۰

برنامه ریزی برای بارداری

بازدید 349

اگر در حال تلاش برای بچه دار شدن هستید یا به آن فکر می کنید، باید در سریع ترین زمان برای بارداری آماده شوید. بهداشت و مراقبت های بهداشتی قبل از بارداری بر روی کارهایی تمرکز دارد که می توانید قبل و بین بارداری انجام دهید تا شانس داشتن یک نوزاد سالم را افزایش دهید. برای برخی افراد، آماده سازی بدنشان برای بارداری چند ماه طول می کشد. برای افراد دیگر، ممکن است بیشتر طول بکشد. چه این اولین، دومین یا ششمین نوزاد شما باشد، مراحل زیر به شما کمک می کند تا برای سالم ترین بارداری ممکن آماده شوید.

 برنامه ریزی کنید و اقدام کنید.

احتمالاً به اهداف خود برای داشتن یا نداشتن فرزند و چگونگی دستیابی به آن اهداف فکر کرده اید. برای مثال، زمانی که نمی‌خواستید بچه دار شوید، از روش‌های موثر کنترل بارداری استفاده می‌کردید. اکنون که به باردار شدن فکر می کنید، مهم است که برای رسیدن به هدف خود گام بردارید

 

 به پزشک خود مراجعه کنید.

قبل از باردار شدن، با پزشک خود در مورد مراقبت های بهداشتی قبل از بارداری صحبت کنید. در این مواقع پزشک از شما می‌خواهد در مورد سابقه سلامتی شما و هر گونه شرایط پزشکی که در حال حاضر دارید که می‌تواند بر بارداری تأثیر بگذارد صحبت کند. همچنین ممکن است بخواهند در مورد مشکلات بارداری قبلی، داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، واکسیناسیون هایی که ممکن است نیاز داشته باشید، و اقداماتی که می توانید قبل از بارداری برای کمک به جلوگیری از برخی نقص های مادرزادی انجام دهید، صحبت کنند. فهرستی از نکات صحبت کردن را تهیه کنید تا چیزی را فراموش نکنید. حتما با پزشک خود در مورد موارد زیر صحبت کنید:

 

شرایط پزشکی

اگر در حال حاضر شرایط پزشکی دارید، مطمئن شوید که تحت کنترل هستند و تحت درمان هستند. برخی از این شرایط عبارتند از: بیماری های مقاربتی (STDs)، دیابت، بیماری تیروئید، فشار خون بالا و سایر بیماری های مزمن.

 

سبک زندگی 

 اگر سبک زندگی خاصی دارید و یا عادتی در زندگی دارید که باید پزشکتان از آن مطلع باشد، حتما او را در جریان قرار دهید.مثلا اگر سیگار می کشید، الکل می نوشید یا از داروهای خاص استفاده می کنید.زندگی در یک محیط استرس زا یا آزاردهنده دارید و یا با مواد سمی کار کنید یا در اطراف آن زندگی کنید.متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند در زمینه مشاوره، درمان و سایر خدمات پشتیبانی به شما کمک کنند.

 

داروها

 تقریباً هر فرد باردار نیاز به مصرف داروها قبل و در طول بارداری دارد. قبل از شروع یا قطع هر دارویی با پزشک خود صحبت کنید. حتما موارد زیر را با پزشک خود در میان بگذارید: لیستی از همه داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله نسخه‌ها، داروهای بدون نسخه، مکمل‌های گیاهی و رژیمی، و ویتامین‌ها ارائه دهیدهمچنین او را  اهداف و ترجیحات شخصی شما برای سلامتی خود و نوزادتان مطلع سازید.

 

واکسیناسیون 

اکثر واکسن ها در دوران بارداری بی خطر هستند و برخی از آنها مانند واکسن آنفولانزا و Tdap (واکسن کزاز بزرگسالان، دیفتری و سیاه سرفه بدون سلول) به طور خاص در دوران بارداری توصیه می شوند. انجام واکسیناسیون مناسب در زمان مناسب می تواند به حفظ سلامتی شما و محافظت از کودک در برابر برخی بیماری ها در چند ماه اول زندگی کمک کند.

 

هر روز ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک بخورید.

اسید فولیک یک ویتامین B است. داشتن اسید فولیک کافی در بدن حداقل یک ماه قبل و در طول بارداری می تواند به پیشگیری از نقص های مادرزادی عمده مغز و ستون فقرات جنین (آنسفالی و اسپینا بیفیدا) کمک کند. از تمام افرادی که می‌توانند باردار شوندبهتر است که روزانه ۴۰۰ میکروگرم (میکروگرم) اسید فولیک، از غذاهای غنی‌شده یا مکمل‌ها، یا ترکیبی از این دو، علاوه بر رژیم غذایی متنوع و غنی از فولات دریافت کنند.

 

نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر را متوقف کنید.

استعمال دخانیات، نوشیدن الکل و استفاده از برخی داروها می تواند مشکلات زیادی را در دوران بارداری ایجاد کند، مانند زایمان زودرس، نقص مادرزادی و مرگ نوزاد. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید و نمی توانید نوشیدنی، سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر را متوقف کنید، با پزشک خود حتما مشورت کنید.

 

از مواد سمی و آلاینده های محیطی اجتناب کنید.

از مواد شیمیایی مضر، آلاینده های محیطی و سایر مواد سمی مانند مواد شیمیایی مصنوعی، برخی فلزات، کود، اسپری حشرات و مدفوع گربه یا جوندگان در اطراف خانه و محل کار خودداری کنید. این مواد می توانند به سیستم تولید مثل مردان و زنان آسیب بزنند. آنها می توانند باردار شدن را دشوارتر کنند. قرار گرفتن در معرض حتی مقادیر کم در دوران بارداری، نوزادی، کودکی یا بلوغ می تواند منجر به بیماری شود. یاد بگیرید چگونه از خود و عزیزانتان در برابر مواد سمی در محل کار و خانه محافظت کنید. با اثر مواد سمی بر سلامت باروری آشنا شوید و حتما با روش مناسب از خود و کودک دلبندتان محافظت کنید.

 

به وزن سالم برسید.

افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند در معرض خطر بیشتری برای بسیاری از شرایط جدی، از جمله عوارض دوران بارداری، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، و برخی سرطان ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ) هستند.  کلید دستیابی و حفظ وزن سالم در مورد تغییرات کوتاه مدت رژیم غذایی نیست. این در مورد یک سبک زندگی است که شامل تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم است. اگر کم وزن، اضافه وزن یا چاق هستید، قبل از بارداری با پزشک خود در مورد راه های رسیدن به وزن سالم و حفظ آن صحبت کنید. این بخش یکی از مهمترین برنامه ریزی ها در دوران قبل از بارداری می باشد که باید به آن توجه ویژه کنید.

 

 

 تاریخچه خانوادگی خود را بدانبد و از مشکلات وراثتی آگاه باشید.

دانشتن تاریخچه سلامت خانواده می تواند به شما در شناسایی عواملی که ممکن است در دوران نوزادی یا کودکی یا توانایی شما برای باردار شدن روی کودک شما تأثیر بگذارد کمک کند. ممکن است متوجه نشوید که نقص قلبی خواهرتان یا بیماری سلول داسی شکل پسرخاله‌تان می‌تواند بر جنین شما تأثیر بگذارد، اما به اشتراک گذاشتن این اطلاعات سابقه خانوادگی با پزشکتان می‌تواند مهم باشد. بر اساس سابقه سلامت خانوادگی، پزشک ممکن است شما را برای مشاوره ژنتیک معرفی کند. دلایل دیگر برای مشاوره ژنتیک عبارتند از: داشتن چندین سقط جنین، مرگ نوزاد، یا مشکل باردار شدن (ناباروری)، یا داشتن یک بیماری ژنتیکی یا نقص مادرزادی که در بارداری قبلی رخ داده است.اگر یک بیماری طولانی مدت مانند صرع یا دیابت دارید، می تواند بر تصمیماتی که در مورد بارداری خود می گیرید تأثیر بگذارد – به عنوان مثال، جایی که ممکن است بخواهید زایمان کنید.

با متخصص در مورد باردار شدن صحبت کنید.

 اگر برای بیماری خاصی دارو مصرف می کنید، بدون مشورت با پزشک، مصرف آن را قطع نکنید.

 

آزمایش سلول داسی شکل و تالاسمی بدهید.

بیماری سلول داسی شکل (SCD) و تالاسمی اختلالات خونی ارثی هستند که عمدتاً افرادی را تحت تأثیر قرار می دهند که اجدادشان از آفریقا، دریای کارائیب، مدیترانه، هند، پاکستان، جنوب و جنوب شرق آسیا و خاورمیانه هستند. اگر شما یا شریک زندگیتان نگران هستید که ممکن است ناقل ۱ مورد از این اختلالات باشید، شاید به این دلیل که فردی در خانواده شما دارای اختلال خونی  یا ناقل است، بهتر است قبل از تشکیل خانواده آزمایش دهید. می توانید از یک پزشک عمومی یا یک مرکز سلول داسی شکل و تالاسمی درخواست آزمایش خون کنید و بعد از انجام پآزمایش و مشخص شدن جواب برای بارداری اقدام کنید.جواب این آزمایش به هیچ عنوان نباید نادیده و برایتان کم ارزش باشد.

سلامت روان داشته باشید.

سلامت روان نحوه تفکر، احساس و رفتار ما در کنار زندگی است. برای اینکه در بهترین حالت خود باشید، باید نسبت به زندگی خود احساس خوبی داشته باشید و برای خود ارزش قائل شوید. همه گاهی اوقات احساس نگرانی، اضطراب ، غمگینی یا استرس می کنند. با این حال، اگر این احساسات از بین نرفت و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرد، از یک روانشناس کمک بگیرید. با پزش خود در مورد احساسات و گزینه های درمانی خود صحبت کنید و از او راهنمایی بگیرید.

 

بدانید کدام داروها را می توانید مصرف کنید.

مصرف همه داروها در زمان بارداری یا برنامه ریزی بارداری، چه با نسخه باشند و چه داروهایی که می توانید از داروخانه یا مغازه خریداری کنید، بی خطر نیستند.

اطلاعات:اگر از داروهای تجویز شده استفاده می کنید و قصد بارداری دارید، با پزشک مشورت کنید. بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید.

 برای انجام معاینات قبل بارداری اقدام کنید.

تست پاپ اسمیر و معاینه لگن از جمله معایناتی است که در زمره اقدامات قبل از بارداری دوم یا اول قرار می‌گیرد. تست پاپ اسمیر مربوط به بررسی دهانه رحم است. در این آزمایش سلول‌های دهانه رحم مورد بررسی قرار می‌گیرند تا سلامت آن‌ها به اثبات برسد.

 

سلامت دهان و دندان را کنترل کنید.

در دوران بارداری، خانم‌ها دچار تغییرات هورمونی می‌شوند. این نوسان هورمون‌ها گاهی منجر به آسیب رسیدن به دهان و دندان خواهد شد.از آن‌جایی که مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری کار سختی است، بهتر است بررسی سلامت دهان و دندان در زمره اقدامات قبل از بارداری اول یا دوم قرار بگیرد.

زمان تخمک‌گذاری را یادداشت کنید.

زمانی که عادت ماهیانه به پایان می‌رسد، بسته به شرایط بدنی چیزی حدود ۴ الی ۷ روز بعد تخمک‌گذاری آغاز خواهد شد. اگر شما مرتب زمان عادت ماهیانه و تخمک‌گذاری را یادداشت و در زمان صحیح برای بارداری اقدام کنید، شانس بیشتری نسبت به کسانی خواهید داشت که بدون برنامه‌ریزی برای پدر و مادر شدن تلاش می‌کنند.

 

 

منابع:

https://www.plannedparenthood.org/learn/pregnancy/pre-pregnancy-health

https://www.acog.org/womens-health/faqs/good-health-before-pregnancy-prepregnancy-care

https://www.nhs.uk/pregnancy/trying-for-a-baby/planning-your-pregnancy/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر