۲

لزوم تزریق واکسن گارداسیل | مزایا و عوارض

بازدید 850

فهرست مطالب

مروری بر واکسن  گارداسیل

واکسن گارداسیل به محافظت در برابر سرطان های ناشی از HPV کمک می کند، HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است. پیش از این درباره زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی به تفضیل صحبت کردیم. این نوع عفونت ها بسیار شایع هستند. در واقع، اکثر افرادی که رابطه جنسی دارند در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. اکثر افراد مبتلا به HPV هیچ علامتی ندارند و کاملاً احساس خوبی دارند، بنابراین معمولاً حتی نمی دانند که آلوده شده اند. اکثر عفونت های HPV تناسلی اصلا مضر نیستند و خود به خود از بین می روند. اما برخی از انواع HPV می تواند منجر به زگیل تناسلی یا انواع خاصی از سرطان شود.

هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا HPV از تأثیر منفی بر سلامت شما جلوگیری کند. واکسن هایی وجود دارند که می توانند از شما در برابر ابتلا به انواع خاصی از HPV محافظت کنند.

چگونگی محافظت واکسن گارداسیل از بدن 

Gardasil 9 یک واکسن HPV است که توسط سازمان FDA تایید شده است. واکسن HPV یا گارداسیل ۹ در برابر ۹ نوع HPV از بدن محافظت می کند: ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸. در بین آنها، انواع ۱۶ و ۱۸ علت اکثر سرطان های دهانه رحم (بیش از ۸۰٪) است.انواع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ باعث ۱۵ درصد بیشتر سرطان های دهانه رحم می شوند. این نوع HPV همچنین باعث بیشتر سرطان های مقعد و برخی از سرطان های ناحیه تناسلی و سر و گردن می شود. انواع ۶ و ۱۱ HPV باعث حدود نود درصد زگیل های تناسلی می شوند، بنابراین استفاده از گارداسیل ۹ به محافظت از زنان و مردان در برابر سرطان و زگیل تناسلی کمک می کند.

ویروس HPV

میزان اثربخشی واکسن  HPV

واکسیناسیون HPV بسیار خوب عمل می کند. واکسن HPV این پتانسیل را دارد که از بیش از نود درصد سرطان های منتسب به HPV جلوگیری کند.از آنجایی که واکسیناسیون HPV برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ توصیه شد، میزان عفونت با انواع HPV که باعث بیشتر سرطان های HPV و زگیل تناسلی می شوند، ۸۸ درصد در بین دختران نوجوان و ۸۱ درصد در میان زنان جوان کاهش یافته است.

واکسیناسیون HPV همچنین تعداد موارد پیش سرطانی دهانه رحم را در زنان جوان کاهش داده است. محافظت ارائه شده توسط واکسن های HPV مدت زیادی طول می کشد. افرادی که واکسن HPV دریافت کردند حداقل به مدت ۱۲ سال تحت نظر قرار گرفتند و محافظت آنها در برابر HPV بالا باقی مانده است و هیچ شواهدی مبنی بر کاهش در طول زمان وجود ندارد.

گروه هدف واکسن گارداسیل و زمان تزریق آن

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که واکسن HPV به دختران و پسران بین ۱۱ تا ۱۲ سال باید تزریق شود. این واکسن می تواند در سن ۹ سالگی تزریق شود. تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن در سنین پایین با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد. هنگامی که فردی به HPV آلوده می شود، واکسن ممکن است آنقدر موثر نباشد. همچنین بازدهی واکسن در سنین پایین تر از سنین بالاتر بهتر است.

CDC توصیه می کند که همه کودکان ۱۱ و ۱۲ ساله دو دوز واکسن HPV را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان جوان ۹ و ۱۰ ساله و نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله نیز می توانند واکسیناسیون را در برنامه دو دوز دریافت کنند. تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوز برای کودکان زیر ۱۵ سال موثر است. نوجوانان و بزرگسالانی که در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی واکسن را شروع می کنند، باید سه دوز از واکسن را دریافت کنند.  همچنین برای افراد ۹ تا ۲۶ ساله که سیستم ایمنی ضعیفی دارند سه دوز توصیه می شود.

CDC سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً استفاده از Gardasil 9 را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله تأیید کرده است. اگر ۲۷ تا ۴۵ ساله هستید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا او توصیه می کند واکسن HPV را تزریق کنید یا خیر. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی بازدهی کمتری دارد، زیرا افراد بیشتری در این محدوده سنی قبلاً در معرض HPV قرار گرفته اند.

ممنوعیت واکسن برای زنان باردار و دارای حساسیت

واکسن HPV برای زنان باردار یا افرادی که بیماری متوسط ​​یا شدید دارند توصیه نمی شود. در صورت داشتن هر گونه آلرژی شدید، از جمله حساسیت به مخمر یا لاتکس، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، اگر واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی به هر یک از اجزای واکسن یا دوز قبلی واکسن داشته اید، نباید واکسن را دریافت کنید.

واکسن های HPV برای کودکانی که بیماری خفیف دارند، مانند آنهایی که تب خفیف کمتر از ۱۰۱ درجه، سرماخوردگی، آبریزش بینی یا سرفه دارند، بی خطر است. افرادی که بیماری متوسط ​​یا شدید دارند باید صبر کنند تا حالشان بهتر شود.

چگونگی تزریق واکسن گارداسیل

واکسن HPV به صورت ۲ تزریق در بازو با فاصله حداقل ۶ ماه تزریق می شود. بسیار مهم است که هر دو دوز واکسن را تزریق کنید تا به درستی در برابر این ویروس محافظت شوید. اگر به ۳ دوز واکسن نیاز دارید:

دوز دوم باید حداقل ۱ ماه پس از دوز اول تزریق شود.

دوز سوم باید حداقل ۳ ماه پس از دوز دوم تزریق شود.

علت تزریق واکسن در سنین پایین تر

عفونت های HPV می توانند از طریق هر تماس پوستی منتقل شوند و معمولا در انگشتان، دست ها، دهان و اندام تناسلی دیده می شوند.این بدان معنی است که ویروس می تواند در طول هر نوع فعالیت جنسی، از جمله لمس کردن، پخش شود.اگر دختران و پسران قبل از تماس با HPV (به عبارت دیگر، قبل از شروع فعالیت جنسی) آن را تزریق کنند، بهتر عمل می کند. اکثر افراد واکسینه نشده در طول زندگی خود به نوعی از HPV آلوده می شوند. این ویروس معمولاً هیچ آسیبی ندارد زیرا سیستم ایمنی فرد عفونت را پاک می کند.اما گاهی اوقات عفونت سال ها در بدن باقی می ماند و سپس ممکن است شروع به ایجاد آسیب کند.

عوارض جانبی واکسن HPV 

در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که واکسن HPV ایمن است. واکسن ها مانند هر دارویی می توانند عوارض جانبی داشته باشند. بسیاری از افرادی که واکسن HPV دریافت می کنند، هیچ عارضه جانبی ندارند یا اینکه  اثرات معمولاً خفیف هستند. شایع ترین عوارض جانبی واکسن HPV شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است. گاهی اوقات پس از تزریق سرگیجه یا غش رخ می دهد. نشستن به مدت ۱۵ دقیقه پس از تزریق می تواند خطر غش را کاهش دهد. سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف نیز ممکن است رخ دهد.

به ندرت، واکنش های آلرژیک شدید (آنافیلاکتیک) ممکن است پس از واکسیناسیون رخ دهد. افراد مبتلا به آلرژی شدید به هر یک از اجزای واکسن نباید آن واکسن را دریافت کنند.

سوالات پرتکرار درباره واکسن گارداسیل

اگر از قبل فعالیت جنسی داشته باشم، آیا واکسن HPV تاثیری دارد یا خیر؟

اگر از قبل عفونت HPV دارید،تزریق واکسن نمی تواند آن را درمان کند.واکسن‌ها فقط از شما در برابر گونه‌های خاصی از HPV محافظت می‌کنند که قبلاً در معرض آن قرار نگرفته‌اید. با این حال، می تواند شما را از ابتلا به انواع دیگر HPV محافظت کند.اگر عفونت HPV دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید که به چه آزمایش یا درمانی نیاز دارید.

واکسن HPV چه مدت محافظت می کند؟

مطالعات نشان داده اند که این واکسن حداقل ۱۰ سال در برابر عفونت HPV محافظت می کند، اگرچه کارشناسان انتظار دارند که محافظت برای مدت طولانی تری باقی بماند. اما از آنجایی که واکسن HPV در برابر تمام انواع HPV که می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند محافظت نمی کند، مهم است که تمام زنانی که واکسن HPV را دریافت می کنند پس از رسیدن به سن ۲۵ سالگی غربالگری منظم دهانه رحم را انجام دهند.

اگر در گروه سنی توصیه شده واکسن قرار نداشتیم، برای محافظت از خود در برابر سرطان دهانه رحم چه کاری می توان انجام داد؟

HPV از طریق تماس جنسی – دهانی، واژینال یا مقعدی گسترش می یابد. برای محافظت از خود در برابر HPV، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. علاوه بر این، سیگار نکشید. سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

برای تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات پاپ اسمیر را از سن ۲۱ سالگی شروع کنید. در صورت مشاهده هر گونه علائم سرطان دهانه رحم – خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی، بین قاعدگی یا بعد از یائسگی، درد لگن، یا درد حین رابطه جنسی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در چه سنی ممکن است فردی به HPV مبتلا شود؟

هر فردی بدون در نظر گرفتن سن ممکن است به HPV مبتلا شود. به عنوان مثال، اگر یک زن باردار مبتلا به HPV باشد، نوزادش ممکن است با عفونت HPV متولد شود.

عفونت HPV از ابتلا تا درمان چقدر طول می کشد؟

عفونت HPV می تواند تا ۲۴ ماه قبل از اینکه سیستم ایمنی عفونت را از بین ببرد، ادامه یابد. در این مدت، اکثر مردم نمی دانند که آلوده هستند. به همین دلیل است که جلوگیری از انتقال ویروس دشوار است.

HPV چگونه باعث سرطان می شود؟

HPV سلول های اپیتلیال را که سطوح مخاطی بدن را پوشانده اند، آلوده می کند. وقتی HPV وارد این سلول‌ها می‌شود، مانند گلو، دستگاه تناسلی یا مقعد، باعث می‌شود سلول‌ها پروتئین‌های HPV تولید کنند. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی سلول های آلوده را شناسایی کرده و آنها را از بین می برد و عفونت را پاک می کند. با این حال، در برخی موارد یک عفونت مداوم رخ می دهد که باعث جهش یا تغییر سلول ها می شود. این جهش ها در نهایت می توانند منجر به سرطان شوند.

چقدر در معرض ابتلا به HPV هستیم؟

HPV از طریق تماس تناسلی، اغلب، اما نه همیشه، در طول رابطه جنسی منتقل می شود. همچنین می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی گسترش یابد. اکثر مردم نمی دانند که HPV دارند، بنابراین اغلب متوجه نمی شوند که در حال انتشار ویروس هستند. از آنجایی که HPV بسیار رایج است، اگر با کسی رابطه نزدیکی دارید، بهترین راه برای کاهش احتمال ابتلا به این ویروس، واکسینه شدن با واکسن HPV است.

آیا HPV کشنده است؟

بله، در برخی افراد این ویروس باعث تغییراتی در سلول ها می شود که منجر به ایجاد سرطان های بالقوه کشنده می شود.

وقتی فردی به HPV مبتلا شد، آیا می تواند از شر آن خلاص شود؟

بله، در واقع، اکثر افراد عفونت را در عرض دو سال از بین می‌برند و اغلب هرگز علائمی ندارند. کسانی که عفونت از بدنشان پاک نمی شود (۱ نفر از هر ۱۰ نفر) ممکن است از زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان ها رنج ببرند.

چه مدت طول می کشد تا علائم HPV ظاهر شود؟

افراد می توانند سال ها یا حتی دهه ها قبل از اینکه علائم عفونت را تجربه کنند به HPV آلوده شوند. به همین دلیل است که زنان باید به طور منظم پاپ اسمیر را انجام دهند. از آنجایی که غربالگری پاپ علائم اولیه تغییرات در سلول‌های دهانه رحم (تغییرات پیش سرطانی) را نشان می‌دهد، درمان اغلب موفق‌تر است نسبت به زمانی که علائم فیزیکی مانند خونریزی و درد ظاهر می شوند.

چه مدت بعد  از آلوده شدن به HPV زگیل تناسلی ظاهر می شود؟

زگیل تناسلی معمولاً چهار هفته تا هشت ماه پس از ابتلا به یکی از انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شود، ایجاد می شود. با این حال، HPV همچنین می تواند بدون ایجاد علائم برای چندین سال قبل از ظهور زگیل تناسلی تکثیر شود.

چه مدت پس از عفونت HPV سرطان دهانه رحم ایجاد می شود؟

پیشرفت از عفونت HPV اولیه به سرطان نیازمند عفونت طولانی مدت با یکی از انواع HPV است که باعث سرطان می شود. به همین دلیل، سرطان دهانه رحم معمولاً ۲۰ تا ۲۵ سال پس از عفونت اولیه HPV ایجاد می شود. انجام منظم تست پاپ و تست HPV به پزشک کمک می کند تا تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم را بررسی کند.

آیا فردی می تواند HPV را پس از دریافت واکسن HPV به فردی منتقل کند؟

واکسن HPV در برابر ۹ نوع HPV محافظت می کند. انواع HPV در واکسن از شایع ترین علل سرطان و زگیل تناسلی محافظت می کند. اگر پس از واکسینه شدن، فردی در معرض نوعی از HPV قرار گیرد که در واکسن گنجانده شده است، بعید به نظر می‌رسد که آلوده باشد و در نتیجه ویروس را منتشر نمی‌کند. با این حال، اگر یک فرد واکسینه شده در معرض یک نوع HPV قرار گیرد که در واکسن نیست، ممکن است به طور بالقوه آلوده شده و ویروس را به دیگران منتقل کند.

آیا ممکن است فرد باکره به HPV منتقل شود؟

انتقال ویروس از طریق تماسنزدیک که شامل مقاربت نمی شود، مانند تماس ناحیه تناسلی با ناحیه تناسلی یا تماس دهانی با تناسلی امکان پذیر است. بنابراین، ممکن است فردی که رابطه جنسی نداشته است، به HPV آلوده شده و آن را به دیگران منتقل کند.

من بیش از ۲۰ سال است که در یک رابطه تک همسری هستم. اما اخیراً تشخیص داده شد که زگیل تناسلی دارم. همسرم هرگز این عفونت را نداشته است. چگونه ممکن است به آن مبتلا شده باشم؟

تقریباً همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی به HPV مبتلا می شوند. برای بسیاری، ممکن است به چند دلیل هرگز ندانند که چه زمانی یا چگونه آلوده شده اند. اولا، علائم می توانند سال ها پس از عفونت اولیه ظاهر شوند. ثانیاً این بیماری می تواند بدون رابطه جنسی منتقل شود. تماس پوست به پوست یا رابطه جنسی دهانی نیز می تواند باعث انتقال ویروس شود. در نهایت، حتی افرادی که نمی دانند آلوده هستند و کسانی که هیچ علامتی ندارند، ممکن است همچنان ویروس را منتقل کنند.

اگر از راه دهان به HPV آلوده شده باشم، آیا اگر فرزندانم را ببوسم می توانم ویروس را به آنها منتقل کنم؟

در حالی که مطالعاتی در مورد انتقال HPV از طریق دهان انجام شده اند بسیار اندک است، اما عموماً توسط جامعه علمی مورد توافق قرار گرفته است که HPV از طریق اشکال نزدیک تر رابطه، مانند رابطه جنسی دهانی یا بوسیدن با دهان باز (فرانسوی) به منتشر می‌شود. اگر شما عفونت HPV دهانی داشته باشید، احتمالاً کودکان ویروس را به آنها منتقل نمی کنند.

اچ پی وی دهانی

آیا ابتلا به HPV جنین من را در معرض خطر قرار می دهد؟

در موارد نادر، مادران مبتلا به HPV تناسلی می توانند ویروس را در طی زایمان طبیعی به نوزاد خود منتقل کنند. تعداد کمی از این نوزادان به پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP) مبتلا می‌شوند، وضعیتی که در آن تومورها در گلو یا ریه‌ها رشد می‌کنند و گاهی اوقات باعث گرفتگی صدا، مشکل در تنفس، صحبت کردن و بلع می‌شوند. در حالی که تومورها را می توان با جراحی برداشت، تمایل به رشد مجدد دارند. برخی از افراد مبتلا به RRP نیاز به مداخله جراحی منظم دارند. RRP همچنین می تواند باعث بیماری ریه شود که شبیه فیبروز کیستیک است. ارتباطی بین HPV و سقط جنین، زایمان زودرس یا سایر عوارض یافت نشده است.

آیا در صورت بارداری می توانم واکسن HPV را دریافت کنم؟

اگرچه مشخص نشده است که واکسن HPV به زن یا جنین او آسیب برساند، توصیه می شود برای شروع یا ادامه واکسیناسیون، تا بعد از زایمان صبر کنید. اگر در دوران بارداری واکسن را دریافت کرده اید، نیازی به انجام اقدامات احتیاطی خاصی ندارید.

همسر من اخیراً روی آلت تناسلی خود زگیل داشت. وقتی به کلینیک رفتم و آزمایش پاپ اسمیر دادم، نتیجه نرمال بود. آیا این بدان معناست که من مبتلا نشدم یا هنوز احتمال ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟

انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند با انواعی که باعث سرطان دهانه رحم می شوند متفاوت است. از آنجایی که آزمایش پاپ به منظور شناسایی تغییرات سلولی است که به طور بالقوه می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود، اطلاعاتی در مورد عفونت های HPV با انواعی که باعث زگیل تناسلی می شوند ارائه نمی دهد. به همین دلیل، نتایج تست پاپ شما به این معنی نیست که زمانی که همسرتان به HPV مبتلا شده بود، به ویروس HPV مبتلا نشده اید.

هر چند وقت یکبار باید تست پاپ اسمیر انجام داد؟

به زنان توصیه می شود اولین آزمایش پاپ را در سن ۲۱ سالگی انجام دهند و سپس هر سه سال یک بار تا زمانی که ۲۹ ساله شوند. زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله باید هر پنج سال یک بار آزمایش پاپ و اچ پی وی انجام دهند یا هر بار آزمایش پاپ به تنهایی انجام دهند. سه سال. زنانی که تست پاپ نامنظم انجام می دهند یا به دلیل عوامل دیگر در معرض خطر هستند، مانند عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا تشخیص قبلی سرطان دهانه رحم، ممکن است نیاز به انجام آزمایش های مکرر داشته باشند.

من تمام دوزهای لازم واکسن HPV را دریافت کردم. آیا هنوز باید آزمایش پاپ انجام دهم؟

بله. واکسن HPV حاوی تمام انواع HPV نیست که می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند. بنابراین، ادامه دادن تست پاپ بسیار مهم است.

چه مدت پس از دریافت واکسن HPV طول می کشد تا واکسن اثر کند؟

سیستم ایمنی بدن یک تا دو هفته طول می کشد تا در برابر واکسن ها یا عفونت ها مصونیت ایجاد کند. در مورد واکسن HPV، دوز اول (و دومی اگر فرد از سری سه دوز استفاده می کند) یک پاسخ ایمنی اولیه ایجاد می کند، بنابراین افراد، کمی مصونیت خواهند داشت. اما محافظت،  از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد. آخرین دوز بسیار مهم است زیرا پاسخ ایمنی را تقویت می کند. یک تا دو هفته پس از دریافت آخرین دوز واکسن، فرد بیشترین مصونیت را خواهد داشت.

من دو دوز واکسن HPV دریافت کرده ام اما نوبت سوم را فراموش کرده ام. آیا باید دوباره شروع کنم؟

برای افراد ۱۵ ساله و کمتر، واکسن HPV در دو دوز تزریق می شود. بنابراین، بسته به سن شما، ممکن است نیازی به دوز سوم نداشته باشید:

اگر کمتر از ۱۵ سال سن دارید و دو دوز اول شما حداقل شش ماه فاصله داشت، نیازی به نوبت سوم ندارید. اگر ۱۵ سال یا بیشتر دارید، همچنان به نوبت سوم نیاز دارید. باید شش تا ۱۲ ماه از اولین دوز جدا شود. اگر مدت زمان طولانی تری گذشته باشد نیازی به راه اندازی مجدد نیست.

دختر من از نظر جنسی فعال نیست. آیا باید به فکر واکسینه کردن او علیه HPV باشم؟

افراد جوان معمولاً بیشتر مبتلا می شوند. در واقع، حدود نیمی از عفونت های جدید در دختران و زنان جوان بین ۱۵ تا ۲۴ سال تشخیص داده می شود. حداقل شش ماه طول می کشد تا واکسیناسیون کامل انجام شود، بنابراین حتی اگر دختر شما ممکن است الان یا حتی شش ماه دیگر رابطه جنسی نداشته نباشد، بهتر است برای سال های آینده زودتر این کار را شروع کنید.

آیا پسران هم به واکسن HPV  نیاز دارند؟

اگرچه HPV یکی از علل شناخته شده سرطان دهانه رحم است، اما این ویروس می تواند باعث سرطان های دیگر دستگاه تناسلی، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی، زگیل تناسلی و در مواردی سرطان های سر و گردن شود. در واقع، از هر ۱۰ مورد سرطان های مرتبط با HPV، ۴ مورد در پسران یا مردان رخ می دهد. از آنجایی که واکسیناسیون پسران باعث کاهش شیوع ویروس نیز می شود، آنها نه تنها از خود، بلکه از شریک جنسی خود نیز محافظت می کنند.

آیا بعد از انجام رابطه جنسی هم واکسن همچنان موثر خواهد بود؟

بله، شما همچنان می توانید واکسن HPV را دریافت کنید، حتی اگر رابطه جنسی داشته باشید. در حالی که ممکن است در معرض یک یا چند نوع HPV قرار گرفته باشید، بعید است که در معرض تمام انواعی که واکسن در برابر آنها محافظت می کند قرار گرفته باشید، بنابراین ممکن است همچنان برای شما مفید باشد.

من ۳۳ ساله هستم. آیا می توانم واکسن HPV را دریافت کنم؟

در اکتبر ۲۰۱۸، مجوز واکسن برای افراد تا ۴۵ سال صادر شد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

آیا واکسن HPV می تواند باعث سرطان شود؟

خیر. از آنجایی که واکسن HPV تنها با استفاده از یک پروتئین از هر نوع ویروس ساخته می‌شود، نمی‌تواند باعث عفونت HPV شود، و بنابراین، نمی‌تواند باعث سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان‌ها شود.

آیا واکسن HPV باعث ناباروری می شود؟

خیر. عفونت‌های HPV باعث ناباروری نمی‌شوند، مگر به‌طور غیرمستقیم در مواردی که به سمت سرطان دهانه رحم پیشرفت می‌کنند، بنابراین از نظر بیولوژیکی این احتمال وجود ندارد که واکسن HPV منجر به ناباروری شود. برعکس، از آنجایی که واکسن HPV تعداد موارد سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد، ممکن است به طور غیرمستقیم تعداد زنانی که قادر به بچه دار شدن نیستند را کاهش دهد.

 اگر من واکسن HPV را دریافت کردم، آیا باید از روش های محافظتی استفاده کنم؟

درک این نکته مهم است که واکسن HPV در برابر سایر بیماری های مقاربتی مانند سیفلیس، کلامیدیا، سوزاک و تبخال محافظت نمی کند و همچنین در برابر انواع HPV که قبلاً در معرض آن قرار گرفته اند محافظت نمی کند. به این دلایل، استفاده از روش های محافظتی لازم  است.

من یک دوز واکسن HPV زده ام. اگر رابطه جنسی داشته باشم آیا بدن من ایمن است؟

در حالی که ممکن است پس از دریافت اولین دوز واکسن HPV مقداری محافظت داشته باشید، بهترین سطح محافظت شما پس از دریافت تمام دوزهای توصیه شده ایجاد می شود.

آیا واکسن HPV می تواند باعث HPV شود؟

خیر. واکسن HPV با استفاده از پروتئینی از سطح ویروس HPV ساخته شده است. اگرچه پروتئین خود را تا می‌کند تا در میکروسکوپ شبیه یک ذره ویروسی شود، اما حاوی هیچ ماده ژنتیکی نیست، بنابراین نمی‌تواند تکثیر شود و باعث عفونت شود. از آنجایی که پروتئین ها شبیه یک ذره ویروسی هستند، دانشمندان از آنها به عنوان “ذرات ویروس مانند” یاد می کنند.

آیا واکسن HPV از من در برابر سایر بیماری های مقاربتی (STD) محافظت می کند؟

خیر. این واکسن در برابر بیماری های مقاربتی دیگری محافظت نمی کند. در واقع، از آنجایی که بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد، حتی در برابر همه انواع HPV هم محافظت نمی کند.

 

کلام آخر

یکی از دلایل بحث برانگیز بودن واکسن HPV این است که از عفونت مقاربتی جلوگیری می کند، که باعث می شود برخی افراد تصور کنند که این واکسن برای کودکان نامناسب است. اما مسئله این است که  اگر مدت‌ها قبل از رابطه جنسی واکسن را دریافت کنند، بهترین کارایی را دارد. بنابراین بهتر است که در جوانی نسبت به آن اقدام کنید تا دیگر در زندگی نگران ابتلا به انواع خاصی از سرطان نباشید.

مطالعات نشان می‌دهد که واکسن HPV منجر به داشتن رابطه جنسی یا رابطه جنسی بیشتر در سنین پایین‌تر نمی‌شود. بنابراین، دادن واکسن HPV به کودکان، آنها را به داشتن رابطه جنسی تشویق نمی کند. تنها کاری که انجام می دهد کمک به محافظت از آنها در برابر زگیل تناسلی و سرطان در بزرگسالی است.

 

 

منابع:

  1. International Agency for Research on Cancer. IARC monographs on the evaluation of carcinogenic risks to humans. Volume 90: Human papillomaviruses external icon Lyon, France: International Agency for Research on Cancer, World Health Organization; 2007.
  2. Human papillomavirus (HPV) vaccination: What everyone should know. Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/vaccines/vpd/hpv/public/index.html. Accessed May 20, 2021.
  3. HPV vaccine schedule and dosing. Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/hpv/hcp/schedules-recommendations.html?CDC_. Accessed May 20, 2021.
  4. Human papillomavirus vaccination. https://www.uptodate.com/contents/search. Accessed May 20, 2021.
  5. Genital HPV infection – CDC fact sheet. Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/std/hpv/stdfact-hpv.htm. Accessed May 20, 2021.
  6. Human papillomarivirus 9-valent vaccine, recombinant. IBM Micromedex. https://www.micromedexsolutions.com. Accessed May 20, 2021.
  7. Cervical cancer screening (PDQ) – Patient version. National Cancer Institute. https://www.cancer.gov/types/cervical/patient/cervical-screening-pdq. Accessed May 24, 2021.
  8. Centers for Disease Control and Prevention
  9. National Institutes of Health
  10. National Cervical Cancer Coalition
  11. National Foundation for Infectious Diseases (NFID)
  12. American Sexual Health Association

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Sam گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    اگر طرف رابطه خطرناک نداشته باشه چی؟

    1. jafari گفت:

      سلام
      واکسن ها نقش پیش گیرنده دارند تا سال ها بدن رو در مقابل عامل بیماری زا محافظت می کنند. توصیه سالمید به شما این است که هرچند در این برهه رابطه جنسی ندارید اما جهت افزایش ایمنی بدن در برابر این ویروس اقدام به تزریق واکسن کنید.

مشاهده بیشتر