسی:

همه زنان پس از آمیزش جنسی، شادی و رضایت طولانی مدت را تجربه نمی کنند. از نظر پزشکی به عنوان نارسایی پس از مقاربت نامیده می شود، به عنوان احساسات غیرقابل توضیح غم و ناراحتی پس از رابطه جنسی، علیرغم اینکه قبلاً لذت بخش، دوست داشتنی یا رضایت بخش بوده است، تعریف می شود.

در حالی که علت دقیق آن ناشناخته است، زنان مبتلا به PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) بیشتر احتمال دارد این پدیده را تجربه کنند، اگرچه ممکن است همیشه اینطور نباشد.

۴- تسکین سردرد:

اکسی توسین یا هورمون “پیوند” به وفور در طول رابطه جنسی ترشح می شود و طبق یک مطالعه آلمانی در سال ۲۰۱۳، باعث ایجاد میگرن جزئی یا کامل و سردرد خوشه ای می شود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۳ به اندورفین های «احساس خوب» اشاره می کند که در طول رابطه جنسی نیز ترشح می شود، به عنوان یکی دیگر از مسکن های بالقوه سردرد.

علاوه بر این، تحریک ناحیه خاصی از نقطه G در زنان مبتلا به میگرن، آستانه درد آن‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش دوره میگرن می‌شود.

۵- تقویت حافظه:

اگرچه هنوز در مورد انسان تایید نشده است، اما مطالعه ای در دانشگاه پرینستون در سال ۲۰۱۰ از موش ها برای مطالعه تأثیر رابطه جنسی بر حافظه استفاده کرد. موش هایی که روزانه به مدت ۱۴ روز رابطه جنسی داشتند، رشد نورون های هیپوکامپ (مرکز حافظه و یادگیری مغز) را در مقایسه با موش هایی که فقط یک بار در ۱۴ روز مجاز به داشتن رابطه جنسی بودند، نشان دادند.

درحالی که، مردان مسن‌تر که از نظر جنسی فعال هستند عملکرد شناختی بهتری از خود نشان می‌دهند، در حالی که زنانی که اغلب درگیر رابطه جنسی هستند، توانایی خود را در یادآوری خاطرات گذشته تا سنین بالا حفظ می‌کنند. این مزایا تا حد زیادی به دلیل سطوح بالاتر تستوسترون و اکسی توسین در طول مقاربت است.

۶-احساس آرامش:

He makes every day exciting

علاوه بر تقویت شناختی، کاهش فشار خون در نتیجه رابطه جنسی مکرر باعث کاهش سطح استرس و افزایش اعتماد به نفس می شود. این به این دلیل است که آمیزش جنسی هیپوتالاموس را تحریک می کند که مسئول کنترل ترشح اکسی توسین و مقابله با اثرات هورمون کورتیزول تحریک کننده استرس است.

۷- خواب فوری:

تمایل شما به به خواب رفتن فوری بلافاصله بعد از رابطه جنسی یک توضیح پزشکی دارد. بدن به دنبال انزال سطوح بالاتری از هورمون پرولاکتین ترشح می کند و قشر جلوی مغز (ناحیه مغز مسئول برنامه ریزی) کند می شود.

هر دوی این عوامل باعث ایجاد خواب آلودگی می شوند، به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از رابطه جنسی، خواب عمیق و خوب شبانه را گزارش می دهند. رابطه جنسی منظم هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی و همچنین برای ایجاد روابط بهینه بسیار مفید است. با توجه به آنچه گفته شد، اگر به طور مداوم کاهش میل جنسی را تجربه می کنید یا نمی توانید به درستی انجام دهید، یک مشاوره تخصصی را در نظر بگیرید.

 

در پایان لازم است بدانید رابطه جنسی برای داشتن تاثیرات مثبت بر مغز لازم است که به شیوه صحیح و درست انجام شود. 

 

 

منابع:

  1. https://www.medicalnewstoday.com
  2. https://boonecenter.pepperdine.edu/relationship-iq/blog/posts/4-ways-sex-can-affect-brai
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. https://oladoc.com/health-zone/how-sex-affects-the-brain/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر