۰

رابطه جنسی پس از زایمان

بازدید 839

چگونه بعد از بچه دار شدن رابطه جنسی عالی داشته باشیم؟

بچه دار شدن کل زندگی شما را تغییر می دهد. شما احساسات متفاوتی را خواهید داشت، برنامه شما تغییر خواهد کرد و بدن شما قطعاً احساس متفاوتی خواهد داشت. ممکن است بعد از بچه دار شدن در مورد داشتن رابطه جنسی دوباره مضطرب شوید. این امر طبیعی است. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای داشتن یک زندگی جنسی خوب بعد از بچه دار شدن انجام دهید. مهمترین چیز این است که به یاد داشته باشید که مراقب خود باشید.

 

 

بدن خود را از نظر فیزیکی برای رابطه جنسی آماده کنید.

 

برای بهبودی زمان بگذارید.

بدن شما زمان زیادی را با بارداری پشت سر می گذاشته است. طبیعی است که زمان برای بهبودی صرف شود. اکثر پزشکان توصیه می کنند که حداقل تا ۴ هفته پس از زایمان از رابطه جنسی خودداری کنید.[۱] داشتن رابطه جنسی کمتر از ۲ هفته پس از بچه دار شدن خطرناک است. به احتمال زیاد بدن شما همچنان در حال خونریزی است و در خطر خونریزی یا ابتلا به عفونت هستید. ۴ هفته به طور کلی امن تر از ۲ هفته در نظر گرفته می شود.

اگر بخیه زده اید، احتمالاً پزشک شما به شما توصیه می کند که تا معاینه ۶ هفته ای پس از زایمان خود صبر کنید. پارگی پرینه، سزارین یا اپیزیوتومی همگی دلایل بالقوه ای هستند که ممکن است باعث شوند نیاز به بخیه پیدا کنید. این روش ها همگی به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند.

 

 

با پزشک خود صحبت کنید.

مهم است که تا زمانی که پزشک شما را از رابطه جنسی معاف کند، از مقاربت خودداری کنید. پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که قبل از اینکه به قطعیت درباره رابطه جنسی نظر دهد، بخواهد که برای معاینه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید، این برای کمک به بهبودی بدن شما است.[۲] قرار ملاقات بعدی شما زمان بسیار خوبی برای پرسیدن سوالات از پزشک است. می توانید به طور کلی در مورد بهبودی خود بپرسید، همچنین می توانید یک گفتگوی صادقانه در مورد رابطه جنسی بعد از نوزاد داشته باشید.

لیستی از سوالات را از قبل آماده کنید. به این ترتیب، به احتمال زیاد به یاد می آورید که در مورد هر چیزی که در ذهن شما بوده است بپرسید.

شما می توانید سوالاتی مانند “آیا در هنگام داشتن رابطه جنسی برای اولین بار اقدامات احتیاطی انجام دهم؟” و “اگر دردی وجود دارد، چگونه می توانم آن را کاهش دهم؟”

 

 

دستورالعمل را دنبال کنید.

شاید شما مشتاقانه منتظر دریافت اطلاعات کامل از پزشک خود برای از سرگیری رابطه جنسی بوده اید. اگر او به شما توصیه کند که بعد از معاینه ۶ هفته ای مدتی بیشتر صبر کنید، ممکن است ناامید کننده باشد. با این حال، مهم است که هر دستورالعمل پزشکی را که بعد از بچه دار شدن دریافت می کنید، دنبال کنید.[۳]
اگر سزارین یا پارگی پرینه داشتید، ممکن است به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشید. اگر منتظر نمانید، ممکن است خود را به خطر بیندازید و بدن خود را بیشتر زخمی کنید.
اگر پزشکتان بگوید بدن شما برای رابطه جنسی آماده است، این یک خبر عالی است. اما به هر توصیه دیگری که ارائه می شود گوش دهید. به عنوان مثال، اگر به شما گفته شد که این کار را آهسته و با سرعت کم انجام دهید، این کار را انجام دهید. اگر روان کننده توصیه می شود، حتما مقداری از آن را تهیه کنید.

 

 

به بدنتان گوش کنید.

شما تنها کسی هستید که مطمئناً می‌دانید که آیا برای شروع دوباره رابطه جنسی آماده هستید یا خیر. حتی اگر پزشکتان بگوید که از نظر فیزیکی آماده هستید، ممکن است احساس کنید به زمان بیشتری نیاز دارید. بسیاری از زنان تا چند ماه پس از زایمان حساس هستند.[۴] خشکی واژن یک مشکل رایج است، به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید. ممکن است در طول مدت شیردهی همچنان دچار این مشکل باشید.

روان کننده ها می توانند کمک کنند. با این حال، اگر احساس ناراحتی یا درد می کنید، بهتر است که از رابطه جنسی خودداری کنید. به نیازهای بدن خود توجه کنید. اگر فکر داشتن رابطه جنسی شما را مضطرب می کند، احتمالاً نشانه آن است که باید بیشتر صبر کنید.

 

 

استراحت کنید.

هنگامی که شما یک نوزاد جدید به دنیا می آورید، زندگی شما حول محور تغذیه، تغییر و مراقبت از آن نوزاد می چرخد. هر دو والدین احتمالاً از کمبود شدید خواب رنج می برند. بر کسی پوشیده نیست که میل جنسی شما تحت تأثیر عدم استراحت کافی قرار می گیرد.[۵] قبل از اینکه دوباره تمایل به داشتن رابطه جنسی عالی داشته باشید، باید بیشتر بخوابید. این ممکن است غیرممکن به نظر برسد، اما برای زندگی جنسی شما مهم است. با این حال، ارتباط بین رابطه جنسی و خواب دو طرفه است. داشتن رابطه جنسی در واقع می تواند به شما کمک کند آرام تر بخوابید.

حتی اگر خسته هستید، اگر احساس می کنید توانایی جسمی دارید، سعی کنید رابطه جنسی داشته باشید. چند ساعت خوابی که میکنید احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.هنگامی که شروع به خواب بیشتر کنید، انگیزه بیشتری برای داشتن رابطه جنسی بیشتر خواهید داشت. یک چرخه است.

 

 

احساسات خود را کنترل کنید.

 

تغییرات را بپذیرید.

هنگامی که شما یک نوزاد جدید به دنیا می آورید، تغییرات زیادی را تجربه می کنید. این تغییرات فقط فیزیکی نیستند. به تغییرات عاطفی نیز توجه کنید. هنگامی که در حال برقراری مجدد رابطه جنسی با شریک زندگی خود هستید، رفاه عاطفی شما مهم است. [۶]

با پذیرش تغییراتی که اتفاق افتاده شروع کنید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که سینه های شما بسیار متفاوت به نظر می رسد. این طبیعی است. سعی کنید اجازه ندهید احساسات شما در مورد بدنتان بر تمایل شما برای داشتن رابطه جنسی تأثیر بگذارد. یکی دیگر از نگرانی های رایج این است که بدن شما بعد از زایمان احساس متفاوتی نسبت به همسرتان خواهد داشت. بپذیرید که بدن شما از نظر فیزیکی تغییر کرده است و رابطه جنسی برای هر دوی شما متفاوت خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید رابطه جنسی خوبی داشته باشید.

 

 

تغییرات هورمونی خود را بشناسید.

بارداری و زایمان به شدت بر هورمون های شما تأثیر می گذارد. هورمون های شما احتمالا تا زمانی که دوباره قاعدگی را شروع نکنید به حالت عادی باز نمی گردند. برای بسیاری از زنان، این اتفاق تا ۴ تا ۱۲ هفته پس از زایمان رخ نمی دهد.[۷]
وقتی هورمون های شما از تعادل خارج می شوند، میل جنسی شما می تواند متفاوت باشد. بسیاری از زنان احساس آمادگی برای داشتن رابطه جنسی می کنند، اما به همان اندازه بسیاری از آنها برای چندین ماه احساس آمادگی نمی کنند.
به یاد داشته باشید که احساس در هر صورت خوب است. و طبیعی است که احساسات شما از روز به روز و حتی ساعت به ساعت تغییر کند.
شما همچنین بیشتر ساعات روز را به نگه داشتن و مراقبت از نوزاد خود می گذرانید. وقتی بالاخره زمان استراحت فرا می رسد، ممکن است احساس کنید به فضای شخصی نیاز دارید. اشکالی ندارد اگر دوست ندارید لمس شوید.

 

 

صبور باشید.

سعی کنید زیاد به کارهای دیگران فکر نکنید. زندگی جنسی شما بین شما و همسرتان است. شما دو نفر باید رابطه جنسی را زمانی که برای شما مناسب است از سر بگیرید. داشتن یک زندگی جنسی عالی پس از تولد نوزاد ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد که طبیعی است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که هردو صبور باشید.[۸]

برخی از زوج ها یک ماه پس از زایمان شروع به رابطه جنسی می کنند. برخی دیگر ترجیح می دهند ۶ ماه صبر کنند. به خود فرصت دهید تا احساس کنید که دوباره برای نزدیک شدن آماده هستید. اگر در مورد رابطه جنسی مضطرب باشید، احساس تحریک نخواهید کرد. صبر کنید تا  تا زمانی که احساس آمادگی کنید. هنگامی که احساس کردید برای رابطه جنسی آماده هستید، ملایم باشید و این روند را به آرامی انجام دهید. این می تواند به کاهش ترس شما در مورد ناراحتی فیزیکی کمک کند.

 

 

مراقبت از خود را تمرین کنید.

وقتی خسته هستید و استرس دارید احساس سکسی بودن سخت است. مراقبت عاطفی و جسمی از خود می تواند برای زندگی جنسی شما معجزه کند. اگر کمی مراقیه کنید احساس آرامش و آمادگی برای رابطه جنسی شگفت انگیز با شریک زندگی خود خواهید داشت.[۹] اجازه دهید خانواده و دوستان کمک کنند. هنگامی که شما یک والدین جدید هستید، ممکن است احساس کنید که باید ۲۴ ساعته در کنار کودک خود باشید، که طبیعی است.

اگر یکی از اعضای خانواده یا دوستان مورد اعتماد به شما پیشنهاد استراحت بدهد، پیشنهاد او را قبول کنید. شما و شریک زندگیتان سزاوار زمان کمی برای خودتان هستید. در نظر بگیرید که خود و شریک زندگیتان را با یک فعالیت آرامش بخش درمان کنید. ماساژ دادن زوجین یا بیرون رفتن برای شام ممکن است احساس خوبی داشته باشد. گذراندن مدتی با هم به عنوان یک زوج می تواند به شما کمک کند تا دوباره ارتباط برقرار کنید. این می تواند هر دوی شما را ترغیب کند که تمرکز بیشتری روی شارژ مجدد زندگی جنسی خود داشته باشید.

 

اعتماد به نفس خود را بازیابید.

ممکن است بعد از زایمان احساس سکسی بودن دشوار باشد. شاید در مورد کاهش وزن کودک استرس دارید. یا شاید از دیدن علائم کشش خود ناراحت هستید. اگر نسبت به بدن خود احساس اعتماد ندارید، ممکن است احساس علاقه به رابطه جنسی دشوار باشد.[۱۰]

برای شروع دوباره رابطه جنسی عالی، مهم است که سعی کنید اعتماد به نفس خود را به بدن خود بازیابی کنید. به خود یادآوری کنید که بدن شما شگفت انگیز است – زایمان موفقیت کوچکی نیست! اگر علاقه دارید، شروع به ورزش کنید. می توانید پیاده روی طولانی داشته باشید یا در یک کلاس یوگا پس از زایمان شرکت کنید. ورزش می تواند سطح اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

 

 

برقراری ارتباط موثر با شریک زندگی تان

گفتگوی صادقانه داشته باشید.

کلید داشتن رابطه جنسی عالی این است که با شریک زندگی خود صادق باشید. این امر به خصوص بعد از بچه دار شدن صادق است. هر دوی شما یک تغییر اساسی در زندگی را تجربه کرده اید. این امر مستلزم بحث در مورد چگونگی تغییر زندگی جنسی شما است.[۱۱]

احساسات خود را به اشتراک بگذارید اگر درمورد رابطه جنسی مضطرب هستید، با همسرتان صحبت کنید. با گوش دادن به احساسات یکدیگر اعتبار بخشید. با صحبت کردن با یکدیگر، می توانید ارتباط برقرار کنید و اعتماد خود را نشان دهید.

 

 

 اگر هنوز برای شروع رابطه جنسی آماده نیستید، اشکالی ندارد.

 

راه های دیگری وجود دارد که می توانید ارتباط صمیمانه با شریک زندگی خود را دوباره برقرار کنید. در مورد راه هایی که برای هر دوی شما جذاب است با یکدیگر صحبت کنید.[۱۲]

 یکدیگر را ماساژ دهید. چند شمع روشن کنید، مقداری روغن معطر دریافت کنید و به یکدیگر کمک کنید تا آرام شوند. از نظر فیزیکی بدون اضطراب احساس ارتباط خواهید داشت. با هم دوش بگیرید. اجازه دهید بخار و صابون های معطر به شما کمک کنند تا با یکدیگر احساس گرمای جنسی کنید. همچنین می توانید یک حمام حباب دار را امتحان کنید.

 

 

پوزیشن های جدید را امتحان کنید.

ممکن است نتوانید فوراً ترجیحات جنسی عادی خود را از سر بگیرید. به عنوان مثال، موقعیت تبلیغی می تواند برای زنانی که به تازگی زایمان کرده اند احساس ناراحتی کند. پوزیشن های جایگزین را در نظر بگیرید تا هر دو بتوانید از رابطه جنسی لذت ببرید.[۱۳] در طول رابطه جنسی پس از زایمان، این می تواند مفید باشد که به زن اجازه دهید سرعت و فشار را کنترل کند.  زن در موقعیت بالا را امتحان کنید. به این ترتیب، زن می تواند سرعت را در طول رابطه جنسی تنظیم کند.

کنار هم قرار گرفتن در کنار هم می تواند راهی عالی برای ایجاد حس خوب رابطه جنسی برای هر دوی شما باشد. این وضعیت معمولاً باعث می شود که نفوذ کمتر عمیق شود، که می تواند برای فردی که در دوران نقاحت است مفید باشد. در حین رابطه جنسی ارتباط برقرار کنید. به شریک زندگی خود بگویید چه حرکتی خوب است و چه چیزی نه.

 

 

رابطه عاشقانه خود را از سر بگیرید.

زندگی پس از بچه دار شدن می تواند بسیار پر هیجان باشد. احتمالاً هم کمتر می‌خوابید و هم از مسئولیت‌های اضافی کمی استرس دارید. سعی کنید با وجود چالش ها، زمانی را برای رابطه خود اختصاص دهید.[۱۴]

از یکی از اعضای خانواده بخواهید که بیاید. برای یک شام و یک فیلم بیرون از خانه وقت بگذارید. اگر این امکان پذیر نیست، یک شب قرار عاشقانه در خانه داشته باشید. وقتی کودک خواب است، مدتی را به نوازش روی مبل اختصاص دهید و به دیدن سریال های خود ادامه دهید. زمانی را صرف تمرکز بر روابط خود خارج از قالب والدین کنید. در قرارهایتان، حتماً در مورد چیزی غیر از کودک صحبت کنید.

 

 

رابطه جنسی را در اولویت قرار دهید.

رابطه جنسی بخش مهمی از یک رابطه سالم است. گاهی اوقات باید تلاش بیشتری انجام دهید تا مطمئن شوید که زمان کافی را به آن جزء از رابطه خود اختصاص می دهید. اگر متوجه شدید که رابطه جنسی کافی ندارید، سعی کنید آن را برنامه ریزی کنید.[۱۵]

قرار ملاقات جنسی بگذارید شما می توانید این را در برنامه خود به همان روشی که برای کارهایی مانند قرار ملاقات با پزشک و پرداخت صورت حساب برنامه ریزی می کنید، وارد کنید. این کار ممکن است کاملا رمانتیک به نظر نرسد، اما ارزشش را دارد. هنگامی که دوباره عادت به داشتن رابطه جنسی منظم را پیدا کردید، دیگر نیازی به برنامه ریزی از قبل نخواهید داشت.

ممکن است برای خود برنامه ریزی کنید، اما این بدان معنا نیست که عشق ورزی شما باید روتین باشد. با امتحان کردن حرکات جدید یکدیگر را غافلگیر کنید. اشکالی ندارد که انعطاف پذیر باشید. شما باید بر اساس برنامه کودک خود کار کنید. اما مطمئن شوید که تاریخ رابطه جنسی خود را حفظ کنید، حتی اگر باید به عقب برود یا به جلو منتقل شود. در صورت لزوم برای یک بار هم که شده از کارهای خانه صرف نظر کنید.

 

 

حامی باشید.

مهمترین کاری که می توانید برای تشویق رابطه جنسی خوب انجام دهید این است که از نظر عاطفی از یکدیگر حمایت کنید. والدین جدید بودن تجربه شگفت انگیزی است، اما قطعا با چالش هایی همراه است. مطمئن شوید که شما و شریک زندگیتان به یکدیگر کمک کنید.[۱۶]

خلاصه

در آخر فراموش نکنید که آرام پیش بروید و بگذارید همسرتان سرعت رابطه را کنترل کند، زیرا ممکن است هنوز درد یا ترس از درد داشته باشد. خانم‌ها بعد از زایمان به تحریک بیشتری برای شروع رابطه نیاز دارند، به خصوص اگر به نوزاد شیر بدهند. آمادگی این را نیز داشته باشید که فرزندتان ممکن است در بدترین زمان ممکن از خواب بیدار شود و شروع به گریه کند. اما نگذارید این مانع از برنامه‌ریزی و تلاشتان برای معاشقه شود.

 

 

منابع:

  1. http://www.babycenter.com/0_lets-talk-about-sex-after-the-baby_11802.bc
  2. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/labor-and-delivery/in-depth/sex-after-pregnancy/art-20045669
  3. http://www.babycenter.com/0_lets-talk-about-sex-after-the-baby_11802.bc
  4. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/labor-and-delivery/in-depth/sex-after-pregnancy/art-20045669
  5. http://www.parenting.com/article/sex-after-baby
  6. http://www.parents.com/parenting/relationships/sex-and-marriage-after-baby/how-to-have-great-postpartum-sex/
  7. http://www.parents.com/parenting/relationships/sex-and-marriage-after-baby/how-to-have-great-postpartum-sex/
  8. http://www.babycentre.co.uk/a536362/sex-after-the-birth
  9. http://www.whattoexpect.com/family/6-common-sex-after-pregnancy-problems-and-solutions
  10. http://www.whattoexpect.com/family/6-common-sex-after-pregnancy-problems-and-solutions
  11. http://www.parents.com/parenting/relationships/sex-and-marriage-after-baby/how-to-have-great-postpartum-sex/
  12. http://www.babycentre.co.uk/a536362/sex-after-the-birth
  13. http://www.whattoexpect.com/first-year/week-6/ease-into-sex.aspx
  14. http://www.parenting.com/article/sex-after-baby
  15. http://www.huffingtonpost.com/2012/08/21/marriage-and-sex-schedule-sex_n_1784519.html
  16. http://www.babycentre.co.uk/a536362/sex-after-the-birth

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر