۰

چگونه اولین علائم بارداری را بشناسیم؟

بازدید 589

فهرست مطالب

چگونه اولین علائم بارداری را بشناسیم؟

در دو هفته اول بارداری، تشخیص اینکه آیا باردار هستید یا خیر، ممکن است دشوار باشد. نشانه ها ممکن است ظریف باشند. با این حال، اگر متوجه تغییرات غیرعادی شدید، ممکن است باردار باشید. انجام تست بارداری خانگی ممکن است ظن شما را تایید کند، اما مطمئن ترین راه برای دانستن این است که به پزشک مراجعه کنید.

 

 

آیا همه زنان علائم اولیه بارداری را دارند؟

سیستم بدن هر زن متفاوت است. تجربیات آنها از بارداری نیز همینطور است. همه زنان علائم یکسانی با دیگران یا حتی علائم مشابهی را از یک بارداری به بارداری دیگر ندارند. همچنین، از آنجا که علائم اولیه بارداری اغلب شبیه علائمی است که ممکن است درست قبل و در طول قاعدگی تجربه کنید، ممکن است متوجه بارداری خود نباشید.

آنچه در زیر می آید شرح برخی از رایج ترین علائم اولیه بارداری است. باید بدانید که این علائم علاوه بر بارداری ممکن است ناشی از موارد دیگری نیز باشد. بنابراین این واقعیت که شما متوجه برخی از این علائم می شوید لزوماً به این معنی نیست که باردار هستید. تنها راه برای تشخیص قطعی تست بارداری است.

 

بررسی اجمالی

در حالی که آزمایش‌های بارداری و سونوگرافی تنها راه‌هایی برای تشخیص باردار بودن هستند، می‌توانید به سایر علائم و نشانه‌ها توجه کنید. اولین علائم بارداری بیشتر از عقب افتادن قاعدگی است. این علائم همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بی حالی صبحگاهی
  • حساسیت به بو
  • خستگی

 

 

علائم از چه زمانی شروع می شود؟

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما هفته اول بارداری شما بر اساس تاریخ آخرین قاعدگی شما است. آخرین قاعدگی شما هفته ۱ بارداری در نظر گرفته می شود، حتی اگر هنوز باردار نبوده اید. تاریخ زایمان مورد انتظار با استفاده از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می شود. به همین دلیل، ممکن است در هفته های اول بارداری ۴۰ هفته ای خود علائمی نداشته باشید.

 

 

 

علائم و نشانه های بارداری

اگر باردار هستید، ممکن است علائم اولیه مانند:

  • گرفتگی و لکه بینی خفیف
  • پریود به تاخیر افتاده
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • سوزن سوزن شدن یا درد سینه ها
  • تکرر ادرار
  • نفخ
  • دریازدگی
  • نوسانات خلقی
  • تغییرات دما

 

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فشار خون بالا
  • خستگی مفرط و سوزش سر دل
  • ضربان قلب سریعتر
  • تغییرات سینه و نوک پستان
  • آکنه
  • افزایش وزن قابل توجه
  • درخشش بارداری
  • گرفتگی و لکه بینی در اوایل بارداری

 

از هفته ۱ تا ۴، همه چیز هنوز در سطح سلولی اتفاق می افتد. تخمک بارور شده یک بلاستوسیست (گروهی از سلول های پر از مایع) ایجاد می کند که در اندام ها و قسمت های بدن جنین رشد می کند. حدود ۱۰ تا ۱۴ روز (هفته چهارم) پس از لقاح، بلاستوسیست در آندومتر، که پوشش داخلی رحم است، کاشته می شود. این می تواند باعث خونریزی لانه گزینی شود که ممکن است با یک دوره سبک اشتباه گرفته شود. برای همه پیش نمی آید. اگر اتفاق بیفتد، معمولاً در زمانی که شما انتظار قاعدگی خود را دارید اتفاق می‌افتد.

 

 

 علائم خونریزی لانه گزینی 

رنگ:

رنگ هر قسمت ممکن است صورتی، قرمز یا قهوه ای باشد.

 

خون ریزی:

خونریزی لانه گزینی معمولاً بسیار کمتر از دوره معمول شما است. اغلب به عنوان خونریزی خفیف توصیف می شود که هرگز به جریان تبدیل نمی شود یا به اندازه کافی برای نیاز به تامپون تبدیل نمی شود.

 

درد:

درد معمولا خفیف تر از درد معمول قاعدگی شماست. همچنین ممکن است شامل مقداری گرفتگی باشد. این گرفتگی می تواند متوسط ​​یا شدید باشد، اما اغلب خفیف است.

اپیزودهای خونریزی لانه گزینی احتمالا کمتر از ۳ روز طول می کشد و نیازی به درمان ندارد. گاهی اوقات ممکن است فقط چند ساعت طول بکشد.

 

 

عدم قاعدگی در اوایل بارداری

پس از تکمیل کاشت، بدن شما شروع به ساخت گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) می کند. این هورمون به بدن در حفظ بارداری کمک می کند. همچنین به تخمدان ها می گوید که آزاد کردن تخمک های بالغ را هر ماه متوقف کنند. احتمالاً ۴ هفته پس از لقاح پریود بعدی خود را از دست خواهید داد. اگر معمولا قاعدگی نامنظم دارید، باید برای تایید، آزمایش بارداری انجام دهید.

اکثر آزمایشات خانگی می توانند hCG را به محض ۸ روز پس از از دست دادن قاعدگی تشخیص دهند. تست بارداری می تواند سطح hCG را در ادرار شما تشخیص دهد و نشان دهد که آیا باردار هستید یا خیر.

نکات

آزمایش بارداری بدهید تا ببینید باردار هستید یا خیر.

اگر مثبت است، با یک پزشک یا ماما تماس بگیرید تا اولین قرار قبل از زایمان خود را تعیین کند.

اگر دارویی مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا این داروها خطری برای بارداری دارند یا خیر.

 

 

افزایش دمای بدن در اوایل بارداری

دمای پایه بالاتر بدن ممکن است نشانه بارداری باشد. دمای مرکزی بدن شما نیز ممکن است با ورزش یا در هوای گرم راحت‌تر افزایش یابد. در این مدت، حتما آب بیشتری بنوشید و با احتیاط ورزش کنید.

 

 

خستگی در اوایل بارداری

خستگی می تواند در هر زمانی در دوران بارداری ایجاد شود. این علامت در اوایل بارداری شایع است. سطح پروژسترون شما افزایش می یابد که می تواند باعث خواب آلودگی شما شود.

نکات

هفته های اولیه بارداری می تواند باعث شود شما احساس خستگی کنید. اگر می توانید سعی کنید به اندازه کافی بخوابید.

خنک نگه داشتن اتاق خواب شما نیز می تواند کمک کننده باشد. دمای بدن شما ممکن است در مراحل اولیه بارداری بالاتر باشد.

 

 

افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری

در حدود هفته های ۸ تا ۱۰، قلب شما ممکن است سریعتر و شدیدتر پمپاژ کند. تپش قلب و آریتمی در بارداری شایع است. این به طور معمول این امر به دلیل تغییرات هورمون ها است. طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۶، جریان خون شما بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در طول بارداری افزایش می‌یابد. این به حجم کاری قلب شما می افزاید.

 

حساس تر شدن سینه ها

تغییرات اولیه در سینه ها: سوزن سوزن شدن، درد، رشد

تغییرات سینه ممکن است بین هفته های ۴ تا ۶ رخ دهد. به دلیل تغییرات هورمونی، احتمال دارد سینه های حساس و متورم ایجاد کنید. این تغییرات احتمالاً پس از چند هفته که بدن شما با هورمون ها سازگار شده است، از بین می رود.

تغییرات نوک سینه نیز می تواند در حدود هفته ۱۱ رخ دهد. هورمون ها همچنان باعث رشد سینه شما می شوند. آرئول – ناحیه اطراف نوک پستان – ممکن است به رنگ تیره تر تغییر کند و بزرگتر شود.

اگر قبل از بارداری دچار آکنه شده اید، ممکن است دوباره پدیدار شدن جوش ها را تجربه کنید.

 

نکات

با خرید یک سینه بند بارداری راحت و حمایتی، حساسیت سینه ها را از بین ببرید. یک سوتین نخی و بدون سیم اغلب راحت ترین گزینه است.

سوتینی با قلاب های مختلف انتخاب کنید که در ماه های آینده فضای بیشتری برای “رشد” به شما بدهد.

برای کاهش اصطکاک روی نوک سینه ها و درد نوک سینه، پدهای سینه ای بخرید که در سینه بند شما قرار می گیرند.

 

 

تغییرات خلق و خو در اوایل بارداری

سطح استروژن و پروژسترون شما در دوران بارداری بالا خواهد بود. این افزایش می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و شما را بیشتر از حد معمول احساساتی یا واکنشی نشان دهد. نوسانات خلقی در دوران بارداری رایج است و ممکن است باعث ایجاد احساسات زیر شود:

  • افسردگی
  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • رضایت

 

 

تکرر ادرار و بی اختیاری در اوایل بارداری

در دوران بارداری، بدن شما مقدار خونی را که پمپاژ می کند افزایش می دهد. این باعث می‌شود کلیه‌ها مایعات بیشتری نسبت به معمول پردازش کنند، که منجر به تولید مایع بیشتر در مثانه می‌شود. هورمون ها نیز نقش زیادی در سلامت مثانه دارند. در دوران بارداری، ممکن است متوجه شوید که بیشتر به سمت دستشویی می دوید یا به طور تصادفی نشت می کند.

درست پس از باردار شدن، طبیعی است که بدن شما تا ۲۵ درصد ادرار بیشتری تولید کند. افزایش ادرار در هفته ۱۵-۱۰ بارداری به اوج خود می رسد. پس از آن، احتمالاً احساس می‌کنید که میل بیشتری برای ادرار کردن دارید، زیرا وزن اضافی رحم و کودک در حال رشد بر مثانه شما فشار می‌آورد.

 

نکات

هر روز حدود ۳۰۰ میلی لیتر (کمی بیشتر از یک فنجان) مایعات اضافی بنوشید.

برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار، به دستشویی رفتن خود را از قبل برنامه ریزی کنید.

 

 

نفخ و یبوست در اوایل بارداری

مشابه علائم دوره قاعدگی، نفخ ممکن است در اوایل بارداری رخ دهد. این امر ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد که می تواند سیستم گوارش شما را نیز کند کند. در نتیجه ممکن است احساس یبوست و انسداد کنید. یبوست همچنین می تواند احساس نفخ شکم را افزایش دهد.

 

 

تهوع صبحگاهی، تهوع و استفراغ در اوایل بارداری

 حالت تهوع صبحگاهی معمولاً در حدود هفته های ۴ تا ۶ ایجاد می شود و در حدود هفته ۹ به اوج خود می رسد. اگرچه به آن تهوع صبحگاهی می گویند، اما می تواند در هر زمانی در طول روز یا شب رخ دهد. دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث حالت تهوع صبحگاهی می شود، اما هورمون ها ممکن است نقشی داشته باشند.

در طول سه ماهه اول بارداری، بسیاری از زنان تهوع صبحگاهی خفیف تا شدید را تجربه می کنند. ممکن است در اواخر سه ماهه اول شدیدتر شود، اما اغلب با ورود به سه ماهه دوم، شدت آن کمتر می شود.

 

نکات

یک بسته کراکر نمکی را در کنار تخت خود نگه دارید و صبح ها قبل از بیدار شدن چند عدد بخورید تا به رفع حالت تهوع صبحگاهی کمک کنید.

با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.

اگر نمی توانید مایعات یا غذای کم را نگه دارید و مدام بالا می آورید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

فشار خون بالا و سرگیجه در اوایل بارداری

در بیشتر موارد، فشار خون بالا یا طبیعی در مراحل اولیه بارداری کاهش می یابد. این همچنین ممکن است باعث احساس سرگیجه شود زیرا رگ های خونی شما گشاد شده است.

تعیین فشار خون بالا یا فشار خون بالا در نتیجه بارداری دشوارتر است. تقریباً تمام موارد فشار خون بالا در ۲۰ هفته اول نشان دهنده مشکلات اساسی است. ممکن است در اوایل بارداری ایجاد شود، اما ممکن است از قبل نیز وجود داشته باشد.

یک متخصص پزشکی فشار خون شما را در اولین ملاقات با پزشک اندازه گیری می کند تا به ایجاد یک پایه برای اندازه گیری فشار خون طبیعی کمک کند.

 

نکات

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، به ورزش های مناسب بارداری روی بیاورید.

یاد بگیرید چگونه به طور منظم فشار خون خود را ردیابی کنید.

از پزشک خود در مورد دستورالعمل های غذایی برای کمک به کاهش فشار خون بالا سوال کنید.

آب کافی بنوشید و به طور منظم میان وعده بخورید تا از سرگیجه جلوگیری کنید. هنگام بلند شدن از روی صندلی به آرامی ایستادن نیز ممکن است کمک کننده باشد.

 

 

حساسیت بویایی و بیزاری از غذا در اوایل بارداری

 

حساسیت به بویایی یکی از علائم بارداری اولیه است. شواهد علمی کمی در مورد حساسیت بویایی در سه ماهه اول بارداری وجود دارد. با این حال، ممکن است مهم باشد، زیرا حساسیت بو ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود. همچنین ممکن است باعث بی علاقگی شدید نسبت به برخی غذاها شود.

طبق تحقیقات سال ۲۰۱۷ ممکن است حس بویایی افزایش یافته یا کاهش یافته را در دوران بارداری تجربه کنید. این امر به ویژه در سه ماهه اول و سوم شایع است. بوی تند نسبت به بوی ضعیف شایع تر است. برخی از بوها که قبلا هرگز شما را آزار نمی دادند ممکن است کمتر دلپذیر شوند یا حتی باعث ایجاد حالت تهوع شوند.

خبر خوب این است که حس بویایی شما معمولاً پس از زایمان یا در عرض ۶ تا ۱۲ هفته پس از زایمان به حالت عادی باز می گردد.

 

 

افزایش وزن در اوایل بارداری

افزایش وزن در پایان سه ماهه اول شما شایع تر می شود. ممکن است در چند ماه اول بین ۱ تا ۴ پوند اضافه وزن پیدا کنید. توصیه های کالری برای اوایل بارداری تغییر چندانی با رژیم غذایی معمول شما نخواهد داشت، اما با پیشرفت بارداری افزایش می یابد.

در مراحل بعدی، وزن بارداری اغلب در موارد زیر ظاهر می شود:

سینه ها (حدود ۱ تا ۳ پوند)

رحم (حدود ۲ پوند)

جفت (۱/۲ پوند)

مایع آمنیوتیک (حدود ۲ پوند)

افزایش حجم خون و مایعات (حدود ۵ تا ۷ پوند)

چربی (۶ تا ۸ پوند)

 

 

سوزش سر دل در اوایل بارداری

هورمون ها می توانند باعث شل شدن دریچه بین معده و مری شوند. این باعث می شود اسید معده نشت کند و باعث سوزش سر دل شود.

 

نکات

با خوردن چند وعده غذایی کوچک در روز به جای وعده های بزرگتر از سوزش معده مرتبط با بارداری جلوگیری کنید.

سعی کنید حداقل یک ساعت پس از صرف غذا در حالت ایستاده بنشینید تا به هضم غذا کمک کنید.

اگر به داروهای ضد اسید نیاز دارید، با پزشک در مورد مواردی که ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشد، صحبت کنید.

 

 

چرب شدن پوست و ایجاد آکنه در اوایل بارداری

ترکیبی از افزایش حجم خون و سطوح بالاتر هورمون، خون بیشتری را از طریق رگ های شما می راند. این باعث می شود که غدد چربی بدن اضافه کار کنند. افزایش فعالیت غدد چربی بدن به پوست شما ظاهری براقمی دهد. از سوی دیگر، ممکن است آکنه نیز ایجاد شود.

 

 

زودترین زمانی که می توانم بفهمم باردار هستم چه وقت است؟

به طور کلی می توانید یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی متوجه شوید که باردار هستید یا خیر. دفتر سلامت زنان در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده می گوید که انجام تست بارداری خانگی در این مرحله نتیجه دقیق تری خواهد داشت. تست های بارداری خانگی ارزان هستند و به طور گسترده بدون نسخه در داروخانه ها و فروشگاه های دیگر در دسترس هستند.

اگر بخواهید می توانید زودتر از این آزمایش بدهید، اما در معرض خطر گرفتن نتیجه منفی کاذب هستید. این بدان معنی است که آزمایش ممکن است نشان دهد که شما باردار نیستید، اما در واقع شما باردار هستید.

اگر تست بارداری خانگی را خیلی زود انجام دهید، ممکن است هنوز hCG کافی در ادرار شما وجود نداشته باشد تا آزمایش آن را تشخیص دهد. تست های بارداری خانگی با آزمایش میزان hCG در ادرار شما کار می کنند. این هورمونی است که فقط در خون و ادرار افراد باردار وجود دارد.

همچنین، شیمی بدن هر فردی کمی متفاوت است. یک فرد ممکن است یک روز پس از پریود خود نتیجه مثبت بگیرد، در حالی که نتایج مثبت فرد دیگر ممکن است تا یک هفته دیگر ظاهر نشود. بنابراین، نتایج آزمایش اولیه ممکن است دقیق ترین نباشد.

آزمایش خون اغلب می تواند hCG را زودتر از آزمایش ادرار در بارداری تشخیص دهد. آزمایش خون گاهی اوقات می تواند نتیجه مثبت را در ۶ تا ۸ روز پس از تخمک گذاری نشان دهد، در حالی که آزمایش ادرار حدود ۳ هفته پس از تخمک گذاری این کار را انجام می دهد.

علائم بارداری مانند حالت تهوع، خستگی و حساس شدن سینه ها گاهی حتی قبل از اینکه پریود شوید نیز رخ می دهد. این علائم ممکن است به شما این تصور را بدهد که باردار هستید، اما دلیل مطمئنی نیستند. فقط یک آزمایش مطمئناً می گوید.

 

 

نکات

دفتر سلامت زنان توصیه می کند که اگر در تست بارداری خانگی نتیجه منفی دریافت کردید، یک هفته بعد آزمایش دیگری را برای بررسی مجدد انجام دهید.

برخی از تست های بارداری خانگی دقیق تر از بقیه هستند. در اینجا لیستی از بهترین تست های بارداری خانگی آورده شده است. مطمئن شوید که یکی را انتخاب کنید که به درستی شناخته شده است.

 

 

چه زمانی باید آزمایش بارداری بدهم؟

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بهترین زمان برای انجام تست بارداری خانگی ۱ هفته پس از اولین قاعدگی است. بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی در سال ۲۰۱۷، تست‌های بارداری خانگی در صورت استفاده صحیح و در زمان مناسب، ۹۷ درصد منبع مطمئن هستند.

آزمایش خون اغلب می تواند حاملگی را خیلی زودتر نشان دهد، اما باید در مطب پزشک یا در یک محیط بالینی انجام شود.

 

 

چه زمانی باید با پزشکم تماس بگیرم؟

به گفته دفتر سلامت زنان، اگر در آزمایش خانگی بارداری نتیجه مثبت دریافت کردید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک می تواند آزمایش حساس تری را تجویز کند و معاینه لگنی را انجام دهد تا مطمئن شود باردار هستید یا خیر.

برای حفظ سلامت خود و جنین، دفتر سلامت زنان به شما توصیه می‌کند که در اولین فرصت بارداری به پزشک متخصص مراجعه کنید. سپس می توانید ویزیت های منظم دوران بارداری را در طول بارداری خود برنامه ریزی کنید.

 

 

خلاصه

بدن شما در اوایل بارداری تغییرات قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، حساس شدن سینه ها و البته علامت بارز قاعدگی از دست رفته را مشاهده کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، اولین قدم  انجام تست بارداری خانگی است. این آزمایشات به طور گسترده بدون نسخه در داروخانه ها و فروشگاه های دیگر در دسترس هستند.

اگر نتیجه مثبت دریافت کردید، برای قرار ملاقات با پزشک تماس بگیرید. آنها معاینه و آزمایش بیشتری برای تایید بارداری شما انجام خواهند داد. سپس می توانید یک برنامه قبل از تولد را برای محافظت از سلامت خود و جنین شروع کنید.

 

 

منابع:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر