۰

اگر کاندوم پاره شد چه کنیم؟ | پیشگیری اورژانسی از بارداری

بازدید 1348

اگر بدون کاندوم رابطه جنسی داشته اید یا در حین رابطه جنسی کاندوم پاره  شده است، وحشت نکنید. شما تنها کسانی نیستید که این اتفاقات را تجربه می کنید. پیش از این درباره دلایل پاره شدن کاندوم نوشتیم. اما در صورت داشتن رابطه محافظت نشده یا پارگی کاندوم چه باید کرد؟

اول از همه، دقیقاً چه چیزی به عنوان رابطه جنسی محافظت نشده به حساب می آید؟

وقتی کاندوم و سایر روش‌های بازدارنده به درستی استفاده می‌شوند، نقش کلیدی در محافظت از شما در برابر بارداری و بیماری‌های مقاربتی دارند. رابطه جنسی محافظت نشده معمولاً به معنای رابطه جنسی بدون هیچ گونه روش پیشگیری از بارداری یا کاندوم است، اما گاهی اوقات کاندوم ممکن است در حین رابطه جنسی پاره یا جدا شود، یا ممکن است به درستی استفاده نشده باشد یا به طور کلی فراموش شده باشد.

 در صورت پاره شدن کاندوم چگونه از بارداری جلوگیری کنیم؟

اگرچه  به طور خودکار از رابطه جنسی باردار نمی شوید، اما می توانید با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده – حتی یک بار- باردار شوید. پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی منجر به خطر بالای باردار شدن می شود. خطر باردار شدن نیز بسته به جایی که در چرخه قاعدگی ماهانه خود قرار دارید متفاوت است، به طوری که برخی از روزها (مانند روزهای اواسط سیکل) بسیار بیشتر از روزهای دیگر در معرض خطر هستند. چه رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید و چه کاندوم پاره شده باشد، همچنان می توانید از بارداری جلوگیری کنید.

روشهای پیشگیری اورژانسی :

مکانیسم این روشهای اورژانسی مهار یا به تعویق انداختن تخمک گذاری بوده در صورتی که حاملگی از قبل اتفاق افتاده باشد مصرف این قرصها بارداری فعلی را به خطر نمی اندازد. روشهای اورژانسی شامل :

  • قرص اورژانسی
  • قرص ضد بارداری ترکیبی
  • آی یو دی

قرص اورژانسی:

۱- قرص‌های پروژسترونی خالص مثل لوونورژسترول که هر چه زودتر استفاده شوند اثر بهتری داشته و جلوی تخمک گذاری را می‌گیرند. بیشترین اثر را وقتی دارد که در ۷۲ ساعت اول رابطه استفاده شود و بعد از این مدت تا روز پنجم اثر متوسطی دارد؛ بدون نسخه هم قابل تهیه است.
لوونورژسترول ۱.۵ میلی گرمی بسته یک عددی است؛ انواع ۰.۷۵ میلی گرمی هم دوتایی است که به فاصله ۱۲ ساعت از هم استفاده می‌شوند.

۲-یولی پریستال یا ellaOne که در دسته قرص‌ها بیشترین اثر جلوگیری از بارداری را به وسیله ممانعت از تخمک گذاری دارد. تا ۵ روز بعد از رابطه قابل استفاده است بدون اینکه تاثیرش کمتر شود اما فقط با تجویز پزشک قابل دسترسی است و به شکل تک قرص ۳۰ میلی گرم عرضه می‌شود.

 

عوارض قرص اورژانسی :

این قرصها برخلاف قرصهای ترکیبی بسیار بی خطر هستند و عوارض آمبولی و… در آنها گزارش نشده وتهوع و استفراغ در مصرف این قرصها بسیار کمتر است.در صورت مصرف قرص اورژانسی ، پریود بعدی ممکن است به تعویق بیفتد و یا سرموعد باشد .بعلت بی نظمی در سیکل قاعدگی بهتر است از روش قرص اورژانسی بطور مکرر استفاده نشود . این قرص ها کارایی ۱۰۰ درصدی در جلوگیری از بارداری ندارند. بهتر است از این روش در صورت اشکال در روش جلوگیری فعلی خود ( مثلا در صورت شک به پارگی کاندوم یا پیشگیری طبیعی نامطمئن ) استفاده کنید.

قرص ضد بارداری ترکیبی

اگر بعد از یک رابطه‌ی محافظت نشده قرص اورژانسی در دسترس نبود می‌توان از قرص‌های ضدبارداری LD و یا HD  برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد. در این صورت تعداد قرصها، میزان هورمون هایی که وارد بدن می‌شود و همچنین ترکیب قرص‌ها با قرص‌ اورژانسی متفاوت است حتی ممکن است حالت تهوع بیشتری هم به همراه داشته باشد.

طریقه‌ی مصرف قرص‌ ضد بارداری به عنوان قرص اورژانسی به این صورت است که قرص‌های ال دی (LD) را باید ۴ عدد به صورت همزمان مصرف کرد و بعد از ۱۲ ساعت دوباره ۴ قرص ال دی دیگر استفاده شود.

قرص اچ دی(HD): باید ۲ قرص اچ دی به شکل همزمان مصرف شود و ۱۲ ساعت بعد، دوباره دو قرص اچ دی دیگر.

عوارض قرص های ترکیبی:

تهوع استفراغ و عوارض دیگر مانند امبولی و….برخلاف قرص اورژانسی بیشتر است و در برخی افراد هم منع مصرف دارد.

از آنجایی که این قرص‌ها هورمونی هستند اصلا برای سنین قبل از شروع دوره قاعدگی و زیر ۱۷ سال مجاز نمی‌باشد و سنین بالاتر می‌توانند این قرص را مصرف کنند.

 دستگاه داخل رحمی (IUD)

استفاده از IUD مسی، موثرترین روش جلوگیری اورژانسی بوده و طی ۵ روز بعد از ارتباط محافظت نشده باید استفاده شود. مزیت این روش این است که بعد از آن هم به عنوان یک روش جلوگیری طولانی مدت (تا ۱۰ سال) قابل استفاده است و هر زمان تمایل به بارداری داشتید اقدام به خارج کردن دستگاه می‌کنید، هرچند که ممکن است در چند ماه اول استفاده، خونریزی و درد ماهیانه شما زیاد شود که معمولا بعد از یک سال بهبود پیدا می‌کنید.

IUD مسی با افزایش مخاط دهانه رحم و دفع اسپرم عمل می کند. عوارض جانبی ممکن است شامل گرفتگی و خونریزی بین قاعدگی باشد. آی‌یو‌دی‌های مبتنی بر هورمون (مانند Mirena) به‌عنوان ضدبارداری اضطراری عمل نمی‌کنند، اما یک انتخاب عالی برای پیشگیری از بارداری هستند.

IUD را می توان به راحتی توسط یک متخصص در مطب یا کلینیک پزشک قرار داد. بنابراین نیازی به رفتن به بیمارستان ندارید.

موارد منع مصرف IUD

استفاده از روش IUD به زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما علاوه بر بارداری استفاده از IUD   موارد منع مصرف دیگری نیز دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • کاهش شدید پلاکت خون (ترومبوسیتوپنی)
  • خونریزی بدون علت واژن
  • سرطان گردن رحم
  • سرطان آندومتر
  • بیماری التهابی لگن (PID)

در چه صورت قرص ضد بارداری اورژانسی اثر نمی‌کند؟

به طور کلی قرص‌های اورژانسی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تاثیرگذار هستند و هر چه زودتر مصرف شوند، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

  • درصورتی که فرد وزن زیادی داشته و یا BMI (یه محاسبه کلی از چربی‌های بدن بر اساس قد و وزن) که اگر نتیجه بالای ۳۰ باشد در این صورت تاثیر قرص کمتر می‌شود و حتی ممکن است تاثیر نداشته باشد.
  • زمانی که فرد داروهایی مصرف کند که با قرص‌های اورژانسی تداخل داشته باشد. مثل داروهای ضد افسردگی یا باربیتورات ها، کاربامازپین، فنی توئین و …
  • زمانی که تخمک گذاری انجام شده باشد. (چرا که قرص‌ها با مکانیسم تاخیر تخمک گذاری و یا عدم تخمک گذاری کار می‌کنند).

نکات مهم در مورد مصرف قرص اورژانسی

قبل از مصرف قرص ضد بارداری حتما به نکاتی که در ادامه برایتان بازگو می‌کنیم توجه داشته باشید.

  • اگر بعد از گذشت ۳ تا ۴ هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی، پریود اتفاق نیفتاد بهتر است آزمایش بارداری داده شود.
  • در صورتی که میزان خونریزی بیشتر از ۲ تا ۳ هفته طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • همچنین توجه داشته باشید که با مصرف قرص اورژانسی بسته به واکنش هر فرد، ممکن است یک یا چند دوره پریود نامنظم را تجربه کنید و حتی ممکن است دچار لکه بینی غیرطبیعی شوید که جای نگرانی ندارد.
  • قرص های ضد بارداری با قرص سقط جنین که در اوایل سه ماهه اول بارداری را خاتمه می دهد یکسان نیستند. اینها از باردار شدن شما جلوگیری می کند. قرص سقط جنین برای زمانی است که شما در حال حاضر باردار هستید.
  • تنها راه برای اطلاع از باردار بودن انجام تست بارداری است. اولین علامت بارداری اغلب عقب افتادن قاعدگی است. همچنین ممکن است سینه‌های حساس و متورم، احساس بیماری و نوسانات خلقی را تجربه کنید.
  •  انجام یک آزمایش حداقل ۳ هفته (۲۱ روز) از آخرین باری که رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید یا در اولین روز از قاعدگی عقب افتاده، دقیق ترین نتیجه را به شما می دهد.
  • شما می توانید یک تست بارداری خانگی قابل اعتماد را از داروخانه ها خریداری کنید یا یک آزمایش رایگان و مشاوره محرمانه از یک پزشک یا کلینیک سلامت جنسی دریافت کنید.
  •  اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشتید، ادرار کردن خطر بارداری را از بین نمی برد. به این دلیل که اسپرم قبلاً به سمت تخمک حرکت کرده است.

برای دفعه بعد

پیشگیری از بارداری را برای دفعه بعد سازماندهی کنید.

اگر از کاندوم به‌عنوان روش اصلی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید و متوجه شدید که با آن‌ها چند بار دچار مشکل شده اید، به یک نوع مطمئن‌تر پیشگیری از بارداری روی بیاورید.

روش های ضد بارداری طولانی مدت مانند IUD و ایمپلنت در پیشگیری از بارداری ناخواسته واقعا موثر هستند و بین ۳ تا ۱۰ سال ماندگاری دارند. هر نوع پیشگیری از بارداری که تصمیم به استفاده از آن دارید، به یاد داشته باشید که اگر می خواهید از خود در برابر بیماری های مقاربتی محافظت کنید، از کاندوم نیز استفاده کنید.

استفاده از کاندوم به همراه روش منظم پیشگیری از بارداری به محافظت از شما در برابر بارداری های ناخواسته و بیماری های مقاربتی کمک می کند.

تاریخ انقضا روی بسته بندی یا جعبه کاندوم را بررسی کنید.

از کاندوم خود به خوبی مراقبت کنید. آنها را از گرما و نور دور نگه دارید و با چیز تیز مانند قیچی یا دندان باز نکنید.

روان کننده های مناسب کاندوم را انتخاب کنید . روان کننده های روغنی می توانند به لاتکس کاندوم آسیب برسانند و باعث پاره شدن آن شوند.

اندازه مناسب کاندوم را در نظر بگیرید تا از سر خوردن یا شکستن آن جلوگیری کنید. اگر در مورد اندازه مطمئن نیستید، بسته های متنوع را امتحان کنید. درباره طریقه مصرف کاندوم بخوانید.

منابع:

  1. http://smartsexresource.com/what-to-do-if/condom-broke
  2. http://ec.princeton.edu/info/combecp.html
  3. nhs.uk/live-well/sexual-health/when-sex-goes-wrong/
  4. https://www.plannedparenthood.org/learn/morning-after-pill-emergency-contraception
  5. http://ec.princeton.edu/questions/eceffect.html
  6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2851378/
  7. plannedparenthood.org/learn/teens/ask-experts/how-soon-after-unprotected-sex-can-i-take-a-pregnancy-test

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر