۰

دیابت و تاثیر آن بر سلامت جنسی

بازدید 691

 هنگامی‌که فردی مبتلا به دیابت است بدن او نمی‌تواند به‌خوبی از انسولین استفاده کند که این مسئله می‌تواند منجر به افزایش قند خون او شود.
با گذشت زمان، بالا رفتن قند خون عوارضی مانند آسیب به اعصاب و مشکلات قلبی عروقی ایجاد می‌کند که این دو عارضه درنهایت بر سلامت جنسی فرد تاثیر می‌گذارند. از سوی دیگر، دیابت می‌تواند سلامت روان و عزت‌نفس فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد و این موضوع نیز بر سلامت جنسی او تاثیرگذار است. در ادامه با ارتباط دیابت و مشکلات جنسی در زنان و مردان بیشتر آشنا می‌شوید.

 

یکی از مشکلاتی که در بیماران دیابتی در هر دو جنس دیده می شود، کاهش بارز میل جنسی ست.

علل کاهش میل جنسی

علل کاهش میل جنسی مرتبط با دیابت نوع ۲ عبارتند از:

  • عوارض جانبی داروهای فشار خون بالا یا افسردگی
  • کمبود انرژی
  • افسردگی
  • تغییرات هورمونی
  • استرس، اضطراب و مسائل مربوط به رابطه
  • نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی، نوعی آسیب عصبی مرتبط با دیابت، می تواند باعث مشکلات جنسی شود. بی حسی، درد یا عدم احساس نیز می تواند در اندام تناسلی رخ دهد. این می تواند منجر به اختلال نعوظ (ED) شود. نوروپاتی همچنین ممکن است ارگاسم را مهار کند یا احساس تحریک جنسی را دشوار کند. این عوارض جانبی می تواند رابطه جنسی را دردناک یا لذت بخش کند.

 

مردان مبتلا به دیابت چه مشکلات جنسی ممکن است داشته باشند؟

تغییرات در عروق خونی، اعصاب، هورمون‌ها و سلامت عاطفی در طول دیابت ممکن است داشتن رابطه جنسی رضایت‌بخش را  دشوارتر کند. دیابت و چالش های مرتبط با آن نیز ممکن است فرزندآوری را سخت تر کند.

 

اختلال در نعوظ

اگر نتوانید نعوظ را به اندازه کافی برای مقاربت جنسی رضایت بخش حفظ کنید، ED دارید. بیش از نیمی از مردان مبتلا به دیابت دچار ED می شوند. مردانی که دیابت دارند بیش از ۳ برابر بیشتر از مردانی که دیابت ندارند در معرض ابتلا به ED هستند. مدیریت خوب دیابت ممکن است به پیشگیری و درمان ED ناشی از آسیب عصبی و مشکلات گردش خون کمک کند. پزشک می تواند به درمان ED با دارو یا تغییر در برنامه مراقبت دیابت شما کمک کند.

 

عوارض جانبی برخی داروها می تواند سطح تستوسترون را تغییر دهد و همچنین باعث ED شود. سایر شرایط همراه با دیابت نیز می توانند به ED کمک کنند. آنها عبارتند از:

  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • افسردگی، عزت نفس پایین و اضطراب
  • غیر فعال بودن یا ورزش نکردن کافی

 

انزال رتروگراد

به ندرت، دیابت می تواند باعث انزال رتروگراد شود، یعنی زمانی که بخشی یا تمام مایع منی شما به جای خارج شدن از آلت تناسلی در حین انزال وارد مثانه شما می شود. این عمل به دلیل کار نکردن صحیح عضلات اسفنکتر داخلی شما است. این ماهیچه ها وظیفه باز و بسته کردن مجاری بدن را بر عهده دارند. سطوح غیرطبیعی گلوکز می تواند منجر به آسیب عصبی به عضلات اسفنکتر شود و باعث انزال رتروگراد شود. در طول انزال رتروگراد، مایع منی وارد مثانه شما می شود، با ادرار مخلوط می شود و بعد از آنجا خارج می شود. نمونه ادرار بعد از انزال می تواند نشان دهد که آیا شما دچار انزال رتروگراد هستید یا خیر. برخی از مردان مبتلا به انزال رتروگراد ممکن است اصلا انزال نداشته باشند.

 

انحنای آلت تناسلی

مردان مبتلا به دیابت بیشتر از مردانی که دیابت ندارند به بیماری پیرونی که به آن انحنای آلت تناسلی نیز گفته می شود مبتلا می شوند. مردان مبتلا به بیماری پیرونی دارای بافت اسکار به نام پلاک در آلت تناسلی هستند که در هنگام نعوظ انحنا پیدا می کند. انحنا در آلت تناسلی می تواند مقاربت جنسی را دردناک یا دشوار کند. برخی از مردان مبتلا به بیماری پیرونی ممکن است ED داشته باشند.

 

تستوسترون پایین

سطح  تستوسترون مردان به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. با این حال، سطح تستوسترون پایین تر از حد نرمال ممکن است دلیل ED در برخی از مردان باشد، یا می تواند توضیح دهد که چرا برخی از مردان اغلب احساس خستگی، افسردگی یا میل جنسی کم دارند. مردان مبتلا به دیابت، به ویژه آنهایی که مسن‌تر هستند و اضافه وزن دارند، احتمال بیشتری دارد که تستوسترون پایین داشته باشند.

چندین مطالعه نشان می‌دهد که همراه با مدیریت خوب دیابت، تستوسترون درمانی می‌تواند مشکلات جنسی مردان را کاهش دهد. با این حال، درمان با تستوسترون ممکن است خطرات جدی داشته باشد و ممکن است برای همه مردان ایمن نباشد. با پزشک خود در مورد عوارض جانبی تستوسترون درمانی و اینکه آیا برای شما مناسب است صحبت کنید.

 

مشکلات باروری

برخی از مطالعات نشان می دهد که مردان مبتلا به دیابت ممکن است مشکلاتی در اسپرم خود داشته باشند که باردار شدن را دشوارتر می کند. حرکات اسپرم ممکن است کند باشد یا به خوبی حرکت نکند، یا اسپرم شما ممکن است نتواند تخمک زن را به خوبی بارور کند. همکاری نزدیک با شریک زندگی تان و یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده در مورد مسائل باروری ممکن است کمک کند.

اگر شما و همسرتان می خواهید بچه دار شوید، پزشک ممکن است انزال رتروگراد ناشی از دیابت را با دارو یا با تغییر برنامه مراقبت از دیابت درمان کند. یا با یک متخصص اورولوژی که متخصص باروری است صحبت کنید. او ممکن است بتواند اسپرم شما را از ادرارجمع آوری کند و سپس از آن برای لقاح مصنوعی پیوند خارجی استفاده کند.

 

 

زنان مبتلا به دیابت چه مشکلات جنسی ممکن است داشته باشند؟

میل و پاسخ جنسی کم، خشکی واژن و رابطه جنسی دردناک می تواند ناشی از آسیب عصبی، کاهش جریان خون به اندام تناسلی و تغییرات هورمونی باشد. سایر شرایط نیز می تواند باعث این مشکلات شود، از جمله یائسگی. اگر متوجه تغییر در زندگی جنسی خود شدید، با پزشک خود صحبت کنید. یک معاینه فیزیکی، که شامل معاینه لگن و آزمایش خون و ادرار است، ممکن است به پزشک کمک کند تا علت مشکلات شما را پیدا کند.

 

میل و پاسخ جنسی کم

میل جنسی پایین و پاسخ جنسی می تواند شامل باشد:

  • ناتوانی در برانگیخته شدن
  • عدم روانکاری واژن یا روان کنندگی ناکافی
  • عدم احساس در اندام تناسلی
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم

با دیابت، بدن و ذهن شما احتمالاً تغییرات زیادی را تجربه خواهند کرد. به عنوان مثال، هم سطح گلوکز خون بالا و هم پایین می تواند بر نحوه برانگیختگی شما تأثیر بگذارد. یا ممکن است خود را خسته‌تر از حد معمول یا افسرده و مضطرب  بیابید که باعث می‌شود کمتر به رابطه جنسی علاقه‌ نشان دهید.

پزشک می تواند به شما کمک کند تا در برنامه مراقبت از دیابت خود تغییراتی ایجاد کنید تا دوباره به مسیر خود بازگردید. زنانی که سطح گلوکز خون را در محدوده هدف خود نگه می‌دارند، کمتر دچار آسیب عصبی می‌شوند، که می‌تواند منجر به کنترل کاهش میل و پاسخ جنسی شود.

 

رابطه جنسی دردناک

برخی از زنان مبتلا به دیابت می گویند که رابطه جنسی ناراحت کننده یا دردناکی دارند. اعصابی که به واژن دستور میدهد در طول تحریک روان شود، ممکن است در اثر دیابت آسیب ببینند. اگر خشکی واژن دارید، یک روان کننده  ممکن است کمک کند. مدیریت خوب گلوکز خون در طول چندین هفته، ماه و سال می تواند به جلوگیری از آسیب عصبی کمک کند.

 

عفونت های قارچی و مثانه

زنان مبتلا به دیابت بیشتر احتمال دارد که به عفونت های قارچی مبتلا شوند، زیرا موجودات مخمری زمانی که سطح گلوکز خون شما بالاتر باشد می توانند راحت تر رشد کنند. عفونت های مخمری می توانند ناراحت کننده یا دردناک باشند و از لذت بردن از فعالیت ها، از جمله داشتن رابطه جنسی جلوگیری کنند.

اگرچه برخی از عفونت های قارچی را می توان در خانه درمان کرد، اما بهتر است با پزشک متخصص در مورد علائم خود صحبت کنید. برخی از علائم عفونت های قارچی مشابه انواع دیگر عفونت ها از جمله بیماری های مقاربتی است.

 

نگرانی های بارداری و مشکلات باروری

اگر دیابت دارید و قصد بارداری دارید، مهم است که قبل از باردار شدن، سطح گلوکز خون خود را به محدوده هدف خود نزدیک کنید. قند خون بالا می تواند در هفته های اول بارداری به کودک شما آسیب برساند، حتی قبل از اینکه متوجه شوید باردار هستید.

اگر دیابت دارید و در حال حاضر باردار هستید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا برنامه ای برای مدیریت دیابت شما تهیه کند. کار با تیم مراقبت های بهداشتی و پیروی از برنامه مدیریت دیابت می تواند به شما کمک کند بارداری و کودکی سالم داشته باشید.

شرایطی مانند چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که با دیابت مرتبط است می تواند باردار شدن را دشوارتر کند. اگر برای بچه دار شدن مشکل دارید، با یک متخصص زنان یا یک متخصص باروری صحبت کنید.

 

راهکار

مشکلات جنسی که در دیابت نوع ۲ رخ می دهد می تواند ناامید کننده باشد و باعث اضطراب شود. ممکن است احساس کنید که دست کشیدن از رابطه جنسی آسان تر از یافتن راه هایی برای مقابله یا حل مشکلات است.

با این حال، با وجود ابتلا به دیابت نوع ۲، می توانید سعی کنید زندگی جنسی فعالی داشته باشید. تغییرات در سبک زندگی، داروها، و برقراری ارتباطی گرمتر با شریک زندگی تان تنها چند مورد از مواردی است که ممکن است برای شما مفید باشد.

 

زمان متفاوتی از روز را امتحان کنید.

اگر انرژی کم و خستگی مشکل ساز است، سعی کنید در زمان دیگری از روز که انرژی شما در اوج است، رابطه جنسی داشته باشید. ممکن است شب همیشه زمان مناسبی نباشد. بعد از یک روز طولانی و با خستگی مضاعف ناشی از دیابت، آخرین چیزی که ممکن است برای آن انرژی داشته باشید رابطه جنسی است.

سکس را در صبح یا بعد از ظهر امتحان کنید. آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

 

برای غلبه بر خشکی از روان کننده ها استفاده کنید.

برای مقابله با خشکی واژن به طور آزاد از روان کننده استفاده کنید. روان کننده های مبتنی بر آب بهترین هستند و برندهای زیادی از آن وجود دارد.

 

بهبود میل جنسی از طریق دارو

درمان جایگزینی هورمونی (HRT) می تواند به مردان و زنان با مشکلاتی مانند کاهش میل جنسی، خشکی واژن و ED کمک کند.

از پزشک خود بپرسید که آیا این امکان برای شما وجود دارد یا خیر. HRT می تواند به شکل زیر باشد:

  • قرص
  • کپسول
  • کرم
  • داروهای تزریقی

 

 

برای رابطه جنسی سالم بمانید.

 

برای داشتن یک زندگی جنسی سالم سلامت کلی را حفظ کنید. برای افراد مبتلا به دیابت، این شامل حفظ سطح قند خون مناسب است. رابطه جنسی ورزش است به این معنا که انرژی مصرف می کند، بنابراین مراقب سطح گلوکز خود باشید.

اگر از داروهایی استفاده می کنید که میزان انسولین را در بدن شما افزایش می دهند، هیپوگلیسمی (قند خون پایین) نیز می تواند در طول رابطه جنسی رخ دهد. قبل از انجام فعالیت جنسی، سطح قند خون خود را بررسی کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که آنچه برای قلب شما مفید است برای اندام تناسلی شما نیز مفید است. برانگیختگی جنسی، روغن کاری واژن و نعوظ همگی ارتباط زیادی با جریان خون دارند. درگیر سبک زندگی باشید که سلامت قلب و گردش خون مناسب را افزایش می دهد.

این شامل شرکت در ورزش منظم است. ورزش همچنین می تواند فواید دیگری در بهبود سطح انرژی، خلق و خو و تصویر بدن شما داشته باشد.

اجازه ندهید بی اختیاری ادرار یک مانع برای رابطه باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بی اختیاری و تکرر ادرار را تجربه می کنند. اگر نشت ادرار ناراحت کننده ای را تجربه کردید، در مورد آن با شریک زندگی خود صحبت کنید. روکش کردن تخت می تواند کمک زیادی به شما کند. می توانید روی چند ملحفه دراز بکشید یا پدهای بی اختیاری بخرید.

 

 

کلام آخر

داشتن یک زندگی جنسی سالم و فعال برای کیفیت زندگی شما مهم است. دیابت نوع ۲ ممکن است فعالیت جنسی را چالش برانگیزتر کند، اما به این معنی نیست که باید کاملاً از انجام فعالیت جنسی چشم پوشی کنید.

هنگامی که درمان دیابت موفقیت آمیز باشد، مشکلات جنسی اغلب خود به خود حل می شوند. اگر سالم بمانید و با شریک زندگی و پزشک خود در مورد هر مشکلی در ارتباط باشید، می توانید زندگی جنسی سالمی داشته باشید.

اگر مشکلاتی در این زمینه دارید یا پاسخ سوال خود را پیدا نکرده اید، می توانید از طریق اضافه کردن نظرات سوال خود را با در میان بگذارید.

 

 

 

منابع:

نظرات کاربران

مشاهده بیشتر