۰

چطور میل جنسی ام را کم کنم؟

بازدید 1835

میل جنسی، به میل فرد برای فعالیت جنسی اشاره دارد و از نیاز بیولوژیکی اولیه برای تولید مثل ناشی می شود. این یک احساس طبیعی است که هر کسی می تواند تجربه کند، چه کسی بخواهد تولید مثل کند یا نه.

سطوح میل جنسی در طیف وسیعی وجود دارد، از عدم تمایل به رابطه جنسی تا تمایل به انجام فعالیت های جنسی شدید. تغییرات در میل جنسی طبیعی است. با این حال، داشتن میل جنسی بالا اگر شروع به ایجاد اختلال در عملکرد روزانه کند، می تواند مشکل ساز شود.

توجه به این نکته مهم است که هیچ تعریفی از میل جنسی “طبیعی” وجود ندارد و آنچه که یک فرد به عنوان میل جنسی بالا می بیند ممکن است برای شخص دیگری عادی به نظر برسد. بسیاری از مردم در مورد ماهیت میل جنسی خود کنجکاو هستند. این مقاله به بررسی برخی از علل زمینه ای میل جنسی بالا می پردازد و نکاتی را برای کنترل یا کاهش آن ارائه می دهد.

 

علل میل جنسی بالا

آنچه که میل جنسی طبیعی را تشکیل می دهد برای همه متفاوت است و افراد در زمان های مختلف زندگی خود تمایل متفاوتی به رابطه جنسی دارند.

عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی همگی در تعیین میل جنسی شما نقش دارند، از جمله:

عوامل بیولوژیکی مانند سطح تستوسترون یا استروژن، سلامت کلی و وجود بیماری.

عوامل روانی مانند استرس، وجود شرایط روانی مانند افسردگی و عزت نفس.

عوامل اجتماعی مانند سلامت روابط جنسی فعلی و هنجارهای پیرامون توانایی افراد

 

به طور خلاصه میل جنسی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن
  • وضعیت سلامت روان
  • سطوح انرژی
  • وضعیت سلامت جسمانی
  • وضعیت رابطه
  • تعاملات اجتماعی
  • مصرف دارو، الکل یا مواد مخدر
  • سن و هورمون ها

 

تغییرات هورمونی نقش زیادی در میل جنسی دارد. برای جوانان، جهش های هورمونی ناشی از بلوغ می تواند برای اولین بار باعث ایجاد احساس میل جنسی شود. هورمون ها در طول زندگی بر میل جنسی افراد تأثیر می گذارند. برخی از تحقیقات قدیمی‌تر نیز ارتباط احتمالی بین سطوح بالاتر تستوسترون در مردان و داشتن میل جنسی بالاتر را نشان می‌دهند.

 

سلامت روان

سطح استرس می تواند بر احساس بار جنسی یک فرد تأثیر بگذارد. در مواقع استرس زیاد، برخی از افراد ممکن است  میل جنسی شان کم شود، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دنبال ارضای جنسی به عنوان کاهش دهنده استرس باشند.

 

آمادگی جسمانی و سطح انرژی

منبع معتبر تحقیقاتی دریافته است که افراد دارای آمادگی جسمانی بیشتر تمایل به رابطه جنسی دارند و از برانگیختگی بیشتر و ارگاسم بهتر لذت می برند.

روابط جنسی

داشتن تجربیات لذت بخش جنسی، چه با دیگران یا از طریق خودارضایی، ممکن است منجر به افزایش میل به رابطه جنسی شود. نشان داده شده است که صمیمیت بین شرکای جنسی تأثیر قابل توجهی بر میل جنسی مردان دارد. از سوی دیگر، اگر فردی نتواند احساس رضایت کند – چه از طریق فقدان رابطه جنسی و چه از طریق تجارب ناخوشایند جنسی – میل جنسی او نیز ممکن است افزایش یابد.

 

مصرف مواد

مصرف الکل مهارها را کاهش می دهد، که ممکن است در کوتاه مدت میل جنسی را افزایش دهد. با این حال، وابستگی به الکل ممکن است برانگیختگی جنسی، عملکرد و رضایت را کاهش دهد.

استفاده از داروهای محرک، مانند کوکائین، ممکن است میل جنسی را افزایش دهد، اما با افزایش رابطه جنسی “خطرناک” در مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند و در بزرگسالان جوان ارتباط دارد.

 

دستگاه تناسلی زن

میل جنسی می تواند در طول چرخه قاعدگی در نوسان باشد و اغلب در زمان تخمک گذاری به اوج خود می رسد. این زمانی است که سطح تستوسترون در بالاترین حد خود است.

تخمک گذاری زمانی در چرخه قاعدگی است که اسپرم می تواند تخمک را بارور کند. بنابراین، از نظر بیولوژیکی، منطقی است که زنان در این زمان تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته باشند، زیرا معمولاً احتمال بارداری آنها بیشتر است.

برای کسانی که در این زمان بر اساس افزایش میل جنسی خود عمل می کنند، اما مایل به باردار شدن نیستند، به ویژه مهم است که از روش های پیشگیری از بارداری با دقت استفاده کنند.

 

دستگاه تناسلی مرد

سطح بالای تستوسترون نیز با میل جنسی بالا در مردان مرتبط است. تولید تستوسترون معمولاً در حدود ۱۷ سالگی به اوج خود می رسد و سطح آن تا ۲ تا ۳ دهه بعد از آن بالا باقی می ماند. این همچنین زمان اوج خودارضایی به عنوان خروجی برای ارضای میل جنسی است. با افزایش سن، سطح تستوسترون مردان کاهش می یابد که می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.

 

آیا میل جنسی بیش از حد ممکن است؟

داشتن میل جنسی بالا تنها زمانی مشکل ساز می شود که جلوی سایر جنبه های مهم زندگی را بگیرد یا اگر فرد احساس کند مجبور است به دنبال فعالیت جنسی به گونه ای باشد که احساس می کند خارج از کنترل است. این به عنوان رفتار جنسی اجباری شناخته می شود. گاهی اوقات، زمانی که میل جنسی شرکای جنسی سازگار نیست، می تواند باعث ایجاد اصطکاک در رابطه شود.

 

چگونه میل جنسی را کاهش دهیم؟

برای هر کسی که نگران است میل جنسیش بسیار زیاد است و نیاز به رسیدگی دارد، راهبردهایی وجود دارد که ممکن است کمک کند.

موارد زیر مواردی است که باید سعی کنید میل جنسی را کاهش دهید:

 

۱- صحبت درمانی را امتحان کنید.

اگر داشتن میل جنسی بالا باعث نارضایتی فرد می شود، یک مشاور می تواند به او کمک کند تا افکار، احساسات و خواسته های خود را در مورد رابطه جنسی کشف کند. آنها می توانند به فرد کمک کنند تا راه هایی برای مدیریت میل جنسی خود و مسائل مرتبط با آن پیدا کند.

 

۲- حواس خود را پرت کنید.

درگیر شدن در فعالیت های جنسی، چه با یک شریک یا از طریق خودارضایی، احتمالاً نیاز به رابطه جنسی بیشتر را تداوم می بخشد. بنابراین، اگر فردی مشتاق است که میل جنسی خود را کاهش دهد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به هر انگیزه جنسی عمل نکنید. منحرف کردن ذهن با نوعی تمرین بدنی یا یک کار جذب کننده ممکن است به فرد کمک کند این انرژی را به جای دیگری هدایت کند.

 

۳- برای  رابطه زمان بگذارید.

افرادی که میل جنسی پایین تری دارند ممکن است هر حرکت صمیمانه دیگری را به عنوان تلاش برای داشتن رابطه جنسی تعبیر کنند. ممکن است  صمیمیت بدون داشتن رابطه جنسی کمک کند. به عنوان مثال،  یکدیگر را ماساژ دهید -یا زمان پیش بازی را بیشتر کنید.

 

۴- رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

 

 مراقب رژیم غذایی و مصرف چربی های اشباع شده خود باشید. رژیم های غذایی با چربی اشباع شده LDL کم می توانند بر میل جنسی و تولید تستوسترون تأثیر مثبت بگذارند. مقداری آزمایش خون بگیرید تا میزان کلسترول خود را ببینید و در صورت نیاز چند جایگزین انجام دهید. با این حال، در مصرف غذاهای چرب زیاده روی نکنید، زیرا این مواد می توانند به شریان های شما آسیب برسانند و در درازمدت به قلب شما آسیب وارد کنند. تعادلی را پیدا کنید که می‌تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد، اما آسیب طولانی‌مدت به دنبال نداشته باشد.

منابع چربی اشباع بالا عبارتند از کره، روغن نخل، روغن نارگیل و چربی بیکن. گزینه های کم چربی اشباع شده شامل مصرف شیر غیر لبنی و منابع پروتئینی گیاهی مانند توفو، آجیل و لوبیا است. و مثل همیشه، سبزیجات بیشتری بخورید.

 

۵- دارو درمانی کنید.

اگر راهبردهای دیگر مؤثر به نظر نمی رسند، می توانید از پزشک در مورد داروهای سرکوب کننده میل جنسی سوال کنید. برخی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی، ممکن است میل جنسی را کاهش دهند. پزشک همچنین ممکن است تغییر یا کاهش داروهای فعلی را پیشنهاد دهد، اگر آن دارو  همان چیزی است که باعث افزایش برانگیختگی می شود.

پزشکان همچنین ممکن است مصرف داروهای آنافرودیزیاک مانند سویا، شیرین بیان، رازک و گیاهان مختلف را پیشنهاد کنند که ممکن است به کاهش میل جنسی کمک کند.

 

۶- مدیتیشن را امتحان کنید.

اگر متوجه شدید که حواس‌تان به افکار جنسی پرت شده است، مدیتیشن یکی از راه‌های تمرکز مجدد توجه شماست. مدیتیشن می تواند به بهبود تمرکز، تنظیم هیجانی و احساسات مثبت کمک کند. بعلاوه، برای به دست آوردن این مزایا، لازم نیست یک مراقبه ماهر باشید. فقط شروع یک تمرین مدیتیشن می تواند کمک کند. قدم های کوچک اهمیت دارند.

هر روز با ۱۰ دقیقه مدیتیشن شروع کنید و هر روز تا ۲۰ دقیقه تمرین کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

میل جنسی بالا تا زمانی که شروع به تأثیر منفی بر زندگی یا روابط شما نکند مشکلی نیست. رفتار جنسی اجباری، که گاهی اوقات اعتیاد جنسی یا اختلال بیش‌جنسی نامیده می‌شود، به رفتار جنسی اشاره دارد که زندگی شما را مختل می‌کند.

چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است رفتار جنسی اجباری را تجربه کنید:

  • مشکل در حفظ روابط سالم.
  • درگیر شدن در رفتارهای جنسی که تأثیر منفی بر زندگی شما دارد.
  • برقراری بیش از حد از رابطه جنسی یا خودارضایی برای فرار از استرس یا مشکلات شخصی.
  • امیال یا تخیلات تکراری که خارج از کنترل شما هستند.
  • تلاش ناموفق برای کاهش میل جنسی.

 

خلاصه

برای اکثر مردم، داشتن میل جنسی بالا بخشی کاملا طبیعی از زندگی است که بسته به عوامل زیادی می آید و می رود. معمولاً جای نگرانی نیست، اما اگر باعث استرس می شود یا سایر بخش های زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که این انرژی جنسی افزایش یافته را به یک فعالیت متفاوت هدایت کنید.

در موارد شدید، فرد می تواند به دنبال کمک حرفه ای باشد.

 

 

منابع:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر