۰

چگونه آلت تناسلی را برای علائم عفونت جنسی بررسی کنیم؟

بازدید 1600

بیماری های مقاربتی (STDs) عفونت هایی هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. در حالی که برخی ممکن است نسبتاً خفیف باشند، برخی دیگر می توانند مشکلاتی از درد گرفته تا ناباروری و سرطان ایجاد کنند. در حالی که بیشتر عفونت ها و بیماری های مقاربتی باعث ایجاد علائم می شوند، بسیاری از آنها به راحتی با سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شوند. در برخی از موارد هم، هیچ علامتی وجود ندارد. درک خطرات و دانستن علائم و نشانه‌های بیماری‌های مقاربتی رایج در مردان و برای هر کسی که از نظر جنسی فعال است بسیار مهم است. علائم STI همیشه واضح نیستند، اما مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

این مقاله به تشریح علائم و نشانه‌های STD در آلت تناسلی و سایر قسمت‌های بدن می‌پردازد.

بررسی علائم سوزاک و کلامیدیا

ویروس سوزاک

۱-  علائم سوزاک و کلامیدیا ممکن است آشکار نباشد. شما یا همسرتان ممکن است همه علائم، برخی یا هیچ یک را نداشته باشید. سوزاک و کلامیدیا عفونت های باکتریایی هستند. علائم سوزاک معمولاً در عرض ۱۰ روز پس از مواجهه ظاهر می شود. علائم کلامیدیا به طور معمول یک تا سه هفته پس از مواجهه ظاهر می شوند.سوزاک و کلامیدیا هر دو می توانند دستگاه تناسلی، چشم ها، دهان، حلق و مقعد را آلوده کنند.[۱]

۲- آلت تناسلی خود را برای علائم ترشح بررسی کنید. اگر کلامیدیا یا سوزاک دارید، ممکن است متوجه ترشحات زیادی از مجرای ادرار خود شوید. این ترشحات ممکن است زرد، سبز، غلیظ، خونی یا کدر باشد.[۲]

ترشح از آلت تناسلی یک اتفاق طبیعی نیست، اما وجود آن لزوماً به معنای ابتلا به STI نیست. تنها راه برای اطمینان از این موضوع مراجعه به پزشک و آزمایش است.

علائم سوزاک

۳- به درد یا سوزش هنگام ادرار توجه کنید. عفونت مجرای ادرار توسط باکتری سوزاک می تواند باعث التهاب مجرای ادرار شود.[۳] این به نوبه خود می تواند باعث درد یا احساس سوزش شود.

۴- بیضه های خود را لمس کنید . اگر آنها حساس، دردناک یا متورم هستند، به دنبال درمان های پزشکی باشید. این می تواند نشانه سوزاک، کلامیدیا یا بیماری دیگری باشد.[۴]

۵- علائم سوزاک مقعدی یا عفونت کلامیدیا مقعدی را بررسی کنید. اینها شامل خارش مقعد، درد هنگام اجابت مزاج، درد مقعد، خونریزی مقعدی، تورم پروستات و ترشحات مقعدی است.[۵]

۶- از همسر خود بخواهید علائم خود را بررسی کند. اگر شریک زندگی شما علائم سوزاک یا کلامیدیا را دارد (حتی اگر شما علائمی ندارید)، هر دو باید به دنبال درمان پزشکی باشید.

کلامیدیا

افزایش ترشحات واژن یا ترشحاتی که رنگ، بو، قوام یا ظاهر معمولی ندارند را بررسی کنید. این می تواند نشانه ای از سوزاک یا عفونت کلامیدیا باشد.  هنگام ادرار کردن، درد یا سوزش را بررسی کنید. این می تواند نشانه سوزاک یا عفونت کلامیدیا باشد.

زنان همچنین ممکن است به سوزاک مقعدی یا کلامیدیا مقعدی مبتلا شوند. علائم شامل خارش مقعد، درد هنگام اجابت مزاج، درد مقعد، خونریزی مقعدی و ترشحات مقعدی است.خونریزی واژینال بین پریودها نیز می تواند نشان دهنده عفونت سوزاک باشد. [۶] [۷]

در صورت داشتن هر یک از علائم ذکر شده به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. سوزاک و کلامیدیا در صورت عدم درمان می توانند آسیب دائمی به بدن شما وارد کنند.

بررسی علائم سیفلیس

۱- اندام تناسلی، دهان و مقعد خود را از نظر زخم های سیفلیس اولیه بررسی کنید. (از همسرتان بخواهید بدن خودش را نیز بررسی کند.) زخم ها اغلب به صورت زخم های باز، مرطوب یا زخم های بدون درد ظاهر می شوند. این زخم ها که در اثر عفونت با باکتری سیفلیس ایجاد می شوند، معمولاً بین ۱۰ روز تا سه ماه پس از مواجهه ظاهر می شوند.آنها در ناحیه آلوده بدن ظاهر می شوند (مانند آلت تناسلی، واژن، زبان، لب ها، مقعد) و بهبود می یابند، اگرچه بیماری در بدن باقی می ماند. سیفلیس ثانویه می تواند بعداً دوباره ظاهر شود.

علائم سفیلیس

۲- خود را از نظر علائم سیفلیس ثانویه ارزیابی کنید. این علائم سه تا شش هفته پس از ناپدید شدن زخم اولیه سیفلیس شروع می شوند و عبارتند از:

بثورات با زخم های قرمز یا قهوه ای ¾ اینچی – این کلاسیک ترین علامت سیفلیس ثانویه است. بثورات به صورت راش (ناحیه صاف و قرمز پوشیده شده با برجستگی ها) روی تنه و اندام ها که شامل کف دست و کف دست و پا می شود مشخص می شود.

  • تب
  • سردرد
  • گلو درد
  • بی اشتهایی
  • درد عضلانی
  • کاهش وزن
  • آلوپسی
  • یافته های گوارشی
  • مشکلات اسکلتی عضلانی
  • یافته های عصبی و چشمی
  • تورم غدد لنفاوی
  • احساس ضعف عمومی

۳- توجه داشته باشید که سیفلیس ممکن است در هر نقطه از دوره عفونت به سیستم عصبی سرایت کند. این خطرناک است و می تواند باعث علائم عصبی از جمله حرکت ناهماهنگ و تغییر در رفتار شود. علاوه بر این، سیفلیس ثانویه می تواند منجر به سیفلیس ثالثیه شود، که ممکن است به اندام ها گسترش یابد و عوارض تهدید کننده زندگی ایجاد کند.  تشخیص نوروسیفلیس دشوار است و معمولاً مایع نخاعی برای تأیید باید آزمایش شود.

۴- اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارید یا مشکوک به سیفلیس هستید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. این یک بیماری خطرناک است که در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب دائمی و حتی مرگ شود. فوراً با پزشک خود صحبت کنید و آزمایش دهید. [۸] [۹] [۱۰] 

بررسی علائم تبخال تناسلی

۱- به دنبال زخم های قرمز و باز باشید. تاول؛ یا برجستگی های کوچک و قرمز رنگ در ناحیه تناسلی یا مقعدی. زخم ها می توانند روی آلت تناسلی، کیسه بیضه و حتی داخل مجرای ادرار ظاهر شوند. تبخال تناسلی یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. این به طور کلاسیک باعث ایجاد زخم دردناک در آلت تناسلی یا واژن می شود.

تبخال تناسلی

اگرچه شیوع تبخال تناسلی را می توان با دارو کنترل کرد، اما زمانی که یک فرد آلوده شود، همیشه ویروس را در بدن خود حمل می کند.

۲- به هر گونه درد یا خارش در ناحیه تناسلی، ران، باسن یا مقعد توجه کنید. خارش معمولاً اولین علائم عفونت تبخال است. زخم های تبخال نیز دردناک هستند، که می تواند به شما کمک کند تبخال را از سایر بیماری ها متمایز کنید.

۳- مراقب ناراحتی هنگام ادرار باشید. زخم های تبخال می توانند در داخل مجرای ادرار ایجاد شوند و ادرار را دردناک کنند.[۹]

بررسی علائم ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و زگیل تناسلی

۱-  انواع مختلفی از HPV وجود دارد. انواعی که باعث سرطان می شوند، همان گونه هایی نیستند که باعث زگیل تناسلی می شوند.[۱۰]  هیچ راهی برای آزمایش وجود HPV در مردان وجود ندارد.

۲- آلت تناسلی خود را از نظر ضایعات کوچک گوشتی یا خاکستری رنگ مانند زگیل بررسی کنید. زگیل تناسلی  اغلب کوچک است – کمتر از ۱ میلی متر قطر. با این حال، آنها ممکن است تکثیر شوند و چندین عدد در مجاورت یکدیگر رشد کنند.[۱۱] این می تواند باعث شود که زگیل ها شبیه گل کلم شوند. زگیل ها می توانند در داخل و اطراف اندام تناسلی، مقعد و در دهان و پشت گلو قرار گیرند.

زگیل تناسلی

۳- به هرگونه خونریزی بعد از آمیزش جنسی توجه کنید.[۱۲] این می تواند نشانه زگیل تناسلی یا بیماری دیگری باشد.

۴- مراقب خارش یا درد در ناحیه تناسلی، باسن یا دهان باشید. این می تواند علائم زگیل تناسلی یا STI دیگر باشد.

۵- بدانید که معمولاً هیچ علامتی از عفونت توسط انواع HPV که می تواند در مردان و زنان باعث سرطان شود وجود ندارد. در مردان، این نوع HPV می تواند باعث سرطان آلت تناسلی، مقعد یا اوروفارنکس شود. در زنان، این نوع HSV می تواند باعث سرطان دهانه رحم، مقعد یا اوروفارنکس شود. واکسن هایی وجود دارند که می توانند از عفونت با برخی از انواع HPV که باعث سرطان یا زگیل تناسلی می شوند، جلوگیری کنند.[۱۳]

مردان بین ۹ تا ۲۶ سال برای دریافت واکسن های HPV Gardasil  می توانند اقدام کنند.[۱۴]

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند داروهایی برای درمان زگیل تناسلی تجویز کند و در صورت ابتلا به یک نوع سرطان‌زای HPV می‌تواند به شما در مورد خطر سرطان توصیه هایی کنند.

نکات

مطمئن شوید که شما و شریک زندگیتان از دستورالعمل های غربالگری توصیه شده برای بیماری های مقاربتی پیروی می کنید. برخی از بیماری های مقاربتی، از جمله HIV، هپاتیت B و هپاتیت C معمولاً با علائم اولیه ظاهر نمی شوند، بنابراین باید در آزمایش خون شناسایی شوند.

. شما باید همه آزمایشات و عوامل خطر را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید و آنها به شما کمک می کنند تا غربالگری را مطابق با آن تنظیم کنید.

حداقل یک بار در زندگی بین ۱۳ تا ۶۴ سالگی برای ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) آزمایش دهید.

اگر کمتر از ۲۵ سال سن دارید، یا اگر شریک جنسی جدید یا چندگانه دارید، سالیانه آزمایش سوزاک و کلامیدیا بدهید.  داشتن چندین شریک جنسی، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی قرار می دهد.

اگر مردی هستید که از هر نوع رابطه جنسی با مردان دیگر دارید، سالیانه آزمایش سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا بدهید.مردانی که شریک جنسی متعدد و/یا ناشناس دارند باید بیشتر مورد آزمایش قرار گیرند.

منابع:

  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sexually-transmitted-diseases-stds/in-depth/std-symptoms/art-20047081
  2. http://www.cdc.gov/std/gonorrhea/stdfact-gonorrhea.htm
  3. https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/.htm
  4. http://www.cdc.gov/std/gonorrhea/stdfact-gonorrhea.htm
  5. http://www.cdc.gov/std/Chlamydia/STDFact-Chlamydia.htm
  6. http://www.cdc.gov/std/gonorrhea/stdfact-gonorrhea.htm
  7. http://www.cdc.gov/std/Chlamydia/STDFact-Chlamydia.htm
  8. http://www.plannedparenthood.org/learn/stds-hiv-safer-sex/syphilis
  9. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sexually-transmitted-diseases-stds/in-depth/std-symptoms/art-20047081?pg=2
  10. http://www.cdc.gov/std/syphilis/STDFact-Syphilis.htm
  11. http://www.cdc.gov/STD/HPV/STDFact-HPV.ht
  12. http://www.publichealth.va.gov/infectiondontpassiton/.asp
  13. http://www.webmd.com/vaccines/adult-hpv-vaccine-guidelines#1
  14. http://www.cdc.gov/std/prevention/screeningreccs.htm

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر