۰

افسردگی پس از رابطه جنسی | علل و راه حل

بازدید 926

افسردگی بعد از رابطه جنسی

ابتدا بدانید که تنها نیستید. رابطه جنسی قرار است به شما احساس رضایت بدهد – اما اگر بعد از آن احساس غمگینی کرده اید، تنها نیستید.

رابطه جنسی به دلیل ترشح دوپامین و افزایش سروتونین خلق و خو را بهبود می بخشد، که از افسردگی جلوگیری می کند. ولی با این حال ، احساس افسردگی پس از رابطه جنسی – حتی رابطه جنسی خوب و رضایت‌بخش – چیزی است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود احساس می‌کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۴۱ درصد از مردان  و ۴۶ درصد از زنان این حس  را در طول زندگی خود تجربه کرده اند. آنچه شما تجربه می کنید ممکن است نارسایی پس از مقاربت باشد.

دیسفوری پس از مقاربت چیست؟

PCD به احساسات منفی بعد از رابطه جنسی اشاره دارد. این با اختلالات جنسی زنان (FSDs) که به احساسات و عملکردهای قبل یا در حین فعالیت جنسی اشاره دارد متفاوت است. هنگامی که PCD دارید ممکن است بعد از رابطه جنسی احساس مالیخولیا یا افسردگی کنید. شما همچنین ممکن است پرخاشگر شوید یا احساس آشفتگی کنید، حتی اگر رابطه جنسی توسط شما و همسرتان خواسته شده باشد

علائم PCD در زنان عبارتند از:

  • اشک ریزش
  • غمگینی
  • اضطراب و افسردگی
  • تحریک پذیری
  • احساس نارضایتی.

PCD می تواند از ۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد و می تواند با ارگاسم یا بدون آن اتفاق بیفتد.

 

چه چیزی باعث این احساسات می شود؟

محققان نظریه هایی دارند:

هورمون ها

این احساسات می تواند مربوط به هورمون هایی باشد که در عشق و وابستگی نقش دارند. در طول رابطه جنسی، فرآیندهای هورمونی، فیزیولوژیکی و احساسی شما به اوج می رسد. شما سطح باورنکردنی از تحریک فیزیکی و غیره را تجربه می کنید. سپس، ناگهان، همه چیز متوقف می شود و بدن و ذهن شما باید به حالت اولیه بازگردند. این “افت” فیزیولوژیکی است که می تواند باعث ایجاد حس ذهنی نارسایی شود.

احساسات شما در مورد رابطه جنسی

یک نظریه دیگر این است که افرادی که احساس گناه ناخودآگاه زیادی در مورد رابطه جنسی دارند ممکن است در نتیجه PCD را تجربه کنند. این در افرادی که در زمینه‌های به شدت انتقادی یا محافظه‌کارانه بزرگ شده‌اند، بیشتر است، جایی که رابطه جنسی بد یا کثیف توصیف شده است. همچنین ممکن است فقط نیاز به استراحت بعد از رابطه جنسی داشته باشید.

درمانگران جنسی معتقدند: «احساس افسردگی پس از مقاربت می‌تواند به سادگی ناشی از این واقعیت باشد که شما از نظر فیزیکی یا عاطفی برای رابطه جنسی آماده نیستید». احساس گناه و دوری عاطفی پس از رابطه جنسی ممکن است نشانه ای از عدم وجود ارتباط کافی عمیق با شریک زندگی تان باشد.

 

 

احساسات شما در مورد رابطه 

داشتن رابطه جنسی تجربه‌ای بسیار صمیمی است و صمیمیت می‌تواند ما را نسبت به افکار و احساسات ناخودآگاه، که شامل برخی از افکار غم‌انگیز یا عصبانی کننده است، آگاه‌تر کند.

اگر در یک رابطه نافرجام هستید، نسبت به شریک زندگی خود احساس نارضایتی دارید، یا از او ناامید می شوید، این احساسات می تواند هم در حین و هم بعد از رابطه جنسی ظاهر شود و باعث ناراحتی شما شود.

 

 

ارتباط منفی پس از رابطه جنسی نیز می تواند محرک باشد.

راضی نبودن از تجربه جنسی می‌تواند از نظر عاطفی سنگین باشد، به‌ویژه زمانی که انتظارات شما در طول مقاربت برآورده نمی‌شود.

 

 

مسائل بدن

فراموش کردن مشکلات مربوط به تصویری که از بدن خود ممکن است داشته باشید ممکن است سخت باشد. اگر از ظاهرتان خجالت می‌کشید یا ناراحتید، می‌تواند علائم OCD، غمگینی یا افسردگی را ایجاد کند.

 

 

تروما یا سوء استفاده در گذشته

اگر در گذشته تجاوز جنسی یا آزار جنسی را تجربه کرده اید، می تواند باعث ایجاد احساسات آسیب پذیری، ترس و گناه زیادی شود. افرادی که آزار جنسی را تجربه کرده‌اند ممکن است برخوردهای جنسی بعدی را با آسیب‌های ناشی از آزار مرتبط کنند.

این می‌تواند منجر به احساس شرم، گناه، تنبیه یا از دست دادن حس شود و می‌تواند بر احساس شما در مورد رابطه جنسی تأثیر بگذارد – حتی مدت طولانی پس از ضربه اولیه.

 

استرس یا سایر مشکلات روانی

اگر در زندگی روزمره خود احساس استرس، اضطراب یا ناراحتی می‌کنید، رابطه جنسی ممکن است موقتی حواس‌تان را پرت کند. واقعاً سخت است که این احساسات را برای مدت طولانی کنار بگذارید. اگر با یک اختلال اضطرابی یا افسردگی زندگی می کنید، ممکن است علائم PCD را نیز تجربه کنید.

 

افسردگی پس از زایمان

 نوسانات هورمونی می تواند باعث افسردگی پس از زایمان شود. افسردگی پس از زایمان که به عنوان افسردگی پس از زایمان نیز شناخته می شود، افسردگی است که مدت کوتاهی پس از زایمان اتفاق می افتد.

زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان نیز بیشتر در معرض ابتلا به PCD هستند. روشی که استروژن بدن شما نوسان می کند به استروژن حساس تر است و این شما را بیشتر در معرض خطر افسردگی پس از زایمان قرار می دهد. افسردگی حتی بعد از رابطه جنسی لذت بخش می تواند شما را غمگین کند.

علیرغم تصور نادرست، نارسایی پس از مقاربت ناشی از فقدان صمیمیت نیست یا مشخص نمی کند که چقدر رابطه شما نزدیک است. شما ممکن است در یک رابطه سالم و صمیمی باشید اما همچنان بعد از رابطه جنسی احساس غمگینی، اضطراب و افسردگی داشته باشید.

 

 

آیا ژنتیک در PCD نقش دارد؟

برخی از کارشناسان این نظریه را مطرح می کنند که برای برخی افراد، احساس افسردگی پس از رابطه جنسی همیشه به دلایل روانشناختی نیست، بلکه بیشتر به دلیل زیست شناسی آنها است.

 

 

اگر احساس افسردگی می کنید چه باید بکنید؟

اول، بدانید که هر احساسی که دارید، نباید فکر کنید که باید بخاطر شریک زندگی خود وانمود کنید که خوشحال هستید یا احساس واقعی خود را پنهان کنید. اشکالی ندارد که به خودتان اجازه دهید غم را تجربه کنید. گاهی اوقات فشار ناشی از تلاش برای از بین بردن غم و اندوه، احساس خوب بودن را برای فرد سخت‌تر می‌کند. بعد، با خودتان چک کنید و مطمئن شوید که از نظر جسمی و روانی احساس خوبی دارید.

اگر احساس راحتی می کنید، سعی کنید در مورد احساس خود با شریک زندگی خود صحبت کنید. اگر می توانید، به او بگویید چه چیزی شما را آزار می دهد. گاهی اوقات، فقط بیان احساسات تان باعث می شود کمی احساس بهتری داشته باشید. اگر ترجیح می دهید تنها باشید، این نیز اشکالی ندارد.

 

با پزشک خود تماس بگیرید.

در حالی که افسردگی بعد از رابطه جنسی غیر معمول نیست، اما بسیار نادر است که بعد از فعالیت جنسی منظم احساس افسردگی کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۳ تا ۴ درصد مردان به طور منظم احساس افسردگی می کنند. در مطالعه دیگری ، ۵.۱ درصد از زنان گفتند که در ۴ هفته گذشته چندین بار آن را احساس کردند.

 

 

اگر این اتفاق خیلی مکرر می افتد، نباید نادیده گرفته شود.

این امر مخصوصاً اگر افسردگی پس از رابطه جنسی در رابطه شما تداخل داشته باشد، باعث ترس یا اجتناب از صمیمیت و نزدیکی شما شود. یک درمانگر، روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت روان می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید چه اتفاقی دارد می‌افتد و گزینه‌های درمانی را با شما بررسی کند.

 

اگر شریک زندگی تان احساس افسردگی کرد چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که همسرتان بعد از رابطه جنسی احساس افسردگی می کند، اولین و بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که نیازهای او را بررسی کنید. از او بپرسید که آیا می خواهد در مورد آن صحبت کند. اگر این کار را کرد، به او گوش کنید و سعی کنید او را قضاوت نکنید.

بپرسید آیا کاری وجود دارد که بتوانید برای کمک به او انجام دهید. برخی از افراد دوست دارند وقتی غمگین هستند در آغوش گرفته شوند. دیگران فقط می خواهند کسی در نزدیکی آنها باشد.

اگر نمی خواهند در مورد آن صحبت کنند، سعی کنید توهین نکنید. آنها ممکن است آماده نباشند در مورد چیزی که آنها را آزار می دهد صحبت کنند. اگر آنها فضایی خواستند، به آنها بدهید.

اگر آنها می گویند که نمی خواهند در مورد آن صحبت کنند یا درخواست فضا ندارند، اشکالی ندارد که در اواخر همان روز یا حتی چند روز دیگر با آنها پیگیری کنید. مهم است که به آنها اطلاع دهید که وقتی آماده هستند در کنار آنها هستید.

اگر این اتفاق زیاد می افتد، بد نیست از او بپرسید که آیا به صحبت با یک درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان فکر کرده اند. وقتی درخواست می کنید ملایم باشید و سعی کنید در صورت رد این ایده ناراحت نشوید. شما نمی خواهید این احساس را در آنها ایجاد کنید که  شکسته اند یا احساسات آنها را بی اعتبار می کنید.

بهترین کاری که می توانید به عنوان یک شریک حامی انجام دهید این است که به هر نحوی که نیاز دارند در کنار آنها باشید.

 

 

کلام آخر

احساس افسردگی بعد از رابطه جنسی بسیار رایج است. اما اگر به طور مرتب اتفاق می افتد، در رابطه شما تداخل می کند، یا باعث می شود شما به طور کلی از رابطه جنسی و نزدیکی اجتناب کنید، به درمانگر مراجعه کنید.

 

 

 

منابع:

  1. www.healthline.com/health/healthy-sex/depression-after-sex
  2. www.webmd.com/sex/what-to-know-postcoital-dysphoria
  3. why-am-i-sad-after-sex-postcoital-dysphoria-other-causes
  4. reasons-why-some-people-may-feel-sad-after-sex
  5. https://psychcentral.com/depression/postcoital-depression

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر