۰

کوتاه شدن آلت تناسلی، حقیقتی که باید درباره آن بدانید!

بازدید 2856

بسیاری از مردان به طور قابل ملاحظه ای وسواس اندازه آلت تناسلی خود را دارند. بیشتر آنها در مورد اینکه آیا آلت تناسلی شان به اندازه کافی بزرگ است و آیا شریک جنسی شان را راضی می کند یا نه، دچار اضطراب می شوند. این می تواند بر اعتماد به نفس  فرد تأثیر بگذارد. اما این وسواس وقتی بیشتر می شود که شایعاتی درباره کوچک شدن آلت تناسلی به میان می آید. آیا کوچک شدن آلت تناسلی حقیقت دارد؟ در این مقاله به تفضیل به این موضوع خواهیم پرداخت. در ابتدا بهتر است کلیتی درباره آناتومی اندام جنسی مردانه بدانید.

آناتومی آلت تناسلی 

آلت تناسلی عضوی از بدن مردان است که برای آمیزش جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عضو از سه قسمت تشکیل شده است: ریشه که به دیواره شکم متصل است، بدنه یا محور و سر آلت که قسمت مخروطی شکل انتهای آلت می‌باشد. سر آلت با یک لایه پوستی شل به نام پوست ختنه‌گاه پوشیده شده است. این لایه پوستی با انجام یک جراحی موسوم به ختنه برداشته می‌شود. دهانه مجرای پیشاب (لوله‌ای که پیشاب و ادرار را انتقال می‌دهد) در قسمت جلویی آلت تناسلی واقع شده است. سر آلت تناسلی دارای چند پایانه عصبی حساس نیز می‌باشد.

بدنه آلت تناسلی که موضوع مورد بحث ماست، استوانه‌ ای شکل  بوده و از سه اتاقک دایره‌ای شکل تشکیل شده است. این اتاقک‌ها دارای بافت اسفنجی شکل خاصی هستند. این بافت هزاران منفذ بزرگ را در خود دارد و زمانی که مرد از نظر جنسی تحریک می‌شود، از خون انباشته می‌شوند. هنگامی که این منفذها از خون پر می‌شوند، آلت تناسلی، سفت و بزرگ شده و دخول به دستگاه تناسلی زن هنگام آمیزش جنسی را ممکن می‌سازد. پوست آلت تناسلی مردانه شل است و حالت ارتجاعی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که آلت تناسلی بتواند با تغییراتی که در اندازه آلت هنگام نعوظ ایجاد می‌شود، تطبیق یابد. مایع منی که حاوی اسپرم (سلول‌های مولد) است، زمانی که مرد به اوج لذت جنسی (ارگاسم) می‌رسد، از انتهای آلت خارج می‌شود. زمانی که آلت تناسلی بزرگ می‌شود (نعوظ)، جاری شدن ادرار از مجرای پیشابراه متوقف شده و تنها منی می‌تواند هنگام ارگاسم از بدن خارج شود.

 

اندازه آلت تناسلی به طور متوسط ​​چقدر است؟

 

پیشتر درباره اندازه نرمال آلت تناسلی مردانه و اهمیت دانستن آن صحبت کردیم. در زیر جزئیات بیشتری از اندازه آلت تناسلی طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ در بین ۱۵,۵۲۱ مرد ۱۷ ساله و بالاتر قابل مشاهده است. میانگین اندازه گیری ها به شرح زیر است:

  • طول آلت تناسلی شل: ۹.۱۶ سانتی متر (۳.۶ اینچ)
  • قطر آلت تناسلی شل: ۹.۳۱ سانتی متر (۳.۶۶ اینچ)
  • طول آلت تناسلی راست: ۱۳.۱۲ سانتی متر (۵.۱۶ اینچ)
  • قطر آلت تناسلی راست: ۱۱.۶۶ سانتی متر (۴.۵۹ اینچ) [۱]

 

چه عواملی اندازه آلت تناسلی را تعیین می کند؟

اندازه آلت تناسلی بیشتر حاصل عوامل ژنتیکی است. آلت تناسلی در دوران بلوغ و گاهی تا چند سال پس از آن رشد میکند. در بیشتر مردان رشد آلت در حوالی ۱۸ تا ۱۹ سالگی متوقف میشود. تستوسترون هورمون مردانه لازم برای عملکرد جنسی و رشد است. در دوران بلوغ پسران تستوسترون افزایش می یابد و باعث رشد آلت تناسلی میشود. مقدار تستوسترون در استمنا نیز تغییر میکند.با این حال این تغییر تستوسترون جزئی بوده و تاثیر بلند مدت ندارد. اندکی پس از انزال مقدار تستوسترون به سطح نرمال برمیگردد.

 

◄ آیا کوچک شدن آلت تناسلی واقعا اتفاق می افتد؟

جواب کوتاه “بله” است. آلت تناسلی با گذشت زمان تغییر می کند و کوچک شدن آلت تناسلی واقعی است. طول آلت تناسلی شما به دلایل مختلف می تواند تا یک اینچ (۲.۵۴ سانتی متر) یا بیشتر کاهش یابد. معمولاً، تغییرات اندازه آلت تناسلی کوچکتر از یک اینچ است، اما ممکن است این عدد تا ۲ اینچ هم برسد. گاهی اوقات این جمع شدن دستگاه تناسلی ماندگار است و گاهی نیز حاصل یک مشکل قابل درمان یا سبک زندگی می باشد. اما در مورد رابطه جنسی باید بدانید این تصور که هر چه طول الت بزرگتر باشد بهتر است، صدق نمیکند. در حقیقت قطر الت تناسلی برای رضایت جنسی مهم‌تر از طول آلت است. تنها در صورتی که  آلت تناسلی در حالت شل کمتر از ۴ سانتی متر (۱.۶ اینچ) یا طول کشیده یا راست شده کمتر از ۷.۵ سانتی متر (۳ اینچ) باشد، می تواند کیفیت رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار دهد و در این صورت است که باید به فکر درمان بود.

 

چه عواملی باعث کوچک شدن آلت تناسلی می شود؟

دلایل اصلی کوچک شدن آلت تناسلی  شامل موارد زیر است:

  • سالخوردگی
  • چاقی
  • جراحی پروستات
  • خمیدگی آلت تناسلی، معروف به بیماری پیرونی
  • داروها
  • سیگار [۲]
سالخوردگی
با افزایش سن، رسوبات چربی در عروق تجمع می یابد و باعث کاهش جریان خون در آلت تناسلی می شود. این امر منجر به ضعیف شدن سلول های ماهیچه ای در لوله های نعوظ داخل آلت تناسلی می شود. لوله های نعوظ زمانی نعوظ ایجاد می کنند که در خون غوطه ور شده اند، بنابراین جریان خون کمتر به معنای نعوظ کوچکتر یا کمتر است. یکی دیگر از دلایل احتمالی کوچک شدن آلت تناسلی، ایجاد بافت اسکار ناشی از سالها صدمات کوچک ناشی از رابطه جنسی و ورزش است. این تجمع بافت اسکار که بر بافتهای نعوظ اسفنجی آلت تناسلی تأثیر می گذارد، باعث کوچک شدن آلت تناسلی می شود و اندازه نعوظ را محدود می کند.

 

    چاقی

تاثیر افزایش وزن، به ویژه در ناحیه شکم، برای بسیاری از مردان یک نگرانی واقعی است. اگرچه ممکن است آلت تناسلی مردان با افزایش وزن کوچکتر به نظر برسد، اما در حقیقت کوچک نشده است. دلیل کوچکتر به نظر رسیدن این است که آلت تناسلی به دیواره شکم متصل است و وقتی شکم بزرگ شد، آلت تناسلی را به داخل می کشد. اگر مردی وزن کم کند، آلت تناسلی شکل و اندازه معمول خود را بازیابی می کند.

 

جراحی پروستات
تحقیقات نشان می دهد مردانی که عمل جراحی برداشتن غده پروستات سرطانی (پروستاتکتومی رادیکال) انجام داده اند ممکن است تا حدودی کوچک شدن آلت تناسلی خود را تجربه کنند. یک گزارش در مجله بین المللی تحقیقات ناتوانی جنسی نشان داد که ۷۱ درصد از مردانی که تحت پروستاتکتومی رادیکال قرار گرفته اند، کوچک شدن آلت تناسلی را تجربه کرده اند. اما محققان کاملاً نمی دانند که چرا انقباض پس از انجام پروستاتکتومی رادیکال رخ می دهد. برخی از محققان تصور می کنند که ممکن است مربوط به لوله مجرای ادراری باشد که به مثانه متصل می شود و در حین پروستاتکتومی کوتاه می شود. اگر آلت تناسلی شما بعد از برداشتن پروستات کوتاه شد، باید صبور باشید و منتظر بمانید. در بسیاری از موارد، این کوتاه شدن ظرف ۶ تا ۱۲ ماه  برمیگردد.

 

بیماری پیرونی
در بیماری پیرونی، بافت اسکار فیبری در داخل آلت تناسلی ایجاد می شود که باعث انحنای آن در هنگام نعوظ می شود. در بیشتر مواقع، نعوظ خمیده دلیلی برای نگرانی نیست، اما برای برخی از مردان  خم شدن ممکن است قابل توجه یا دردناک باشد. طبق گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، پیرونی تا ۲۳ درصد مردان ۴۰ تا ۷۰ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است مردان بیشتری این بیماری را داشته باشند اما به دلیل خجالت به پزشک خود گزارش نداده باشند. بر اساس تحقیقات NIDDK، در حالی که پیرونی با افزایش سن پیشروی می کند، اما در مردان ۳۰ ساله نیز دیده شده است.

پیرونی می تواند باعث کاهش طول و قطر آلت تناسلی مردان شود. گاهی اوقات، پیرونی خود به خود از بین می رود. اما در بیشتر مواقع، یا ثابت می ماند یا بدتر می شود. پزشکان تنها در صورتی درمان را پیشنهاد می کنند که خم شدن دردناک باشد یا از مقاربت جنسی جلوگیری کند. می توان جراحی را برای برداشتن بافت اسکار که باعث کوچک شدن، خم شدن یا درد می شود انجام داد.[۵]

 

داروها
برخی از داروها می توانند باعث کوچک شدن آلت تناسلی شوند. این داروها شامل Adderall، که برای کم توجهی یا بیش فعالی تجویز می شود، برخی داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد روان پریشی و برخی از داروها که برای درمان بزرگ شدن پروستات تجویز می شود، می باشد.یک مطالعه ۲۰۱۲ در مجله پزشکی جنسی گزارش شده است که نشان می دهد برخی از مردان مورد مطالعه که از فیناستراید برای درمان بزرگ شدن پروستات استفاده می کردند، اندازه آلت تناسلی کوچکتر و کاهش حس را گزارش کردند. همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله Urology Trusted Source گزارش داد که ۴۱ درصد از مردانی که از دوتاستراید برای درمان بزرگ شدن پروستات استفاده می کردند، نوعی اختلال جنسی را تجربه کردند.[۴]

 

سیگار کشیدن

مواد شیمیایی ناشی از کشیدن سیگار می تواند به عروق خونی آلت تناسلی آسیب برساند و مانع پر شدن آلت تناسلی از خون و کشیدگی آن شود. صرف نظر از محرک ها و تأثیر آن بر مغز، اگر عروق خونی آسیب ببینند، آلت تناسلی به نعوظ نمی رسد.تحقیقی که در سال ۱۹۹۸ توسط دانشگاه پزشکی بوستون انجام شد که آلت تناسلی صاف ۲۰۰ مرد را مورد بررسی قرار داد. بر اساس یک گزارش، نتایج این مطالعه نشان داد که افراد سیگاری آلت تناسلی کوتاه تری نسبت به مردان غیرسیگاری دارند. محققان معتقدند که این امر به این دلیل است که سیگار کشیدن مانع از جریان خون می شود و مانع از کشش آلت تناسلی می شود که ممکن است طول آلت تناسلی را کاهش دهد. سیگار کشیدن همچنین با اختلال نعوظ (ED) ارتباط دارد.[۳]

آیا خودارضائی بر اندازه آلت تناسلی تاثیر می گذارد؟

شایعات و باورهای نادرستی در مورد اندازه آلت تناسلی و ارتباط آن با عوامل مختلف وجود دارد. برخی میگویند خود ارضایی یا استمنا باعث کوچک شدن یا بزرگ شدن آلت تناسلی در مردان میشود. هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد خود ارضایی تاثیر ماندگاری بر اندازه آلت تناسلی دارد. خود ارضایی با ایجاد نعوظ باعث بزرگ شدن آلت تناسلی به صورت کاملا موقتی میشود. اما پس از انزال، اندازه آلت تناسلی به وضعیت اولیه برمیگردد.

 

برای درمان چه اقداماتی می توان انجام داد؟ 

در بیشتر مواقع، کوچک شدن آلت تناسلی به سن، داروها یا عادات زندگی، مانند سیگار کشیدن یا افزایش وزن مربوط می شود و بندرت نیاز به درمان دارد. اتخاذ عادات زندگی سالم تر یا تغییر دارو اغلب می تواند انقباض را معکوس کرده و سایر مشکلات جنسی را کاهش دهد.
برای برخی از مردانی که پس از برداشتن پروستات کوچک شدن آلت تناسلی خود را تجربه می کنند، ممکن است این وضعیت طی چند ماه تا یک سال به خودی خود بهبود یابد. توانبخشی آلت تناسلی (نوعی فیزیوتراپی) پس از جراحی می تواند به مردان در بازیابی نعوظ کمک کند و داروهایی مانند ویاگرا و سیالیس می توانند جریان خون را به آلت تناسلی افزایش دهند.
درمان بیماری پیرونی بر برداشتن بافت اسکار از داخل آلت تناسلی، با استفاده از دارو، جراحی یا سونوگرافی متمرکز است. کوچک شدن آلت تناسلی برگشت ناپذیر است اما ترمیم انحنا می تواند به بهبود عملکرد جنسی و کاهش درد کمک کند.[۶][۷]

 

آیا می توان اندازه آلت تناسلی را بزرگ کرد؟ 

تصمیم گیری برای افزایش اندازه آلت تناسلی باید با دقت و پس از مشاوره با اورولوژیست انجام شود. پیش از اقدام، بهتر است مشاوره روانشناسی نیز دریافت کنید. او به شما کمک میکند انتظار واقع بینانه ای از خود داشته باشید و تصورات اشتباه و غیر واقعی در مورد اندازه آلت تناسلی را کنار بگذارید.

 روش های بزرگ کردن آلت تناسلی چیست؟

  •  یک روش درمان کوچک بودن آلت تناسلی، عمل جراحی است که بر روی رباطهایی صورت میگیرد که آلت را به استخوان شرمگاهی متصل می کند. این عمل باعث میشود آلت بیشتر از بدن فاصله بگیرد و جلو بیاید.
  •  عمل جراحی پیوند پوست اطراف آلت تناسلی نیز برای افزایش قطر آلت انجام میشود.
  •  برخی از مردانی که چربی اطراف آلت تناسلی دارند و به خاطر لایه چربی، آلت شان کوتاهتر دیده میشود از لیپوساکشن اطراف استخوان شرمگاهی نتیجه خوبی می گیرند.
  •  پروتزهای قابل باد کردن آلت تناسلی نیز وجود دارند که طی عمل جراحی در داخل آلت جایگذاری میشوند تا بهبود اختلال عملکرد نعوظ و یا افزایش طول آلت تناسلی ایجاد نمایند.

اگر میخواهید آلت تناسلی خود را بلندتر یا قطورتر کنید، پیش از هر کاری با پزشک متخصص (اورولوژی) کنید.

 

منابع :

  1. Veale, D., Miles, S., Bramley, S., Muir, G. & Hodsoll, J. (2015, June). Am I normal? A systematic review and construction of nomograms for flaccid and erect penis length and circumference in up to 15,521 men. BJU International۱۵(۶), ۹۷۸–۹۸۶
  2. Why men experience loss of penis length. (2012, October 20)
  3. Penis shock tactics ‘could cut smoking. (1998, July 27)
  4. Irwig, M. S. (2012, November). Persistent sexual side effects of finasteride: Could they be permanent? [Abstract]. The Journal of Sexual Medicine۹
  5. Penile curvature: Peyronie’s disease (2014).
  6. Seaman AM. (2017). Does penis length recover after prostate removal?
  7. Treating penis shrinkage due to age or surgery. (2016, December 10)

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر