۰

بایدها و نبایدهای بهداشتی بعد از رابطه جنسی

بازدید 1086

.در اکثر موارد، شما مجبور نیستید کار خاصی را بعد از رابطه جنسی انجام دهید. بین بوسیدن، تعریق و سایر مایعات بدن که در حین آمیزش بیرونی یا مقاربتی ظاهر می شوند، رابطه جنسی یک فرآیند ذاتا کثیف است. و احتمال اینکه خودتان، شریک زندگیتان و تختتان (یا هر جای دیگری که تصمیم به برقراری رابطه جنسی دارید) هر چیزی از لکه گرفته تا واترمارک دریافت کنید، زیاد است. بعد از رابطه جنسی، اولین فکر شما ممکن است این باشد که فوراً از رختخواب بیرون بیایید تا همه چیز را تمیز کنید – به خصوص خودتان.

در ادامه به مهمترین سؤالات بهداشتی شما پس از رابطه جنسی  پاسخ داده شده است.

شستشو

لازم نیست فوراً از رختخواب بیرون بیایید و به زیر دوش بروید. اما تمیز کردن خود پس از رابطه جنسی می تواند از شما در برابر عفونت هایی مانند دستگاه ادراری (UTIs) محافظت کند. اطراف (نه داخل) اندام تناسلی خود را با آب گرم ساده بشویید. می‌توانید صابون‌های ملایم را امتحان کنید، اما اگر پوست حساسی دارید یا قبلاً عفونت دارید، ممکن است آن ناحیه را خشک یا تحریک کند.

با مواد شیمیایی دوش نگیرید.

برخی از زنان فکر می کنند که باید بعد از رابطه جنسی، داخل واژن خود را با آب یا مایعات از پیش بسته بندی شده تمیز کنند. اما دوش گرفتن می تواند منجر به عفونت های بیشتری شود. این به این دلیل است که تعادل طبیعی باکتری هایی که از واژن شما محافظت می کنند را به هم می زند. بهترین راه برای مراقبت از واژن بعد از رابطه جنسی این است که آن را به حال خود رها کنید – به طور طبیعی خود را تمیز می کند. همچنین به خاطر داشته باشید که بوی ملایم طبیعی است و ممکن است نشانه ای از مشکل نباشد.

بعد از رابطه مقعدی چطور؟

رابطه مقعدی می تواند باعث پارگی میکروسکوپی اسفنکتر شما شود و اگر باکتری از مقعد شما (از جمله مدفوع) وارد آن اشک شود، می تواند باعث عفونت شود. اگر رابطه مقعدی داشته اید، حتما بعد از آن دوش بگیرید. همچنین ناحیه تناسلی خود را بشویید تا از شر باکتری های ماندگار خلاص شوید.

در مورد آلت تناسلی چطور؟

قانون کلی واژن در مورد آلت تناسلی نیز صدق می کند. لازم نیست فوراً به دستشویی بروید، اما صبح شستشوی سبکی انجام دهید. با این حال، اگر پوست ختنه گاه شما هنوز دست نخورده است، باید ناحیه مورد نظر را با آب گرم شستشو دهید تا از تجمع مایع منی یا خطر عفونت جلوگیری کنید. دستمال مرطوب کودک بدون عطر نیز می تواند تا صبح این کار را انجام دهد.

پاکسازی ساده ای انجام دهید.

داروخانه‌ها همراه با دستمال‌های مرطوب، کرم‌ها و اسپری‌های زیادی را ارائه می‌کنند که ادعا می‌کنند به شما کمک می‌کنند تا نواحی شخصی‌تان را تازه کنید. برخی از آنها با صابون‌های خشن، شوینده‌ها، شامپوها، عطرها یا لوسیون‌ها ساخته می‌شوند که می‌توانند پوست شما را از بین ببرند. فقط بعد از رابطه جنسی به آرامی با آب گرم بشویید. و از تامپون ها، پدها، پودرها و اسپری های معطر خودداری کنید، به خصوص اگر استعداد ابتلا به عفونت دارید.

مثانه خود را خالی کنید.

در طول رابطه جنسی، باکتری ها می توانند وارد مجرای ادرار شما شوند، لوله ای که ادرار را از بدن شما خارج می کند. این می تواند شانس شما را برای عفونت افزایش دهد. وقتی ادرار می کنید، آن میکروب ها را از بین می برید. بنابراین از زمان در آغوش گرفتن با همسرتان لذت ببرید، سپس به حمام بروید. خانم ها بهتر است هنگام پاک کردن، این کار را از جلو به عقب انجام دهند تا از گسترش باکتری جلوگیری کنند.

مراقب هر گونه عفونت مخمری باشید.

شرکا می توانند این موارد را در طول رابطه جنسی به یکدیگر منتقل کنند. بنابراین اگر متوجه علائم – خارش، سوزش، یا ترشح غلیظ و سفید از واژن یا آلت تناسلی شدید – قبل از دفعه بعد که مشغول شدید، آن را درمان کنید. اگر فکر می کنید که عفونت دارید با پزشک خود صحبت کنید.

یک لیوان آب بنوشید.

از آنجایی که ادرار کردن پس از غلتیدن در یونجه ایده خوبی است، نوشیدن آب را فراموش نکنید. وقتی هیدراته بمانید، بیشتر ادرار می کنید، به این معنی که باکتری های بیشتری قبل از شعله ور شدن عفونت ها از بدن شما خارج می شوند.

لباس های گشاد بپوشید.

مکان‌های داغ و عرق‌ریز، مکان‌های مناسبی برای رشد باکتری‌ها و مخمرها هستند. بنابراین لباس های زیر و لباس هایی بپوشید که هوا در آنها جریان پیدا می کند. خانم ها باید از پوشیدن جوراب شلواری، کمربند و شورت خیلی تنگ خودداری کنند. لباس‌های پنبه‌ای برای مردان و زنان گزینه خوبی است – قابلیت عبور هوا دارند و رطوبت را جذب می‌کنند. یا وقتی به رختخواب می روید لباس زیر را به طور کلی دربیاورید.

دست هایتان را بشویید.

این بهترین راه برای خلاص شدن از شر باکتری هایی است که ممکن است از دست زدن به اندام تناسلی خود یا شریک زندگیتان پیدا کنید. این کلید جلوگیری از گسترش عفونت است. دست هایتان با آب و صابون بشویید. این کار را بخشی از برنامه پاکسازی بعد از رابطه جنسی خود قرار دهید.

از بالا بردن لگن اجتناب کنید.

بالا بردن لگن بعد از رابطه جنسی ممکن است شانس باروری شما را افزایش دهد. این وضعیت می تواند به اسپرم کمک کند تا به دهانه رحم شما برود. بنابراین بسته به اینکه آیا قصد بارداری دارید یا نه، ممکن است بخواهید مراقب نحوه رفتار خود پس از رابطه جنسی باشید.

حامله اید؟ بیشتر مراقب باشید.

رابطه جنسی معمولا در دوران بارداری بی خطر است، اما احتمال ابتلا به عفونت هایی مانند UTI در این دوران بیشتر است. بنابراین مراقبت از اصول اولیه بعد از رابطه جنسی مهمتر است – پس از آن ادرار کنید، اطراف واژن خود را بشویید و آب بنوشید. شریک زندگی خود را به انجام همین کار تشویق کنید.

یک مکمل کرن بری بخورید.

این راهکار برای زنانی است که پس از هر بار سکس به عفونت ادراری مبتلا می شوند. کنسانتره کرن‌بری یک بار در روز، به شکل قرص کرن‌بری یا صمغی که بدون نسخه در دسترس است، ممکن است به پیشگیری از UTI کمک کند.

اشیای اطراف خود را ضدعفونی کنید.

بعد از برقراری رابطه جنسی، باکتری ها و عفونت می‌توانند در محیط پراکنده شوند. بنابراین لازم است پس از رابطه جنسی اشیایی که در محیط وجود داشته‌اند، را ضدعفونی کنید.

در وان حمام غوطه ور شوید.

پس از مدتی برای کمک به هیدراته شدن پوست بیرونی واژن و تسکین هرگونه تورم یا تحریک واژن که پس از انجام عمل ایجاد می شود، روغن نارگیل بکر را به حمام گرم اضافه کنید.  در حالی که این یک الزام بهداشتی نیست، اما ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک کند.

مری جین مینکین، استاد بالینی در بخش زنان، زایمان و علوم تولید مثل در دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید:در مورد روغن‌های حمام، معجون‌های حباب‌دار گلدار و مومیایی‌های معطر زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد آن می تواند واژن را تحریک کند.

غذاهای غنی از پروبیوتیک بخورید.

میان وعده‌های پروبیوتیکی بعد از رابطه جنسی بهترین هستند. بنابراین به دنبال چیزی باشید که تا زمانی که از نظر جنسی فعال هستید، واژن شما را شاد نگه دارد. کلی کسپر، پزشک متخصص زنان در دانشگاه ایندیانا می گوید: ماست، کیمچی، کامبوچا و سایر غذاهای تخمیر شده همان باکتری های مفیدی را دارند که در واژن یافت می شوند. عادت کردن به خوردن این غذاها پس از رابطه جنسی می تواند به بازسازی باکتری های خوب بدن کمک کند. و به کاهش خطر ابتلا به عفونت قارچی کمک کند.

رابطه عاطفی بعد از رابطه جنسی را فراموش نکنید.

علاوه بر مسائل بهداشتی، بعد از برقراری رابطه جنسی همسر خود را بغل کنید و نوازش کنید. این کار باعث می‌شود که رابطه بین زوجین استحکام بیشتری داشته باشد. بسیاری از مردان بعد از رابطه جنسی غلت می زنند و نمی خواهند در آغوش بگیرند. شاید شخصی که با او رابطه جنسی دارید نیز تمایلی به در آغوش گرفتن نداشته باشد. اما بهتر است در صورت تمایل خود را در دسترس قرار دهید.

برای داشتن رابطه جنسی آسان و بدون دردسر این وسایل را در اتاق خواب خود نگه دارید.

حوله: آن را روی تخت (یا هر سطحی که روی آن رابطه جنسی دارید) بخوابانید تا مطمئن شوید که عرق یا سایر مایعات بدن لکه بر جای نمی گذارد.

دستمال مرطوب بچه بدون عطر: برای پاک کردن بدن بعد از رابطه جنسی و خلاص شدن از شر هر گونه مایعات بدن عالی است.

محافظ تشک: اگر نگران تراوش عرق یا سایر مایعات بدن از میان ملحفه ها و داخل تشک خود هستید، یک محافظ تشک می تواند مانعی ایجاد کند.

دئودورانت یا اسپری بدن: اگر نگران عرق هستید، نگه داشتن دئودورانت یا اسپری بدن می تواند به از بین بردن بوی بعد از رابطه جنسی کمک کند. با این حال آن را روی اندام تناسلی خود قرار ندهید.

مهمتر از همه، فراموش نکنید که یک لیوان آب را در نزدیکی خود نگه دارید. این همه تعریق و از دست دادن مایعات در طول رابطه جنسی می تواند فرد را تشنه کند! و برای افرادی که عاشق در آغوش گرفتن فوری هستند، دلیل کمتری برای بلند شدن از رختخواب است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر