۰

علل انزال زودرس و راه های درمان آن

بازدید 2029

انزال زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که مرد در حین رابطه جنسی زودتر از آنچه که خود یا شریک زندگی‌اش می‌خواهد انزال می‌کند. انزال زودرس یک شکایت شایع جنسی است. آمارها متفاوت است، اما تقریبا از هر ۳ مرد، ۱ نفر  این مشکل را تجربه می کند.

تا زمانی که به ندرت اتفاق می افتد، جای نگرانی نیست. با این حال، ممکن است تشخیص داده شود که انزال زودرس دارید اگر:

  • تقریباً همیشه در عرض یک دقیقه پس از دخول انزال کنید
  • در تمام مدت قادر به تاخیر در انزال در حین مقاربت نیستند
  • احساس ناراحتی و ناامیدی کنید و در نتیجه از صمیمیت جنسی اجتناب کنید

عوامل روانی و بیولوژیکی می توانند در انزال زودرس نقش داشته باشند. اگرچه بسیاری از مردان از صحبت در مورد آن احساس خجالت می کنند، انزال زودرس یک بیماری شایع و قابل درمان است. داروها، مشاوره و تکنیک های جنسی که انزال را به تاخیر می اندازند – یا ترکیبی از آنها – می توانند به بهبود رابطه جنسی برای شما و همسرتان کمک کنند.

 

علائم

علامت اصلی انزال زودرس عدم توانایی در به تاخیر انداختن انزال بیش از یک دقیقه پس از دخول است. با این حال، این مشکل ممکن است در تمام موقعیت های جنسی، حتی در زمان خودارضایی، رخ دهد.

انزال زودرس را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

مادام العمر (اولیه): انزال زودرس مادام العمر  تقریباً در همه زمان ها از اولین برخوردهای جنسی اتفاق می افتد.

اکتسابی (ثانویه): انزال زودرس اکتسابی پس از تجربه جنسی قبلی بدون مشکلات انزالی ایجاد می شود.

بسیاری از مردان احساس می کنند که علائم انزال زودرس را دارند، اما این علائم با معیارهای تشخیصی برای انزال زودرس مطابقت ندارد. در عوض این مردان ممکن است انزال زودرس متغیر طبیعی داشته باشند که شامل دوره های انزال سریع و همچنین دوره های انزال طبیعی می شود.

 

علل

علت دقیق انزال زودرس مشخص نیست. در حالی که زمانی تصور می شد که فقط روانی است، پزشکان اکنون می دانند که انزال زودرس شامل تعامل پیچیده ای از عوامل روانی و بیولوژیکی است.

علل روانی

عوامل روانشناختی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • تجربیات جنسی اولیه
  • سوء استفاده جنسی
  • فشار
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکلات رابطه
  • نگران عملکرد جنسی بودن
  • تصور ضعیف از بدن خود
  • نگرانی در مورد انزال زودرس
  • احساس گناه که تمایل شما به عجله در برخوردهای جنسی را افزایش می دهد.

 

علل بیولوژیکی

تعدادی از عوامل بیولوژیکی ممکن است در انزال زودرس نقش داشته باشند، از جمله:

اگر گهگاه یا به طور مداوم در ایجاد یا حفظ نعوظ مشکل دارید، ممکن است در معرض خطر انزال زودرس باشید. ترس از دست دادن نعوظ ممکن است باعث شود که شما آگاهانه یا ناخودآگاه در برخوردهای جنسی عجله کنید.

گاهی اوقات انزال زودرس می تواند برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ED) مشکل ایجاد کند. این زمانی است که آلت تناسلی برای رابطه جنسی به اندازه کافی سفت نمی ماند. مردانی که نگران از دست دادن نعوظ خود هستند، ممکن است الگوی عجله برای انزال ایجاد کنند. ترک کردن این عادت سخت است.

 

تشخیص زود انزالی

پزشک شما احتمالاً با این سؤال شروع می کند که آیا شما همیشه این مشکل را داشته اید یا اینکه آیا این یک چیز جدید است. آنها ممکن است در مورد زندگی جنسی یا روابط شما بپرسند. احتمالاً یک معاینه فیزیکی نیز دریافت خواهید کرد.

اگر پزشک فکر می کند مسائل عاطفی باعث PE شما شده است،  شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع میدهد که با افرادی که در رابطه جنسی مشکل دارند کار می کند. اگر یک مشکل فیزیکی باعث آن شده است، ممکن است به شما توصیه کنند که به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید، که متخصص در شرایطی است که بر سیستم ادراری شما تأثیر می گذارد.

 

درمان

گزینه های رایج درمانی برای انزال زودرس شامل تکنیک های رفتاری، بی حس کننده های موضعی، داروها و مشاوره است. به خاطر داشته باشید که یافتن درمان یا ترکیبی از درمان‌هایی که برای شما مؤثر است ممکن است زمان ببرد. درمان رفتاری به همراه دارودرمانی ممکن است مؤثرترین راه باشد.

 

تکنیک های رفتاری

در برخی موارد، درمان انزال زودرس ممکن است شامل انجام اقدامات ساده ای مانند خودارضایی یک یا دو ساعت قبل از مقاربت باشد تا بتوانید انزال را در طول رابطه جنسی به تاخیر بیندازید. همچنین ممکن است پزشک شما توصیه کند که برای مدتی از رابطه جنسی خودداری کنید و بر روی انواع دیگر بازی های جنسی تمرکز کنید تا فشار از تماس های جنسی شما برداشته شود.

 

تمرینات کف لگن

ضعف عضلات کف لگن ممکن است توانایی شما را برای به تاخیر انداختن انزال مختل کند. تمرینات کف لگن (تمرینات کگل) می تواند به تقویت این عضلات کمک کند.

برای انجام این تمرینات:

عضلات مناسب را پیدا کنید. برای شناسایی عضلات کف لگن، ادرار را در وسط جریان متوقف کنید یا ماهیچه هایی را که مانع از دفع گاز می شوند، سفت کنید. این مانورها از عضلات کف لگن شما استفاده می کنند. هنگامی که عضلات کف لگن خود را شناسایی کردید، می توانید تمرینات را در هر وضعیتی انجام دهید، اگرچه ممکن است در ابتدا انجام آنها در حالت درازکش راحت تر باشد.

تکنیک خود را کامل کنید عضلات کف لگن خود را سفت کنید، انقباض را به مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس سه ثانیه استراحت کنید. آن را چند بار پشت سر هم امتحان کنید. هنگامی که عضلات شما قوی تر می شوند، تمرینات کگل را در حالت نشسته، ایستاده یا راه رفتن انجام دهید.

تمرکز خود را حفظ کنید. برای بهترین نتیجه، فقط روی سفت کردن عضلات کف لگن تمرکز کنید. مراقب باشید که عضلات شکم، ران یا باسن خود را خم نکنید. از حبس نفس خودداری کنید. در عوض، در طول تمرینات آزادانه نفس بکشید. ۳ بار در روز تکرار کنید.

 

تکنیک مکث و فشار

پزشک  ممکن است به شما و همسرتان در مورد استفاده از روشی به نام تکنیک مکث-فشار دستور دهد. این روش به صورت زیر عمل می کند:

فعالیت جنسی را طبق معمول شروع کنید، از جمله تحریک آلت تناسلی، تا زمانی که تقریباً برای انزال احساس آمادگی کنید.

از همسرتان بخواهید انتهای آلت تناسلی شما، در نقطه‌ای که سر (پنجره) به شفت می‌پیوندد، فشار دهد و فشار را برای چند ثانیه حفظ کند تا زمانی که میل به انزال برطرف شود.

از شریکتان بخواهید در صورت لزوم فرآیند فشار دادن را تکرار کند.

با تکرار هر تعداد که لازم است، می توانید بدون انزال وارد شریک زندگی خود شوید. پس از چند جلسه تمرین، احساس دانستن چگونگی به تعویق انداختن انزال ممکن است به عادتی تبدیل شود که دیگر نیازی به تکنیک مکث-فشرده نیست.

اگر تکنیک مکث فشار باعث درد یا ناراحتی می شود، روش دیگر این است که تحریک جنسی را درست قبل از انزال متوقف کنید، صبر کنید تا سطح برانگیختگی کاهش یابد و سپس دوباره شروع کنید. این رویکرد به عنوان تکنیک توقف-شروع شناخته می شود.

 

کاندوم

کاندوم ممکن است حساسیت آلت تناسلی را کاهش دهد، که می تواند به تاخیر در انزال کمک کند. کاندوم های “Climax control” بدون نسخه در دسترس هستند. این کاندوم ها حاوی عوامل بی حس کننده مانند بنزوکائین یا لیدوکائین هستند یا از لاتکس ضخیم تر برای به تاخیر انداختن انزال ساخته شده اند. درباره انواع کاندوم های موجود در ایران بخوانید.

داروها

 

بی حس کننده های موضعی

کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حس‌کننده که حاوی یک عامل بی‌حس‌کننده مانند بنزوکائین، لیدوکائین یا پریلوکائین هستند، گاهی برای درمان انزال زودرس استفاده می‌شوند. این محصولات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی روی آلت تناسلی استفاده می شود تا حس را کاهش دهد و به تاخیر در انزال کمک کند.

کرم لیدوکائین-پریلوکائین برای انزال زودرس (EMLA) با نسخه در دسترس است. اسپری های لیدوکائین برای انزال زودرس بدون نسخه در دسترس هستند.

اگرچه داروهای بی حس کننده موضعی موثر و قابل تحمل هستند، اما عوارض جانبی بالقوه ای دارند. به عنوان مثال، برخی از مردان از دست دادن موقت حساسیت و کاهش لذت جنسی را گزارش می دهند.

 

داروهای خوراکی

بسیاری از داروها ممکن است ارگاسم را به تاخیر بیندازند. اگرچه هیچ یک از این داروها به طور خاص توسط سازمان غذا و دارو برای درمان انزال زودرس تایید نشده است، اما برخی از آنها از جمله داروهای ضد افسردگی، مسکن ها و مهارکننده های فسفودی استراز-۵ برای این منظور استفاده می شوند. این داروها ممکن است برای مصرف روزانه یا بر حسب تقاضا تجویز شوند و ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر درمان ها تجویز شوند.

داروهای ضد افسردگی یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای ضد افسردگی، تاخیر در ارگاسم است. به همین دلیل، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، مانند اسیتالوپرام (Lexapro)، سرترالین (Zoloft)، پاروکستین (Paxil) یا فلوکستین (Prozac، Sarafem)، برای کمک به تاخیر در انزال استفاده می‌شوند.

از بین مواردی که برای استفادهتایید شده اند، به نظر می رسد پاروکستین موثرترین آنها باشد. این داروها معمولاً ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد تا شروع به کار کنند. اما ممکن است دو تا سه هفته از درمان طول بکشد تا اثر کامل را ببینید.

اگر SSRI ها زمان انزال شما را بهبود نمی بخشد، پزشک ممکن است کلومیپرامین (Anafranil) ضد افسردگی سه حلقه ای را تجویز کند. عوارض جانبی ناخواسته داروهای ضد افسردگی ممکن است شامل حالت تهوع، تعریق، خواب آلودگی و کاهش میل جنسی باشد.

داروهای ضد درد ترامادول (Ultram) دارویی است که معمولاً برای درمان درد استفاده می شود. همچنین دارای عوارضی است که انزال را به تاخیر می اندازد. عوارض جانبی ناخواسته ممکن است شامل حالت تهوع، سردرد، خواب آلودگی و سرگیجه باشد. ممکن است زمانی که SSRI ها موثر نبوده اند تجویز شود. ترامادول را نمی توان در ترکیب با SSRI استفاده کرد.

مهارکننده های فسفودی استراز-۵. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ، مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس، آدسیرکا) یا واردنافیل (لویترا، استاکسین) نیز ممکن است به انزال زودرس کمک کنند. عوارض جانبی ناخواسته ممکن است شامل سردرد، برافروختگی صورت و سوء هاضمه باشد. این داروها ممکن است در صورت استفاده در ترکیب با SSRI موثرتر باشند.

 

درمان بالقوه

تحقیقات نشان می دهد که چندین دارو ممکن است در درمان انزال زودرس مفید باشند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است. این داروها عبارتند از:

داپوکستین. این یک SSRI است که اغلب به عنوان اولین درمان برای انزال زودرس در کشورهای دیگر استفاده می شود. در حال حاضر در ایالات متحده در دسترس نیست. مودافینیل (Provigil): این یک درمان برای اختلال خواب نارکولپسی است. سیلودوسین (Rapaflo): این دارو معمولاً درمانی برای بزرگ شدن غده پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات) است.

 

مشاوره

این رویکرد شامل صحبت با یک ارائه دهنده سلامت روان در مورد روابط و تجربیات شما است. جلسات می توانند به شما در کاهش اضطراب عملکرد و یافتن راه های بهتر برای مقابله با استرس کمک کنند. مشاوره زمانی که در ترکیب با دارو درمانی استفاده می شود، به احتمال زیاد کمک می کند.

با انزال زودرس، ممکن است احساس کنید که بخشی از نزدیکی مشترک با شریک جنسی را از دست می دهید. ممکن است احساس خشم، شرم و ناراحتی کنید و از شریک زندگی خود دور شوید.

شریک زندگی شما نیز ممکن است از تغییر در صمیمیت جنسی ناراحت شود. انزال زودرس می تواند باعث شود که شریک زندگی کمتر احساس ارتباط کنند یا آسیب ببینند. صحبت کردن در مورد مشکل گام مهمی است و مشاوره رابطه یا جنسی درمانی ممکن است مفید باشد.

 

طب جایگزین

چندین روش درمانی جایگزین از جمله یوگا، مدیتیشن و طب سوزنی مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی این درمان ها مورد نیاز است.

 

 

 

منابع:

  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/premature-ejaculation/basics/definition/con-20031160
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/premature-ejaculation/diagnosis-treatment/drc-20354905
  3. https://www.urologyhealth.org/urologic-conditions/premature-ejaculation
  4. https://www.nhs.uk/common-health-questions/sexual-health/can-premature-ejaculation-be-controlled/
  5. https://www.psychologytoday.com/us/blog/save-your-sex-life/201501/premature-ejaculation-causes-and-10-tips-treatment
  6. https://www.wwl.nhs.uk/Library/All_New_PI_Docs/Urology/Urol%20014%20Premature%20Ejaculation%207.20%20v5.pdf
  7. https://www.bumc.bu.edu/sexualmedicine/informationsessions/ejaculation-problems-too-fast-too-slow-or-not-at-all/
  8. https://www.urologyhealth.org/urologic-conditions/premature-ejaculation
  9. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/premature-ejaculation/symptoms-causes/syc-20354900
  10. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/premature-ejaculation/diagnosis-treatment/drc-20354905

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر