۰

علل، علائم و درمان خشکی واژن

بازدید 521

خشکی واژن چیست؟

به طور معمول، دیواره های واژن با یک لایه نازک از مایع شفاف روان می شوند. هورمون استروژن به حفظ آن مایع کمک می کند و پوشش واژن را سالم، ضخیم و الاستیک نگه می دارد. متخصصان می‌گویند که خشکی واژن یک بیماری شایع است که معمولاً باعث درد و خارش در اطراف واژن، درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی، تکرر ادرار و عفونت‌های مکرر مجاری ادراری (UTIs) می‌شود. این علامت ها می تواند ناشی از کاهش سطح هورمون، شیردهی یا مصرف برخی داروها باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که خشکی واژن می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما احتمال بروز آن پس از یائسگی بیشتر است.  همچنین می تواند در سال های منتهی به یائسگی اتفاق بیفتد. بسیاری از زنان ممکن است در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه کنند. خشکی واژن از علائم بسیاری از بیماری های مختلف است. این مشکل می تواند باعث درد در هنگام نشستن، ایستادن، ورزش، ادرار کردن شود.

دلایل احتمالی خشکی واژن چیست؟

در بسیاری از موارد، زمانی که سطح هورمون استروژن کاهش می یابد، زنان دچار خشکی واژن می شوند. درمان سایر شرایط نیز می تواند این علامت را ایجاد کند. خشکی واژن می تواند ناشی از:

  • یائسگی
  • شیردهی و زایمان.
  • قرص های ضد بارداری
  • درمان های سرطان از جمله شیمی درمانی و هورمون درمانی.
  • دیابت.
  • داروها، از جمله داروهای ضد استروژن (درمان فیبروم رحم یا اندومتریوز)، برخی داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین ها (درمان خارش چشم و آبریزش بینی).
  • برداشتن تخمدان ها.
  • سندرم شوگرن (یک اختلال خود ایمنی که به سلول‌های بدن که رطوبت تولید می‌کنند حمله می‌کند)
  • پیش بازی ناکافی قبل از رابطه جنسی
  • استفاده از صابون های معطر، شستشو یا دوش در داخل و اطراف واژن

خشکی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان خشکی واژن را بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص می دهند. برای یافتن علت، پزشک در مورد علائم و داروهایی که مصرف می کنید می پرسد. معاینه لگن به پزشکان اجازه می دهد تا ببینند که آیا بافت واژن به دلیل کاهش استروژن نازک و خشک است یا خیر. در برخی موارد، پزشک ممکن است از آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون استفاده کند. آزمایش خون همچنین می تواند سایر مسائل پزشکی را که می تواند باعث خشکی واژن شود را نشان دهد.

 

چگونه خشکی واژن را متوقف کنیم؟

روش۱

استفاده از کرم ها و روان کننده ها

۱- از روان کننده برای فعالیت جنسی استفاده کنید. روان کننده های مبتنی بر آب می توانند به تامین رطوبت مورد نیاز در طول رابطه جنسی کمک کنند. این محصولات را میتوانید از هر داروخانه ای خریداری کنید. برای کاهش اصطکاک ناخوشایند ناشی از خشکی، قبل و در حین مقاربت یا سایر فعالیت های جنسی از مقادیر مناسبی از آن استفاده کنید.[۱]

از محصولات مبتنی بر روغن مانند روغن معدنی، روغن بچه، ژل نفتی و روان کننده زنانه الگانس خودداری کنید. همچنین از استفاده از لوسیون دست یا بدن خودداری کنید، زیرا می تواند باعث تحریک و خشکی شود. اگر محصولات طبیعی را ترجیح می دهید، از روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن زیتون یا آلوئه استفاده کنید.

۲- یک مرطوب کننده واژن را از داروخانه تهیه کنید. اگر می خواهید هورمون ها را کنار بگذارید، از یک مرطوب کننده ساده واژن استفاده کنید.  مرطوب کننده ها با روان کننده ها متفاوت هستند – روان کننده ها فقط قبل و در حین رابطه جنسی استفاده می شوند، در حالی که مرطوب کننده های واژن را می توان همیشه برای کمک به ناراحتی مداوم ناشی از خشکی واژن استفاده کرد. اطمینان حاصل کنید که محصولی که خریداری می کنید فاقد استروژن، بدون عطر، بی مزه است و در صورت نیاز می تواند با روش های جلوگیری از بارداری (به طور کلی، کاندوم) استفاده شود. هر ۲-۳ روز یک بار از آن استفاده کنید.

 ۳- تحریک جنسی خود را افزایش دهید. برای برخی، خشکی واژن نتیجه تلاش برای داشتن رابطه جنسی بدون برانگیختگی مناسب است. با تحریک جنسی، خون به اندام تناسلی شما سرازیر می شود و بدن شما شروع به ساختن روان کننده واژن به طور طبیعی می کند. راه‌هایی را برای تقویت برانگیختگی خود امتحان کنید، و اگر همچنان مشکل دارید، آن را با پزشک، یک مشاور یا یک درمانگر جنسی در میان بگذارید.[۲]

قبل از داشتن رابطه جنسی وقت بگذارید – زمان بیشتری را به پیش بازی اختصاص دهید. نوازش، بوسیدن، ماساژ، تحریک دستی و رابطه جنسی دهانی می تواند به بدن شما کمک کند تا برای مقاربت احساس آمادگی کند. درباره راه های افزایش کیفیت رابطه جنسی بخوانید.

 

روش ۲

ایجاد تغییرات در سبک زندگی

۱- از ژل بهداشتی و استفاده از اسپری های بهداشت شخصی خودداری کنید. ژل بهداشتی و اسپری‌های زنانه برای زنان به‌عنوان محصولاتی که پاکیزگی را ارتقا می‌دهند به بازار عرضه می‌شوند. اما واژن بخشی از بدن شماست که خود تمیز شونده است. اگر خشکی واژن دارید از این نوع محصولات دوری کنید، زیرا می توانند مشکل را بدتر کنند.[۳] آب گرم ساده برای تمیز کردن واژن کافی است. از صابون یا سایر پاک کننده ها در خارج یا داخل واژن خود استفاده نکنید.

۲-به محصولات ساده و بدون عطر بچسبید. حباب‌ حمام، صابون‌ها و لوسیون‌های معطر، و مواد شوینده لباس‌شویی می‌توانند خشکی را بدتر کنند زیرا حاوی مواد شیمیایی خشن هستند. تا حد امکان از محصولات ساده و بدون عطر استفاده کنید. مواد شوینده طبیعی لباسشویی را امتحان کنید.[۴]

۳-مراقب وان آب گرم و استخرهای شنا باشید. مناطق شنای عمومی حاوی مقادیر زیادی کلر هستند که پوست شما را بسیار خشک می کند. از گذراندن زمان زیاد در استخر و جکوزی خودداری کنید، یا حداقل بعد از آن واژن خود را با آب خنک و ساده به خوبی شستشو دهید.[۵]

۴-هیدراته بمانید. کم آبی می تواند خشکی واژن را تشدید کند، بنابراین مطمئن شوید که در طول روز به خوبی هیدراته می شوید. سعی کنید روزانه ۹ فنجان (۲.۷ لیتر) مایعات بنوشید.[۶] اگر زیاد عرق می کنید، ورزش می کنید یا در آب و هوای گرم زندگی می کنید، بیشتر بنوشید.

۵-به طور منظم تمرین کنید. برای کمک به حفظ تعادل هورمونی، به طور منظم ورزش کنید. تمرینات هوازی  که ضربان قلب و تعداد تنفس شما را افزایش می دهند انجام  دهید. پیاده روی، آهسته آهسته دویدن، دوچرخه سواری و شنا گزینه های خوبی هستند. حداقل ۵ روز در هفته و حداقل هر نوبت ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی داشته باشید.[۷]

۶-چربی های خوب و سویا بخورید. اسیدهای چرب امگا ۳ و محصولاتی مانند روغن بذر کتان و سویا دارای خواص استروژن مانند هستند که ممکن است به بهبود خشکی واژن کمک کند.[۸] چند بار در هفته از ماهی های چرب مانند سالمون استفاده کنید و محصولات سویا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین می توانید برای بهبود سلامت واژن از پروبیوتیک های خوراکی استفاده کنید. اینها را به صورت کپسول در داروخانه پیدا کنید.

۷-مصرف داروهایی که وضعیت را بدتر می کنند را متوقف کنید. برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای سرماخوردگی و قرص های آلرژی می توانند غشاهای مخاطی – از جمله پوست حساس واژن را خشک کنند.[۱۰] فهرستی از داروهای خود تهیه کنید تا نزد پزشک ببرید. در مورد اینکه آیا هر یک از داروهای شما ممکن است مشکل  را بدتر کند و اینکه آیا می توانید آنها را به داروی دیگری تغییر دهید یا خیر با پزشک خود صحبت کنید. هرگز مصرف داروی خود را بدون نظارت پزشک قطع نکنید.

۸- سیگار را ترک کنید. وابستگی به نیکوتین می تواند باعث خشکی واژن یا تشدید آن شود. اکنون برای کمک به بهبود علائم خود، سیگار را ترک کنید.[۹]   

روش ۳

درمان خشکی ناشی از استروژن کم

۱-عوامل خطر را با پزشک خود در میان بگذارید. سطح استروژن بدن در طول یائسگی و بعد از آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، قاعدگی متوقف می شود و باعث آتروفی واژن می شود – خشک شدن و نازک شدن دیواره های واژن . بنابراین، رایج ترین راه برای بهبود خشکی واژن، جایگزینی استروژن از دست رفته است. با این حال، استفاده از استروژن ممکن است برای برخی از زنان خطرناک باشد. مشکل خود را با پزشک  در میان بگذارید تا بتواند سابقه سلامتی شما را بپرسند و یک معاینه انجام دهند.[۱۱] همچنین اگر تخمدان های خود را برداشته اید یا تحت شیمی درمانی سرطان قرار گرفته اید، ممکن است استروژن پایینی داشته باشید. اگر سرطان سینه یا سرطان آندومتر دارید یا قبلاً داشته اید، نباید از استروژن استفاده کنید. اگر خونریزی واژینال تشخیص داده نشده دارید از استروژن استفاده نکنید.

۲-از کرم استروژن استفاده کنید. استروژن را با استفاده از کرم های استروژن مانند استراس یا پرمارین جایگزین کنید. کرم را با اپلیکاتور وارد واژن خود کنید. آن را هر روز به مدت ۱-۲ هفته، سپس ۱-۳ بار در هفته- یا هر طور که پزشک شما به شما توصیه کند از آن استفاده کنید.[۱۲] استروژن همچنین به شکل قرص  وجود دارد. قرص را روزانه به مدت ۲ هفته با اپلیکاتور وارد واژن خود کنید، سپس دو بار در هفته تا زمانی که به آن نیاز دارید. استروژن واژن برای استفاده طولانی مدت بی خطر در نظر گرفته می شود.

۳-حلقه استروژن را امتحان کنید. اگر نمی خواهید از کرم استفاده کنید، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. یک حلقه استروژن  را امتحان کنید – یک حلقه انعطاف پذیر که در واژن خود قرار می دهید و استروژن را به بافت های اطراف آزاد می کند. اگر قرار دادن آن چالش برانگیز است، از پزشک خود بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. حلقه فقط باید هر ۳ ماه یکبار عوض شود.[۱۳] تنها حدود ۱۰ درصد از استرادیول به صورت سیستمیک جذب می شود، بنابراین عوارض جانبی آن کم است.

۴-پراسترون را امتحان کنید. پراسترون یا دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) یک شیاف واژینال غیر استروژنی است. کپسول را روزانه وارد واژن خود کنید.

۵-درمان جایگزینی هورمونی (HRT) را در نظر بگیرید. HRT شامل مصرف مکمل های استروژن از طریق خوراکی است تا سطح استروژن در کل بدن شما افزایش یابد، نه فقط در داخل و اطراف واژن. اگر علائم شدید یائسگی مانند گرگرفتگی دارید، این روش می تواند مفید باشد. با این حال، احتمال ایجاد عوارض جانبی بیشتر است و می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد.[۱۴] HRT به صورت نسخه به شکل قرص و همچنین به عنوان چسب، ایمپلنت زیر پوستی یا ژلی که روی پوست خود قرار می دهید در دسترس است.

  روش ۴
درمان های طبیعی

۱ از درمان های بدون دارو استفاده کنید. اگر به گزینه‌های درمانی با داروهای سنگین کم‌تر علاقه دارید، گزینه‌های هومیوپاتی مختلفی وجود دارد که برای برخی از زنان موفقیت‌آمیز است. دانه سویا حاوی ماده ای به نام ایزوفلاون است که تأثیری مشابه استروژن بر بدن دارد. رژیم غذایی غنی از سویا ممکن است به کاهش خشکی واژن کمک کند.[۱۵]

کوهوش سیاه گیاهی است که بسیاری از زنان از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده می کنند و ممکن است به خشکی واژن کمک کند.[۱۶]  برخی از زنان عوارض جانبی مانند درد مفاصل، تنگی نفس، سرگیجه، اسهال و درد شکم را تجربه می کنند. اگر دچار آسیب کبدی یا شرایط حساس به هورمون مانند برخی سرطان ها یا تومورهای فیبروم هستید، نباید از کوهوش سیاه استفاده کنید. همچنین اگر باردار هستید نباید کوهوش سیاه مصرف کنید. قبل از شروع هر گونه درمان گیاهی با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که این گیاهان برای شما بی خطر هستند.

نکات

شیردهی به طور موقت هورمون های شما را تغییر می دهد و می تواند باعث خشکی واژن شود. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، نباید از استروژن استفاده کنید. روی برانگیختگی فیزیکی کار کنید و از روان کننده ها یا مرطوب کننده ها استفاده کنید. اگر محصولی باعث سوزش، سوزش، خارش یا ناراحتی شد، فوراً مصرف آن را متوقف کنید. اگر روان کننده ها و مرطوب کننده ها را امتحان می کنید و همچنان از خشکی واژن احساس ناراحتی می کنید، به پزشک خود مراجعه کنید.

در مورد خطرات استروژن درمانی، چه موضعی یا سیستمیک، با پزشک خود صحبت کنید. مطالعات نشان داده اند که هورمون درمانی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی، لخته شدن خون، سرطان سینه و سکته را افزایش دهد.  با پزشک خود صحبت کرده و خطرات و فواید آن را به دقت بسنجید.

  منابع:
  1. https://www.nhs.uk/conditions/vaginal-dryness/
  2. https://www.womens-health-concern.org/help-and-advice/factsheets/focus-series/vaginal-dryness/
  3. https://www.mayoclinic.org/symptoms/vaginal-dryness/basics/causes/sym-201515203
  4. https://www.womens-health-concern.org/help-and-advice/factsheets/focus-series/vaginal-dryness/
  5. https://www.womens-health-concern.org/help-and-advice/factsheets/focus-series/vaginal-dryness/
  6. http://health.usnews.com/health-news/blogs/on-women/2009/05/19/6-ways-to-relieve-vaginal-dryness
  7. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/womens-health/in-depth/menopause-weight-gain/art-20046058?pg=2
  8. http://health.usnews.com/health-news/blogs/on-women/2009/05/19/6-ways-to-relieve-vaginal-dryness
  9. http://www.mayoclinic.org/symptoms/vaginal-dryness/basics/causes/sym-20151520
  10. https://www.womens-health-concern.org/help-and-advice/factsheets/focus-series/vaginal-dryness/
  11. https://www.womens-health-concern.org/help-and-advice/factsheets/focus-series/vaginal-dryness/
  12. https://www.menopause.org/for-women/sexual-health-menopause-online/effective-treatments-for-sexual-problems/vaginal-and-vulvar-comfort-lubricants-moisturizers-and-low-dose-vaginal-estrogen
  13. https://www.womens-health-concern.org/help-and-advice/factsheets/focus-series/vaginal-dryness/
  14. http://www.nhs.uk/Conditions/dry-vagina/Pages/Introduction.aspx
  15. https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002142.htm
  16. https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002142.htm

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر