۰

رابطه جنسی دهانی| تکنیک ها و نکات بهداشتی

بازدید 4811

رابطه جنسی دهانی به فعالیت های جنسی اطلاق می شود که شامل تحریک اندام تناسلی با استفاده از دهان، زبان، دندان یا گلو می شود. ممکن است افراد این کار را به عنوان بخشی از پیش بازی قبل، در حین یا بعد از مقاربت جنسی انجام دهند. مطالعات نشان می دهد که اغلب افراد قبل از اولین تجربه رابطه جنسی خود رابطه جنسی دهانی داشته اند  که تعداد نوجوانان در رابطه جنسی دهانی بیشتر بوده است.

 هم مردان و هم زنان می توانند به شریک خود رابطه جنسی دهانی بدهند.  رابطه جنسی دهانی نام‌های پزشکی نیز دارد: رابطه دهانی زن (واژن، فرج و کلیتوریس) کونیلینگوس و رابطه دهانی در مرد (آلت تناسلی) فلاتیو نامیده می‌شود. اگر رابطه جنسی دهانی مقعد را درگیر کند، آنیلینگوس نامیده می شود.

 

رابطه جنسی دهانی اغلب بخشی از پیش بازی قبل از مقاربت است. بسیاری از زوج ها از آن به عنوان راهی برای گرم کردن یا ایجاد انگیزه  برای مقاربت استفاده می کنند. می توانید رابطه جنسی دهانی را به عنوان بخشی از سایر فعالیت های جنسی (مانند آمیزش واژینال یا مقعدی) یا به تنهایی انجام دهید. این موقعیت همچنین می تواند به اندازه یک رابطه مستقل لذت بخش باشد. رابطه جنسی دهانی می تواند بخشی طبیعی و لذت بخش از رابطه جنسی بین طرفین باشد. اگر هر دو طرف از آن لذت ببرند و به آن رضایت داشته باشند.

هشتاد و پنج درصد از بزرگسالان فعال جنسی بین سنین ۱۸ تا ۴۴ گزارش می دهند که حداقل یک بار با شریک جنسی مخالف رابطه جنسی دهانی داشته اند.

 

 

شایعات در مورد رابطه جنسی دهانی

 

در حالی که رابطه جنسی دهانی ممکن است یک عمل نسبتاً رایج باشد، چند تصور غلط در مورد آن وجود دارد:

 

 سکس دهانی رابطه جنسی نیست!

مطالعات روی نوجوانان و دانشجویان در دهه های گذشته نشان می دهد که بسیاری رابطه جنسی دهانی را رابطه جنسی واقعی نمی دانند. در عوض، آنها آن را به عنوان یک فعالیت لذت بخش می بینند که خطر کمتری دارد و به آنها اجازه می دهد باکرگی خود را حفظ کنند. گزارش ها همچنین نشان می دهد که بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان جوان قبل از انجام آمیزش جنسی، رابطه جنسی دهانی را امتحان می کنند.

با این حال، در حالی که لذت رابطه دهانی به طور مشخص با آمیزش جنسی متفاوت است، همچنان یک عمل جنسی در نظر گرفته می شود. رابطه جنسی دهانی شامل تماس تناسلی است و یک عمل نزدیک و صمیمی با طرف مقابل است. این می تواند به اندازه رابطه جنسی لذت بخش باشد. همچنین برخی از خطرات مشابه را نیز در بر دارد.

 

 

 رابطه جنسی دهانی هیچ خطری ندارد!

 

حتی اگر رابطه جنسی دهانی با خطر بارداری همراه نیست، همچنان خطر ابتلا به یک بیماری مقاربتی (STD) وجود دارد. اگرچه درست است که شانس ابتلا به STD از طریق رابطه جنسی دهانی کمی کمتر از رابطه جنسی تناسلی است، اما این خطر هنوز وجود دارد.

 

 

رابطه جنسی دهانی|بوی بدن

 

شاید در هنگام برقراری رابطه جنسی دهانی بوی خاصی را استمشمام کنید که به ه آن می گویند بوی طبیعی بدن شما، و چیز بدی  نیست.

برای ایجاد بوی مطبوع و افزایش شادابی:

 

  • دوش گیرید یا حداقل از آب و صابون برای شستن ناحیه تناسلی خود استفاده کنید.
  • در صورت نیاز قبل از رابطه از یک دستمال کاغذی مرطوب یا دستمال مرطوب بدون عطر استفاده کنید.
  • از عطرها و دئودورانت‌ها دوری کنید زیرا برای دستگاه تناسلی مناسب نیستند و می توانند باعث ایجاد حساسیت یا خشکی واژن شوند.
  • تا زمانی که سالم هستید و در کنار رعایت بهداشت خود، باید طعم خوبی داشته باشید.
  • تغییر دادن چیزی که می‌خورید ممکن است طعم بدنتان را بهبود بخشد.
  • از خوردن سیر، پیاز، مارچوبه و کلم که بوی ناخوشایند دارند، خودداری کنید.

 

در حالی که جوانان رابطه دهانی را بسیار ایمن تر از رابطه جنسی واژینال می دانند، این یک اشتباه خطرناک است. اگرچه بارداری نتیجه رابطه جنسی دهانی نیست، اما ممکن است منجر به عفونت های مقاربتی (STIs) شود. بزرگسالان درگیر در رابطه جنسی دهانی باید بدانند که با چندین بیماری مقاربتی از جمله سیفلیس، سوزاک، تبخال، HIV، کلامیدیا،و HPV  نیز مرتبط است.

 

 

 

رابطه جنسی دهانی| بهداشت دهان و دندان  

اگرچه تحقیقات بسیار کمی در مورد رابطه جنسی دهانی و وضعیت سلامت دهان در دسترس است. اما رابطه جنسی دهانی می‌تواند پاتوژن‌های دهانی، تنفسی و تناسلی را منتقل کند.. تماس مایعات بدن مانند بزاق، پیشاب، مایع منی، ترشحات واژن و خون قاعدگی باعث ایجاد خطر عفونت می شود که می تواند از طریق دهان و تناسلی منتقل شود.

انجام رابطه جنسی دهانی در بین جوانان بسیار رایج است، صرف نظر از اینکه آنها قبلاً درگیر مقاربت دخول بوده اند یا خیر و بیشتر از این مایعات بدن  در معرض خطر بیشتری برای عفونت قرار دارند، زخم های باز، بریدگی ها، ساییدگی ها، و بیماری پریودنتال کانال های مختلفی در حفره دهان هستند که به عنوان دروازه ورود عفونت از حفره دهان به جریان خون عمل می کنند.  بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های مختلف که از طریق رابطه جنسی دهانی منتشر می‌شوند همراه با کانال احتمالی در زیر ذکر شده است:

 

 

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا زگیل تناسلی

HPV به عنوان ویروسی شناخته می شود که می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود. اما HPV می‌تواند منجر به طیفی از سرطان‌های دیگر نیز شود – مانند سرطان گلو یا دهان یا سرطان‌های سایر بخش‌های تناسلی – و سایر بیماری‌های جدی. HPV یک ویروس رایج است که می تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند. از طریق رابطه جنسی دخولی یا دهانی منتقل می شود.  برخی از گونه‌های HPV منجر به زگیل تناسلی می‌شوند – رشد جسم نرمی که روی اندام تناسلی ایجاد می‌شود – اگرچه نادر است که زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی به دهان و لب‌ها منتقل شود. گاهی اوقات HPV اصلاً علائم یا نشانه ای را نشان نمی دهد.

خطر ابتلا به HPV هر چه تعداد شرکای بیشتری داشته باشید بیشتر می شود. ابتلا به HPV لزوما منجر به سرطاننمی شود، اما مطالعات ایالات متحده نشان داده است که بیش از ۵۰٪ موارد سرطان دهان را می توان به HPV مرتبط کرد. مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند.

 

 

تبخال

تبخال یک بیماری مقاربتی رایج است که دو نوع دارد: تبخال دهان (تاول و تبخال دور دهان یا بینی) و تبخال تناسلی (درد، خارش و زخم های کوچک در اندام تناسلی که تبدیل به زخم و دلمه می شود). شما می توانید هر یک از انواع تبخال را از رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم (و رابطه جنسی واژینال یا مقعدی بدون کاندوم) بگیرید.

اگر شریک شما تبخال اطراف دهان خود دارد (تبخال دهان)، اگر در گذشته تبخال نداشته اید، می تواند این زخم ها را در حین رابطه جنسی دهانی به اندام تناسلی شما منتقل کند. اگر شریک شما دارای تاول های تبخال در اطراف اندام تناسلی خود است، اگر به او سکس دهانی بدهید، می تواند این تاول ها را به دهان شما منتقل کند.

گاهی اوقات ممکن است تبخال داشته باشید اما علائمی نداشته باشید. شما هنوز هم می توانید بیماری را از طریق تماس پوستی به پوست منتقل کنید.

 

 

سوزاک، کلامیدیا، هپاتیت B، هپاتیت C

همه این بیماری‌های مقاربتی توسط ویروس‌ها یا باکتری‌هایی ایجاد می‌شوند که می‌توانند به یک روش منتقل شوند. از طریق تماس با مایعات بدن آلوده، مانند مایع منی، مایع قبل از انزال، خون یا ترشحات واژن. بنابراین رابطه جنسی دهانی شما را در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها قرار می دهد. HIV نیز در این دسته قرار دارد (اچ آی وی را در این صفحه ببینید).

اگر مایعات عفونی با هر گونه زخم، بریدگی یا زخمی که ممکن است داشته باشید در تماس باشد، ممکن است به یکی از این بیماری های مقاربتی مبتلا شوید. این مایعات همچنین می توانند وارد سلول های ملتهب لب، دهان، اندام تناسلی یا مقعد، غشای چشم یا سلول های گلو شوند. این تماس می تواند باعث شود مایعات وارد جریان خون شما شده و شما را بیمار کند.

 

 

هپاتیت A

هپاتیت A یک عفونت روده ای است که از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود. اگر رابطه جنسی دهانی شامل لیسیدن یا لمس مقعد شریکتان باشد، حتی اگر تمیز به نظر برسد، ممکن است در خطر ابتلا به این بیماری باشید.

 

 

اچ‌آی‌وی

کارشناسان می گویند که خطر ابتلا به HIV از یک فرد HIV مثبت در طول رابطه جنسی دهانی بسیار کم است، اما دقیقاً دانستن آن دشوار است زیرا افراد اغلب همزمان با رابطه دهانی در رابطه جنسی واژینال یا مقعدی شرکت می کنند، خطر ابتلا به HIV در صورت افزایش می یابد. زخم در دهان یا واژن یا آلت تناسلی، خونریزی لثه، تماس دهان با خون قاعدگی یا سایر بیماری های مقاربتی دارید.

 

 

شیگلوزیس

گاستروانتریت شیگلا یک عفونت روده ناشی از باکتری است که از طریق تماس با مدفوع آلوده  منتقل می شود. همچنین می تواند از طریق تماس جنسی، به ویژه در طول رابطه جنسی دهانی یا مقعدی منتقل شود. مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند در معرض خطر خاصی هستند.

 

 

سیفلیس

سیفلیس در صورت عدم درمان یک بیماری بسیار جدی است، اما با درمان مناسب قابل درمان است. علائم در سه مرحله ظاهر می شوند: یک زخم منفرد (اغلب بدون درد)، سپس راش یا زخم (یا هر دو)، سپس آسیب اندام و مرگ احتمالی در مراحل پایانی در صورت عدم درمان. مرحله آخر سیفلیس ممکن است ۱۰ تا ۳۰ سال از زمانی که شما آلوده شده اید ایجاد نشود. می توانید با تماس مستقیم با زخم سیفلیس در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی به سیفلیس مبتلا شوید. زخم‌ها ممکن است روی آلت تناسلی، واژن یا مقعد، رکتوم، یا روی لب‌ها و در دهان همسرتان ایجاد شوند.

 

 

شپش تناسلی

شپش ناحیه تناسلی حشرات کوچکی هستند که در ناحیه تناسلی یافت می شوند و از خون تغذیه می کنند. آنها می توانند باعث خارش شدید شوند. شپش در حین رابطه جنسی پخش می شود. آنها را می توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد.

 

 

 

پیشگیری

برای جلوگیری از خطرات عفونت در حین رابطه جنسی دهانی، توصیه می‌شود که مایعات بدن را در اولین فرصت خارج از دهان نگه دارید. حفره دهان باید عاری از هرگونه بیماری احتمالی خونریزی باشد. به دلیل خطرات بیماری، بسیاری از متخصصان پزشکی استفاده از کاندوم یا بند دندان را هنگام انجام یا دریافت رابطه جنسی دهانی با شریکی که وضعیت STD نامشخصی دارد توصیه می کنند. یک سد دندانپزشکی موقت را می توان از کاندوم ساخت. استفاده از بند دندانی واقعی ترجیح داده می شود، زیرا سدهای دندانی واقعی بزرگتر هستند و نسخه موقت ممکن است به طور تصادفی با قیچی در حین عمل برش خورده شود. پوشش پلاستیکی ممکن است به عنوان یک مانع در طول رابطه جنسی دهانی نیز استفاده شود، اما بسیاری متوجه می‌شوند که ضخامت پلاستیک احساس را کدر می‌کند.

 

 

 

چگونه می توان رابطه جنسی دهانی را با خیال راحت انجام داد؟

با شریک زندگی خود در مورد تلاش جنسی دهانی صحبت کنید. اولین قدم این است که با شریک زندگی خود در مورد لذت دهی دهان به یکدیگر ارتباط برقرار کنید. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که زنان  ممکن است در درخواست لذت دهانی از شریک مرد خود تردید داشته باشند. همان مطالعه همچنین نشان داد که مردان تمایل دارند بیشتر با شریک زندگی خود رابطه دهانی داشته باشند.

با شریک زندگی خود در مورد اینکه چگونه می توانید لذت بیشتری ببرید صحبت کنید. زیرا تحریک با دهان یک عمل نزدیک و صمیمی است. می توانید با بوسیدن، لمس کردن شروع کنید. سپس به تدریج به استفاده از دهان خود بر روی همسرتان به روشی که او دوست دارد ادامه دهید. اگر شما یا شریک زندگیتان بریدگی، زخم یا زخم در دهان یا اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد خود دارید، از رابطه جنسی دهانی تا زمان بهبود یا درمان برای جلوگیری از عوارض بیشتر اجتناب کنید. همه علائم بیماری های مقاربتی بلافاصله مشخص نمی شوند و می توانند مشکلاتی در باروری و سلامت عمومی ایجاد کنند.

 

 

چکیده

انجام رابطه جنسی دهانی در بین بیشتر زوج ها مخصوصا جوانان بسیار رایج است. صرف نظر از اینکه قبلاً درگیر مقاربت دخول بوده اند یا خیر. رابطه جنسی دهانی شامل دادن یا دریافت تحریک دهانی (مثل مکیدن یا لیسیدن) به آلت تناسلی، واژن و/یا مقعد است. با این حال، اگرچه خطر انتقال STD در طول رابطه جنسی واژینال و مقعدی به مراتب بیشتر از رابطه جنسی دهانی است، اما افزایش عمل جنسی دهانی، میزان کم استفاده از روش مانع، و این یافته که اولین رابطه جنسی دهانی اغلب قبل از اولین رابطه واژینال یا مقعدی اتفاق می افتد. رابطه جنسی به افزایش اهمیت نسبی رابطه جنسی دهانی به عنوان روشی برای انتقال پاتوژن های تناسلی کمک می کند. اچ‌آی‌وی، سایر بیماری‌های مقاربتی می‌توانند از طریق رابطه جنسی دهانی با شریک آلوده منتقل شوند، نمونه‌هایی از این بیماری‌های مقاربتی شامل HIV، تبخال، سیفلیس، سوزاک، زگیل تناسلی (HPV)، انگل‌های روده‌ای و هپاتیت هستند.

راه های مختلفی برای کاهش خطرات رابطه جنسی دهانی وجود دارد. به طور کلی، استفاده از یک مانع فیزیکی در طول رابطه جنسی دهانی می تواند خطر انتقال بیماری های مقاربتی را کاهش دهد. برای کاهش خطر عفونت در حین رابطه جنسی دهانی محافظت نشده، قرار گرفتن در معرض مایعات جنسی را محدود کنید و مطمئن شوید که هیچ بریدگی یا ضایعه ای در دهان یا اندام تناسلی وجود ندارد. سلامت دهان و دندان، بدون خونریزی لثه، زخم لب، بریدگی، پوست شکسته و اپیتلیوم دهان، شانس انتقال عفونت را در بین شرکای جنسی دهانی کاهش می دهد. معاینه دوره ای بهداشت دهان و دندان در میان افرادی که اغلب درگیر رابطه جنسی دهانی هستند اجباری است و بنابراین بهداشت دهان و دندان برای یکپارچگی دهان اساسی است زیرا کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

 

منابع:

  1. Saini R, Saini S, Sharma S. Oral sex, oral health and orogenital infections. J Glob Infect Dis. ۲۰۱۰;۲:۵۷–۶۲. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
  2. Newcomer SF, Udry JR. Oral sex in an adolescent population. Arch Sex Behav. ۱۹۸۵;۱۴:۴۱–۶. [PubMed] [Google Scholar]
  3. Boekeloo BO, Howard DE. Oral sexual experience among young adolescents receiving general health examinations. Am J Health Behav. ۲۰۰۲;۲۶:۳۰۶–۱۴. [PubMed] [Google Scholar]
  4. Gates GJ, Sonenstein FL. Heterosexual genital sexual activity among adolescent males: 1988 and 1995. Fam Plann Perspect. ۲۰۰۰;۳۲:۲۹۵–۷, ۳۰۴. [PubMed] [Google Scholar]
  5. Schuster MA, Bell RM, Kanouse DE. The sexual practices of adolescent virgins: Genital sexual activities of high school students who have never had vaginal intercourse. Am J Public Health. ۱۹۹۶;۸۶:۱۵۷۰–۶. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
  6. Prinstein MJ, Meade CS, Cohen GL. Adolescent oral sex, peer popularity, and perceptions of best friends’ sexual behavior. J Pediatr Psychol. ۲۰۰۳;۲۸:۲۴۳–۹. [PubMed] [Google Scholar]
  7. Halpern-Felsher BL, Cornell JL, Kropp RY, Tschann JM. Oral versus vaginal sex among adolescents: Perceptions, attitudes, and behavior. Pediatrics. ۲۰۰۵;۱۱۵:۸۴۵–۵۱. [PubMed] [Google Scholar]
  8. Oral sex and STIs. (n.d.).
    ashasexualhealth.org/stdsstis/oral-sex-stis/
  9. STD risk and oral sex – CDC fact sheet. (2016).
    cdc.gov/std/healthcomm/stdfact-stdriskandoralsex.htm
  10. Taste of a woman. (2015).
    goaskalice.columbia.edu/answered-questions/taste-woman
  11. Which STD tests should I get? (2014).
    cdc.gov/std/prevention/screeningreccs.htm
  12. https://www.webmd.com/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر