۰

ملاحظات رابطه جنسی مقعدی

بازدید 3355

رابطه جنسی مقعدی چیست؟

رابطه جنسی مقعدی اصطلاحی است که برای هر گونه فعالیت جنسی که مقعد را درگیر می کند استفاده می شود. همیشه شامل آمیزش مقعدی نمی شود. مقعد پر از پایانه های عصبی است که آن را بسیار حساس می کند و بسیاری از مردم رابطه مقعدی را لذت بخش می دانند.  این رابطه اغلب توسط مردان درخواست می‌شود، اما با این حال برخی زنان هستند که از رابطه مقعدی لذت می‌برند و تمایل به تجربه آن را در رابطه جنسی نشان می‌دهند. گر چه عوارض این نوع رابطه زیاد است و احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی بالاتر است، اما گاهی زوجین برای تنوع در رابطه جنسی خود یا کسب لذت بیش تر برای انجام این رابطه توافق می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی تمام جوانب رابطه مقعدی می‌پردازیم.

در ابتدا بهتر است به احکام رابطه مقعدی به طور خلاصه بپردازیم:

  • حکم نزدیکی با همسر از پشت از نظر فقهی  به فتوای برخی از مراجع حرام است.
  •  به فتوای بعضی کراهت شدید دارد.
  • برخی فرموده اند: اگر زن راضی نباشد، حرام است و اگر راضی باشد، کراهت شدید دارد.
  • و بنا بر فتوای آیت الله خامنه ای این عمل کراهت شدید دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصا اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیت او شود حرام است .

هرچند که این نوع رابطه جزء روابط جنسی پر خطر است و می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی شود اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از بروز بسیاری از عوارض پیشگیری کرد.

 

ملاحظات رابطه جنسی مقعدی

رابطه جنسی مقعدی همراه با یک سری مشکلات محتمل همراه است که اگر همراه با ملاحظات و مراقبات انجام شود قابل پیشگیری خواهد بود. بنابراین بهتر است در این زمینه اطلاعات خود را بالا ببریم. این مسائل به شرح زیر است:

 

 

 ابتلا به بیماری های مقاربتی

بسیاری افراد از ابتلای خود به بیماری‌های آمیزشی (منتقله از راه آمیزشی یا STD) بی‌خبر هستند. (چگونه آلت تناسلی را برای علائم عفونت جنسی بررسی کنیم؟)

در صورت بی‌اطلاعی از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، هر نوع آمیزش جنسی بدون محافظت و برنامه‌ریزی قبلی می‌تواند بیماری او را به شریک جنسی‌اش منتقل کند. کسانی که بدون محافظت و ایمنی سکس مقعدی انجام می‌دهند، در خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی جنسی هستند. مطمئناً کاندوم برای سکس مقعدی یک بایدِ بی‌چون‌وچرا است؛ اما برخی از بیماری‌ های مقاربتی حتی با کاندوم و از طریق تماس پوستی نیز منتقل می‌شوند؛ نمونه‌ی این بیماری‌ها سفلیس و تبخال تناسلی(هرپس) است.

سایر بیماری‌هایی که از سکس مقعدی بدون کاندوم منتقل می‌شوند عبارت‌اند از:

  • هپاتیت نوع ‌A و B و C
  • انگل‌هایی مثل ژیاردیا و انگل‌های روده‌ای
  • باکتری‌هایی مثل شیگلوز، سالمونلا، کامپیلوباکتر، اشریشیا کلی

این انگل‌ها و باکتری‌ها از طریق مدفوع در سکس مقعدی منتقل می‌شوند.

 

فراموش نکنید که بیماری‌های مقاربتی از طریق آزمایش قابل‌تشخیص است و با کنترل و پیشگیری آنها می‌توان خطر ابتلا یا انتقال ویروس اچ آی وی و سایر بیماری‌های مقاربتی را به ‌حداقل رساند. هپاتیت نوع A و B نیز از طریق واکسن قابل پیشگیری هستند. HPV نیز خطر قابل‌توجهی است، چرا که می‌تواند موجب زخم‌های مقعدی و سرطان مقعد باشد. استفاده از روان‌کننده‌ها خطر را کمتر می‌کند اما کاملاً مانع آن نمی‌شود.

بواسیر

هموروئید قسمت هایی از رگ های خونی داخل و خارج راست روده است که می تواند باعث خارش، خونریزی خفیف و گاهی اوقات درد شود.هموروئید می تواند ناخوشایند و دردناک باشد.

رابطه مقعدی می تواند بواسیر موجود را برای برخی افراد تحریک کند. با این حال، رابطه جنسی مقعدی به خودی خود باعث ایجاد هموروئید نمی شود، اگر فرد قبلاً آن را نداشته باشد.همیشه نمی توان در حین رابطه مقعدی از هموروئیدهای تحریک کننده جلوگیری کرد، اما استفاده از روان کننده کافی می تواند به کاهش تحریک کمک کند.

 

 

 خطر فیستول 

در موارد بسیار نادر، ممکن است پارگی در پوشش مقعد یا راست روده بزرگتر شود. گاهی اوقات، این پارگی آنقدر بزرگ است که از روده به قسمت های دیگر بدن گسترش می یابد. پزشکان به این فیستول می گویند. فیستول می تواند یک موقعیت پزشکی اورژانسی باشد. زیرا به مدفوع از روده اجازه می دهد تا به سایر نقاط بدن برود.

از آنجایی که مدفوع به طور طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی باکتری است، داشتن فیستول می تواند باکتری ها را به سایر قسمت های بدن وارد کند و منجر به عفونت و آسیب شود. پزشکان معمولا جراحی را برای ترمیم فیستول پیشنهاد می کنند. استفاده از روغن کاری مناسب و قطع رابطه جنسی مقعدی در صورت بروز درد بسیار مهم است.

 

احساس درد شدید

سکس مقعدی –خصوصاً بدون آمادگی، با درد همراه است.  هرچند چند اعصاب تحریک‌کننده جنسی در اطراف مقعد وجود دارد اما تعداد زنانی که از تجربه ارگاسم حین سکس مقعدی خبر دادند ناچیز است. معمولا تحریک کلیتوریس و سکس مقعدی باید با هم همراه باشد تا زن به ارگاسم برسد.

 

سکس مقعدی و سرطان مقعد

از دلایل اصلی سرطان مقعد ابتلا به ویروس HPV است. به دلیل اینکه در سکس مقعدی امکان انتقال HPV بین زوج بالاست سرطان مقعد در بین افرادی که این رفتار جنسی را دارند متداول است. البته زمزمه‌های اینکه خود سکس مقعدی نیز موجب سرطان مقعد می‌شود وجود دارد که هنوز کاملاً اثبات نشده است.

این مقاله برای افراد متاهل نوشته شده است. با این حال یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که داشتن چندین شریک جنسی از رفتارهای پرخطر جنسی محسوب می‌شود و خطر سرطان مقعد را بیشتر می‌کند. با جلوگیری از انتقال HPV خطر سرطان مقعد را به‌حداقل برسانید.

 

 بی اختیاری مدفوع 

مقعد برای نگه داشتن مدفوع طراحی شده است. مقعد با یک عضله حلقه مانند به نام اسفنکتر مقعدی احاطه شده است که پس از اجابت مزاج سفت می شود. هنگامی که عضله سفت است، نفوذ مقعدی می تواند دردناک و دشوار باشد. سکس مقعدی مکرر ممکن است در دراز مدت اسفنکتر مقعدی را ضعیف کند و نگه داشتن مدفوع را تا زمانی که بتوانید به توالت بروید دشوار می کند.

تمرینات کگل برای تقویت اسفنکتر ممکن است به پیشگیری از این مشکل یا اصلاح آن کمک کند.

 

سردمزاجی

رابطه جنسی در هر حال برای زن درد را به همراه خواهد داشت. تحمل درد در حین رابطه جنسی از مهم ترین دلایلی است که باعث می شود زنان به مرور زمان نسبت به رابطه جنسی سرد شوند و با توجه به خاطره ناخوشایندشان از اولین رابطه جنسی دیگر تمایلی به برقراری آن نشان ندهند.

 

بازگشت منی آقایان

از آنجایی که ماهیچه های مقعد بسیار قدرتمند و محکم هستند، فشار زیادی را بر روی آلت تناسلی مرد اعمال می کنند. همین امر موجب می شود، هنگام انزال مایع منی نتواند به طور کامل از تناسلی خارج شود. پس زده شدن مایع منی در طولانی مدت، موجب آسیب به کیسه منی و غددپروستات خواهد شد.

 

راه‎‌کارهایی برای کاهش عوارض احتمالی رابطه مقعدی

 نکاتی برای افزایش ایمنی رابطه مقعدی:

  • استفاده از کاندوم برای محافظت از گسترش بیماری‌ها و عفونت‌ها بسیار مهم است.
  • از وارد کردن آلت به دهان یا واژن بعد از رابطه مقعدی جلوگیری کنید و حتما قبل از دخول و بعد از خروج از مقعد از کاندوم جدید استفاده کنید.
  • برای کاهش خطر آسیب به اسفکتر، از مقدار زیادی روان کننده مانند ژل لوبریکانت استفاده کنید. با این حال خطر پارگی و آسیب دیدن مقعد همچنان وجود دارد.
  • قبل از رابطه مقعدی، برای کاهش خطر پارگی و آسیب، ریلکس کنید. دوش آب گرم ممکن است به شما کمک کند.
  • اگر رابطه مقعدی دردناک است، در هر مرحله ای که بود آن را متوقف کنید.
  • اگر بعد از رابطه مقعدی خونریزی داشتید یا هنگام تخلیه مدفوع سوزش یا درد احساس کردید حتما با پزشک مشورت کنید.

 

رابطه مقعدی در دوران بارداری

رابطه جنسی در اواخر دوره بارداری با محدودیت همراه است و معمولا پزشکان توصیه می کنند که از سه ماهه دوم با احتیاط صورت بگیرد و در سه ماه آخر نیز اکثرا ممنوعیت رابطه جنسی اعمال می شود. چرا که رابطه واژینال باعث انقباض رحم و در نتیجه زایمان زودرس می گردد. حال بهتر است بدانید که رابطه جنسی مقعدی نیز همین انقباض ها را در پی دارد و در صورت سکس مقعدی نیز ممکن است زایمان زودرس اتفاق بیفتد.

 

 

 

منابع:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر