۰

چگونه با فرزند خود درباره جنسیت صحبت کنیم؟ | راهنمای سن به سن

بازدید 278

صحبت با بچه ها درباره جنسیت و رابطه جنسی

اکثر والدین نمی خواهند کلمه “سکس” را در رابطه با فرزند خود به کار بگیرند، اما یک تصویر بدن سالم شامل هویت جنسی سالم است. همه ما می‌خواهیم فرزندانمان در حال حاضر نسبت به بدن خود احساس خوبی داشته باشند و در بزرگسالی زندگی جنسی سالمی داشته باشند. همه ما می خواهیم کودکانی را تربیت کنیم که از بدن خود لذت ببرند و در فعالیت های جنسی خود مسئولیت پذیر باشند.

این بدان معناست که ما باید رضایت را بدون در نظر گرفتن جنسیت به کودکان آموزش دهیم. و این بدان معنی است که ما باید تا حد امکان از آنها در برابر شرمساری که در فرهنگ ما وجود دارد محافظت کنیم. در نهایت، ما باید از آنها در برابر پورنوگرافی و سوء استفاده محافظت کنیم.

در جامعه‌ای که از تمایلات جنسی بهره‌برداری می‌کند و آن را از امر مقدس به ناپسند تقلیل می‌دهد، کمک به کودکان برای رشد سالم جنسی می‌تواند چالش برانگیز باشد. به یاد داشته باشید که اگر بحث در مورد رابطه جنسی در خانواده شما خیلی ناراحت کننده باشد، نظر فرزند شما این است که رابطه جنسی شرم آور است.

تحقیقات به وضوح نشان می‌دهد که صحبت کردن با بچه‌ها در مورد رابطه جنسی باعث می‌شود آنها کمتر در معرض سوء استفاده جنسی قرار بگیرند و احتمال اینکه رابطه جنسی را تا سنین بعدی به تاخیر بیندازند.

بیشتر والدین از صحبت با بچه ها در مورد رابطه جنسی مضطرب هستند. به هر حال بهترین والدین این کار را انجام می دهند. در اینجا راهنمای سن به سن با نکاتی برای آسان‌تر کردن آن آورده شده است.

چند نکته که باید در نظر داشت:

این را به‌عنوان «گفت‌وگو» در نظر نگیرید، یعنی یک صحبت شرم‌آور بزرگ که فرزندتان را هنگام بلوغ در معرض آن قرار می‌دهید. بهترین راه برای صحبت در مورد رابطه جنسی، مکالمات کوچک به صورت مداوم است، زیرا کودک شما برای آن آماده است.

هر چه زودتر شروع کنید، آسان تر است. شما در زمانی که فرزندتان خیلی کوچک است، پایه و اساس بحث آزاد در مورد رابطه جنسی را ایجاد می کنید.

سلامت جنسی فقط درک مکانیسم رابطه جنسی نیست. سلامت جنسی با لذت بردن از بدن و تمام احساسات آن شروع می شود. اما برای اکثر مردم، سلامت جنسی شامل تعامل با دیگران است، بنابراین به توانایی ما در برقراری صمیمیت و مسئولیت داشتن تعامل سالم با دیگران نیز بستگی دارد.

برای هر گروه سنی زیر، مطمئن شوید که اطلاعات و رویکردهای مربوط به سنین قبلی را خوانده و پوشش داده اید.

نوزادان

سلامت جنسی به معنای ایجاد اعتماد در تعامل فیزیکی با شخص دیگر و اعتماد به تصویر خود بر بدن است. همانطور که بدن کودک را لمس می کنید با او صحبت کنید. برای تعویض پوشکت آماده ای؟ حالا پاهایت را بلند می کنم.»

کودکان نوپا

کودک نوپا شما یک کاوشگر است و از آنچه کشف می کند لذت می برد. که شامل بدن او نیز می شود. خوشحالی او را منعکس کنید، چه او به یک گل نگاه کند، چه آلت تناسلی خود. “لمس کردن آلت تناسلی خود به این شکل حس خوبی دارد، اینطور نیست؟” در این سن، این واقعا خودارضایی نیست، اما انسان ها از همان ابتدای زندگی احساس لذت در اندام های جنسی خود می کنند. برخی از والدین ممکن است از اظهار نظری مانند این راحت نباشند، اما به یاد داشته باشید که کاری که شما انجام می‌دهید تایید کردن خودکاوی او و از بین بردن انگ و شرم است. اگر او عاشق بازی با انگشتان پا بود، شما هم نظری مشابه بدهید.

از نام های صحیح برای اعضای بدن فرزندتان استفاده کنید. او هر روز از شما یاد می گیرد که انگشتان پا، بینی، شکم دارد. او همچنین باید بداند که فرج، کلیتوریس، واژن دارد. تصور کنید که هرگز از کلمه صحیح برای زانوی او استفاده نکرده اید، بلکه آن را فقط به عنوان “آن پایین” می نامید. آیا فکر نمی کنید که او ممکن است در مورد این قسمت از بدن خود که نباید نامش ذکر شود شرمنده شود؟ اگر زانویش درد می کرد چگونه با شما ارتباط برقرار می کرد؟ آیا ممکن است از این که کسی به زانوی او دست زده باشد بترسد؟

 

بچه های سه و چهار ساله

به سؤالات فرزندتان همانطور که می پرسند پاسخ دهید. اما اطلاعات بیشتری از آنچه نیاز دارد ندهید. اگر فرزندتان بپرسد که بچه‌ها از کجا می‌آیند، می‌توانید بگویید «بچه‌ها در درون مادرشان رشد می‌کنند». و نمونه‌هایی از زنان باردار را که ممکن است ملاقات کرده‌اند به آنها ارائه دهید. شما نیازی به وارد شدن به مکانیک کامل رابطه جنسی ندارید، مگر اینکه فرزندتان بخواهد.

مناسب است که مرزهای سالم را در اوایل در مورد زمینه برای لذت خود تعیین کنید. ممکن است بگویید «وقتی آلت تناسلی خود را لمس می‌کنید، احساس خوبی دارد، اینطور نیست؟ این فوق العاده است، و خصوصی است، بنابراین فقط برای شماست. این بدان معناست که شما این کار را در اتاق خواب خود انجام می دهید.»

با فرزندتان درباره احساسات کتاب بخوانید، زیرا زندگی عاطفی سالم در قلب تمایلات جنسی سالم است.

با آموزش ایمنی بدن از سوء استفاده جنسی پیشگیری کنید. به کودک خود بیاموزید که قسمتی از بدن او که زیر لباس شنا قرار دارد خاص است. حتی ممکن است روزی از آن برای ایجاد یک نوزاد استفاده کنند. چون خاص است خصوصی است. هیچ کس آنها را زیر لباس شنای خود لمس نمی کند، مگر یک پزشک که آن هم پدر و مادرشان آنجا هستند و اجازه می دهند.

توجه داشته باشید که برخی از کودکان به عنوان جنسیت متفاوت از جنسیتی که در بدو تولد به آنها اختصاص داده شده است می شناسند و اغلب تا چهار سالگی می توانند این موضوع را بیان کنند. هویت جنسیتی به اعضای بدن ما بستگی ندارد و کودکان به اجازه والدین نیاز دارند تا خودشان باشند.

خودارضایی کاملا طبیعی است. کودکانی که اغلب خودارضایی می کنند، اغلب از آن برای آرام کردن اضطراب استفاده می کنند، بنابراین به جای مداخله برای توقف خودارضایی که به طور خصوصی انجام می شود، اضطراب را برطرف کنید.

هشت تا نه ساله

زمان آن فرا رسیده است که کودک خود را در مورد بلوغ آموزش دهید. به فرزندتان بگویید: «این کتاب جالب را پیدا کردم تا با هم بخوانیم، درباره رابطه و رابطه جنسی. خیلی خوشحالم که الان به اندازه کافی بزرگ شدی که بتوانیم در این مورد صحبت کنیم.» (در ده یا یازده سالگی، ممکن است بیشتر خجالت بکشند، به همین دلیل است که از هم اکنون صحبت در مورد بلوغ عالی است.)

مطمئن شوید که فرزندتان کنترل رسانه ای کافی روی تمام فناوری ها دارد.

پورن تقریباً همیشه غیرانسانی است، زیرا رابطه جنسی را بدون گرما، صمیمیت یا عشق به تصویر می‌کشد. بیشتر پورنوهای امروزی همچنین شامل پرخاشگری کلامی و/یا فیزیکی نسبت به زنان می‌شوند، بنابراین آن عکس‌ها و ویدیوها واقعاً می‌توانند به کودکان آسیب وارد کنند. شنیدن این موضوع برای والدین ناراحت کننده است، اما اگر فرزند شما به اینترنت دسترسی داشته باشد، در نهایت پورن خواهد دید. از نظر آماری، بیشتر کودکان در سن هشت سالگی با پورن مواجه می‌شوند، بنابراین قبل از اولین مواجهه، باید مطمئن شوید که کنترل‌های کافی والدین روی دستگاه‌های خود دارید و باید به فرزندتان درباره پورن آموزش دهید. به کودک خود توضیح دهید که همانطور که برخی از بزرگسالان الکل می نوشند اما برای بچه ها خوب نیست، برخی از بزرگسالان نیز دوست دارند به عکس ها یا فیلم های افراد برهنه نگاه کنند، اما این برای بچه ها خوب نیست. مغز شما و احساس شما در مورد رابطه جنسی و روابط را تغییر می دهد.

 

 

ده تا دوازده ساله

بحث های خود را در مورد جنبه های مختلف بلوغ به دلیل واقعی تر شدن آنها برای فرزندتان دوباره مرور کنید. به کودک پیش نوجوان خود بیاموزید که نوجوان بودن به این معنا نیست که او باید از نظر جنسی فعال باشد، و شما امیدوارید که آنها منتظر بمانند تا رابطه جنسی طولانی مدت داشته باشند.

مطمئن شوید که کودک پیش از نوجوان شما اقدامات احتیاطی ایمنی اینترنت را رعایت می کند، مانند عدم به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی در مکان های عمومی (از جمله سن و مکان) یا به اشتراک گذاشتن رمز عبور خود با دوستان خود. قوانینی مانند عدم اشتراک گذاری عکس های برهنه را تقویت کنید.

مطمئن شوید که خانه شما مکانی امن برای همه بحث ها و سوالات است، زیرا در مورد موضوعاتی که قبلاً معرفی کرده اید بحث می کنید. ارزش های خود را در مورد عشق و رابطه جنسی با فرزندتان در میان بگذارید. سوالات زیادی بپرسید، مانند:

*به نظر شما از چه سنی افراد می توانند عاشق شوند؟

*به نظر شما افراد برای داشتن رابطه جنسی باید ازدواج کنند؟ اگر نه، چگونه باید تصمیم بگیرند که آیا آماده هستند؟

*فکر می کنید وقتی رابطه جنسی دارید چه چیزی تغییر می کند؟

*به نظر شما عشق و رابطه جنسی در زندگی واقعی چه تفاوتی با فیلم ها دارد؟

*در جستجوی یک شریک عاشقانه چه چیزی برای شما مهم است؟ در جستجوی همسر چطور؟

*افراد در چه سنی باید ازدواج کنند؟

*چگونه باید تصمیم بگیرید که با چه کسی ازدواج کنید؟

*به نظر شما چرا مردم طلاق می گیرند؟

*به نظر شما هیچ یک از بچه های مدرسه رابطه جنسی داشته اند؟ شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

*آیا بچه‌های مدرسه شما واقعاً با هم قرار می‌گذارند؟

*کسی را می شناسید که همجنس گرا یا ترنس باشد؟ آیا کسی با آنها متفاوت رفتار می کند؟ شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

*به نظر شما آیا دختران و پسران از رابطه جنسی و رابطه نیازهای یکسانی دارند؟

*نظر شما در مورد ایده «دوستان با مزایای» چیست؟

*اگر جذب شخص دیگری شده اید، فکر می کنید بهترین راه برای نشان دادن آن چیست؟

*اگر کسی بخواهد با دیگری رابطه جنسی داشته باشد. و آنقدر مست باشد که نتواند بله یا نه بگوید، چه باید بکند؟

*اگر کسی به رابطه جنسی بله بگوید اما بعد از شروع نظرش تغییر کند چه؟

سیزده تا نوجوانی

دوباره به پیشنهادات زیر مراجعه کنید تا مطمئن شوید که پیشنهادات مربوط به سنین قبلی را پوشش داده اید. خیلی دیر نشده!

مطمئن شوید که کودک شما همه چیز را در مورد رابطه جنسی ایمن، پیشگیری از بارداری و عفونت های مقاربتی می داند.

 با فرزندتان بحث های مداوم داشته باشید، نه یک بحث بزرگ. بپرسید که بچه های دیگر در مورد چه چیزی در رابطه با رابطه جنسی صحبت می کنند و آیا چیزی وجود دارد که آنها در مورد آن متعجب هستند.

سخت تلاش کنید تا به سوالاتی در مورد خودارضایی،  رابطه جنسی دهانی و هر چیز دیگری که فرزندتان ممکن است بپرسد، راحت پاسخ دهید. این ممکن است غیرممکن به نظر برسد، اما نوجوانان وقتی که والدین به راحتی از سؤالات آنها استقبال می کنند بسیار سپاسگزار هستند و احتمال اینکه درباره چیزهایی که می شنوند بپرسند بسیار بیشتر است.

کار اصلی شما تمام شده است. به حرف زدن ادامه بدهید! مهمتر از همه، به گوش دادن ادامه دهید!

کلام آخر

صحبت کردن با فرزندتان در مورد رابطه جنسی و جنسیت ممکن است دشوار باشد یا احساس ناخوشایندی داشته باشد. به عنوان والدین، راه های خاصی برای نزدیک شدن به این گفتگوی مداوم در هر سنی وجود دارد. به یا داشته باشید، مهم است که کودک خود را با دانش خود و دنیای اطرافش، از جمله موضوع جنسی آگاه کنید.

 

منابع:

https://www.webmd.com/sex-relationships/guide/talking-to-your-kids-about-sex

https://www.healthychildren.org/

How to talk to your kids about sex: An age-by-age guide

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر