۰

شیگلا: مخاطره اصلی آمیزش دهانی-مقعدی

شیگلا مضررات تاثیر لیسیدن مقعد عفونت باکتری استفراغ اسهال سد دهانی Shigella Dental Dam
بازدید 1947

مرجع بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی سالمید > باکتریایی > شیگلا

شیگلا عوارض و مضررات تاثیر لیسیدن مقعد عفونت باکتری استفراغ اسهال سد دهانی Shigella Dental Dam

آیا می‌دانستید که شرکت در رابطه جنسی دهانی-مقعدی می‌تواند سلامتی شما را تحت تأثیر قرار دهد؟ در ادامه این مطلب سالمید، نحوه پیشگیری از شیگلا، عفونت منتقله مقاربتی مقعد-به-دهان، را فرا خواهید گرفت. رابطه مقعدی-دهانی نیازمند آماده‌سازی و احتیاط است. باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها موجودات موذی و نامرئی‌ای هستند که همواره در طی روابط جنسی محافظت نشده، خطرآفرین محسوب می‌شوند. استفاده از سدی در برابر خطرات بالقوه هر رابطه جنسی، کلید حفظ یک اکوسیستم سالم تناسلی است.


نه تنها باکتری‌های دیگری همچون اشریشیا کلای در طی رابطه جنسی مقعدی-دهانی قابلیت انتقال از مقعد به واژن و نتیجتاً ورود به کانال واژنی یا مجرای ادراری و ایجاد یک التهاب باکتریایی واژنی و/یا عفونت مجرای ادراری را دارند، بلکه تبخال (هرپس سیمپلکس نوع ۱)، پاپیلوماویروس یا ویروس پاپیلوم انسانی و انواع هپاتیت نیز به آسانی از دهان-به-مقعد و یا برعکس منتقل می‌شوند. عفونت رودهای باکتریایی تحت عنوان شیگلا را به این ترکیب بیماری‌زا اضافه کنید و در نتیجه، لیسیدن مقعد برای سلامتی بسیار مخاطره آفرین جلوه می‌نماید.

درحالی‌که شیگلا به‌ندرت به‌عنوان یک عفونت منتقله مقربتی مطرح می‌شود، حتی در دنیای مدرن غربی که آموزش‌های لازم برای داشتن رابطه جنسی بی‌خطر را دریافت کرده‌اند، چندان کمیاب نیست. بنابراین اهمیت دادن به این مسئله در ایران که دریافت این آموزشها چندان معمول نیست بیشتر ضروریست. باکتری بسیار مسری شیگلا، زمانی انتقال می‌یابد که تماس یا بلع مستقیم مدفوع عفونی صورت پذیرد.
علائم این اثر جانبی نامساعد عبارت‌اند از:

  • استفراغ
  • دل‌پیچه/دل‌درد
  • تب ۳۸ درجه سلسیوس یا بالاتر
  • دهیدراسیون (کم‌آبی بدن)
  • کاهش وزن
  • اسهال حاوی موکوس و/یا خون
  • افزایش احتمال تشنج (در صورت ابتلا به صرع)
  • پرولاپس رکتوم (بیرون‌زدگی مقعد)
  • مگاکولون سمی
  • التهاب مفاصل راجعه

هرکسی، صرف‌نظر از جنسیت، می‌تواند به این بیماری مبتلا شود. شیگلا با آزمایش کشت میکروبی توسط پزشک متخصص قابل تشخیص و سپس با مصرف آنتی‌بیوتیک برای حدود یک هفته، قابل درمان است. بااین‌حال، دفع مدفوع غیرطبیعی همچنان برای حداکثر سه ماه پس از درمان دیده ‌می‌شود.

بنابراین چطور می‌توان از این آثار جانبی رابطه جنسی مقعدی-دهانی پیشگیری کرد؟

بهتر است از وسایل پیشگیری همانند سدهای دندانی استفاده کنید! در ایران دسترسی به سدهای دهانی یا Dental Dam ها آسان نیست اما به‌راحتی می‌توانید یک کاندوم معطر یا سنتی را به یک سد دندانی تبدیل کنید. شاید چند بار اول مجبور شوید از قیچی استفاده کنید، ولی پس از چند بار امتحان (با کاندومهای تاریخ گذشته که میخواهید بهدور بریزید)، می‌توانید به راحتی با دندان از کاندوم برای این کار استفاده نمایید. فقط دقت کنید که نوع کاندوم لاتکس باشد. کاندومهای تهیه شده از روده گوسفند که غشایی غیرطبیعی با منافذی بزرگ دارد مانع از انتقال بیماری نیست. البته شاید در ایران این مسئله چندان نگران کننده نباشد زیرا اکثر کاندومهای موجود در حال حاضر از نوع لاتکس هستند.

[منابع: Mayo Clinic, Condomdepot]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر