۰

نکات اساسی رابطه جنسی برای بارداری- چگونه شانس بارداری را افزایش دهیم؟

بازدید 4768

فهرست مطالب

وقتی می خواهید باردار شوید،رابطه جنسی دیگر چیزی فراتر از لذت بردن است. شما باید همه چیز را در رختخواب به درستی انجام دهید تا شانس خود را برای بارداری به حداکثر برسانید. هیچ روش خاصی برای ایجاد بارداری ثابت نشده است. خبر خوب این که اقدامات زیادی وجود دارد که هم مردان و هم زنان می توانند برای افزایش شانس خود برای بچه دار شدن انجام دهند. در ادامه به تفضیل به این موضوعات خواهیم پرداخت.

نگاهی اجمالی به آنچه در این مقاله خواهید خواند:

ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی
مراقبت های پزشکی قبل بارداری
به حداقل رساندن رفتارهای مخرب
توجه به علائم چرخه تخمک گذاری
افزایش تعداد اسپرم

ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی

۱- رژیم غذایی سالم را حفظ کنید.

تحقیقات به یک رژیم غذایی خاص که باروری را افزایش می دهد اشاره نمی کند. با این حال، داشتن بدنی تا حد امکان سالم می‌تواند شانس باردار شدن و آمادگی برای بارداری سالم را افزایش دهد. به دنبال یک رژیم غذایی غنی از پروتئین بدون چربی، میوه، سبزیجات، چربی های سالم و غلات کامل بروید.[۱] برای شروع، مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید. مصرف زیاد گیاهان برای سلامت کلی شما عالی است. هویج، انواع توت ها و چیزهایی مانند سیب و پرتقال را برای میان وعده در دسترس داشته باشید. سعی کنید قبل از هر وعده غذایی سالاد بخورید. به سراغ غذاهای جانبی مبتنی بر سبزیجات، مانند بروکلی کبابی یا مارچوبه بروید.

سراغ غلات غیر نشاسته ای بروید. نان و پاستا سبوس دار را به جای نان سفید و پاستا ترجیح دهید. به جای برنج سفید، برنج قهوه ای را انتخاب کنید. از نظر پروتئین، به سراغ گزینه های بدون چربی مانند ماهی و مرغ بدون چربی بروید. شما همچنین می توانید مقداری پروتئین از محصولات لبنی کم چرب مانند پنیر کم چرب و شیر دریافت کنید.

مصرف شکر را محدود کنید. محصولات با شکر افزوده واقعا برای یک رژیم غذایی متعادل هیچ تاثیری ندارند. ممکن است به دلایل مختلف حذف شکر ایده خوبی باشد. با این حال، اگر علاقه زیادی به شیرینی دارید، در حد اعتدال از آن استفاده کنید. فقط چند شب در هفته دسر بخورید. انواع نوشابه را حذف کرده و یا به سراغ نوشابه رژیمی بروید. [۲] برخی از انتخاب های خوب برای گنجاندن در رژیم غذایی عبارتند از:

  • پروتئین های بدون چربی: سینه مرغ بدون پوست، گوشت چرخ کرده بدون چربی، توفو و لوبیا
  • غلات کامل: برنج قهوه ای، ماکارونی گندم کامل، نان سبوس دار و بلغور جو دوسر
  • میوه ها: سیب، پرتقال، انگور، زغال اخته، توت فرنگی و خربزه
  • سبزیجات: کلم بروکلی، فلفل، گوجه فرنگی، اسفناج، هویج، کلم و کلم پیچ

نکته: علاوه بر حذف تنقلات ناسالم مانند چیپس و شیرینی، به خصوص از گوشت های فرآوری شده مانند بیکن خودداری کنید. گوشت های فرآوری شده ممکن است تعداد اسپرم شما را بیشتر از سایر غذاهای ناسالم کاهش دهند.

۲- ویتامین های قبل از زایمان مصرف کنید.

شروع این پروسه قبل از بارداری، مواد مغذی لازم را در سیستم شما برای رشد جنین ایجاد می کند. به عنوان مثال، مصرف مکمل های اسید فولیک قبل از اقدام به بارداری ممکن است خطر ابتلا به اسپینا بیفیدا و سایر نقایص لوله عصبی را کاهش دهد. قرص های ویتامین قبل از تولد را از داروخانه تهیه کنید و یا از پزشک خود بخواهید که یک ویتامین را تجویز کند.[۳] همچنین نشان داده شده است که مصرف مکمل های اسید فولیک تأثیر مثبتی بر باروری دارد، بنابراین قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن، مصرف مکمل اسید فولیک را روزانه شروع کنید.[۴] مردان همچنین باید مطمئن شوند که مقدار زیادی سلنیوم (۵۵ میکروگرم در روز) دریافت می‌کنند، زیرا احتمال می‌رود که سلنیوم باعث افزایش باروری به ویژه در مردان شود.[۵]

۳- به محدوده وزن سلامتی برسید.

زنانی که اضافه وزن یا کمبود وزن دارند ممکن است در باردار شدن دچار مشکل شوند. رسیدن به وزن مناسب می تواند شانس بارداری شما را افزایش می دهد.[۶] وزن سالم به عنوان BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ تعریف می شود. شما می توانید BMI خود را با استفاده از نمودار قد/وزن، یک محاسبه گر آنلاین یا به کمک پزشکتان، محاسبه کنید. اگر BMI شما در محدوده ذکر شده قرار نگیرد، ممکن است نیاز به افزایش یا کاهش وزن داشته باشید.

زنان دارای اضافه وزن و یا کم وزن برای باردار شدن ممکن است در دوران بارداری مستعد عوارض بیشتری باشند. اگر BMI شما زیر ۱۸.۵ یا ۲۵ یا بالاتر است، باید با پزشک در مورد چگونگی رسیدن به وزن سالم صحبت کنید. کاهش یا افزایش وزن معمولاً باید تحت نظارت پزشک باشد. اگر قصد باردار شدن دارید،  مراجعه منظم به پزشک ایده خوبی است.[۷]

به طور کلی،باید برای افزایش وزن، کالری دریافتی خود را افزایش  دهید در حالی که میزان ورزش خود را کاهش می دهید. برای کاهش وزن، باید کالری دریافتی خود را کاهش دهید و در عین حال میزان ورزش خود را هر روز افزایش دهید. اگر شما یک زن در سنین باروری هستید، باید بین ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری در روز مصرف کنید. شما می توانید کالری ها را با دست بشمارید و تعداد کالری های موجود در غذای مورد علاقه خود را به صورت آنلاین جستجو کنید. همچنین بسیاری از برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند وجود دارند که با وارد کردن غذایی که هر روز می خورید، کالری را برای شما محاسبه می کنند.[۸]

کاهش یا افزایش وزن باید یک روند کند باشد. برای کاهش یا افزایش وزن سالم و پایدار، در هفته بیشتر از ۱ یا ۲ پوند وزن کم یا زیاد کنید. در حالی که این عدد کم به نظر می رسد، اما اگر در ورزش و عادات غذایی خود کوشا باشید، تعجب خواهید کرد که کاهش یا افزایش وزن شما چقدر سریع افزایش می یابد. این را می توان با کاهش ۵۰۰ کالری در روز به دست آورد. زنانی که از نظر بالینی کم وزن هستند (با BMI زیر ۱۸.۵) ممکن است قاعدگی شان به طور کلی متوقف شوذ که این موضوع می تواند باردار شدن را حتی سخت تر کند.

۴- به طور منظم رابطه جنسی داشته باشید.

برای باردار شدن، فعالیت جنسی منظم مهم است. اگر یک تا دو بار در هفته رابطه جنسی دارید، در نهایت باید به نقطه باروری در چرخه خود برسید و باردار شوید. شما می توانید با داشتن رابطه جنسی یک بار در روز در روزهای منتهی به تخمک گذاری، شانس باروری خود را تا حد زیادی افزایش دهید.[۹]

اگر شما و شریک زندگیتان برنامه روزمره شلوغی دارید، وقت گذاشتن برای رابطه جنسی ممکن است گاهی دشوار باشد. بعد از یک روز طولانی، حفظ روحیه دشوار است. سعی کنید یک مراسم قبل از رابطه جنسی را در روال کار خود بگنجانید. تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید، به تنهایی به اتاق خواب بروید و سعی کنید کمی موسیقی عاشقانه پخش کنید یا یک شمع روشن کنید.

رابطه جنسی را در اولویت قرار دهید. بسیاری از زوج ها درگیر مسئولیت های مختلف می شوند و رابطه جنسی منظم به حاشیه می رود. در حالی که ممکن است برنامه ریزی رابطه جنسی غیرعاشقانه به نظر برسد، بسیاری از زوج ها معتقدند که این به آنها کمک می کند تا همواره صمیمیت  خود را حفظ کنند.[۱۰] از آنجایی که اسپرم می تواند تا ۵ روز پس از انزال زنده بماند، داشتن رابطه جنسی مکرر در این مدت به اطمینان از وجود اسپرم زنده در هنگام رسیدن تخمک کمک می کند.[۱۱]

شاید خوانده باشید که داشتن رابطه جنسی اغلب کیفیت و کمیت اسپرم را کاهش می دهد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که اسپرم‌ها پس از یک دوره ۲-۳ روزه پرهیز از کیفیت بهتری برخوردار هستند. همچنین مطالعات نشان داده است که نرخ بارداری در زوج هایی که هر ۱ تا ۲ روز یک بار رابطه جنسی دارند، بیشتر است.

۵- سطح استرس خود را کاهش دهید.

شواهد در مورد تأثیر استرس بر باروری به خودی خود هنوز قطعی نیست. با این حال، برخی مطالعات نشان می‌دهند که سطح استرس کلی پایین‌تر ممکن است تأثیر مثبتی بر باروری داشته باشد.[۱۲] صرف نظر از تأثیر دقیق استرس بر بارداری، ایده خوبی است که هنگام تلاش برای باردار شدن، استرس خود را کاهش دهید. استرس زیاد می تواند بر توانایی شما برای تغذیه صحیح و ورزش منظم تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است در هنگام استرس احتمال بیشتری برای نوشیدن الکل داشته باشید و ممکن است میل جنسی کمتری داشته باشید. همه اینها می تواند توانایی شما را برای داشتن یک سبک زندگی که باروری را تقویت می کند، مهار کند.

در تمریناتی مانند یوگا، تنفس عمیق، تمرکز حواس و مدیتیشن شرکت کنید. این فعالیت ها به شما کمک می کند تا ذهن خود را در لحظه حال نگه دارید و از اختلال در افکارتان جلوگیری می کند. می توانید  در کلاس های مدیتیشن یا یوگا شرکت کنید.

تمرین اولیه مراقبت از خود نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند. سعی کنید حداقل ۲۰ دقیقه در روز ورزش بدنی داشته باشید، مانند پیاده روی سبک یا دویدن. برای جلوگیری از احساس گرسنگی، روزانه سه وعده غذایی متعادل و دو میان وعده سبک بخورید. حداقل هشت ساعت در شب بخوابید.اگر در تنظیم استرس خود مشکل دارید، ممکن است یک اختلال اضطرابی زمینه ای داشته باشید که مانع از آرامش شما می شود. صحبت با یک درمانگر میتواند کمک کننده باشد.

مراقبت های پزشکی قبل بارداری

۱- قبل از اقدام به بارداری  به پزشک مراجعه کنید.

اگر بالای ۳۵ سال دارید، باروری در این مدت کاهش می یابد. همچنین شما در معرض خطر سقط جنین یا سایر عوارض در دوران بارداری هستید. اگر بالای ۳۵ سال سن دارید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک شما یک معاینه اساسی انجام می دهد و با شما در مورد برخی از خطرات و چالش های منحصر به فرد بارداری که در سن خود با آن مواجه هستید صحبت می کند. همچنین آنها ممکن است نکاتی را در مورد چگونگی باردار شدن ایمن به شما ارائه دهند.[۱۳]

اگر شرایطی دارید که باروری را مهار می کند، مانند PCOS، باید با پزشک خود قرار مشورت کنید. آنها می توانند بینشی در مورد چگونگی باردار شدن ایمن به شما ارائه دهند. همچنین اگر مشکوک به مشکل باروری هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر چرخه قاعدگی شما ناهماهنگ است، ممکن است بخواهید از پزشک خود بخواهید تا آزمایشاتی را برای ارزیابی باروری شما انجام دهد.

اگر متوجه شدید که مشکل باروری دارید، وحشت نکنید. بسیاری از مشکلات باروری با دارو یا جراحی قابل درمان هستند. پزشک شما ممکن است بسته به مشکلتان به شما توصیه کند که به متخصص باروری مراجعه کنید. بسیاری از زوج‌ها می‌توانند بر مشکلات باروری غلبه کنند و از  داشتن نوزاد سالم بهره مند شوند.  [۱۴] برخی از شرایط سلامتی قبلی ممکن است با بارداری تشدید یا به طور قابل توجهی بدتر شوند. پزشک شما احتمالاً معاینه لگنی انجام می دهد و آزمایش های اولیه خون را تجویز می کند. برخی از اختلالاتی که ممکن است قبل از بارداری به آنها مبتلا شوید عبارتند از:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، که می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند.
  • اندومتریوز، که به طور کلی می تواند باروری را مهار کند.
  • دیابت: اگر بتوانید دیابت را قبل از بارداری تشخیص دهید و آن را مدیریت کنید، می توانید از نقایص مادرزادی که معمولاً با این بیماری مرتبط است جلوگیری کنید.
  • بیماری تیروئید: مانند دیابت، بیماری تیروئید تا زمانی که تشخیص داده شده و به خوبی مدیریت شود، برای بارداری شما نسبتاً خطرناک نیست.
چه مدت باید قبل از مراجعه به پزشک صبر کرد؟ این بستگی به سن شما دارد.
زنان کمتر از ۳۵ سال باید حداقل ۱ سال قبل از کمک پزشکیری، برای بارداری تلاش کنند.
زنان ۳۵ ساله یا بیشتر باید پس از ۶ ماه تلاش برای بارداری، به پزشک مراجعه کنند.

اگر هر یک از این مشکلات را دارید که می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد، زودتر وقت ملاقات بگیرید:

  • پریود نامنظم یا بدون قاعدگی
  • اندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • سابقه سقط جنین
  • جراحی فتق یا مشکل در بیضه ها
۲- از نظر عفونت های مقاربتی غربالگری شوید.

عفونت های مقاربتی بیماری هایی هستند که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند. در صورت عدم درمان، بیماری های مقاربتی می توانند بر باروری در مردان و زنان تأثیر بگذارند. اگر شما و همسرتان قبلاً برای بیماری های مقاربتی آزمایش نشده اید، قبل از اقدام به بارداری آزمایش دهید. بیشتر بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند و قبل از اقدام برای بچه دار شدن باید مطمئن شوید که عاری از STI هستید.[۱۵]

۳- برنامه ریزی قبل از بارداری را در نظر بگیرید.

اگر در اوایل ۳۰ سالگی خود هستید، مراجعه به پزشک ضروری نیست مگر اینکه بیش از یک سال برای بچه دار شدن تلاش کرده باشید. با این حال، بسیاری از زوج ها ترجیح می دهند قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کنند. برنامه ریزی قبل از بارداری به پزشک اجازه می دهد تا سلامت کلی شما را ارزیابی کند و به شما توصیه هایی در مورد بهترین روش باردار شدن بدهد.

پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص زنان یا OBG/YN ارجاع دهد. در یک قرار ملاقات قبل از بارداری، یک معاینه فیزیکی اولیه دریافت خواهید کرد و پزشک از شما در مورد سبک زندگی و سابقه پزشکی شما می پرسد.[۱۶]همچنین ممکن است پزشک شما تغییراتی را که می توانید برای داشتن یک سبک زندگی کلی سالم تر انجام دهید توصیه کند و شانس باردار شدن شما را افزایش می دهد. برای مثال، پزشک شما ممکن است تغییر جزئی در عادات غذایی یا ورزش  را پیشنهاد کند. [۱۷]

۴- در مصرف داروهای خود محتاط باشید.

برخی از داروها می توانند باروری را کاهش دهند. حتی مکمل‌های ویتامینی ممکن است روی هورمون‌های شما تأثیر بگذارند و شانس باروری شما را کاهش دهند.[۱۸]  بهتر است در مورد داروهایتان با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروها می توانند تعداد اسپرم شما را کاهش دهند، از جمله آنتی بیوتیک های خاص، داروهای ضد روان پریشی، کورتیکواستروئیدها، استروئیدهای آنابولیک و متادون. اگر یک یا چند مورد از این داروها را مصرف می‌کنید و در تلاش برای باردار شدن هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا چیز دیگری وجود دارد که می‌توانید به جای آن مصرف کنید.[۱۹]

به حداقل رساندن رفتارهای مخرب

۱-ترک سیگار.

هم برای مردان و هم برای زنان، سیگار کشیدنمی تواند بر باروری تأثیر بگذارد. اگر زنی در دوران بارداری سیگار بکشد یا در معرض دود سیگار باشد، سلامت جنین ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. اگر مرد سیگار بکشد، می تواند به اسپرم خود آسیب برساند. اگر سیگار می‌کشید، باید هر دو در حین تلاش برای باردار شدن، آن را ترک کنید.[۲۰]

در مورد ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنید. تنباکو بسیار اعتیاد آور است و تلاش برای ترک آن بدون کمک پزشکی می تواند دشوار باشد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای ترک سیگار داشته باشید. آنها همچنین ممکن است محصولاتی مانند آدامس نیکوتین را توصیه کنند که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند.

۲- از خوردن الکل اجتناب کنید.

نوشیدن الکل می تواند باروری شما را کاهش دهد. اگر باردار شوید، نوشیدن الکل می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. هنگام تلاش برای باردار شدن، بهتر است از مصرف الکل کاملاً خودداری کنید.[۲۱] قبل از اقدام به بارداری، یک ماه به خود فرصت دهید تا مصرف الکل را کاهش دهید. همچنین، به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد الکل ممکن است بر توانایی شما برای حفظ نعوظ در طول رابطه جنسی تأثیر بگذارد، که می تواند بر شانس شما برای بارداری نیز تأثیر بگذارد.[۲۲]

۳- کافئین خود را به  کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید.

این مقدار شامل کافئین مواد غذایی مانند شکلات و نوشیدنی ها مانند قهوه، چای و کوکاکولا می شود. زنانی که روزانه بیش از ۳ فنجان نوشیدنی کافئین دار می نوشند، در مقایسه با زنانی که ۲ فنجان یا کمتر مصرف می کنند، به طور قابل توجهی احتمال بارداری کمتری دارند.[۲۳] ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) قهوه حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد، بنابراین روزانه بیش از ۲ فنجان (۵۸۰ میلی لیتر) قهوه ننوشید. چای و کولا کافئین کمتری دارند، اما اگر بیش از حد بنوشید، باز هم می تواند تاثیر مخربی داشته باشد. نوشیدنی کافئین دار خود را به کمتر از ۲ بار در روز محدود کنید تا مطمئن شوید که از حد مجاز روزانه خود تجاوز نمی کنید.

۴- مراقب روان کننده های واژن باشید.

اگر مستعد خشکی واژن هستید، روان کننده های واژن می توانند کمک کنند که رابطه جنسی کمتر دردناک باشد. با این حال، بسیاری از روان کننده های بدون نسخه می توانند باروری را کاهش دهند. سعی کنید هنگام تلاش برای باردار شدن، استفاده از روان کننده ها را به حداقل برسانید یا حذف کنید.[۲۴] می توانید به جای روان کننده های بدون نسخه از روغن کانولا یا روغن معدنی استفاده کنید. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید که روان کننده ای را توصیه کند که باروری را کاهش نمی دهد.پیش بازی قبل از رابطه جنسی ممکن است به روان شدن طبیعی واژن شما کمک کند. می توانید قبل از رابطه جنسی، میزان پیش بازی را افزایش دهید.

۵- مراقب ورزش بیش از اندازه باشید.

در حالی که ورزش در حد اعتدال می تواند باروری را افزایش دهد، تمرینات شدید روزانه ممکن است بر هورمون های شما تأثیر بگذارد. این می تواند باروری کلی شما را کاهش دهد. سعی کنید هر هفته بیش از پنج ساعت ورزش هوازی شدید انجام ندهید.[۲۵]

۶- استفاده از روش های ضد بارداری را متوقف کنید.

هنگامی که بدن شما برای باردار شدن آماده شد، استفاده از روش های کنترل بارداری را متوقف کنید. اگر از کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنید، ممکن است ۲ تا ۳ ماه طول بکشد تا دوباره تخمک گذاری به طور طبیعی شروع شود و بتوانید باردار شوید.[۲۶] با این حال، اگر فقط از یک روش جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، ممکن است فورا باردار شوید. اگر دستگاه داخل رحمی (IUD) دارید، قبل از اینکه بتوانید دوباره باردار شوید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا آن را خارج کند.

توجه به علائم چرخه تخمک گذاری

۱ .قاعدگی خود را برای چند ماه پیگیری کنید.

هر ماه، تخمدان های شما یک تخمک آزاد می کنند که به لوله های فالوپ شما می رود و ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده می ماند. به این حالت تخمک گذاری می گویند و لقاح در روزهای منتهی به تخمک گذاری اتفاق می افتد. تخمک توسط اسپرم بارور می شود و خود را به دیواره رحم شما می چسباند. اگر تخمک با اسپرم بارور شود، می توانید باردار شوید. این احتمال در ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری و یک روز قبل از آن بیشتر است. اما از آنجایی که اسپرم می تواند سه تا پنج روز در دستگاه تناسلی زندگی کند، می توان با داشتن رابطه جنسی در پنج روز منتهی به تخمک گذاری باردار شد. (به عبارت دیگر، اسپرم پنج روزه هنوز هم می تواند تخمک تازه آزاد شده را بارور کند.) دو روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری بیشترین احتمال حاملگی را دارند. داشتن رابطه جنسی در آن روزها بیشترین شانس را برای باردار شدن به شما می دهد.

از آنجایی که تخمک گذاری تقریباً در نیمه چرخه قاعدگی شما اتفاق می افتد، ردیابی جریان طبیعی دوره های قاعدگی می تواند به شما کمک کند تا  به پنجره باروری خود  توجه داشته باشید. هر ماه زمان شروع قاعدگی را علامت بزنید. چرخه قاعدگی ما از اولین روز خونریزی قاعدگی شروع می شود و یک روز قبل از شروع دوره بعدی شما به پایان می رسد. چرخه های قاعدگی متفاوت است، اما به طور متوسط ​​بین ۲۱ تا ۳۵ روز است.[۲۷]

به طور کلی، تخمک گذاری در حدود روز ۱۴ سیکل قاعدگی شما اتفاق می افتد. می توانید در هفته منتهی به روز چهاردهم چرخه قاعدگی خود، بیشتر سعی کنید رابطه جنسی داشته باشید. به احتمال زیاد، در این مدت، بدن شما برای تخمک گذاری آماده می شود. فعالیت جنسی در این زمان می تواند شانس بارور شدن تخمک را افزایش دهد.[۲۸] شما می توانید از طریق بسیاری از وب سایت های پزشکی از یک ماشین حساب آنلاین تخمک گذاری استفاده کنید که به شما کمک می کند روزهای باروری خود را مشخص کنید. معمولاً، تاریخ شروع چند دوره آخر خود را وارد می‌کنید. سپس ماشین حساب تخمینی از بارورترین روزهای چرخه شما را برای ماه های آینده به شما می دهد.[۲۹]

اگر متوجه شدید که سیکل های قاعدگی شما بسیار متفاوت است، یا چند ماه پریود نمی شوید، قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود صحبت کنید. شرایط پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOC) می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد و ممکن است برای باردار شدن به راهنمایی پزشکی نیاز داشته باشید.

۲- مخاط دهانه رحم خود را چک کنید.

وقتی ترشحات واژن شما شفاف و کشدار است، مانند سفیده تخم مرغ خام، به احتمال زیاد در اوج باروری خود هستید. از روزی که متوجه این ثبات در ترشحات خود شدید، روزانه به مدت ۳ تا ۵ روز رابطه جنسی داشته باشید. هنگامی که ترشحات کدر و خشک شود، احتمال بارداری شما کمتر است.[۳۰] اگر هر بار که از دستشویی استفاده می کنید به آرامی اطراف واژن خود را پاک کنید، می توانید مراقب تغییر مخاط باشید. واژن همیشه مخاط‌ های مختلفی تولید می‌کند، معمولاً شفاف یا سفید. علاوه بر پیگیری چرخه قاعدگی، شروع به توجه به ترشحات طبیعی واژن خود هر روز کنید.

۳- دمای پایه بدن خود را اندازه گیری کنید.

دمای پایه بدن شما، دمای بدن شما در زمان استراحت است. می توان آن را با یک دماسنج مخصوص اندازه گیری کرد که می توانید در اکثر داروخانه ها خریداری کنید. در طی تخمک گذاری، دمای پایه بدن حدود ۰.۲ تا ۰.۵ درجه افزایش می یابد.

دمای پایه بدن خود را هر روز صبح، لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید، اندازه بگیرید – قبل از بلند شدن از رختخواب یا حرکت کردن. روی یک دفترچه یادداشت روی میز کنار تخت یا گوشی هوشمند خود یادداشت کنید. نوشتن دمای بدن خود بر روی نمودار می تواند مفید باشد، زیرا می توانید به کمک آن یک نمودار الگو تهیه کنید. نمودار ممکن است به طور ناگهانی برای چند روز به سمت بالا افزایش یابد. این روزهای اوج احتمالاً زمان خمک گذاری شماست.[۳۱] شما همچنین می توانید شانس بارداری خود را با هدف داشتن رابطه جنسی در روزهای ۱۴ و ۱۵ سیکل خود افزایش دهید.[۳۲]

۴- از کیت پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید.

یک کیت پیش بینی تخمک گذاری را از داروخانه تهیه کنید . هورمون های خاصی در زمان تخمک گذاری افزایش می یابند. این کیت ها هورمون ها را در ادرار شما شناسایی می کنند و محتمل ترین زمان تخمک گذاری را مشخص می کنند. برخی از آزمایش‌ها همچنین ممکن است افزایش هورمون‌ها را که درست قبل از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد، تشخیص دهند. می‌توانید یک کیت تخمک‌گذاری بخرید تا مشخص کنید در چه نقاطی از چرخه‌تان بیشتر احتمال دارد باردار شوید.[۳۳]

نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری بسته به برند متفاوت است. در برخی کیت ها، مانند آزمایش بارداری، روی چوب ادرار می کنید. در سایر کیت ها می توانید نمونه کوچکی از بزاق را از داخل دهان خود بگیرید. پس از گذشت مدت زمان مشخصی، باید وضعیتی را مشاهده کنید که نشان می دهد در حال تخمک گذاری هستید یا خیر. هزینه این آزمایش ها می تواند زیاد باشد، بنابراین آنها را  روزهایی که مشکوک به تخمک گذاری هستید انجام دهید. نوارهای تست پیش بینی تخمک گذاری اگر به صورت عمده بخرید اغلب ارزان تر هستند.

۵- مراقب سایر علائم فیزیکی تخمک گذاری باشید.

همانطور که گفته شد، تشخیص تخمک گذاری دقیق نیست. گاهی اوقات، فقط توجه به بدن خود می تواند به شما کمک کند زمان تخمک گذاری خود را تشخیص دهید. علاوه بر تغییرات در مایعات واژن، می توانید برخی از علائم زیر را که ممکن است نشان دهنده تخمک گذاری شما باشد، مشاهده کنید:[۳۴]

  • لکه بینی سبک
  • گرفتگی خفیف
  • حساسیت در سینه ها
  • نفخ شکم
  • افزایش میل جنسی
  • افزایش برخی حواس مانند چشایی، بینایی و بویایی

افزایش تعداد اسپرم

۱- خنک نگه داشتن اسپرم

اطمینان از داشتن تعداد اسپرم های پایدار و سالم می تواند شانس شما را برای باردار شدن افزایش دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد که دمای بالا در اطراف کیسه بیضه می تواند بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد. برای افزایش شانس بارداری، اقداماتی را برای خنک نگه داشتن کشاله ران خود انجام دهید.[۳۵] از سونا و جکوزی خودداری کنید. سعی کنید از وسایل الکترونیکی گرم مانند لپ‌تاپ‌ها روی پای خود استفاده نکنید زیرا این امر می‌تواند بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارد.[۳۶]

برای خنک نگه داشتن بیضه ها به جای شورت بوکسر بپوشید. لباس‌های زیر تنگ می‌تواند تعداد اسپرم‌های شما را کاهش دهد، احتمالاً به این دلیل که بیضه‌های شما در دمای بالاتری از  بدن شما نگه داشته می‌شوند. اگر می خواهید باردار شوید، به جای آن لباس زیر گشادتر را انتخاب کنید.[۳۷] حدود ۳ ماه طول می کشد تا سطح اسپرم شما پس از روی آوردن به بوکسور به حداکثر برسد.

۲- ورزش.

فعالیت بدنی متوسط ​​ممکن است به افزایش تعداد اسپرم کمک کند. سعی کنید پیاده روی سبک، آهسته دویدن یا دوچرخه سواری را در برنامه روزانه خود بگنجانید. برای مثال می توانید به جای پیاده روی هر روز با دوچرخه به محل کار خود بروید. همچنین می توانید هر شب قبل از خواب سگ خود را برای پیاده روی طولانی مدت ببرید. همه اینها به طور بالقوه می تواند تعداد اسپرم شما را افزایش دهد.[۳۸]

حداقل ۳ بار در هفته به مدت یک ساعت ورزش کنید. سبک زندگی فعال با افزایش تعداد اسپرم مرتبط است. این ممکن است به دلیل افزایش تستوسترون باشد که مردان هنگام انجام فعالیت بدنی شدید دریافت می کنند. برای استفاده حداکثری از این موضوع، حداقل ۳ بار در هفته ورزش کنید، هرچند هر روز ورزش کردن حتی بهتر است.[۳۹] تمرینات قدرتی، به ویژه وزنه برداری در افزایش تستوسترون موثر است.

چاق بودن ممکن است تعداد اسپرم شما را کاهش دهد، بنابراین کاهش وزن ناشی از تغذیه سالم و ورزش نیز می تواند بر تولید اسپرم شما تأثیر بگذارد.[۴۰] ورزش همچنین یک راه عالی برای کاهش استرس است. از آنجایی که سطح استرس بالا می تواند بر سلامت اسپرم شما تأثیر بگذارد، این می تواند روش دیگری باشد که ورزش به باروری شما کمک می کند.

۳- مراقب قرار گرفتن در معرض سموم باشید.

سموم موجود در آفت کش ها و محصولات خانگی ممکن است بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارد. اگر در شغلی مانند ساخت و ساز کار می کنید که نیاز به کار با سموم دارد، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. برای جلوگیری از تماس پوست با مواد شیمیایی، همیشه لباس محافظ بپوشید.[۴۱]

۴- تعداد اسپرم را شمارش کنید.

اگر شما و همسرتان برای باردار شدن مشکل دارید، برای انجام شمارش اسپرم به پزشک باروری مراجعه کنید. شما یک نمونه مایع منی ارائه می دهید که از نظر پزشکی برای شمارش اسپرم مورد آزمایش قرار می گیرد. تعداد اسپرم کمتر از ۱۵ میلیون در هر میلی لیتر مایع منی کم در نظر گرفته می شود.[۴۲] اگر تعداد اسپرم شما کم است وحشت نکنید. درمان‌های پزشکی زیادی مانند مصرف هورمون‌ها و گزینه‌های جراحی وجود دارد که می‌تواند تعداد کم اسپرم را اصلاح کند. شما باید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید با توجه به سابقه پزشکی و سلامت فعلی شما کدام گزینه برای شما مناسب است.[۴۳]

سوالات احتمالی شما:

برای ایجاد بارداری چه زمانی از روز باید رابطه جنسی داشته باشیم؟

اگر فکر می کنید چه زمانی برای باردار شدن باید رابطه جنسی داشته باشید، صبح ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. Melissa M. Goist، دکتر Melissa M. Goist، استادیار زنان و زایمان در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، می گوید، به طورکلی پس از اینکه مردیک شب خوب استراحت کرد. وقتی او خواب است، بدنش اسپرم های از دست رفته در طول روز را بازسازی می کند.

بهترین موقعیت برای رابطه جنسی منجر به بارداری چیست؟

در همه‌ی پوزیشن‌های نزدیکی احتمال باروری وجود دارد. با این حال پوزیشنی که مرد روی زن باشد (Missionary position) و دخول از پشت به داخل واژن (Rear entry) صورت گیرد، سبب تخلیه‌ی مایع منی تحت تأثیر جاذبه و تماس بیشتر آن با سرویکس می‌شود. استفاده از بالش زیر باسن و بالا بردن آن هم می‌تواند تأثیر داشته باشد و شانس باروری را افزایش دهد. برعکس پوزیشن‌های زن روی مرد، ایستاده یا نشسته ممکن است تأثیر جاذبه و تحرک اسپرم را کاهش دهد.

چه مدت باید اسپرم را  داخل نگه داشت تا باردار شد؟

سرنا چن، MD، مدیر بخش غدد درون ریز و ناباروری در مؤسسه پزشکی تولیدمثلی و علوم پزشکی سنت بارناباس می‌گوید: «وقتی مردی انزال می‌کند، اسپرم خارج می‌شود، مستقیماً به مخاط دهانه رحم و لوله‌های فالوپ می‌رود.  این اتفاق در عرض چند ثانیه، صرف نظر از موقعیت در حین مقاربت رخ می دهد.

برخی از زنان فکر می کنند که دراز کشیدن به پشت و باسن به مدت ۲۰ دقیقه پس از رابطه جنسی به این اطمینان کمک می کند که آخرین اسپرم ها شانس مبارزه برای جایزه را پیدا کنند، اما این باور هیچ پایه علمی ندارد.پس اگر وقتتان کم است، نیازی نیست منتظر بمانید تا اسپرم راه خود را به داخل پیدا کند.

چه مدت طول می کشد تا بعد از رابطه جنسی باردار شوید؟

لقاح حاصل از بارور کردن تخمک توسط اسپرم در دستگاه تناسلی است که می تواند تا شش روز پس از رابطه جنسی اتفاق بیفتد. از آنجا، تخمک بارور شده به رحم می رود و در دیواره رحم لانه گزینی می کند تا بارداری آغاز شود. بنابراین چه مدت پس از رابطه جنسی، لانه گزینی اتفاق می افتد؟ معمولا حدود شش تا ۱۲ روز. برخی از زنان متوجه علائمی مانند لکه بینی یا گرفتگی می شوند، در حالی که برخی دیگر متوجه نمی شوند (هر دو وضعیت طبیعی هستند).

آیا رابطه جنسی دهانی می تواند بر شانس بارداری تأثیر بگذارد؟

 بزاق دهان ممکن است بر شانس بارداری شما تأثیر بگذارد. از نظر تئوری بزاق می تواند با مخاط دهانه رحم شما تداخل داشته باشدو PH  مجرای واژن شما را تغییر دهد و آن را برای اسپرم نامطلوب می کند.

آیا ارگاسم به شما در باردار شدن کمک می کند؟

اگرچه این باور وجود دارد که به ارگاسم رسیدن زن بعد از رابطۀ جنسی ممکن است شانس باردار شدن را بالا ببرد، اما هیچ شواهد علمی برای اثبات این باور وجود ندارد. به نظر می‌رسد ارگاسم هنگام رابطۀ جنسی نقشی در باردار شدن زن ندارد. اگرچه این امکان وجود دارد که انقباضات رحم هنگام ارگاسم به حرکت اسپرم به سمت لوله‌های رحم کمک کند، اما معمولاً این انقباضات بدون درد، حتی زمانی که فرد رابطۀ جنسی برقرار نکرده باشد، به خصوص نزدیک به زمان تخمک‌گذاری نیز به شکل خودبه‌خود اتفاق می‌افتد.

نزدیکی جنسی به صورت پیوسته و مداوم در روز‌های باروری و نزدیک به تخمک‌گذاری نقش بسزایی در افزایش شانس بارداری دارد. پس بهتر است هر کاری را انجام دهید که می‌تواند به شما کمک کند تا به صورت مداوم در این روز‌ها نزدیکی داشته باشید.

 

کلام آخر

ممکن است ماه ها طول بکشد تا باردار شوید. سعی کنید نگرش مثبت داشته باشید و سبک زندگی سالم را حفظ کنید که باروری را تقویت می کند. توجه به سلامت روانی و وضعیت جسمانی بر میزان شانس موفقیت شما در یک باروری سالم نقش بسیار مهمی دارد.  ناامید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید. در این راستا می توانید از یک متخصص در زمینه بارداری و زایمان کمک بگیرید.

 

منابع:

  1. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/female-fertility/art-20045887?pg=2
  2. http://www.nhs.uk/chq/Pages/1127.aspx?CategoryID=51&SubCategoryID=166
  3. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/how-to-get-pregnant/art-20047611
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28844822
  5. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002414.htm
  6. http://www.nhs.uk/chq/pages/2319.aspx?categoryid=54
  7. http://www.nhs.uk/chq/Pages/3215.aspx?CategoryID=52&SubCategoryID=143
  8. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/calorie-counting-made-easy
  9. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/Conceiving-a-baby
  10. http://www.health.com/health/gallery/0,,20339292_4,00.html
  11. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/low-sperm-count/diagnosis-treatment/drc-20374591
  12. http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=51710&page=4
  13. https://www.acog.org/womens-health/faqs/having-a-baby-after-age-35-how-aging-affects-fertility-and-pregnancy
  14. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17774-female-infertility
  15. https://www.cdc.gov/std/infertility/default.htm
  16. https://www.abog.org/ob-gyn-health/ob-gyn-health/health-articles-resources/pregnancy/preconception/preconception-planning
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3717046/
  18. https://www.parents.com/getting-pregnant/pre-pregnancy-health/how-medications-can-affect-your-fertility/
  19. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/fertility/art-20047584
  20. https://www.yourfertility.org.au/everyone/lifestyle/smoking
  21. https://www.yourfertility.org.au/everyone/lifestyle/alcohol
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3164266/
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5733907/
  24. https://extendfertility.com/lube-fertility/
  25. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11431132/
  26. https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=53641
  27. https://www.yourfertility.org.au/everyone/timing
  28. https://americanpregnancy.org/getting-pregnant/understanding-ovulation/
  29. https://americanpregnancy.org/resources/ovulation-calendar/
  30. http://americanpregnancy.org/infertility/fertility-charting-basics/
  31. https://www.uofmhealth.org/health-library/hw202058
  32. https://americanpregnancy.org/getting-pregnant/understanding-ovulation/
  33. https://medlineplus.gov/ency/article/007062.htm
  34. http://americanpregnancy.org/getting-pregnant/signs-of-ovulation/
  35. https://www.parents.com/getting-pregnant/fertility/conception-myths/
  36. https://www.parents.com/getting-pregnant/fertility/conception-myths/
  37. http://time.com/5360032/boxers-briefs-sperm-count-study/
  38. https://www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121031110742.htm
  39. https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/less-processed-meat-more-fish-and-exercise-may-boost-sperm-count-quality/
  40. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/fertility/art-20047584
  41. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/in-depth/fertility/art-20047584?pg=2
  42. https://www.nhs.uk/conditions/low-sperm-count/
  43. https://www.nhs.uk/conditions/low-sperm-count/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر