۰

عمل وازکتومی؛ خطرات و مزایا

بازدید 1371

وازکتومی چیست؟

وازکتومی یک عمل کوچک برای جلوگیری از بارداری است. این کار مانع از رسیدن اسپرم به مایع منی در هنگام انزال می شود. بدون خروج اسپرم، بارداری امکان پذیر نیست. هرچند که هنوز هم می توان ارگاسم داشته  و انزال کنید.

وازکتومی یک عمل معمول است که حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. این همان عملی ست که آن  را عقیم سازی مردانه می نامند. معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در موارد نادر، ممکن است بیهوشی عمومی داشته باشید.

 

نحوه انجام وازکتومی

۲ نوع وازکتومی وجود دارد:

  • وازکتومی معمولی با استفاده از چاقوی جراحی
  • وازکتومی بدون اسکالپل

 

وازکتومی معمولی

پزشک ابتدا کیسه بیضه را با بی حسی موضعی بی حس می کند. سپس ۲ برش کوچک در پوست در هر طرف کیسه بیضه  ایجاد می کنند تا به لوله هایی برسند که اسپرم را از بیضه های شما خارج می کنند (وازدفران).

هر لوله بریده شده و بخش کوچکی برداشته می شود. سپس انتهای لوله ها بسته می شود، یا با گره زدن آنها یا آب بندی آنها با استفاده از گرما. برش ها بخیه می شوند، معمولاً از بخیه های قابل حل استفاده می شود که در عرض یک هفته خود به خود از بین می روند.

 

وازکتومی بدون اسکالپل

پزشک ابتدا کیسه بیضه  را با بی حسی موضعی بی حس می کند. سپس یک سوراخ کوچک در پوست کیسه بیضه  ایجاد می کنند تا به لوله ها برسند. این بدان معناست که آنها نیازی به بریدن پوست با چاقوی جراحی ندارند. سپس لوله ها به همان روش وازکتومی معمولی بسته ، یا مهر و موم می شوند.

در این روش خونریزی کمی وجود دارد و هیچ بخیه ای وجود ندارد. تصور می‌شود که نسبت به وازکتومی معمولی دردناک‌تر است و کمتر احتمال دارد که عوارض ایجاد کند.

 

 

وازکتومی چقدر موثر است؟

این روش ها تقریباً ۱۰۰٪ مؤثر هستند. در موارد بسیار نادر، لوله ها می توانند دوباره به هم بپیوندند. اگر این اتفاق بیفتد، اسپرم می تواند از بدن شما خارج شود و باعث بارداری شود.

پس از وازکتومی، اسپرم هنوز می تواند برای مدت کوتاهی خارج شود. حتماً آزمایش بعدی را انجام دهید  تا بدانید چه زمانی می‌توانید استفاده از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری را متوقف کنید.

 

عوارض جانبی وازکتومی

معمولا این جراحی ها بی خطر هستند. ممکن است پس از آن مقداری درد خفیف همراه با مقداری تورم در کیسه بیضه و احتمالاً خونریزی کمی داشته باشید. اما اینها اغلب اتفاق نمی‌افتند و در صورت وقوع معمولاً جدی نیستند. حدود ۱ تا ۲ درصد از مردان دردی دارند که از بین نمی رود.

عوارض شایع نیستند، اما اگر اتفاق بیفتند، می توانند شامل کبودی، التهاب و عفونت باشند. در صورت داشتن علائم به پزشک خود اطلاع دهید. چند مشکل دیگر ممکن است اتفاق بیفتد اما نادر است:

  • درد یا احساس فشار یا ناراحتی در بیضه
  • گرانولوم اسپرم (یک توده سفت یا التهاب ناشی از نشت اسپرم)
  • اسپرماتوسل (کیست در لوله ای که اسپرم را جمع آوری می کند)
  • هیدروسل (کیسه ای از مایع در اطراف بیضه که باعث تورم در کیسه بیضه می شود)

 

مزایای وازکتومی

اگر بچه نمی‌خواهید،این مطمئن ترین روش برای پیشگیری از بارداری ست. همچنین وازکتومی یک هزینه یکباره است که حتی ممکن است توسط طرح بیمه شما پوشش داده شود.

اگر نگران میل جنسی خود هستید، نگران نباشید. این روش روی سطح تستوسترون، نعوظ، اوج، میل جنسی یا هر بخش دیگری از زندگی جنسی شما تأثیری نخواهد داشت.

معایب

یک نگرانی بالقوه در مورد وازکتومی این است که ممکن است بعداً نظر خود را در مورد تمایل به داشتن فرزند تغییر دهید. اگرچه ممکن است وازکتومی شما معکوس شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که حتما از آن جواب بگیرید. جراحی معکوس پیچیده تر از وازکتومی است، می تواند گران باشد و در برخی موارد بی اثر است.

اگر درد مزمن بیضه یا بیماری بیضه دارید، کاندیدای مناسبی برای وازکتومی نیستید. برای اکثر مردان، وازکتومی عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کند و عوارض جدی نادر است.

باید بعد از عمل به استفاده از روش های پیشگیری از بارداری ادامه دهید تا زمانی که آزمایش ها نشان دهند منی شما فاقد اسپرم است.

عوارض احتمالی شامل جمع شدن خون در داخل کیسه بیضه (هماتوم)، توده های سخت به نام گرانولوم اسپرم (ناشی از نشت اسپرم از لوله ها)، عفونت یا درد طولانی مدت بیضه.

لوله های مجرای دفران می توانند دوباره وصل شوند، اما این اتفاق بسیار نادر است.

وازکتومی از شما در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند، بنابراین ممکن است لازم باشد از کاندوم نیز استفاده کنید.

 

بهبودی پس از وازکتومی

حداقل ۱ روز استراحت کنید. در کمتر از یک هفته باید به طور کامل بهبود پیدا کنید.  احتمالا برای چند روز احساس درد خواهید کرد. تورم و درد را با کمپرس یخ درمان کنید. همچنین برای کمک می توانید از مسکن هایی مانند پاراستامول استفاده کنید. اگر بعد از مصرف مسکن همچنان دردناک است به پزشک  مراجعه کنید. وجود خون در مایع منی در اولین انزال پس از وازکتومی معمول است.

برای کمک به حمایت از کیسه بیضه و کاهش هر گونه ناراحتی یا تورم  در روز و شب از لباس زیر تنگ یا ساپورت ورزشی استفاده کنید. حتماً هر روز لباس زیر خود را عوض کنید.

معمولاً حمام کردن یا دوش گرفتن بعد از عمل برای شما بی خطر است – با پزشک خود مشورت کنید که چه چیزی برای شما مناسب است. مطمئن شوید که ناحیه تناسلی خود را به آرامی و به طور کامل خشک کرده اید.

بازگشت به کار

معمولاً ۱ یا ۲ روز پس از وازکتومی می توانید به سر کار خود بازگردید، اما برای جلوگیری از عوارض، باید حداقل یک هفته پس از عمل از ورزش و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. اگر بعد از چند روز همچنان علائم را داشتید به پزشک  مراجعه کنید.

 

 رابطه جنسی پس از وازکتومی

حداقل تا ۷ روز پس از انجام وازکتومی از فعالیت جنسی خودداری کنید.

حداقل در ۸ تا ۱۲ هفته اول باید از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید، زیرا ممکن است این مدت طول بکشد تا اسپرم باقی مانده در لوله های شما پاک شود.

این که دقیقا چقدر طول می کشد از مردی به مرد دیگر متفاوت است. در این دوران هنوز خطر بارداری وجود دارد.

 

سوالات متداول

 

آیا وازکتومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد؟

خیر، انجام وازکتومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی دهد.

محققان مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده اند. بهترین شواهد فعلی حاکی از عدم افزایش خطر سرطان پروستات پس از وازکتومی است.

اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات خود نگران هستید، در مورد علائم احتمالی و آزمایش های غربالگری با پزشک خود صحبت کنید.

 

آیا حس ارگاسم من با انجام وازکتومی تغییر می کند؟

انزال و ارگاسم تحت تأثیر وازکتومی قرار نمی گیرد. مورد خاص مرد نادری است که به سندرم درد پس از وازکتومی مبتلا شده است.

 

آیا وازکتومی باعث اختلال نعوظ میشود؟

وازکتومی باعث اختلال نعوظ نمی شود.

 

آیا وازکتومی می تواند شکست بخورد؟

احتمال کمی وجود دارد که وازکتومی شکست بخورد. این زمانی اتفاق می افتد که نشت اسپرم از یک انتهای مجرای بریده شده کانالی به انتهای دیگر بریده پیدا می کند.

آیا ممکن است برای بیضه های من اتفاقی بیفتد؟

در موارد نادر، شریان بیضه ممکن است در طی وازکتومی صدمه ببیند. سایر مشکلات، مانند توده خون (هماتوم) یا عفونت نیز ممکن است بر بیضه ها تأثیر بگذارد.

 

آیا می توان بعد از وازکتومی بچه دار شد؟

مجرای دفران را می توان با جراحی در روشی به نام وازکتومی معکوس وصل کرد. اگر نمی خواهید وازکتومی معکوس انجام دهید، می توان اسپرم را از بیضه یا اپیدیدیم گرفته و برای لقاح آزمایشگاهی استفاده کرد. این روش ها پرهزینه هستند. همچنین، امکان شکست آنها زیاد است. اگر فکر می کنید که ممکن است روزی بخواهید بچه دار شوید، باید قبل از تصمیم به انجام وازکتومی به اشکال غیر دائمی پیشگیری از بارداری روی بیاورید.

 

چگونه بفهمم وازکتومی من جواب داده است؟

حدود ۱۲ هفته پس از عمل، شما باید نمونه‌ای از مایع منی  را برای وجود اسپرم آزمایش کنید.

هنگامی که آزمایش‌ها تأیید کردند که منی شما فاقد اسپرم است، وازکتومی موفقیت‌آمیز در نظر گرفته می‌شود و می‌توانید استفاده از روش‌های پیشگیری اضافی را متوقف کنید.

برخی از مردان ممکن است به ۲ آزمایش نیاز داشته باشند. اما تا زمانی که تایید نشده است که منی شما فاقد اسپرم است، به استفاده از روش دیگری از پیشگیری از بارداری ادامه دهید.

 

چه کسانی می توانند وازکتومی کنند؟

فقط در صورتی باید وازکتومی انجام دهید که مطمئن باشید بچه های بیشتری نمی خواهید. همیشه باید آن را دائمی دید.

این به این دلیل است که اگرچه معکوس کردن گاهی اوقات ممکن است، اما ممکن است موفقیت آمیز نباشد. حتی با یک عمل موفقیت آمیز، ممکن است هنوز امکان پدر شدن فرزند وجود نداشته باشد.

 

آیا برگشت امکان پذیر است؟

امکان انجام وازکتومی معکوس وجود دارد. اما این روش همیشه موفقیت آمیز نیست. اگر بلافاصله پس از وازکتومی انجام شود، شانس بیشتری دارید.

اگر در عرض ۱۰ سال پس از وازکتومی شما یک معکوس انجام شود، میزان موفقیت حدود ۵۵٪ است. اگر معکوس کردن شما بیش از ۱۰ سال بعد انجام شود، این میزان به ۲۵٪ کاهش می یابد. حتی اگر جراح موفق شود لوله‌های مجرای دفران را دوباره به هم بپیوندد، ممکن است بارداری همچنان امکان‌پذیر نباشد، بنابراین قبل از انجام وازکتومی باید مطمئن شوید.

 

مجرد هستم آیا می توانم این عمل را انجام دهم؟

آره. اما اگر زیر ۳۰ سال دارید، متوجه خواهید شد که بسیاری از جراحان تمایلی به انجام این کار در صورتی که شرایط شما تغییر کند و بعداً از آن پشیمان شوید، ندارند.

 

آیا وازکتومی بر میل جنسی تأثیر می گذارد؟

خیر. پس از وازکتومی موفقیت آمیز، بیضه های شما به تولید هورمون مردانه (تستوسترون) مانند قبل از عمل ادامه می دهند.

میل جنسی، احساس و توانایی شما برای داشتن نعوظ تحت تأثیر قرار نمی گیرد. تنها تفاوت این است که هیچ اسپرمی در منی شما وجود نخواهد داشت. بدن شما هنوز هم اسپرم تولید می کند، اما آنها بدون آسیب به بدن شما جذب می شوند.

 

آیا عقیم بودن می تواند بر من تأثیر عاطفی بگذارد؟

انجام وازکتومی تصمیم بزرگی است، بنابراین باید به دقت فکر کنید. اگر در مورد تصمیم خود مطمئن هستید، ممکن است از اینکه نیازی به فکر کردن به پیشگیری از بارداری و احتمال بارداری مجدد ندارید، احساس آرامش کنید.

اما اگر در مورد این روش احساس اضطراب یا ناراحتی می‌کنید، یا فکر می‌کنید که قبول ناباروری برایتان سخت است، ممکن است برای شما مناسب نباشد.

 

 

منابع:

  • Mayo Clinic: “Vasectomy.”
  • Urology Care Foundation: “What Is Vasectomy Reversal?”
  • American Urological Association: “The Practice of Vasectomy.”
  • National Institutes of Health: “How is a vasectomy done?” “Vasectomy and the risk of prostate cancer in a prospective US Cohort: Data from the NIH-AARP Diet and Health Study.”
  • Rochester, Minn.: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2018.
  • Urology Care Foundation. https://www.urologyhealth.org/educational-materials/vasectomy. Accessed Oct. 16, 2018.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر