۰

چگونه از هموروئید در بارداری پیشگیری کنیم؟

بازدید 735

هموروئید وریدهای واریسی راست روده هستند. در مقاله ای که در PLOS ONE  منتشر شده است، محققان بیان کردند که تعدادی از عوامل وجود دارد که می تواند شما را در هنگام بارداری مستعد ابتلا به هموروئید کند، از جمله یبوست و افزایش فشار روی لگن در حین رشد کودک .[۱] هموروئید در بارداری بیشتر از مواقع دیگر رخ میدهد مخصوصا هموروئید در دوران بارداری در سه ماهه پایانی شایعتر است. برخی از خانم ها باردار  هموروئید را برای اولین مرتبه در بارداری مبتلا میشوند . اگر زنی پیش از بارداری هموروئید داشته باشد به احتمال زیاد  در دوران بارداری نیز هموروئید عود میکند. گاهی امکان دارد بواسیر در مرحله دوم زایمان بدلیل زور زدن ایجاد گردد  که این شکایت شایع بعد از  زایمان است. در بیشتر مواقع زنانی که در بارداری دچار  هموروئید گشته اند پس از زایمان بهبود می یابند خصوصا اگر از یبوست اجتناب شود.

خوشبختانه، شما می توانید با تنظیم رژیم غذایی و برنامه روزانه خود برای کاهش یبوست و فشار بر وریدهای رکتوم، از بروز هموروئید در دوران بارداری جلوگیری کنید.

 

پیشگیری از هموروئید در دوران بارداری

۱-جلوگیری از یبوست

رفع یبوست می تواند به پیشگیری از هموروئید در دوران بارداری و غیره کمک کند. هنگامی که یبوست دارید، در دفع حرکات روده با مشکل مواجه می شوید که به نوبه خود باعث افزایش فشار روی رگ های خونی در ناحیه لگن و ایجاد هموروئید می شود.
یبوست می تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری باشد.
با افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی، یبوست را کاهش دهید یا از آن جلوگیری کنید. غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل.
آب آلو یا آلو خشک نیز دارای فیبر بالایی هستند و ممکن است از عملکرد سالم روده حمایت کنند.
صبح خود را با بلغور جو دوسر پاشیده شده با دانه کتان شروع کنید. بلغور جو دوسر سرشار از فیبر است و فیبر و اسیدهای چرب اضافه شده در دانه کتان می تواند به تحریک حرکت روده کمک کند.
چای قاصدک یا گل خطمی بنوشید. چای کیسه ای را حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا چای آماده شود. برای رفع یبوست روزانه قاصدک یا گل خطمی بنوشید.
از پزشک خود بپرسید که آیا باید پسیلیوم مصرف کنید یا خیر. Psyllium به حجیم شدن و نرم شدن مدفوع شما کمک می کند و همچنین حرکات روده سالم را تقویت می کند.[۲]
هرگز در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک از ملین های بدون نسخه استفاده نکنید.

 

۲- روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

علاوه بر کمک به رفع یبوست، هیدراتاسیون مناسب برای بارداری سالم ضروری است.[۳] مطمئن شوید که هر روز مقدار زیادی آب می نوشید.
شما باید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۱ تا ۲ اونس آب بنوشید. به عنوان مثال، اگر شما ۱۵۴ پوند یا ۷۰ کیلوگرم وزن دارید، باید ۷۰ تا ۱۴۰ اونس آب در روز بنوشید.
اگر به اندازه کافی آب بنوشید، ادرار شما شفاف خواهد شد. اگر به اندازه کافی نوشیدنی ننوشید، رنگ آن زرد تیره خواهد بود.
مصرف مقدار مناسب آب در دوران بارداری به جلوگیری از یبوست کمک می کند و باعث نرمی مدفوع می شود و در نتیجه خطر ابتلا به هموروئید را کاهش می دهد.

 

۳- در هنگام اجابت مزاج بدن خود را شل کنید.

فشار بیش از حد در حین اجابت مزاج فشار بیشتری بر وریدهای رکتوم وارد می کند که می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن هموروئید شود.[۵]
هنگام اجابت مزاج پاهای خود را روی یک سطح بالاتر مثل زیرپایی قرار دهید. این می تواند به کاهش فشار روی ناحیه رکتوم کمک کند و به شما امکان می دهد مدفوع را راحت تر دفع کنید.
اگر احساس دفع دارید بلافاصله از دستشویی استفاده کنید، این می تواند خطر ابتلا به هموروئید را کاهش دهد. اگر صبر کنید، دفع مدفوع دشوارتر می شود.[۶]

 

۴- از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

اینها به پایین تنه شما فشار وارد می کنند و جریان خون را به وریدهای رکتوم کاهش می دهند، که خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می دهد.[۴]
به طور مکرر استراحت کنید و راه بروید، به خصوص اگر کار شما شامل نشستن پشت میز باشد.
اگر بیشتر اوقات سرپا خود هستید، حرکات کششی انجام دهید و هر از گاهی برای نشستن وقت بگذارید.

 

۵- ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

این به منظم نگه داشتن حرکات روده کمک می کند و فشار وارده بر وریدهای راست روده را کاهش می دهد. اگر تمایل دارید برای مدت طولانی بنشینید، بلند شدن و حرکت کردن ضروری است.
ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا، ایروبیک ، رقص، یوگا و کشش را امتحان کنید. اینها علاوه بر تقویت حرکات روده سالم، به بهبود سلامت قلبی عروقی و عضلانی شما کمک می کنند.[۷]
همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید از پزشک خود سوال کنید. ضروری است که فقط ورزش هایی را انجام دهید که برای شما و کودکتان ایمن هستند.

 

۶- تمرینات کگل را هر روز انجام دهید.

کگل کف لگن را تقویت می کند و گردش خون به راست روده و پرینه را افزایش می دهد، که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به هموروئید کمک کند.[۸]
قبل از اقدام به انجام کگل، مثانه خود را خالی کنید. سپس، روی تخت دراز بکشید. به صورت اختیاری، می توانید کگل را در حالت نشسته یا ایستاده انجام دهید.
عضلات لگن خود را بدون کشیدن شکم، فشار دادن پاها به هم، سفت کردن باسن یا حبس نفس، منقبض و منبسط کنید.
هر انقباض را قبل از رها کردن چند ثانیه نگه دارید.
می توانید دست خود را روی شکم خود بگیرید تا مطمئن شوید که آرام می ماند.

 

درمان هموروئید در دوران بارداری

۱- کف خود را در آب گرم خیس کنید.

حمام آب گرم می تواند به تسکین درد و ناراحتی ناشی از بواسیر کمک کند و همچنین حرکات روده را تقویت کند.[۹]
با نشستن در حمام دو تا سه بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، کف خود را کاملاً غوطه ور کنید.
همچنین می توانید حمام جوش شیرین را امتحان کنید. این کار می تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد، خارش را تسکین دهد و سوزش را کاهش دهد. وان یا تشت حمام را با آب گرم پر کنید و چهار یا پنج قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دو بار در روز یا زمانی که احساس درد می کنید خود را در آن خیس کنید.[۱۰]
همچنین می توانید برای تسکین درد، خمیر جوش شیرین را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

 

۲- یک کیسه یخ را روی منطقه بمالید.

یخ زدن در ناحیه آسیب دیده تورم و ناراحتی ناشی از هموروئید را کاهش می دهد.
یک کیسه یخ یا تکه های یخ را در یک حوله بپیچید. آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده سه تا چهار بار در روز بمالید.

 

۳- هر روز ناحیه آسیب دیده را تمیز و مرطوب کنید.

تمیز نگه داشتن ناحیه برای کاهش خطر تحریک و عفونت بسیار مهم است. بعد از هر بار اجابت مزاج از دستمال توالت سفید بدون عطر یا دستمال مرطوب استفاده کنید یا یک دوش سریع بگیرید.
محل را به خوبی خشک کنید و برای حفظ سلامت پوست از مرطوب کننده استفاده کنید. برای مثال، لوسیون آلوئه ورا یا روغن نارگیل را برای مرطوب کردن پوست امتحان کنید.
از پزشک خود بپرسید که آیا باید از مرطوب کننده های دارویی یا پمادهای آنتی بیوتیک موضعی استفاده کنید.

 

۴- کرم های موضعی مناسب مصرف کنید.

برخی از کرم‌های موضعی ، دستمال مرطوب‌های دارویی، و اسپری‌ها برای درمان و تسکین علائم هموروئید در دسترس هستند. قبل از استفاده از هر یک از اینها، با پزشک خود مشورت کنید.
کرم های موضعی، مانند Preparation H، فقط باید برای استفاده خارجی استفاده شوند و هرگز نباید مستقیماً در رکتوم قرار داده شوند.[۱۱]
از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز  بخواهید که در مورد محصولاتی که باید استفاده کنید و دفعات استفاده در دوران بارداری را توصیه کند.

 

۵- ملین مصرف کنید.

اگر از یبوست یا سفت شدن مدفوع رنج می برید، مصرف نرم کننده های مدفوع، دفع مدفوع را آسان تر می کند و به تسکین هموروئید کمک می کند.[۱۲]
نرم‌کننده‌های مدفوع معمولاً در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند. اما همچنان باید قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.
نرم کننده های مدفوع به دو صورت خوراکی و شیافی موجود هستند.
همیشه محصول را طبق دستور پزشک خود استفاده کنید و از آن برای مدت طولانی استفاده نکنید. شما باید به جای استفاده از داروها، یبوست طولانی مدت را با تغییر سبک زندگی درمان و از آن پیشگیری کنید.

 

نکات

اگر از هموروئید رنج می برید، از خمیر جوش شیرین و آب برای کاهش خارش در ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. استفاده از دستمال مرطوب طراحی شده برای درمان بواسیر نیز می تواند درد و خارش همراه با هموروئید را تسکین دهد.
برای کاهش هموروئید، مصرف فیبر خود را افزایش دهید.
در دوران بارداری هیدراته بمانید و ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید.
از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید و حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش های سبک (مانند پیاده روی) انجام دهید.
محل عفونی را همیشه تمیز نگه دارید

هشدارها
اگر خونریزی مقعدی یا درد شدید را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

منابع:

 

  1. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0133521
  2. http://www.babycentre.co.uk/a549293/constipation-natural-remedies
  3. http://www.marchofdimes.org/pregnancy/hemorrhoids.aspx
  4. http://www.babycenter.com/0_hemorrhoids-during-pregnancy_244.bc
  5. http://www.everydayhealth.com/news/six-easy-ways-prevent-hemorrhoids/
  6. http://www.marchofdimes.org/pregnancy/hemorrhoids.aspx
  7. http://www.babycenter.com/0_the-best-kinds-of-exercise-for-pregnancy_7880.bc?showAll=true
  8. http://www.babycenter.com/0_hemorrhoids-during-pregnancy_244.bc
  9. http://naturalsociety.com/home-remedies-for-hemorrhoids-6-natural-treatments/
  10. https://americanpregnancy.org/pregnancy-health/hemorrhoids-during-pregnancy-985
  11. http://www.drugs.com/cdi/preparation-h-cream.html
  12. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/expert-answers/pregnancy-constipation/faq-20058550

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر