۰

تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط

بازدید 518

فهرست مطالب

رسانه های اجتماعی چگونه بر روابط تأثیر می گذارند؟

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بر انواع روابط به دو صورت مثبت و منفی تأثیر بگذارند. مردم می توانند از رسانه های اجتماعی برای حفظ ارتباط بادوستان و اعضای خانواده از راه دور استفاده کنند یا ارتباط با همسر خود، فرزندان و دوستان را بهبود بخشند. در مقابل، استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند منجر به صرف زمان حضوری با کیفیت کمتر با عزیزان و نارضایتی از رابطه شود. این اشکالات ممکن است مربوط به مسائل از قبل موجود در رابطه یا شرایط روانی باشد. این مقاله روش های مثبت و منفی را بررسی می‌کند که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بر روابط تأثیر بگذارند.

رسانه های اجتماعی می توانند روابط را به روش های مثبت زیر تحت تاثیر قرار دهند.

۱. می تواند شما را با شریک زندگی تان در ارتباط نگه دارد.

چه ارسال یک میم خنده دار از طریق اینستاگرام یا گرفتن یک اسنپ چت، رسانه های اجتماعی یک راه آسان برای زوج ها برای تعامل در طول روز به شیوه ای سرگرم کننده و کم فشار است. این به ویژه برای زوج هایی که در روابط از راه دور هستند مفید است. بر اساس یک نظرسنجی منتشر شده در مجله CyberPsychology, Behavior, and Social Networking، جوانان در روابط عاشقانه از راه دور اگر از سایت های شبکه های اجتماعی استفاده می کنند بهتر می توانند آن را حفظ کنند

۲. به تقویت ارتباط کمک می کند. 

بر اساس تحقیقات اخیر، استفاده از رسانه های اجتماعی در صورت استفاده فعالانه از رسانه های اجتماعی تأثیرمثبتی بر ارتباط اجتماعی دارد. اعضای خانواده و دوستان همیشه در یک شهر یا حتی یک ایالت یا کشور زندگی نمی کنند. پلتفرم‌های رسانه‌هایاجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک، راه‌هایی سریع و راحت برایارتباط با عزیزان راه دور هستند. افراد می‌توانند اخباری درباره خود و دیگران در زندگی‌شان، مانند همسر و فرزندان، منتشر کنند و همچنین عکس‌های تعطیلات و سایر رویدادهای مهم خانوادگی را به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، افراد می توانند سطح حریم خصوصی خود را تغییر دهند و اطلاعات شخصی یا تصاویر بیشتری را از طریق پیامهای فردی یا گروهی به اشتراک بگذارند. این و سایر برنامه‌های رسانه‌هایاجتماعی راه‌هایی را برای افراد فراهم می‌کنند تا در زمان واقعی چتویدیویی داشته باشند و به آن‌ها کمک می‌کنند بیشتر احساس ارتباط کنند.

 

۳. شما می توانید در مورد روابط از متخصصان بیاموزید .

اکانت‌های زیادی وجود دارند که اطلاعات خوبی برای کمک به توسعه و حفظ یک ارتباط سالم ارائه می‌دهند. اطلاعات خوب زیادی در رسانه های اجتماعی از وبلاگ نویسان رابطه، روان درمانگران و بسیاری دیگر وجود دارد که چگونگی بهبود رابطه را برجسته می کند. تا زمانی که امکان رشد است و نه مقایسه، این نوع رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به شما انگیزه دهند تا روی بخش‌هایی از رابطه که نادیده گرفته شده‌اند کار کنید. 

 

 

۴. مثل آلبوم خاطرات هستند.

پلتفرم های رسانه های اجتماعی عملاً جایگزین آلبوم های عکس چاپ شده به عنوان مکانی برای ذخیره و اشتراک گذاری خاطرات ما شده اند. از این نظر، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای احترام به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید و چیزهایی که با هم ایجاد می‌کنید، استفاده شوند. برخلاف آلبوم عکس های فیزیکی، رسانه های اجتماعی جزء اضافه شده فالوورها را دارند. به این ترتیب، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند راهی نهادینه برای ابراز عشق به صورت عمومی و دعوت به حمایت جامعه باشند، که هر دوی این‌ها توانایی زوج را برای شکوفایی افزایش می‌دهد. 

 

 

اثرات منفی رسانه های اجتماعی بر روابط

موارد زیر برخی از راه‌هایمنفی است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بر روابط تأثیر بگذارند.

 

۱. کاهش اختلالات عملکردی

جایگزینی تعاملات رسانه های اجتماعی به جای ارتباطات چهره به چهره ممکن است نه تنها بر روابط موجود بلکه بر توانایی ایجاد روابط جدید نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در حالی کهبرخی از محققان به ضرورت انجام تحقیقات بیشتر در مورد اضطراب اجتماعی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی اشاره می‌کنند، منبع قابل اعتماد برای افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است اختلالات عملکردی مداوم را تجربه کنند – به عنوان مثال، ناخوشایند بودن یا ناتوانیدر شکل‌گیری و مشارکت چهره به چهره روابط چهرهزمانی که آنها تعاملات حضوری را با استفاده از رسانه های اجتماعی جایگزین میکنند.

علاوه بر این، شکست در ایجاد یا حفظ روابط حضوری نیز ممکناست به عنوان یک پیامد استفاده از رسانه های اجتماعی ظاهر شود. در طی یک مطالعه در سال ۲۰۲۱، محققان دریافتند که بیش از نیمی (۵۹٪) از ۳۰۰ شرکت کننده گزارش کردند که استفاده طولانی مدت از رسانه های اجتماعی بر تعاملات اجتماعی آنها تأثیر گذاشته است، و در عین حال بر روابط خانوادگی و دوستی تأثیر منفی می گذارد -ارتباط رو در رو دشوارتر است. با این حال، این مطالعه فقط شامل دانش آموزانی بود که به عنوان زنان ۱۷ تا ۲۹ ساله شناساییشدند، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است.

 

۲. کیفیت و رضایت از رابطه را کاهش می دهد.

استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی می تواند تأثیر منفی بر زمان باکیفیت در رابطه بگذارد، درگیری ایجاد کند و رضایت رابطه را کاهش دهدچه رابطه عاشقانه باشد یا نباشد. در طی یک مطالعه در سال ۲۰۲۱، محققان از اینستاگرام و قابلیت ردیابی زمان این اپلیکیشن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین رسانه های اجتماعی و رضایت از رابطه استفاده کردند. آنها دریافتند که افزایش استفاده از اینستاگرام منجر به کاهش رضایت از رابطه و افزایش درگیری و نتایج منفی می شود.

علاوه بر این، نارضایتی، درگیری و نتایج منفی باعث استفاده اعتیادآور از اینستاگرام شد. همچنین، موضوع فوبینگ نیز وجود دارد – عمل رد کردن یک فرد در یک محیط اجتماعی با تمرکز بر تلفن هوشمند. به عنوان مثال، اگر دو نفر برای گفتگوی رو در رو بنشینند و یکی به پیمایش برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی و بررسی اعلان‌ها ادامه دهد، آن شخص به دیگری فحش می‌دهد. مطالعات و مواد تحقیقاتی متعدد با منبع مورد اعتماد نشان می‌دهدکه بسیاری از مردم احساس می‌کنند این کار خلاف است و برخلاف هنجارهای اجتماعی است.

 

 

۳. راهی برای رفتارهای مرتبط با خیانت فراهم می کند.

رفتارهای مرتبط باخیانت“، مانند برقراری ارتباط با شرکای جایگزین، می تواند منجر به نارضایتی از رابطه، جدایی و طلاق شود. رسانه های اجتماعی چنینراهی را برای این رفتارها فراهم می کنند. در حالی که شواهد تجربی زیادی در مورد رفتارهای مرتبط با خیانت در رسانه های اجتماعی و روابط زناشویی وجود ندارد، تحقیقات رو به رشدی در مورد این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال، محققان در سال ۲۰۱۷ یک نظرسنجی از ۳۳۸ شریک متاهل یا دارای زندگی مشترک انجام دادند.

علاوه بر مواد موجود مانند شاخص کیفیت ازدواج و تجربیات در مقیاس روابط نزدیک-فرم کوتاه، شرکت‌کنندگان یک نظرسنجی مخصوص این مطالعه را تکمیل کردند. موضوعات سوال حول فعالیت های آنلاین، احساسات و رازداری می چرخید. درصد کمی از مردم گزارش دادند که در رفتارهای مرتبط با خیانت در رسانه های اجتماعی شرکت می کنند. با این حال، محققان دریافتند که مشارکت بیشتر در این رفتارها به طور قابل‌توجهی با رضایت کمتر از رابطه، دوسوگرایی بیشتر در رابطه و سایر نگرانی‌های رابطه مرتبط است.

 

 

۴. رسانه های اجتماعی می توانند انتظارات غیر واقعی ایجاد کنند.

اگرچه منابع مفیدی از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، آنچه بیشتر خواهید دید، پست‌های مدیریت‌شده و فیلتر شده‌ای است که فقط تصاویر غیرواقعی از رابطه را برجسته می‌کند. تلاش برای مقایسه می تواند حواس شما و همسرتان را از رابطه منحرف کند. زندگی واقعی شبیه لحظات برجسته بی پایانی که در رسانه های اجتماعی می بینیم نخواهد بود، که می تواند منجر به ناامیدی در خود، شریک زندگی یا هر دو شود.

شما ممکن است نسبت به این که کسی در مورد شریک زندگیش پست می‌گذارد حسادت کنید و نسبت به شریک زندگی خود به خاطر انجام ندادن همین کار احساس رنجش کنید. شیوه‌های زندگی که در حال بررسی آن هستید، ممکن است میزان رضایت شما را از رابطه‌تان تغییر دهد، زیرا به نظر می‌رسد بهتر از آن چیزی است که دارید. خلاصه رسانه‌های اجتماعی اغلب مملو از تصاویر فیلتر شده و غیر واقعی هستند که می‌تواند باعث حس حسادت یا عدم رضایت شما در رابطه شود.

 

 

۵. می تواند منجر به حسادت شود.

برخی تحقیقات استفاده از رسانه های اجتماعی را با افزایش حسادت و نارضایتی از رابطه در دانشجویان مرتبط دانسته اند. اگر به دلیل سبک دلبستگی ناایمن مستعد حسادت هستید، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بیشتر در چرخه ای از سیکل بی پایان گیر بیفتید تا مراقب فعالیت های همسرتان باشید. افراد ممکن است از دیدن اینکه همسرشان  پست‌های دیگران را لایک می‌کنند یا کامنت می‌گذارد ناراحت شوند و این نگرانی را برانگیزد که شریکشان به افراد دیگر علاقه دارد (یا بدتر از آن، قبلاً خیانت کرده است). استفاده از فیس بوک، به ویژه، نشان داده است که باعث افزایش احساس سوء ظن و حسادت در روابط عاشقانه در بین دانشجویان می شود. 

 

 

۶. استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی با دعوای بیشتر زوج ها مرتبط است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که در میان زوج‌هایی که کمتر از سه سال با هم بودند، گذراندن زمان بیشتر در فیس‌بوک با «تعارضات مرتبط با فیس‌بوک» و پیامدهای منفی روابط بیشتر مرتبط بود. یک مطالعه نشان داد که کسانی که با افرادی قرار می‌گیرند که بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری می‌کنند، رضایت کمتری از رابطه دارند. خلاصه تحقیقات نشان می دهد که صرف زمان زیاد در رسانه های اجتماعی منجر به پیامدهای منفی رابطه می شود.

 

 

۷. رسانه های اجتماعی ممکن است باعث شود که زندگی روزمره کمتر جالب به نظر برسد.

تصویری از زوجی که در تعطیلات به سر می‌برند، می‌تواند باعث ایجاد حس حسادت شود، که می‌تواند شما را از قدردانی از جایی که در لحظه حال هستید باز دارد. کن پیج، روان‌درمانگر و مشاور ازدواج می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی تمایل دارند بخش‌های سخت و پیش پاافتاده زندگی یک زوج را نادیده بگیرند. او می‌گوید که کشمکش‌ها، کارهای خانه، سازش و صمیمیت در میان چالش‌ها، این پیروزی‌های کوچک ارزشمند هستند. فقط به یاد داشته باشید: تعطیلات می تواند احساس شادی در شما ایجاد کند، اما این لحظات روزمره هستند که منجر به رضایت نهایی می شوند. وقتی روابط پایان می‌یابد، اغلب اوقات آن لحظات کوچک و پیش پا افتاده است که عمیق‌ترین نوستالژی را برمی‌انگیزد.

 

 

۵. می تواند شما را از گذراندن زمان با کیفیت با شریک زندگی خود دور کند.

اگرچه اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به فیس‌بوک توسط راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-V) به عنوان اختلالات سلامت روان در نظر گرفته نمی‌شوند، محققان هر دو را به عنوان مسائل وابستگی می‌شناسند که می‌توانند با کیفیت زندگی تداخل داشته باشند. هرچه بیشتر درگیر دوپامین رسانه‌های اجتماعی شویم، برای لحظات آرام‌تر و ساده‌تر زندگی احساس هیجان کمتری خواهیم داشت. مداوم در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث شود کمتر در روابط عادیتان هیجان‌زده شوید. 

 

 

۶. می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

حتی اگر رسانه های اجتماعی به منظور ارتقای ارتباط هستند، مطالعات متعدد استفاده از رسانه های اجتماعی را با تنهایی، اختلالات خلقی و اعتماد به نفس ضعیف مرتبط دانسته اند. یک مطالعه نشان داد افرادی که از قبل مشکلات سلامت روانی دارند، به دلیل سوگیری شناختی منفی، ممکن است بیشتر مستعد مقایسه‌های اجتماعی باشند. از طرف دیگر، نشان داده شده است که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی علائم تنهایی و افسردگی را کاهش می دهد. اگرچه این مسائل بیشتر فردگرایانه هستند تا رابطه‌ای، اما می‌توانند به تاثیر بر روابط عاشقانه منتهی شوند.

خلاصه استفاده از رسانه های اجتماعی با تنهایی، اختلالات خلقی و اعتماد به نفس ضعیف مرتبط است که همگی می توانند بر روابط عاشقانه شما تأثیر منفی بگذارند.

 

 

۷. می تواند منجر به مشکل اعتماد به نفس شود .

تصاویر فیلتر شده و ویرایش شده ای که در سراسر رسانه های اجتماعی می بینید، می توانند باعث ایجاد ناامنی در مورد بدن شما شوند. چندین مطالعه استفاده از رسانه های اجتماعی و مسائل مربوط به تصور از بدن را مرتبط کرده اند. مسائل مربوط به تصویر بدن افراد می تواند به طور قابل توجهی بر روابط آنها تأثیر بگذارد. یک مطالعه مجله انجمن بین‌المللی پزشکی جنسی نشان می‌دهد که زنان دگرجنس‌گرا با مشکلات تصویر بدنی برای برانگیختگی جنسی دچار مشکل هستند. مطالعه دیگری نشان داد که نحوه درک زنان از جذابیت جنسی خود، بر اساس تصویر منفی بدن، مستقیماً بر کیفیت زناشویی زن و شوهر تأثیر می گذارد.

به عبارت دیگر، این ناامنی‌های ناشی از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در صمیمیت عاطفی و فیزیکی و کیفیت کلی یک رابطه تداخل ایجاد کند.

 

۸. می تواند ما را خودشیفته تر کند.


استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی در برخی موارد با ویژگی های خودشیفتگی مرتبط است. تحقیقات تأیید می کند که استفاده اعتیادآور از رسانه های اجتماعی نشان دهنده نیاز به تغذیه نفس و تلاش برای بهبود عزت نفس است، که هر دو ویژگی خودشیفتگی هستند. 
به عنوان مثال، افرادی که اغلب توییت می‌کنند یا سلفی می‌فرستند، ممکن است بزرگ‌نمایی نشان دهند که یکی از ویژگی‌های رایج خودشیفتگی است. از آنجایی که بدون داشتن اختلال شخصیت می‌توانید خودشیفته باشید، این ویژگی‌ها در طول زمان ممکن است ایجاد شود – یک مطالعه کوچک نشان داده است که استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی ممکن است محرک باشد. و البته، داشتن رابطه با یک خودشیفته سالم نیست و می تواند بعداً منجر به آسیب شود. 

 

 

نکاتی برای مدیریت استفاده از رسانه های اجتماعی

 

اعلان های خود را خاموش کنید.

یک مطالعه نشان داد که اعلان‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند باعث کاهش عملکرد کار شوند و بر عملکرد شناختی و تمرکز تأثیر منفی بگذارند. اعلان های خود را خاموش کنید تا از هر گونه مزاحمتی جلوگیری کنید و بیشتر روی زمان حال تمرکز کنید. زمانی را برای آن در نظر بگیرید. چه هر ساعت یا هر چند ساعت یکبار، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را برای حضور در رسانه های اجتماعی، پاسخ دادن به پیامک یا تماس گرفتن تعیین کنید تا از تمایل همیشگی به تلفن همراه خود و اسکرول کردن. تحقیقات نشان می دهد که خودداری عمدی از حضور در رسانه های اجتماعی می تواند از اثرات مضر جلوگیری کرده و خطر رفتار اجباری رسانه های اجتماعی را در افراد کاهش دهد. برای جلوگیری از هرگونه استفاده از رسانه های اجتماعی، دوره ای از روزها، هفته ها یا حتی ماه ها را تعیین کنید.

 

 

شفاف باشید و ارتباط برقرار کنید.

اگر با تصویر بدن خود دست و پنجه نرم می کنید یا احساس حسادت یا ناامنی می کنید، با شریک زندگی خود صحبت کنید و احساس خود را توضیح دهید. ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از ورود به شبکه های اجتماعی به طور کلی اجتناب کنید و روی زمان با کیفیت با طرف مقابلتان تمرکز کنید.  متأسفانه، پیمایش در طول روز در رسانه های اجتماعی عادت خوبی نیست. در حالی که این پلتفرم ها می توانند منابع مفیدی را ارائه دهند، می توانند منجر به حسادت، مسائل مربوط به سلامت روان و انتظارات غیر واقعی در روابط شوند. علاوه بر این، قرار گرفتن مداوم در تلفن می تواند حواس را از صمیمیت با یک شریک منحرف کند.

 

 

با توجه به زمان گردش در رسانه های اجتماعی مرزها را تعیین کنید.

“زمان زیادی را صرف تلفن هایمان می کنیم” شکایت رایجی در روابط است. یکی از اولین کارهایی که باید انجام داد این است که به زوج ها کمک کرد تا مرزها را تعیین کنند. این امر در هر زوج متفاوت به نظر می رسد، اما مهم است که صحبت کنید و زمان هایی را تعیین کنید که در رسانه های اجتماعی بگذرانید.
 صرف نظر از نوع رابطه، ایده‌هایی برای مدیریت استفاده از رسانه‌های اجتماعیپیرامون روابط عبارتند از:
گوشی های هوشمند خود را در حالی که با هم زمان می گذرانید کنار بگذارید. 
تلفن های خود را بیرون از اتاق خواب رها کنید. 
انتقال برنامه های رسانه های اجتماعی به دور از صفحه اصلی یا به پوشه ها
خاموش کردن اعلان هایرسانه های اجتماعی
نصب افزونه های مرورگر اینترنتی که دسترسی به رسانه های اجتماعی را در رایانه ها محدود یا مسدود می کند.
تنظیم محدودیت‌های زمانی برای استفاده از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی در تلفن‌های هوشمند 

 

 

سایر خطرات رسانه های اجتماعی

علاوه بر این، رسانه های اجتماعیممکن است خطرات غیر مرتبط با روابط را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، استفاده از رسانه های اجتماعی – از جمله استفاده مشکل ساز از رسانه های اجتماعیممکن است: با نگرانی های مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین ارتباط دارد – اگرچهبرخی از مطالعات دارای محدودیت هایی هستند. انتشار اطلاعات نادرستدر مورد مسائل بهداشتی رفتارهای خطرناک موجود را تشدید می کند، به عنوان مثال، ارتباط احتمالی بین رسانه های اجتماعی و مصرف زیاد الکل منجر به فعالیت بدنی کمتر و الگوهای خواب نامناسب می شود. کاهش بهره وری در خانه، مدرسه و محل کار و …

 

خلاصه

 مدیریت استفاده از رسانه های اجتماعی برای مردم مهم است، زیرا زمان زیادی که در رسانه های اجتماعی صرف می شود می تواند بر جنبه های متعدد زندگی تأثیر منفی بگذارد.رسانه‌های اجتماعی به ما کمک کرده‌اند تا با خانواده و دوستان در سرتاسر جهان ارتباط برقرار کنیم، اما برای بسیاری از آنها تأثیر منفی بر مهم‌ترین روابط ما دارد. با این حال، لازم نیست رسانه های اجتماعی را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید تا از وقوع آن جلوگیری کنید. با آگاهی، مدیریت ارتباطات و تعیین مرزها می‌توانید تأثیر رسانه‌های اجتماعی در رابطه‌تان را از منفی به مثبت تغییر دهید.

 

 

منابع:

Al-Saggaf, Y., et al. (۲۰۱۹). Phubbing: Perceptions, reasons behind, predictors, and impacts.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/hbe2.137
Bouffard, S., et al. (۲۰۲۱). Social media and romantic relationship: Excessive social media use leads to relationship conflicts, negative outcomes, and addiction via mediated pathways.
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/08944393211013566
Erliksson, O. J., et al. (۲۰۲۰). Measuring associations between social anxiety and use of different types of social media using the Swedish Social Anxiety Scale for Social Media Users: A psychometric evaluation and cross-sectional study.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/sjop.12673
Kolhar, M., et al. (۲۰۲۱). Effect of social media use on learning, social interactions, and sleep duration among university students.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1319562X21000103#
McDaniel, B. T., et al. (۲۰۱۷). Do you have anything to hide? Infidelity-related behaviors on social media sites and marital satisfaction.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5400109
Morris, M. E. (2020). Enhancing relationships through technology: Directions in parenting, caregiving, romantic partnerships, and clinical practice.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7366940
O’Day, E. B., et al. (2021). Social media use, social anxiety, and loneliness: A systematic review.
https://www.researchgate.net/publication/349872094_Social_media_use_social_anxiety_and_loneliness_A_systematic_review
Research explores relationship between social media and drinking [Press release]. (2017).
https://www.eurekalert.org/news-releases/678574
Roberts, J. A., et al. (۲۰۲۲). On the outside looking in: Social media intensity, social connection, and user well-being: The moderating role of passive social media use.
https://psycnet.apa.org/record/2022-36716-001

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر