۰

پیشاب چیست؟ آیا احتمال بارداری با آن وجود دارد؟

بازدید 8696

پیشاب چیست؟

پیشاب یک مایع شفاف و کمی چسبناک است که توسط یک مرد قبل از رسیدن به اوج لذت جنسی و اغلب در نوک آلت تناسلی در هنگام تحریک جنسی یافت می شود. این مایع از مجرای ادرار خارج می شود، همان  لوله ای که برای خروج منی از بدن تعبیه شده است. از نظر ظاهری شبیه مایع منی است. اما از نظر ترکیب بیولوژیکی کاملاً متفاوت است.

 

پیشاب به اسپرم کمک می کند تا راحت تر از بدن خارج شود و می تواند یک روان کننده طبیعی در طول رابطه جنسی باشد.در حالی که پرکوم خود حاوی اسپرم نیست، می تواند اسپرم هایی را که ممکن است در مجرای ادرار باقی مانده را در حین عبور از آن ببرد.

 

پیشاب همچنین با عناوین زیر شناخته می شود:

  • مایع قبل از انزال
  • مایع پیش منی
  • پرکام

 

 

منشا آن چیست؟

پیشاب  از غدد کوپر (پیازی-میزراهی) به وجود می آید .این جفت غده به اندازه یک نخود به قطر نیم اینچ هستند و توسط لوله هایی  به مجرای ادرار متصل می شوند. این مایع به عنوان یک روان کننده طبیعی در طول رابطه جنسی عمل می کند.

 

 

ترشح پیشاب چه فایده ای دارد؟

سلول های اسپرم را می توان با pH ادرار از بین برد. و از آنجایی که انزال و ادرار از طریق یک لوله از بدن خارج می شود، این امکان وجود دارد که سطح اسیدیته اسپرم تحت تأثیر قرار گیرد. پیشاب یک مخاط قلیایی است، به این معنی که می تواند اسیدیته در مجرای ادرار را خنثی کند. این راه را برای سفر ایمن اسپرم باز می کند. پرکوم همچنین یک روان کننده طبیعی برای مقاربت جنسی است. به این ترتیب شبیه مخاط واژن است که زنان هنگام برانگیختگی ترشح می کنند.

 

چقدر پرکوم طبیعی است؟

مقدار پیشابی که فرد تولید می کند متفاوت است و اهمیتی ندارد. به طور متوسط، اکثر مردم تا ۴ میلی لیتر  مایع نشت می کنند. بسیاری از مردم به سختی متوجه آن می شوند.

 

 

آیا پیشاب می تواند باعث بارداری شود؟

قبل از اینکه مردان به اوج برسند، مایعی به نام پیش انزال یا پیشاب آزاد می کنند. پیشاب درست قبل از منی که دارای اسپرم زنده است خارج می شود که می تواند منجر به بارداری شود. بسیاری از مردم معتقدند که پیشاب شامل اسپرم نمی باشد، بنابراین خطر بارداری ناخواسته وجود ندارد. اما این درست نیست.

اگرچه احتمال بارداری از مایع قبل از انزال نسبتاً کم است و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، ۲۷ درصد از کسانی که از روش بیرون کشیدن آلت تناسلی به عنوان یک روش معمول پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، در نهایت به حاملگی دچار می شوند.

 

پیشاب در واقع حاوی هیچ اسپرمی نیست. اما این امکان وجود دارد که اسپرم به داخل پیشاب نشت کند. در واقع، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که اسپرم متحرک در حدود ۱۷ درصد از شرکت‌کنندگان مرد وجود دارد. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، نشان داد که اسپرم متحرک در ۳۷ درصد از نمونه‌های پیشاب ۲۷ مرد وجود دارد.

محققان دریافته‌اند که اگر فردی اخیراً یک رابطه  جنسی داشته باشد وپس از آن رابطه جنسی دیگری داشته باشد، پیشاب می‌تواند با اسپرم‌هایی که هنوز در مجرای ادرار باقی مانده است مخلوط شود. این را آلودگی متقاطع می‌گویند. ادرار کردن قبل از رابطه جنسی ممکن است به دفع مایع منی باقیمانده کمک کند و احتمال ظاهر شدن اسپرم در پره رحم را کاهش دهد.

 

 

چه زمانی پیشاب ترشح می شود؟

پیشاب چیزی نیست که بتوانید ترشح آن را کنترل کنید. ترشح مایع یک عملکرد غیر ارادی بدن است که درست قبل از انزال اتفاق می افتد. به همین دلیل است که روش بیرون کشیدن آلت تناسلی به اندازه سایر گزینه های پیشگیری از بارداری مانند قرص ها یا کاندوم در پیشگیری از بارداری موثر نیست.

حتی اگر درست قبل از رسیدن به اوج، آلت را بیرون بکشید، باز هم احتمال دارد که پرکام قبل از اتمام کار وارد واژن همسرتان شود.  تحقیقات همچنین نشان می دهد که می تواند منجر به بارداری ناخواسته شود. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ تخمین می زند که ۱۸ درصد از زوج هایی که از روش بیرون کشیدن آلت استفاده می کنند در یک سال باردار می شوند. بر اساس گزارش آمار ملی سلامت در سال ۲۰۱۳، حدود ۶۰ درصد از زنان در ایالات متحده از این گزینه کنترل بارداری استفاده می کنند.

 

 

 آیا می توانید از قبل از تخمک گذاری باردار شوید؟

پاسخ کوتاه این است که بله: حتی اگر تخمک گذاری ندارید، می توانید از قبل از تخمک گذاری باردار شوید.

اگرچه بارداری به احتمال زیاد زمانی اتفاق می افتد که شما در حال تخمک گذاری هستید، اسپرم در واقع می تواند تا پنج روز در بدن شما زندگی کند. این بدان معناست که اگر اسپرم قبل از تخمک گذاری در داخل دستگاه تناسلی شما باشد، ممکن است در زمان تخمک گذاری همچنان وجود داشته باشد و زنده باشد.

 

خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی

پیشاب  می‌تواند حامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر ارگانیسم‌های بیماری‌زا باشد که عفونت‌های مقاربتی (STIs) تولید می‌کنند.. استفاده از روش بیرون کشیدن آلت شما را در برابر بیماری های مقاربتی از جمله HIV محافظت نمی کند. اگر از وضعیت شریک زندگی خود مطمئن نیستید، روش دیگری از پیشگیری از بارداری را در نظر بگیرید.

همیشه بهترین کار این است که از کاندوم برای هرگونه تماس جنسی با شخص دیگری استفاده کنید و برای اطمینان از سلامت و امنیت خود به طور منظم آزمایش دهید.

 

انتقال بیماری کلامیدیا از طریق پیشاب

باکتری های عامل کلامیدیا در واژن ، مایع منی و ناحیه پروم زندگی می کنند. همچنان استفاده از کاندوم می تواند از انتقال این بیماری نیز جلوگیری کند اما در رابطه های جنسی محافظت نشده به راحتی این بیماری انتقال می یابد.علائم این بیماری شامل : ترشحات غیر عادی واژن یا آلت تناسلی ، خارش ، سوزش ، درد در هنگام رابطه جنسی و ادرار دردناک است.این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های جنسی است و می توان با آنتی بیوتیک ها آن را درمان کرد.

 

انتقال سوزاک از طریق پیشاب

سوزاک نیز یکی از شایع ترین بیماری های جنسی است. منشا آن باکتری است و از طریق منی ، مایعات واژن و مایع پیشاب منتقل می شود. این بیماری علائم و عفونت کمی دارد.اگر علائمی مانند زردی ترشحات واژن یا آلت تناسلی ، خارش ، سوزش ، قرمزی و یا درد در هنگام برقراری رابطه جنسی دارید ، حتما خود را آزمایش کنید.این بیماری نیز مانند کلامیدیا ، با آنتی بیوتیک به راحتی از بین می رود.

 

انتقال هپاتیت نوع B از طریق پیشاب

هپاتیت نوع B نیز جزو دسته بیماری هایی است که از طریق مایعات بدن منتقل می شود. هپاتیت B یک ویروس بسیار عفونی است که روی کبد تاثیر می گذارد.علائم هپاتیت B معمولا چند ماه پس از ابتلا به آن بروز می کند و شامل درد مفاصل ، تب ، حالت تهوع ، خستگی ، ضعف و زردی است.هیچ درمان کاملی برای هپاتیت B وجود ندارد اما درمان باعث می شود تمامی علائم آن در عرض چند ماه از بین برود و آسیب کبدی نیز درمان شود.

 

تفاوت پیشاب و منی

مایع پیش از انزال، نشان دهنده ی میزان تحریک جنسی و افزایش آن است. اما کاملا متفاوت از فرایند انزال، در چــرخه پاسخ جنسی مردان در رابطه جنسی است و لزوما به معنی رسیدن به اوج لذت جنسی و خروج منی و انزال نیست. یعنی وقتی پیشاب از مجرای آلت تناسلی خارج می شود، نشانه برانگیختگی فیزیکی مرد در زمان رابطه جنسی است و همیشه قبل از انزال اتفاق می افتد و با هدفی کاملا متفاوت. اما می تواند ارتباط تنگاتنگی با لحظه اوج لذت جنسی و لحظه انزال نداشته باشد. از تفاوت های بارز پیشاب و منی می توان به موارد ذکر شده در سطوح بعد اشاره کرد.

 

۱-تفاوت در ظاهر

تفاوت میان رنگ پیشاب و منی مهمترین تفاوت آن ها است. مایع منی می تواند، سفید، خاکستری یا گاهی زرد باشد اما پیشاب بی رنگ است. غلظت اسپرم یا منی زیاد است در حالیکه پیشاب رقیق است. دیگر اینکه حجم و لزج بودن پیشاب کمتر از مایع منی است.

 

۲-زمان خروج از آلت تناسلی

پیشاب حاوی اسپرم نیست و اگر باشد نادر و کم است. اما در حجم دو تا شش سی سی منی حدودا ۵۰۰ میلیون اسپرم وجود دارد. که این تفاوت در علیت و هدف، آنها را در دو مسیر کاملا متفاوت، آشکار می کند. هدف از زود آمدن پیشاب، پاکسازی مجرای آلت تناسلی و آماده سازی آن برای خروج منی است. اما هدف از انزال، رسیدن به اوج رابطه جنسی و انتقال اسپرم به واژن برای شروع مــراحل لقاح و شکل گیری جنین و نهایتا تولید مثل است.
پیشاب زودتر از مایع منی خارج می‌شود و معمولا خروج پیشاب غیرارادی اتفاق می افتد. اما  زمان خروج منی را می توان کنترل کرد.  میزان فروکتوز پیشاب از مایع منی کمتر و حالت قلیایی آن بیشتر است. اما در منی غیر از اسپرم مواد دیگری هم وجود دارد، از جمله ویتامین های گروه ب، ویتامین سی، منیزیم، فسفر و سدیم.

 

۳-مجرای تولید و عملکرد

  • مایع منی در بیضه ها تولید می شود. اما پیشاب در غدد کاپر ترشح می شود.  این غدد، مخاط  قلیایی تولید می کنند که ما به نام پیشاب می شناسیم.
  • پیشاب برای روان کردن و لیز کردن واژن تولید می شود که از درد هنگام نزدیکی و مقاربت دردناک جلوگیری شود. همینطور برای پاکسازی مسیر لوله آلت تناسلی از حالت اسیدی.اما عملکرد آب منی، انتقال اسپرم از آلت تناسلی مرد به دستگاه تولید مثل زن است.

 

کلام آخر

پیشاب مایع خروجی از غدد پیازی میزراهی ست که میتواند حاوی اسپرم نیز باشد و در نتیجه می تواند منجر به بارداری  و انتقال عفونت های جنسی شود. در صورت مشاهده هر گونه علامت غیر طبیعی و یا تغییر رنگ این ترشحات بهتر است هر چه زودتر با پزشک خود مشورت کنید و برای انجام آزمایشات مربوطه اقدام کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر