۰

چطور از کاندوم استفاده کنیم؟

طرز استفاده از کاندوم حساسیت لاتکس بیماری ایدز سوزاک خاردار تاخیری روان کننده لوبریکانت
بازدید 2272

طرز استفاده از کاندوم حساسیت لاتکس بیماری ایدز سوزاک خاردار تاخیری روان کننده لوبریکانت

شاید فکر کنید شما مخاطب این مطلب نیستید. اما واقعیت اینست که ندانستن نکات سادهای در مورد کاندوم میتواند منجر به آسیب و یا پاره شدن کاندوم حین استفاده شود. کاندومها انواع مختلفی دارند. اما رایجترین آنها لاتکس است. استفاده درست از کاندوم‌های لاتکس (Latex) بهترین راه برای جلوگیری از بارداری و همچنین انتقال ایدز (HIV/AIDS) و بسیاری از بیماری‏‌های مقاربتی دیگر شامل کلامیدیا، سوزاک، هپاتیت B و سیفلیس است. البته بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی بیشتر از این موارد هستند. پیشنهاد می‌کنیم سرفرصت و با حوصله به مرجع بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی سالمید سر بزنید.

ضمناً این مطلب مختص کاندوم‌های مردانه است. بله کاندوم‌های زنانه هم وجود دارند. اما استفاده از کاندوم مردانه بخصوص برای بار اول نیاز به اطلاعات ساده ولی مهمی دارد. در این مطلب به طور گام به گام به بررسی روش درست استفاده از کاندوم خواهیم پرداخت. البته این مطلب فقط مناسب تازه کارها نیست! اگر خیلی وقت است که از کاندوم استفاده نکرده‏‌اید، مرور برخی نکات خالی از لطف نیست.

 

چگونه از کاندوم استفاده کنیم؟ (گام به گام)

گام اول:طرز استفاده از کاندوم باز کردن

پیش از باز کردن کاندوم حتماً تاریخ مصرف آنرا چک کنید. اگر تاریخ مصرف دیده نمیشود از خیر آن بگذرید در غیر این صورت فقط در تاریخ مجاز از آن استفاده کنید. اگر کاندوم روانکننده دارد، پس از باز کردن آن نباید خشک باشد. در غیر این صورت از کاندوم دیگری استفاده کنید زیرا احتمال باز شدن کیسه کاندوم و فاسد شدن آن زیاد است. در صورت وجود هر نشانه غیر عادی شامل لکه، سوراخ یا بریدگی در کاندوم از آن استفاده نکنید. ریسک استفاده از کاندوم مشکل دار را به هیچ وجه تقبل نکنید. کاندوم را حتماً روی آلت در حالت نعوض (راست شده) استفاده کنید. البته این نکته‏ی آخری بدیهی به نظر میرسد چون پوشیدن آن در شرایطی به غیر از حالت نعوض تقریباً غیر ممکن است!

گام دوم:طرز استفاده از کاندوم گام دوم

کاندوم‏های مردانه پس از باز شدن معمولاً نوک برآمده دارند. اگر معلوم نیست که جهت پوشیدن آن کدامست راه فهمیدن آن پیش از پوشیدن ساده است. کافیست از یک طرف انگشت خود را به داخل کاندوم وارد کنید و سپس مابقی کاندوم را بکشید. اگر احساس مقاومت کردید باید در جهت عکس آنرا بپوشید. به همین حالت پوشیدن را شروع کنید. نوک کاندوم را فشار دهید تا همه هوای آن خارج شود زیرا وجود هوا احتمال پارگی را تقویت میکند. سپس کاندوم را به آرامی بغلطانید تا سطح آلت را بپوشاند. استفاده از کمی ژل روانکننده (نه روغن؛ به نکات استفاده از کاندوم در پایین مطلب دقت کنید) روی آلت این کار را آسان‏تر می‏کند و البته کمی هم حس بهتری می‏دهد. ضمناً اینکار از نظر ایمنی مشکلی ندارد.

گام سوم:طرز استفاده از کاندوم غلطاندن

غلطاندن را تا بقیه آلت ادامه دهید. در صورتی که حین غلطاندن، روانکننده کاندوم از بین رفت، می‏توانید کمی ژل روانکننده روی آن بزنید. بعد از این مرحله آماده آمیزش هستید. در حین آمیزش اگر احساس کردید که کاندوم در حال درآمدن است حتماً صبر کنید و درستش کنید. درآمدن کاندوم و یا پاره شدن آن در شرایطی رخ میدهد که کاندومتان متناسب اندازه آلتتان نباشد. برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به مقاله سالمید در مورد اهمیت خرید سایز درست کاندوم برای ایمنی آمیزش. همچنین برای اینکه سایر دلایل پاره شدن کاندومها حین استفاده را بدانید به این مطلب سالمید مراجعه کنید.

گام چهارم:

طرز استفاده از کاندوم دور ریختنپس از اتمام آمیزش، کاندوم را به دقت خارج کنید که محتویات آن به خارج نریزد. بهتر است بعد از استفاده انتهای کاندوم را گره زد تا از نریختن محتویات آن مطمئن شد. سپس کاندوم را داخل یک دستمال کاغذی بگذارید و به سطل زباله روانه اش کنید. هیچوقت کاندوم را به چاه توالت نیندازید چون علاوه بر غیر قابل بازیافت بودن، براحتی چاه را مسدود میکند!

 

نکات در استفاده از کاندوم:

طرز استفاده از کاندوم نگهداریهمیشه کاندوم را در جای خنک و خشک نگه دارید.

کنار میز، در میز توالت، کشو و کمد اتقاق معمولا همیشه مناسب است. کاندوم را هیچگاه درون کیف پول قرار ندهید. گرمای بدن بهمراه تحرکات روزانه براحتی به کاندوم آسیب می‏رساند.

 

طرز استفاده از کاندوم روان کنندههمیشه نوع روان کننده را بررسی کنید.

روان‏کننده‏های روغنی (Oil) برای کاندوم‏های از نوع لاتکس مناسب نیستند. وازلین، روغن زیتون، روغن بچه، کرم دست و هرچه اسمی از Oil روی آن می‏بینید برای این کاندوم‏ها مناسب نیستند و به آنها آسیب میزنند. حتماً برای کاندومهای لاتکس که از رایجترین انواع موجود در بازار ایران هستند از روان‏کننده‏های آبی و یا سیلیکنی استفاده کنید. اگر نمیدانید کدام روانکنندهها مضر هستند، در سالمید اطلاعات کاملی در مورد انواع روانکنندههای جنسی ارائه داده ایم.

 

طرز استفاده از کاندوم شستشوهمه بدن را پیش و بعد از آمیزش بشویید.

شستن آلت و مقعد فقط برای رضایت شما و شریک رابطه‏تان نیست. شستشو کمک می‏کند که عفونت و باکتری‏ها بخصوص باکتری‏های مجاری ادرار منتقل نشوند. ادرار کردن پیش و پس از آمیزش نیز کمک می‏کند که این باکتری‏ها را دفع کنید.

 

طرز استفاده از کاندوم تکراری حساسیت لاتکساز کاندوم تکراری استفاده نکنید.

استفاده از کاندوم پیش از هرگونه دخولی ضروریست. برخی به اشتباه فکر میکنند استفاده از آن تنها پیش از انزال لازم است. هیچوقت فراموش نکنید که پیش آبهایی که قبل از انزال از آلت خارج می‏شوند، احتمال دارد که هم بارور کننده باشند و هم بیماری را منتقل کنند. کاندومی که از کیسه باز شده باشد و در معرض هوا قرار گیرد، تنها برای استفاده بلادرنگ و یکبار آمیزش مناسب است. اگر کاندومی به عمد و یا در اثر اشتباه در معرض هوا قرار گیرد، احتمال خراب شدن و در نتیجه پاره شدن آن حین آمیزش زیاد است. به غیر از اینها بسیار بدیهی است که استفاده تکراری از کاندوم مشمئز کننده است!

 

طرز استفاده از کاندوم سایز پهنای اسمیاگر راحت نیست، احتمالا سایز درستی را انتخاب نکرده اید.

استفاده از جملاتی مثل “با کاندوم راحت نیستم” یا “طبیعی بهتره” این روزها ابداً منطقی نیست. حتماً مطمئن شوید که محصول مناسب سایز خود را تهیه کرده اید. ما در سالمید بارها به اهمیت انتخاب کاندوم با سایز مناسب اشاره کردهایم. برای اینکه سایز مناسب خود را بدانید لازم است که بتوانید آلت خود را بدرستی اندازهگیری کنید. این کار ساده است و همانطور که گفته شد مقاله تخصصی سالمید در مورد اندازه آلت و کاندوم مناسب آن، به طور کامل و دقیق به آن پرداخته است. ما حتی یک خطکش مناسب اینکار در خرید اول از سالمید به شما هدیه میدهیم!

 

طرز استفاده از کاندوم دخولهیچوقت از یک کاندوم برای دخول در منافذ متفاوت استفاده نکنید.

رعایت این نکته علاوه بر جلوگیری از حس بد، مانع از انتقال باکتری و عفونت می‏شود. به طور اکید هیچگاه پس از آمیزش مقعدی نباید از کاندوم دوباره استفاده کرد. استفاده مجدد از کاندوم برای آمیزش از واژن پس از آمیزش مقعدی به شدت ریسک انتقال بیماری و عفونت را به خانم تقویت می‏کند. مرور مرجع بیماریها و عفونتهای مقاربتی را به شما توصیه میکنیم.

 

اگر به کاندوم حساسیت دارید…

دلایل مختلفی وجود دارد که زنان و مردان به کاندوم حساسیت داشته باشند. این یک چک لیست ساده است که بتوانید دلیل اصلی را پیدا کنید:

  • آیا روی بسته کاندوم عبارت Spermicidal یا حاوی اسپرم‏کش درج شده؟ کاندوم‏های محتوی اسپرم‏کش دارای یک ماده شیمیایی به نام نانواکسینول-۹ هستند که می‏تواند خراش‏های میکروسکپی روی پوست ایجاد کند. این خراش‏ها نه تنها خطر انتقال بیماری را افزایش می‏دهند، که می‏توانند دردناک هم باشند.
  • آیا کاندوم لاتکس (Latex) است؟ در این صورت ممکن است به لاتکس حساسیت داشته باشید. بهتر است از انواع دیگر کاندوم استفاده کنید. متاسفانه اکثر کاندومهای موجود در ایران تا این لحظه از نوع لاتکس هستند.
  • آیا از روان‏‌کننده استفاده کرده‌اید؟ ممکن است به نوع روان‏کننده‏ای که استفاده کرده‏اید حساسیت داشته باشید. بد نیست روان‏کننده را پیش از مصرف روی دست خود بمالید تا از عکس‏العمل پوست خود پیش از استفاده اصلی خاطرجمع شوید. برای دانستن جزئیات روانکنندههای به مقاله تخصصی سالمید در مورد انواع روانکنندهها مراجعه کنید.

اگر باز هم سوالی دارید، در جریان باشید که ما سوالات متداول را در بخش ویژهای جمعآوری میکنیم. مرور آن را توصیه میکنیم. اگر پاسختان را نیافتید میتوانید آنرا در بخش سوال و جواب بپرسید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر