۰

دلیل شکاک بودن چیست و چگونه باید بر آن غلبه کنید؟

بازدید 358

اعتماد بخش مهمی از هر رابطه است. بدون اعتماد – به ویژه اعتماد بین زن و شوهر – داشتن یک رابطه سالم و طولانی مدت دشوار است. افرادی که خیانت را تجربه کرده‌اند، مانند خیانت در یک رابطه عاشقانه، ممکن است با شکاک بودن خود مشکلاتی را ایجاد کنند که می‌تواند در روابط آینده تداخل ایجاد کند.

مسائل مربوط به اعتماد می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. برای مثال، فردی که اعتماد به طرف مقابل برایش مشکل است، ممکن است حرف دیگران را باور نکند. آنها ممکن است نسبت به آنچه دیگران از آنها می خواهند مشکوک باشند و ممکن است نیات و انگیزه های دیگران را زیر سوال ببرند. ایجاد ارتباط صمیمانه و نزدیک با شخص دیگر بسیار دشوار است. این مقاله مسائل مربوط به اعتماد را مورد بحث قرار می‌دهد، از جمله نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ممکن است شکاک باشید و اینکه چه چیزهایی باعث عدم اعتماد در افراد دیگر می‌شود. همچنین برخی از اقداماتی را که می توانید برای غلبه بر شکاک بودن بردارید را پوشش می دهد.

 

چرا شکاک بودن برای رابطه مضر است؟

اعتماد چندین مزیت دارد که برای سلامت روابط شما و همچنین رفاه عاطفی شما مهم است.

اعتماد به شما کمک می کند:

  • آسیب پذیر نباشید.
  • خودتان باشید.
  • احساس امنیت و آرامش کنید.
  • روی مثبت بودن تمرکز کنید.
  • صمیمیت  را افزایش دهید.
  • تعارض را به حداقل می رساند.

اعتماد در روابط مهم است زیرا به شما این فرصت را می دهد که آرامش داشته باشید، خودتان باشید و به شخص دیگری وابسته نباشید. این موضوع امنیت و آرامش لازم را برای شما فراهم می کند تا بتوانید برای راحتی، اطمینان، کمک و محبت به شخص دیگری مراجعه کنید.

 

نشانه های شکاک بودن

اعتماد، داشتن این باور است که شخص مقابل صادق و قابل اطمینان است. این احساسی است که شما می توانید به آن شخص تکیه کنید زیرا آنها امنیت و آرامش را برای شما فراهم می کنند. اعتماد به عنوان یک اعتقاد راسخ به توانایی، قدرت، قابلیت اطمینان و حقیقت کسی یا چیزی توصیف شده است.

رفتارهای مختلفی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده این باشد که شما یا همسرتان با اعتماد به دیگران مشکل دارید. برخی از این موارد عبارتند از:

 

همیشه بدترین اتفاق را تصور می کنید.

شکاک بودن می تواند باعث شود که بدترین چیزها را در مورد اطرافیان خود تصور کنید، حتی زمانی که آنها در گذشته ثابت کرده اند که قابل اعتماد هستند. به عنوان مثال، وقتی کسی به شما پیشنهاد کمک می‌دهد، فکر می‌کنید که آیا بعداً چیزی از شما انتظار دارد یا خیر.

شکاک بودن

 

به همه چیز مشکوک هستید.

شکاک بودن میتواند باعث شود که شما نسبت به نیات دیگران همیشه مشکوک باشید، حتی اگر هیچ مدرکی  نشان ندهد که اقدامات آنها مشکوک است. ممکن است احساس کنید دیگران سعی دارند به شما آسیب برسانند یا شما را فریب دهند.

 

باعث ایجاد دعوا و بحث در رابطه می شوید.

شکاک بودن اغلب منجر به خرابکاری می شود. به عنوان مثال، ممکن است رفتارهایی انجام دهید که در روابط شما اختلال ایجاد می کند، زیرا فکر می کنید بهتر است به جای اینکه بعداً ناامید شوید، همین الان به همه چیز پایان دهید.

 

اغلب روابط ناسالم دارید.

افرادی که شکاک هستند تقریباً همیشه برای ایجاد روابط سالم و طولانی مدت تلاش می کنند. این طبیعی است که اعتماد در روابط عاشقانه مدتی طول بکشد، اما افراد بدون اعتماد ممکن است هرگز این نوع ارتباط را تجربه نکنند.

 

به سختی می توانید ببخشید.

وقتی اعتماد نکردن یک مسئله است، ادامه کار پس از وقوع خیانت، اگر غیرممکن نباشد، دشوار است. این ناتوانی در بخشش و فراموش کردن می تواند کل زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین تعامل شما با دیگران می تواند منجر به احساس گناه، شرم، تلخی و پشیمانی شود.

 

از دیگران فاصله می گیرید.

در بسیاری از موارد، عدم اعتماد ممکن است افراد را به ایجاد دیوار بین خود و افراد دیگر سوق دهد. به دلیل ترس از خیانت یا ناامیدی به کلی از روابط اجتناب می کنید.

 

روی موارد منفی تمرکز می کنید.

مهم نیست که در چه موقعیتی هستید، همیشه بر روی آنچه که انتظار دارید مشکل ایجاد کند تمرکز می کنید. شما تمایل دارید به جای تمرکز بر ویژگی های مثبت دیگران، متوجه عیوب، ضعف ها یا اشتباهات دیگران شوید.

وقتی اعتماد در توانایی شما برای ایجاد روابط سالم و باثبات اختلال ایجاد می کند، همچنین می تواند احساس انزوا، تنهایی و سوء تفاهم در شما ایجاد کند.

 

مشکلات شکاک بودن

شکاک بودن فقط بر روابط عاشقانه شما تأثیر نمی گذارد. بلکه می تواند در هر نوع رابطه، چه با دوستان، همکاران یا سایر اعضای خانواده، درگیری و ارتباط ضعیف ایجاد کنند.

برخی از انواع رایج روابط که می تواند تحت تأثیر مسائل اعتماد قرار گیرد عبارتند از:

 

روابط عاشقانه

افرادی که مشکلات اعتماد دارند اغلب برای تکیه کردن یا باور به شرکای عاشقانه خود تلاش می کنند. این می تواند منجر به طیفی از مشکلات در روابط شود، از جمله خیانت مرتبط با اعتماد، عدم تمایل به عذرخواهی در صورت شکسته شدن اعتماد.

 

روابط دوستانه

همانطور که افراد در روابط عاشقانه مشکل اعتماد کردن دارند، ممکن است با اعتماد به دوستان خود نیز مشکل داشته باشند. مشکل در اعتماد به دوستان ممکن است ناشی از ترس از ناامیدی یا خیانت باشد. ناامید شدن توسط افراد در گذشته می تواند آماده کردن خود را برای اعتماد دوباره به دوستان در آینده دشوار کند.

 

روابط در محل کار

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است کسی به همکاران خود اعتماد نداشته باشد. آنها ممکن است نگران باشند که همکارانشان علیه آنها توطئه کنند یا فقط تصور می کنند که اعتماد به همکاران چندان مهم نیست.

 

اعتماد تعمیم یافته به این باور اشاره دارد که آیا می توان به اکثر افراد دیگر اعتماد کرد یا نه. این می تواند بر توانایی افراد برای اعتماد به افراد، گروه ها، سازمان ها و دولت ها تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که این اعتماد تعمیم یافته تحت تأثیر نیروهای مختلفی از جمله فرهنگ، تجارب تعامل اجتماعی در طول زندگی، و تأثیرات رسانه ای است. خلاصه مشکلات مربوط به اعتماد می تواند در بسیاری از زمینه های مختلف زندگی شما تأثیر بگذارد. این می تواند روابط عاشقانه شما را پرآشوب تر کند، در توانایی شما برای حفظ دوستی ها اختلال ایجاد کند و به درگیری در محل کار کمک کند.

 

چه چیزی باعث شکاک بودن می شود؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که شکاک بودن تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است. از سوی دیگر، بی اعتمادی به ژنتیک مرتبط نیست و در درجه اول با عوامل اجتماعی شدن، از جمله پویایی و تأثیرات خانواده مرتبط است.

مردم معمولاً این مشکل را دارند زیرا در گذشته به آنها خیانت شده است. تجارب اولیه دوران کودکی، به ویژه، اغلب نقش مهمی در شکل دادن به توانایی شما برای اعتماد به افراد اطرافتان دارند. اریک اریکسون، روانشناس، نظریه ای را در مورد رشد ارائه کرد که نشان می دهد اولین سال های زندگی تماماً برای یادگیری این بود که آیا می توان به افراد اطراف شما  اعتماد کرد یا خیر.

این بدان معنی است که مسائل مربوط به اعتماد می تواند از هر منبعی ناشی شود، از جمله:

 

خیانت  دیدن در یک رابطه

خیانت به طور باورنکردنی آسیب زا است و می تواند منجر به مشکلات اعتماد در روابط آینده شود.

تعارضات والدین

اگر فرزندان شاهد مشکلات اعتماد در خانواده خود باشند، ممکن است ترس داشته باشند که در روابط عاشقانه آینده در بزرگسالی نیز همین اتفاق برای آنها بیفتد.

طرد اجتماعی

طرد شدن توسط همسالان در دوران کودکی یا نوجوانی ممکن است اعتماد به دیگران را دشوار کند. این نوع مسئله اعتماد زمانی تشدید می شود که فرد طرد شده نتواند تشخیص دهد که چرا طرد شده است. رد کردن مکرر می تواند غلبه بر این مسائل مربوط به اعتماد را بسیار دشوارتر کند.

تجارب منفی زندگی

افرادی که تروما را تجربه کرده اند – به خصوص در دوران رشد – احتمالاً در بزرگسالی دچار مشکلات اعتماد می شوند. این مسائل مربوط به اعتماد می تواند به طرق مختلف از جمله مشکل در اعتماد به دوستان یا شرکای عاشقانه، ترس از خیانت ناشی از اعتماد، یا مشکل در بخشیدن افراد به دلیل شکستن اعتماد ظاهر شود.

سبک های دلبستگی

کارشناسان همچنین پیشنهاد می کنند که سبک دلبستگی شما، یا الگوی رفتاری مشخص شما در یک رابطه، در نحوه پاسخ شما به اعتماد در روابط نیز نقش دارد. افرادی که سبک دلبستگی ایمن دارند ممکن است بیشتر به دیگران اعتماد کنند و اشتباهاتشان را ببخشند. از سوی دیگر، کسانی که دارای سبک های دلبستگی ناایمن هستند، بیشتر با اعتماد دست و پنجه نرم می کنند و احتمال بیشتری دارد که حسادت و اضطراب را در روابط تجربه کنند.

داشتن یک یا چند مورد از این نوع مشکلات اعتماد لزوماً به این معنی نیست که شما با اعتماد مشکل دارید، اما ممکن است نشان دهنده این باشد که اگر باعث ایجاد درد در شما می شود یا مانع از ایجاد و حفظ روابط بین فردی شما می شود، باید به این مسائل رسیدگی کنید.

خلاصه مسائل مربوط به اعتماد اغلب با تجربیات منفی گذشته مرتبط است. ناامید شدن یا خیانت شدن توسط افرادی که به آنها اعتماد داشتید – خواه دوست، شریک، والدین، یا شخصیت یا مؤسسه مورد اعتماد دیگری باشد – می تواند در توانایی شما برای باور به دیگران اختلال ایجاد کند.

 

چگونه بر مشکل شکاک بودن غلبه کنیم؟

چگونه بر مشکلات اعتماد غلبه کنیم در حالی که می تواند یک تعهد عاطفی چالش برانگیز باشد، می توان با اعتماد بر مشکلات غلبه کرد. در اینجا چند استراتژی اعتمادسازی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

 

به آرامی اعتماد ایجاد کنید.

مهم است که به اندازه کافی به افراد اعتماد کنید تا به آنها اجازه ورود به زندگی خود را بدهید و – در برخی موارد – آنها را به خاطر اشتباهات شان ببخشید. وقت گذاشتن با آن گاهی اوقات می تواند کمک کننده باشد. اگر متوجه شدید که سعی می کنید خیلی سریع (و شاید خیلی شدید) اعتماد کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که عقب نشینی کنید و دوباره به آن سطح اعتماد برسید.

 

در مورد شکاک بودن خود صحبت کنید.

در حالی که نیازی به ارائه تمام جزئیات در مورد آنچه در گذشته برای شما رخ داده نیست، راحت صحبت کردن در مورد اینکه چرا با اعتماد کردن مشکل دارید می تواند به دیگران کمک کند شما را بهتر درک کنند. با برقراری ارتباط با شریک زندگی خود، آنها می توانند از نحوه تفسیر اعمال خود آگاه تر شوند.

بین اعتماد و کنترل تمایز قائل شوید.

افرادی که مشکلات اعتماد دارند اغلب احساس نیاز به کنترل دارند. این گاهی اوقات می تواند به صورت رفتار بی اعتمادی ظاهر شود. اگر کنترل کامل بر هر موقعیتی نداشته باشید، ممکن است احساس کنید به شما خیانت شده یا از شما سوء استفاده شده است. با این حال، این تنها در دراز مدت به روابط شما آسیب می رساند.

یادگیری میزان کنترلی که باید در یک موقعیت خاص داشته باشید، کلید ایجاد اعتماد با افراد دیگر است. اعتماد را در اولویت قرار دهید اعتماد کردن به دیگران ممکن است دشوار باشد، اما اعتمادسازی بخش مهمی از هر رابطه ای است، چه عاشقانه و چه غیر عاشقانه. اعتماد را در اولویت زندگی خود قرار دهید – حتی اگر انجام آن چالش برانگیز باشد.

قابل اعتماد باشید.

اگر سعی می کنید به شخص دیگری اعتماد ایجاد کنید، ابتدا باید به او اعتماد کنید. این به این معنی است که در مورد احساسات، نظرات، افکار و محدودیت های خود راحت باشید. همچنین به معنای درک این مطلب است که شخص این اعتماد را می شکند زیرا همه اشتباه می کنند. یادگیری چگونگی ایجاد تعادل بین این دو ایده به برقراری روابط بین فردی سالم که مبتنی بر اعتماد است کمک می کند.

 

به فکر درمان باشید.

درمان می تواند برای غلبه بر مشکلات اعتماد مفید باشد. احساس نزدیکی که با درمانگر خود تشکیل می دهید می تواند ابزار قدرتمندی در یادگیری نحوه اعتماد به افراد دیگر باشد. با کار با یک متخصص باتجربه سلامت روان، می توانید در مورد اینکه چرا با شکاک بودن دست و پنجه نرم می کنید بیشتر بیاموزید و مهارت های مقابله ای جدیدی را بیاموزید که به شما کمک می کند اعتماد را در روابط خود بازسازی کنید.

 

یاد بگیرید که به خودتان اعتماد کنید.

یکی از بهترین راه ها برای تمرین اعتماد، اعتماد به خود است. این بدان معنا نیست که هرگز نباید خود یا انتخاب های خود را زیر سوال ببرید. این فقط به این معنی است که شما باید خودآگاهی قوی تری ایجاد کنید که می تواند به هدایت قضاوت ها و تعاملات شما با دیگران کمک کند. تمرین تمرکز حواس یکی از راهبردهایی است که می تواند مفید باشد. هنگامی که از ذهن آگاهی استفاده می کنید، می توانید بدون نگرانی در مورد گذشته و آینده، از احساس خود در لحظه حال بیشتر آگاه شوید.

 

کلام آخر

خلاصه کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر مشکلات اعتماد انجام دهید. آهسته شروع کردن، برقراری ارتباط با نیازهایتان، درمان و یادگیری اعتماد به خودتان می تواند کمک کند. داشتن مشکل شکاک بودنمی‌تواند دشوار باشد، اما اعتمادسازی بخش مهمی از هر رابطه‌ای است، چه عاشقانه و چه غیر عاشقانه. اعتماد را در اولویت زندگی خود قرار دهید – حتی اگر انجام آن چالش برانگیز باشد. اگر سعی می کنید با شخص دیگری اعتماد ایجاد کنید، ابتدا باید به خود اعتماد کنید. این به این معنی است که در مورد احساسات، نظرات، افکار و محدودیت های خود باز باشید. همچنین به معنای درک زمانی است که طرف مقابل اشتباه می کند. یادگیری چگونگی ایجاد تعادل بین این دو ایده به برقراری روابط بین فردی سالم که مبتنی بر اعتماد، احترام و مراقبت است کمک می کند.

 

 

  منابع:

  1. Effective engagement requires trust and being trustworthyMed Care.
  2.  Influence of lack of trust on romantic relationship problems: the mediating role of partner cell phone snooping.

  3.  Trust and communicated attributions in close relationshipsJournal of Personality and Social Psychology.

  4.  Trusting others during a pandemic: investigating potential changes in generalized trust and its relationship with pandemic-related experiences and worry.
  5. Generalized trust: four lessons from genetics and culture. 
  6.  Trust is heritable, whereas distrust is not.
  7. The price of distrust: trust, anxious attachment, jealousy, and partner abuse.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر