۰

شایع ترین دلایل کاهش میل جنسی آقایان را بشناسید

بازدید 1174

چند علت شایع کاهش میل جنسی

از کمبود خواب گرفته تا نوشیدن الکل زیاد، میل جنسی پایین ناشی از تعدادی عوامل فیزیولوژیکی، احساسی و شیوه زندگی است. در اینجا چند مسئله رایج است که می تواند میل جنسی را کاهش دهد.

  1. استرس

    بدن با ترشح آدرنالین و کورتیزول به استرس واکنش نشان می دهد. استرس مزمن به ویژه، می تواند سطح هورمون بدن شما را مختل کرده و میل جنسی پایینی را به دنبال داشته باشد. شریان ها همچنین می توانند جریان خون را در پاسخ به استرس محدود و محدود تر کنند، که همچنین می تواند منجر به اختلال نعوظ شود. استرس همچنین می تواند با تمرکز حواس شما و از بین بردن میل جنسی، میل جنسی شما را کاهش دهد.

  2. افسردگی

    میل جنسی و افسردگی پیوند پیچیده ای دارند. مارک ال هلد، دکترای روانشناسی بالینی در منطقه دنور می گوید: “افسردگی می تواند بیوشیمی بدن را تغییر دهد و بنابراین میل جنسی را کاهش دهد. برخی از داروهایی که معمولاً برای درمان افسردگی استفاده می شوند ممکن است میل جنسی را به عنوان یک عارضه جانبی کاهش دهند. درباره تاثیرات افسردگی بر رابطه جنسی بیشتر بخوانید.

  3. عزت نفس پایین

    وقتی اعتماد به نفس شما پایین آمده یا وقتی از بدن خود ناراضی هستید، برانگیخنه شدن حس جنسی سخت است. هلد می گوید: “کسی که احساس می کند جذاب نیست، تمایل کمتری برای انجام رابطه جنسی دارد.” “ترس از طرد شدن نیز ممکن است در بازی، ظاهر شود.”

  4. مصرف الکل یا مواد مخدر

    مصرف بیش از حد الکل می تواند سیستم عصبی شما را مختل کرده و منجر به خستگی شود و تحریک را دشوار می کند. داروهای دیگر نیز می توانند میل جنسی شما را کاهش دهند. به عنوان مثال، ماری جوانا غده هیپوفیز را که تولید تستوسترون را تنظیم می کند، سرکوب می کند.

  5. کمبود خواب

    برای داشتن ذهن آماده، بدن سالم و میل جنسی فعال به خواب کافی نیاز دارید. دکتر آلن شیندل، مدرس بالینی و عضو آندرولوژی در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می گوید: “وقتی خسته می شوید، ترجیح می دهید احساس خواب آلودگی خود را برطرف کنید.” از نظر جسمی، کمبود خواب می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد که منجر به کاهش میل جنسی نیز می شود. یکی از مطالعات اخیر نشان داد که مردان مبتلا به سندرم پای بی قرار (یک اختلال عصبی که با خواب آلودگی هنگام خوابیدن احساس می شود) در معرض خطر بیشتری برای اختلال نعوظ هستند، احتمالاً به دلیل سطح پایین دوپامین.

  6. دارو

    برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی، فشار خون بالا و سایر بیماری های شایع استفاده می شوند می توانند بر میل جنسی تأثیر بگذارند یا باعث اختلال عملکرد جنسی شوند.

  7. اختلال نعوظ

    میل جنسی پایین یک عارضه جانبی شایع اختلال نعوظ است. شیندل می گوید: “هنگامی که مردی ED را تجربه می کند، ممکن است مضطرب شود.” “اعتماد به نفس او متزلزل شده است و ممکن است بترسد که این اتفاق دوباره بیفتد و در نتیجه میل جنسی او از بین برود. “

  8. عدم تعادل هورمونی

    لیبیدو مستقیماً تحت تأثیر سطح تستوسترون قرار می گیرد. بنابراین، میل جنسی پایین اغلب ناشی از سطح پایین تستوسترون است. ایرا شارلیپ استاد بالینی اورولوژی در دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو و سخنگوی انجمن اورولوژی آمریکا می گوید: “تستوسترون پایین می تواند ناشی از آسیب، التهاب یا تومورهای بیضه باشد.” سایر علل عدم تعادل هورمونی شامل سیروز کبدی یا بیماریهای هیپوفیز است. کبد مسئول تجزیه استروژن است. در صورت عدم عملکرد، سطح استروژن بالا می رود و این باعث کاهش میل جنسی می شود. شارلیپ می گوید و بیماری های هیپوفیز میزان تستوسترون را در بدن کاهش می دهند.

  9. شرایط سلامتی

    بیماریهای سیستمیک جدی، مانند سرطان یا بیماری کلیوی، می توانند سطح تستوسترون را سرکوب کرده و تولید اسپرم را کاهش دهند. شیندل می گوید: “بدن در اصل به حالت بقا می رود و به عملکردهای غیر زنده مانند تولید تستوسترون و اسپرم توجه زیادی نمی کند.” تستوسترون پایین همچنین از عوارض بیماری های دیگر مانند بیماری های کلیوی، HIV و دیابت است.

  10. مشکلات روابط زناشویی

    هنگامی که یک زن و شوهر در حال دعوا هستند یا از یکدیگر فاصله می گیرند، احتمال اینکه بخواهند رابطه جنسی نزدیکی داشته باشند وجود ندارد. مشکلات ارتباطی، عصبانیت، درگیری، کینه – همه این احساسات منفی می توانند به اتاق خواب منتقل شوند.

  11. کمبود زمان

    آیا تا به حال برای رابطه جنسی بیش از حد مشغول بوده اید؟ برنامه های شلوغ زندگی روزمره می تواند زندگی جنسی شما را به دردسر بیاندازد. ایروین گلدشتاین، استاد بالینی جراحی در دانشگاه کالیفرنیا در سن دیهگو، مدیر طب جنسی در بیمارستان آلوارادو می گوید: “برخی تصور می کنند که در پایان روز زمانی برای رابطه جنسی وجود دارد که هیچ چیز دیگری در جریان نیست.” و مدیر پزشکی جنسی سن دیگو. “آنها برنامه جنسی ندارند.” اما اگر  برای یکدیگر  وقت بگذارید، ممکن است این اتفاق نیفتد. در نهایت عدم رابطه جنسی می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود [۲۱]

علائم تستوسترون پایین چیست؟

برخی از تبلیغات برای محصولات جایگزین تستوسترون ممکن است شما را به این باور وادار کند که احساس خستگی یا تنبلی نشانه تستوسترون پایین است. در حقیقت، علائم بیشتر از این دخیل هستند. صرف نظر از سن شما، علائم تستوسترون پایین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال نعوظ یا مشکلات ایجاد یا حفظ نعوظ
    تغییرات دیگر در نعوظ شما، مانند نعوظ خود به خودی کمتر
    کاهش میل جنسی یا فعالیت جنسی
    ناباروری
    ریزش سریع مو
    کاهش توده عضلانی
    افزایش چربی بدن
    بزرگ شدن سینه ها
    اختلالات خواب
    خستگی مداوم
    افسردگی
    بسیاری از این علائم همچنین می تواند ناشی از سایر شرایط پزشکی یا عوامل سبک زندگی باشد. اگر آنها را تجربه می کنید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند به شما در شناسایی علت زمینه ای کمک کرده و برنامه درمانی را توصیه کنند.

 

علت کم بودن تستوسترون در مردان جوان چیست؟
تستوسترون پایین در مردان زیر ۳۰ سال کمتر رایج است، اما هنوز هم می تواند رخ دهد. عوامل موثر عبارتند از:

  • سطح کلسترول بالا
    فشار خون بالا
    داشتن اضافه وزن یا چاقی
    نوشیدن مقدار زیاد الکل
    استفاده از مواد مخدر
    استفاده از استروئیدهای آنابولیک
    مصرف برخی داروهای تجویزی مانند استروئیدها و مواد افیونی، به ویژه در موارد بیش از حد

 

برخی موارد تستوسترون پایین ممکن است با سایر شرایط پزشکی مرتبط باشد، مانند:

  • بیماری یا تومورهای هیپوتالاموس یا هیپوفیز
    آسیب ها، تومورها یا سایر شرایطی که بر بیضه شما تأثیر می گذارد از جمله التهاب مربوط به اوریون دوران کودکی
    بیماریهای ارثی مانند سندرم کالمن، سندرم پرادر-ویلی، سندرم کلاین فلتر یا سندرم داون
    دیابت، بیماری کبدی یا ایدز
    درمان سرطان مانند اشعه و شیمی درمانی

 

نحوه افزایش میل جنسی

اگر میل جنسی پایینی دارید ، ممکن است در شروع یا لذت بردن از موقعیت های جنسی دچار مشکل شوید. خوشبختانه، با صبر، برنامه ریزی و شریک فهمیده، می توانید آن جرقه عاشقانه را دوباره به اتاق خواب بیاورید. ایجاد پیوند قوی با شریک زندگی خود با گذراندن اوقات فراغت با او اولین قدم عالی است. حتی ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، مانند خوردن بیشتر روی، می تواند میل جنسی شما را افزایش دهد. صحبت با پزشک و درمان هرگونه بیماری احتمالی نیز می تواند کمک کننده باشد.

 

تنظیم سبک زندگی خود

۱- زمان کافی و غیر جنسی با شریک زندگی خود بگذرانید. یک شب خارج از هفته را برای قرار ملاقات انتخاب کنید. یا  مدتی را در باشگاه یا بیرون از خانه به ورزش بپردازید. تا جایی که می توانید با هم غذا بخورید. هر چه ارتباط عاطفی شما بیشتر باشد، افزایش میل جنسی شما آسان تر خواهد بود. [۱] سعی کنید با هم چیزی برای خندیدن پیدا کنید! آن لحظات مثبت و مشترک به طور طبیعی می تواند به افزایش میل جنسی شما کمک کند. [۲]

 

۲ – کارهای خانه را تقسیم کنید. اگر یک فرد به تنهایی وظیفه نظافت، آشپزی و مراقبت عمومی از خانواده را بر عهده داشته باشد، این می تواند برای آنها بسیار طاقت فرسا باشد. تقسیم وظایف در خانه می تواند باعث شود که هر دو طرف احساس آرامش و قدردانی کنند. همچنین احساس مشارکت و همکاری ایجاد می کند که می تواند به اتاق خواب نیز گسترش یابد.[۳] به عنوان مثال ، سعی کنید آماده سازی غذا را به گونه ای تقسیم کنید که هر دو با هم مشغول آشپزی و نظافت باشید. شما همچنین باید مسئولیت های مراقبت از کودک خود را تقسیم کنید.

 

۳- در طول ۱۵-۲۰ دقیقه مدیتیشن هر روز بر شریک خود تمرکز کنید. مکانی آرام پیدا کنید که بتوانید بدون مزاحمت بنشینید. چشمان خود را ببندید و بر تنفس یکنواخت داخل و خارج تمرکز کنید. سپس، شریک خود را در ذهن خود تصور کنید. [۴] در طول این مدیتیشن روزانه افکار خود را مثبت نگه دارید. شریک خود را در حال لبخند زدن تصور کنید نه فریاد.

 

۴- حداقل ۳ روز در هفته ورزش کنید. در طول هفته تمرینات قلبی و مقاومتی را با هم ترکیب کنید و حداقل ۳ جلسه در هفته به مدت ۴۵ دقیقه تمرین کنید. بوکس، دویدن یا حتی طناب زدن همگی گزینه های فوق العاده ای برای تمرینات قلبی هستند. ورزش چند ساعت قبل از رابطه جنسی نیز می تواند باعث افزایش سریع میل جنسی شود. [۵] ورزش کردن با افزایش جریان خون در بدن، از جمله در اندام های جنسی ، میل جنسی شما را افزایش می دهد. همچنین به شما کمک می کند تا با بدن خود راحت تر و مطمئن تر باشید ، که می تواند منجر به رضایت بیشتر از زندگی جنسی شود.

 

۵- برای کاهش هورمون های استرس، یوگای ترمیمی و تنفس عمیق انجام دهید. وقتی استرس دارید، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند. این هورمون بخشی از واکنش مبارزه یا گریز شما است و می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد.[۶] با فعالیت فعال برای کاهش هورمون های استرس ، ممکن است بتوانید میل جنسی خود را افزایش دهید. [۷] یوگا یا تنفس عمیق را روزانه یا چند بار در هفته تمرین کنید تا نتایج آن را ببینید.

 

تغییراتی در زندگی جنسی خود ایجاد کنید

۱- با شریک خود در مورد خواسته های جنسی خود صحبت کنید. اگر میل جنسی شما دقیقاً با همسرتان همخوانی ندارد، این یک مرحله مهم است. در مورد اینکه چقدر دوست دارید رابطه جنسی داشته باشید صادق باشید. اهداف جنسی دیگری را که ممکن است داشته باشید، مانند آزمایش چیزهای جدید در اتاق خواب، روشن کنید. در مورد کارهایی که انجام می دهید بحث کنید. [۸] 

 

۲- زمان بندی برای رابطه جنسی. این دقیقاً برعکس تلاش عاشقانه خودجوش به نظر می رسد، اما در واقع می تواند کارساز باشد. بسته به برنامه خود چند بار در هفته را کنار بگذارید، زمانی که قطعاً می توانید یک دوره طولانی مدت تنهایی و صمیمی را سپری کنید. زنان، به ویژه، با پیش بینی این دوره های جنسی به افزایش میل جنسی می رسند. [۹] در حالی که زمان بندی می تواند ثابت بماند ، آنچه شما واقعاً در اتاق خواب انجام می دهید می تواند به همان اندازه خلاق یا سنتی باشد. بستگی به ترجیح شما دارد. این یکی از راه هایی است که می توانید با آن کمی تنوع به روال عادی اضافه کنید.

 

۳- یک ماساژ کامل بدن را به یکدیگر بدهید. این راهی برای احساس شتاب کمتر و گذراندن وقت برای تحریک یکدیگر قبل از رابطه جنسی است. مقداری روغن ماساژ تهیه کنید، چراغ ها را کم کنید، موسیقی آرامبخش را روشن کنید و حدود ۳۰ دقیقه به ماساژ دادن یکدیگر بپردازید. روی کل بدن تمرکز کنید و در صورت نیاز فشار وارد کنید. این نه تنها جریان خون را افزایش می دهد، بلکه می تواند هر دوی شما را آرام کرده و منجر به رابطه جنسی بهتر و بیشتر شود. [۱۰]اگر می خواهید مجموعه مهارت های خود را گسترش دهید، می توانید فیلم های حرفه ای ماساژ را به صورت آنلاین تماشا کنید.

 

۴- حداقل ۱۵ دقیقه پیشنوازی قبل از رابطه جنسی داشته باشید. برانگیختگی فقط یک سوئیچ نیست که بتوانید آن را خاموش و روشن کنید. دادن زمان کافی برای بوسیدن و لمس یکدیگر به افزایش میل کمک می کند. در این مدت، سعی کنید فقط بر یکدیگر تمرکز کنید و هر چیز دیگری را که در زندگی شما اتفاق می افتد فراموش کنید. [۱۱] پیشنوازی همچنین به آماده شدن بدن شما برای مقاربت کمک می کند، که می تواند عمل واقعی را لذت بخش تر کند.

 

اجرای تغییرات در رژیم غذایی

۱- رژیم غذایی با مقدار زیادی محصولات تازه بخورید. متأسفانه این ایده که یک رژیم غذایی واحد برای افزایش میل جنسی وجود دارد یک افسانه است. با این حال، پر کردن رژیم غذایی با میوه ها و سبزیجات تازه می تواند آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی بیشتری را برای شما فراهم کند، که می تواند منجر به زندگی جنسی بهتر شود. موز ویتامین B را افزایش می دهد. آووکادو به شما اسید فولیک می دهد که می تواند به جریان خون کمک کند. [۱۲] گوجه فرنگی، کلم بروکلی و انواع توت ها هم گزینه های فوق العاده ای هستند. میوه ها و سبزیجاتی که رنگ روشن دارند اغلب بیشترین میل جنسی و سلامت کلی را دارند.

 

۲- غذاهای غنی از روی مصرف کنید. روی یک ماده معدنی مهم برای باروری و سلامت اسپرم است. با خوردن غذاهایی مانند صدف، بره، اسفناج و گوشت گاو می توانید روی خود را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. از طرف دیگر، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل روی یا مولتی ویتامین برای مکمل رژیم غذایی خود مشورت کنید. [۱۳] روی همچنین به تولید تستوسترون کمک می کند که می تواند میل جنسی شما را افزایش داده و آن را بالا نگه دارد. زنان باید روزانه حدود ۸ میلی گرم روی مصرف کنند. این میزان برای مردان به ۱۱ میلی گرم در روز افزایش می یابد.

 

۳- مصرف الکل خود را به حداقل برسانید. نوشیدن چند لیوان الکل در هفته می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. سعی کنید نوشیدنی های الکلی را با نوشیدنی های سالم جایگزین کنید، مانند آب لیمو ترش. الکل جریان خون شما را کاهش می دهد، که می تواند تحریک را دشوارتر کند. [۱۴]

 

به دنبال کمک از یک متخصص باشید.

۱- با پزشک خود صحبت کنید. برای معاینه کامل وقت بگذارید و آماده باشید تا با نگرانی های خود در آینده نزدیک مشورت کنید. پزشک شما به احتمال زیاد یک معاینه کامل به شما می دهد و بسته به آنچه می گویید، ممکن است آزمایش های اضافی مانند خون گیری را تجویز کند. آنها ممکن است داروهای شما را ارزیابی کنند تا ببینند آیا هر کدام شامل کاهش میل جنسی به عنوان یک عارضه جانبی است یا خیر. [۱۵] به عنوان مثال، داروهای افسردگی یا اضطراب می توانند بر میل جنسی و هورمون های شما تأثیر بگذارند. یک تغییر ساده دارو گاهی اوقات می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. همچنین ممکن است با اضطراب یا افسردگی سطح پایین تشخیص داده نشوید که می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد. [۱۶]

مشکلات غدد درون ریز می تواند منجر به نوسانات هورمونی شود. اختلالات عروقی می تواند جریان خون در اندام های جنسی شما را کاهش دهد. حتی مشکلات خواب می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد.

 

۲- هر شرایطی را که منجر به درد در هنگام رابطه جنسی می شود درمان کنید. اگر در طول رابطه جنسی احساس درد می کنید، وقت آن است که برای معاینه عمومی با پزشک خود وقت بگیرید. برای مردان، درد می تواند نشان دهنده عفونت مانند UTI باشد. برای زنان، درد می تواند نشان دهنده یک مشکل کلی مانند خشکی واژن باشد. وقتی می توانید رابطه جنسی را بدون درد تجربه کنید، میل جنسی شما نیز افزایش می یابد. [۱۷]

توجه به نوع دردی که در طول رابطه جنسی تجربه می کنید بسیار مهم است، به طوری که بتوانید آن را به طور دقیق برای پزشک خود شرح دهید. در نظر بگیرید که آیا درد شدید، کسل کننده، طولانی مدت یا زودگذر است.

 

۳- با یک درمانگر جنسی صحبت کنید. این یک متخصص مشاوره است که به طور خاص بر کمک به افراد برای غلبه بر مسائل مربوط به رابطه جنسی تمرکز دارد. با درمانگر خود روراست و صادق باشید، زیرا ممکن است برای کشف چگونگی افزایش میل جنسی خود نیاز به عمق خاطرات گذشته داشته باشد. کاهش علاقه جنسی می تواند ناشی از افزایش سن، رابطه شما یا حتی مذهب باشد. [۱۸]

 

۴- از کتاب ها برای بهبود زندگی جنسی خود با شریک زندگی خود استفاده کنید. شما و شریک زندگی خود می توانید ایده های جدیدی را برای استفاده در اتاق خواب بیاموزید. کتابها و مقالات همچنین می توانند تمریناتی را برای ایجاد ارتباط شما بین شما و شریک زندگی شما ارائه دهند. برای عمق بخشیدن به تاثیر کتابها، کتابها را با شریک خود به اشتراک بگذارید. [۱۹] به صورت آنلاین کتابهایی را در مورد بهبود زندگی جنسی خود جستجو کنید. همچنین می توانید وبلاگ های مربوط به این موضوع را بررسی کنید.

 

نکات

در هر تغییری که ایجاد می کنید صبور باشید. ممکن است ماه ها طول بکشد تا میل جنسی شما به سطحی برسد که از آن راضی هستید.

 اگر با مسائل مربوط به هورمون دست و پنجه نرم می کنید، از خوردن گوشت هایی که با هورمون درمان شده اند خودداری کنید. [۲۰]

سوء مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند بر میل جنسی شما تأثیر منفی بگذارد و به سلامت کلی شما آسیب برساند. اگر فکر می کنید ممکن است مشکل سوء مصرف مواد داشته باشید ، برای کمک و درمان با پزشک خود مشورت کنید.

 

منابع

  1. https://www.prevention.com/sex/a20516970/how-to-boost-sex-drive/
  2. Susannah Kerwin, ANP-BC, HNP. Nurse Practitioner. Expert Interview. 28 August 2020.
  3. https://www.health.com/health/gallery/0,,20778590,00.html#divide-household-chores-equally-0
  4. https://www.prevention.com/sex/a20516970/how-to-boost-sex-drive/
  5. https://www.prevention.com/sex/a20516970/how-to-boost-sex-drive/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3768222/
  7. Susannah Kerwin, ANP-BC, HNP. Nurse Practitioner. Expert Interview. 28 August 2020.
  8. https://www.psychologytoday.com/us/blog/insight-is-2020/201303/how-couples-can-cope-different-libidos-sexual-desire
  9. https://www.psychologytoday.com/us/blog/all-about-sex/201410/effective-self-help-women-low-or-no-sexual-desire
  10. https://www.psychologytoday.com/us/blog/all-about-sex/201410/effective-self-help-women-low-or-no-sexual-desire
  11. https://www.prevention.com/sex/a20516970/how-to-boost-sex-drive/
  12. http://www.canadianliving.com/life-and-relationships/relationships/article/7-natural-ways-to-boost-your-libido
  13. https://www.telegraph.co.uk/men/active/mens-health/10920281/How-to-increase-your-libido-naturally.html
  14. https://www.nhs.uk/conditions/loss-of-libido/
  15. https://www.prevention.com/sex/a20516970/how-to-boost-sex-drive/
  16. Susannah Kerwin, ANP-BC, HNP. Nurse Practitioner. Expert Interview. 28 August 2020.
  17. https://www.livescience.com/51138-flibanserin-pill-increase-womans-libido.html
  18. https://www.prevention.com/sex/a20516970/how-to-boost-sex-drive/
  19. https://www.aasect.org/referral-directory
  20.  Susannah Kerwin, ANP-BC, HNP. Nurse Practitioner. Expert Interview. 28 August 2020.
  21. https://www.everydayhealth.com/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر