۰

انواع روان‌کننده یا لوبریکانت جنسی: راهنمای کامل

لوبریکانت روان کننده روانکاری جنسی لوب Lubricant انوع آبی سیلیکونی روغنی طعمدار
بازدید 2579

لوبریکانت روان کننده روانکاری جنسی لوب Lubricant انوع آبی سیلیکونی روغنی طعمدار

شاید از میان گزینه‏های مختلف روان‏کننده‏ها (لوبریکانت یا Lubricant)، پیدا کردن مورد مناسب خودتان کمی سخت باشد. به طور کلی روان‏کننده‏ها در چند نوع آبی، سیلیکونی، طعم‏دار، تاخیری، گرمایی و یا سرمایی ارائه می‏شوند. استفاده از روانکننده حین آمیزش، علاوه بر افزایش لذت دوطرفه، باعث افزایش یکپارچگی و پایداری کاندوم نیز میشود.

ما در سالمید اکیداً پیشنهاد میکنیم از خرید و استفاده از روان‏کننده‏های حاوی روغن خودداری کنید. چیزهایی مثل روغن بچه، وازلین و روغن ماساژ به کاندوه‏های لاتکس آسیب جدی می‏رسانند.

روانکننده‌های جنسی: راهنمای کامل

روانکننده در آمیزش بسیار مهم است، نه‌تنها به خاطر لذت و راحتی بلکه برای اینکه روانکاری به همراه استفاده از کاندوم سبب کاهش گرمای حاصل از اصطکاک و کاهش احتمال پاره شدن کاندوم می‌شود. ازآنجایی‌که رایجترین دلیل پارگی کاندوم نبود روان کنندهی مناسب است، استفاده از روانکننده به شما و شریکتان کمک می‌کند به‌صورت ایمن به مراحل بالای ارضاء یا ارگاسم دست پیدا کنید. با وجود تنوع ضعیف گزینه‌ها در بازار داخل کشور، انتخاب روانکنندهای که برای شما مناسب باشد، اندکی چالش‌برانگیز است.. هر روانکنندهای که ما در سالمید پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده همراه با کاندوم، کاملاً ایمن است. پیشنهاد میکنیم بحث استفاده از روانکننده را جدی بگیرید. استفاده از روانکننده مناسب در هر شرایطی انتخابی درست و لذت بخش است.

چرا نباید هرگز از روانکنندههای سنتی همچون کرم، وازلین، روغن بچه و یا روغن ماساژ استفاده کنیم؟

به نظر میرسد که به طور سنتی کسی با استفاده از وازلین یا روغن بچه بجای روانکننده پزشکی مشکلی نداشته باشد. بخصوص وقتی برای خرید یک روانکننده مناسب راه و روش چندان راحتی هم نباشد. اما متاسفانه این باور سنتی نادرست و بعضاً خطرناک است. بهمین دلیل است که در سالمید در مورد محصولات روانکننده توضیحاتی کامل ارائه میشود تا براحتی و بصورت محرمانه محصول مناسب خود را تهیه کنید.

روانکنندههای سنتی عموماً از نوع روغنی هستند. استفاده از این روانکنندههای غیر پزشکی علاوه بر اینکه مناسب آمیزش نیستند و میتوانند باعث بروز حساسیت شوند، به سلامت کاندوم نیز آسیب میرساند. بیش از ۹۵ درصد کاندومهای موجود در ایران از نوع لاتکس هستند. استفاده همزمان از کاندوم لاتکس و روانکننده سنتی باعث آسیب به بافت کاندوم و پارگی آن میشود. پیشنهاد سالمید همواره استفاده از روانکنندههای پزشکی است. محصولاتی که در سالمید میبینید همگی برای آمیزش امن مناسب هستند.

روانکننده‌های مبتنی بر آب

روانکننده‌های مبتنی بر آب رایج‌ترین نوع مورد استفاده هستند و به خاطر سطح بالای تنوع طرفداران زیادی دارند. نکته بسیار مهم اینکه روانکننده‌های مبتنی بر آب برای استفاده با کاندوم‌ها کاملا ایمن هستند. بسیاری از کاندوم‌هایی که به‌صورت از‌پیش‌روان‌شده تولید می‌شوند، از روان کننده‌های مبتنی بر آب استفاده می‌کنند. درواقع تا اواخر ۱۹۰۰ میلادی روانکننده‌های مبتنی بر آب در صدر روانکننده‌های شخصی قرار داشتند.

اشکال روانکننده‌های مبتنی بر آب این است که بسیار سریع‌تر از سیلیکون یا سایر روانکننده‌ها جذب می‌شوند. این جذب بالا احساس نسبتاً چسبناکی در انگشتان یا آلت تناسلی میدهد. همچنین جذب سریع آن برابر است با نیاز به مصرف بیشتر و در نتیجه سریعتر تمام شدن بطری روانکننده. روان کننده‌های مبتنی بر آب به‌راحتی از روی بدن و سایر مواد شسته می‌شوند و معمولا هیچ نوع لکی از خود بر لباس یا رخت خواب بر جای نمیگذارند.

روانکننده‌های مبتنی بر سیلیکون

روانکننده‌های مبتنی بر سیلیکون ضدآب‌ترین روانکنندههای موجود هستند. آن‌ها به‌راحتی در هنگام دوش گرفتن، حتی در وان حمام، برای یک معاشقه زیرآبی قابل‌ استفاده‌اند! روانکننده‌های مبتنی بر سیلیکون دوام زیادی دارند و غلیظ هستند، بنابراین تنها مقدار کمی از آن برای داشتن اثر مرطوب‌کنندگی و لذت کافی است بنابراین مصرف یک روان کنندهی مبتنی بر سیلیکون بیشتر از مصرف یک روان کنندهی مبتنی بر آب طول می‌کشد. روانکننده سیلیکون کاملا ایمن است و اغلب مواد شیمیایی کمتری از روانکنندهی آبی دارد. همچنین سیلیکون به‌وسیلهی غشاهای مخاطی حساس بدن جذب نمی‌شود لذا عملاً جذب آن از انواع آبی کمتر است. همچنین استفاده از روانکننده سیلیکونی برای آمیزش مقعدی توصیه می‌شود زیرا توسط بافت مقعد جذب نمی‌شود.

روانکننده‌های مقعدی

روانکننده‌های مقعدی به‌صورت خاصی فرمول‌بندی شده‌اند تا غلیظ‌تر و با اثر بسیار طولانی‌تری از روان کننده‌های واژنی یا دهانی باشند. از آنجاکه عموماً آمیزش مقعدی دردناک است، بسیاری از انواع این روانکنندهها دارای افزودنی‌های اضافی مثل لیدوکائین (Lidocaine) و یا بنزوکائین (Benzocaine) هستند که اندکی احساس بی‌حسی می‌دهد. در کاندوم‌های تاخیری برای کنترل بر انزال نیز معمولاً از همین دو ماده استفاده میشود. بی حسی این مواد تقریباً بر همه بافتهای پوستی موثر است لذا بهتر است فقط به صورت موضعی اعمال شوند. هرچند که در سالمید استفاده همیشگی از روانکنندههای تاخیری برای رابطه مقعدی را توصیه نمیکنیم زیرا هر دردی، اگر پایدار باشد نشانه هشداری است که حتماً باید بدان اهمیت داد.

روانکنندههای تاخیری

استفاده از روانکننده‌های تاخیری با وجود درصدی از موادی چون لیدوکائین و یا بنزوکائین می‌تواند راهکار خوبی برای کنترل بیشتر انزال در افرادی که دچار زود انزالی هستند، باشد. یکی از بهترین روشهای کنترل انزال با استفاده از روانکنندههای تاخیری، مالش آنها در داخل کاندوم ساده و یا روی آلت پیش از استفاده از کاندوم است. اینکار دقیقاً مثل کاندومهای تاخیری باعث میشود فقط آلت دچار بی حسی نسبی شود و همسرتان چنین حسی را تجربه نکند. همانطور که پیشتر گفته شد، اگر احساس درد پایدار و شدید است، استفاده از این روانکنندهها برای کنترل درد در رابطه مقعدی توصیه نمیشود زیرا عدم توجه به درد مشکلات بیشتری در پی دارد.

روانکننده‌های طعم‌دار یا معطر

همانطور که از نامشان پیداست، این روانکنندهها معمولاً رایحه و طعمهای مختلفی دارند که مناسب برای افزایش لذت در رابطه دهانی هستند. استفاده همزمان از روانکننده‌های طعم‌دار یا معطر بهمراه کاندوم‌های طعم‌دار یا معطر در آمیزش دهانی تنوعی هیجان انگیز است. حتماً و اکیداً دقت داشته باشید که بعضی از روانکننده‌های طعم‌دار در فرمولاسیون خود دارای شکر هستند که اگر به‌صورت واژنی استفاده شوند، می‌توانند منجر به عفونت قارچی شوند. شکر سبب رشد قارچ می‌شود و برخی از زنان نسبت به دیگران در رشد قارچ مستعدتر هستند.

روانکننده‌های طبیعی

روانکنندههای طبیعی از مواد طبیعی همچون ویتامین ای و عود بجای مواد شیمیایی برای فراهم آوردن قابلیتهای روانکنندگی، رطوبت و کنترل انزال استفاده میکنند. وجود حساسیت به مواد شیمیایی دلیل اصلی استفاده از این روانکنندهها است. این روانکنندهها به صورت ژل و یا اسپری و با اسانسهای مختلف تولید میشوند.

روانکننده‌های سردکننده و گرم‌کننده

روانکننده‌های گرم‌کننده دارای انواعی از مواد شیمیایی گرم‌کننده (مثل Capsaicin که در فلفل‌ها یافت می‌شوند) هستند. بااینکه به نظر ناخوشایند می‌آیند اما معمولاً استفاده از آنها کاملا سودمند است. مطالعات نشان داده است که Capsaicin ممکن است برای زنان بیشتر از مردان ناخوشایند است. روانکنندههای سردکننده نیز از فرمولی استفاده میکنند که حسی مشابه احساس پس از مسواک زدن بر روی پوست ایجاد میکنند که به اندازه احساس گرمکنندگی هیجان انگیز است. البته معمولاً ترکیب این قابلیت با ویژگی تاخیری رایج است. اگر بدن شما خیلی حساس است از این نوع محصولات استفاده نکنید.

پارابن (Paraben)

پارابن ماده نگهدارنده برای جلوگیری از خراب شدن روانکننده است که این کار را با دور کردن باکتریها انجام میدهد. آثار یا مضررات پارابن بر بدن هنوز چندان مشخص نیست. پارابن ممکن است باعث بروز عکسالعمل آلرژیک (حساسیتی) و با تغییرات سیستم هورمونی شود. تقلید از استروژن، و احتمال افزایش سرطان سینه ممکن است با پارابن در ارتباط باشد. البته هنوز هیچ تحقیقی قطعی که نشاندهنده رابطه پایدار پارابن با آسیب زیانبار باشد، در حال حاضر وجود ندارد. بنابراین چندان جای نگرانی نیست. استفاده از پارابنها در همه جای ایالات متحده و کانادا و همچنین اکثر کشورهای اروپایی از نظر دولتی مجاز و بلامانع است. معمولاً در توضیحات و بخش مواد تشکیل دهنده محصول در صورت استفاده از پارابن، نام آن دیده میشود. با اینکه جای نگرانی نیست اما همیشه گزینه های طبیعی توصیه میشوند.

روانکنندههای حاوی اسپرمکش یا Spermicide

شاید اسمشان هیجان انگیز به نظر بیاید اما واقعیت اینست که محصولات حاوی Spermicide یا اسپرمکش بی ضرر نیستند. محصولات دارای اسپرم کش، چه در کاندوم و چه در روانکننده، حاوی nonoxynol-9 هستند که عاملی التهابآور برای دیواره‌های سلولهای واژن و مقعد است. نه‌تنها این دلیل، استفاده از آنها را ناخوشایند می‌کند، بلکه این ماده میتواند ریز شیارهایی را در کاندوم ایجاد کند تا راه انتقال بسیاری از بیماریها و عفونتهای مقاربتی همچون ایدز باز شود. همچنین بسیاری از کاندوم‌های دارای اسپرم کش به‌خودی‌خود تأثیر چندانی در کنترل بارداری ندارند.

جمعبندی

شاید استفاده از روانکننده بدلیل دسترسی به اطلاعات کم و همچنین مشکلات در تهیه محصول مناسب چندان رایج نباشد و ضروری هم به نظر نرسد. ما در سالمید باور داریم که این برداشت با تجربه این نوع محصولات حین آمیزش تغییر خواهد کرد. اگر پیشتر اطلاع چندانی از فواید استفاده از روانکننده جنسی و مضررات استفاده کردن از روانکنندههای سنتی نداشتید و همچنین اگر چندان برای تهیه آنها راحت نبودید، ما در سالمید این مشکل را حل کردهایم. لذا اگر این مطلب را کامل مطالعه کردهاید پیشنهاد میکنیم سری به محصولات ژل سالمید بزنید و روانکننده مناسب خود را بیابید. [بروزرسانی ۹۴/۰۸/۱۴ از آنجاکه فروش انواع ژل بصورت اینترنتی نیاز به مجوز جداگانه دارد فعلاً این محصولات تا زمان کسب مجوز از سایت حذف شده اند.]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر