۰

حقوق اولیه زن و مرد در رابطه

بازدید 304

چه مجرد باشید، چه با شخص جدیدی آشنا شده باشید، یا سال ها با شریک زندگی خود بوده اید، شایسته است که با شما با محبت و احترام رفتار شود. یک راه مناسب برای اطمینان از این موضوع این است که در مورد حقوق اولیه خود در هر رابطه ای، چه عاشقانه یا غیر عاشقانه ، فکر کنید. ما یک لیست نمونه در زیر آورده ایم، اما پیشنهاد می کنیم که خودتان منشور حقوق روابط خود را بسازید.

منشور حقوق روابط خود را بسازید.

درست مانند اینکه دولت منطقه شما حقوق خاصی را به شما اعطا کرده است، باید بدانید که در هر رابطه ای نیز حقوقی دارید. اگرچه ممکن است دقیقاً ندانید حقوق شما چیست، پس از خواندن این مقاله، درک بهتری از حقوق اولیه  خود خواهید داشت. برای اطلاعات بیشتر به خواندن ادامه دهید.

حقوق فردی چیست؟

حقوق فردی حقوقی است که برای یک فرد تحت حکومت خود مجاز است. به عنوان مثال، در کشور، قانون اساسی حقوق فردی را برای هر یک از شهروندان کشور مجاز می کند. هیچ شخصی از نظر قانونی اجازه ندارد به هیچ وجه به حقوق فردی تجاوز کند.

اهمیت حقوق در یک رابطه

داشتن حقوق اولیه در یک رابطه ضروری است تا رابطه برای هر دو طرف منصفانه باشد. یک راه خوب برای انجام این کار، توافق در مورد انتظارات هر یک از طرفین و نوشتن این موارد است. با هم می توانید لیستی از حقوق رابطه خود تهیه کنید و آنها را دنبال کنید.

به خاطر داشته باشید که تعیین حد و مرز در یک رابطه به دلایل زیادی می تواند ایده خوبی باشد، از جمله کمک به شما برای رسیدن به آنچه می خواهید و کمک به وفادار ماندن به خودتان. این ممکن است برای عزت نفس شما نیز مفید باشد.

حقوق اولیه در یک رابطه چیست؟

حقوق اساسی در یک رابطه به حقوق و مسئولیت هایی اطلاق می شود که فرد در یک رابطه خواهد داشت. بسیاری از حقوق اولیه ممکن است برای یک رابطه مناسب باشد، مانند رفتار منصفانه یا احساس امنیت. این به شما و شریک زندگیتان بستگی دارد که بهترین حقوق را برای رابطه خود تعیین کنید. با او صحبت کنید و در مورد حقوق رابطه خود تصمیم بگیرید. مطمئن باشید که هر دو طرف شنیده می شوند و قوانینی که با هم به کار می برید منصفانه و قابل دستیابی هستند.

 

۱۰ حقوق اساسی برای افراد در یک رابطه

در اینجا نمونه هایی از چند حقوق اساسی در یک رابطه وجود دارد که ممکن است برای شما مفید باشد. به خاطر داشته باشید که هر زوج احتمالاً لیست متفاوتی از حقوق در یک رابطه خواهند داشت و این قابل  تغییر است. وقت بگذارید و با هم تصمیم بگیرید که منشور حقوق شما چگونه باشد.

 

۱. حق تعیین مرز

یکی از مهم ترین حقوقی که شاید در ابتدا باید به آن فکر کنید، حق داشتن مرز است. این بدان معناست که شما باید تصمیم بگیرید که چه کاری را می خواهید انجام دهید و چه کاری را نمی خواهید انجام دهید.همچنین ممکن است نخواهید برای انجام کاری تحت فشار قرار بگیرید. این شامل مرزهای رابطه جنسی نیز می شود. همسرتان باید بفهمد که شما نباید مجبور به انجام کاری حتی در رابطه جنسی شوید، حتی اگر او بخواهد.

 

۲. حق رعایت حریم خصوصی

چیز دیگری که باید بدانید یک حق اساسی در روابط است، حق حفظ حریم خصوصی است. شاید دوست داشته باشید بدانید که شریک زندگی شما هرگز به تلفن، ایمیل یا صفحات رسانه های اجتماعی شما سر نمی زند. این انتظار منطقی است. چون شایسته است که هر فرد احساسات خصوصی و فضای خود را داشته باشد که فقط برای او باشد.

 

۳. حق ابراز وجود

اگر در یک رابطه بوده اید، احتمالاً می دانید که ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، شریک زندگی شما ممکن است کارهایی انجام دهد که شما با آنها مخالف هستید یا حتی می تواند به احساسات شما آسیب برساند. می توانید تصمیم بگیرید که اگر یک رابطه مهم برای شما این است در آن شرایط ساکت بمانید. در عوض، زمانی که احساس می‌کنید به شما ظلم شده یا با چیزی مخالف هستید، باید بتوانید صحبت کنید.

 

۴. حق ترک رابطه

همه روابط درست نمی شوند، بنابراین باید حق ترک هر رابطه ای که در آن ناراحت هستید را برای خود محفوظ نگه دارید. در کنار حقوق اولیه در یک رابطه، خواسته ها و نیازهایی نیز وجود دارد که ممکن است به عنوان یک فرد مستقل داشته باشید. اگر این موارد برآورده نشدند، ممکن است بخواهید یک رابطه را ترک کنید. شما در انجام این کار آزاد هستید و شریک زندگی شما باید این موضوع را درک کند که شما این حق را دارید.

 

۵. حق اجتناب از فرزندآوری

به عنوان یک زوج، شما قرار است چیزهای مشترک زیادی با یکدیگر باشید، اما والدین شدن یکی از این چیزها نیست. اگر یک نفر در نهایت بیش از حد علاقه مند است و از شما انتظار دارد که اساساً او را پدر یا مادر کنید، باید در مورد این موضوع به توافق برسید. به همین دلیل، ممکن است این موضوع در لیست حقوق اولیه شما در یک رابطه باشد.

 

 ۶. حق دیدن دوستان

فقط به این دلیل که در یک رابطه هستید، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید زمانی که می خواهید با دوستان خود معاشرت کنید.در مورد همسرتان نیز همینطور است. احتمالاً می خواهید شما هم با آنها همراه باشید. این قابل انتظار است و شریک زندگی شما باید این را درک کند. اما رابطه با دوستان به تنهایی حق هر فردی است.

 

۷.حق احترام متقابل

در بین یک زوج، باید حق احترام و برابری با شخص دیگر در رابطه وجود داشته باشد. برای مثال، باید بتوانید با هم تصمیم بگیرید، به خصوص اگر این انتخاب ها بر هر دوی شما تأثیر بگذارد.هر دو دیدگاه باید بخشی از روند بحث و تصمیم گیری باشند. اگر کسی با شما مانند خود رفتار نمی کند، ممکن است برای شما مناسب نباشد.

 

۸. حق امتناع از تماس فیزیکی

در حالی که به نظر می رسد همسر آینده تان باید بدانید که هر زمانی که شما نمی خواهید نباید شما را لمس کند، ممکن است  برای برخی اینطور نباشد. ممکن است لازم باشد یک قانون در مورد لمس فیزیکی در حقوق اولیه خود قرار دهید.

البته، این بدان معنا نیست که شریک زندگی شما برایتان جذاب نیست. بلکه این به سادگی به این معنی است که ممکن است در روزهای خاصی یا زمانی که مشغول انجام کار دیگری هستید نخواهید لمس شوید. مطمئن شوید که برای توضیح این موضوع برای همسرتان وقت بگذارید تا او دقیقا بداند که شما از او چه انتظاری دارید تا دچار سو تفاهم نشود.

 

۹. حق رشد و تغییر

هیچ کس همان فردی در چهل سالگی نیست که در بیست سالگی بود. روابط بلندمدت سالم درست همراه با افرادی که در آن هستند رشد می کنند و تغییر می کنند و زمانی که روابط قدیمی دیگر جواب نمی دهند راه های جدیدی برای ارتباط پیدا می کنند. اما اغلب، زمانی که شریک زندگی‌شان به شیوه‌های قابل توجهی تغییر می‌کند، افراد احساس خطر می‌کنند و سعی می‌کنند آنها را تحت فشار قرار دهند تا در همان حالت باقی بمانند.

برخی تغییرات ممکن است تأثیر عمده ای بر یک رابطه داشته باشند، مانند تغییر در مذهب یا هویت جنسی. و گاهی اوقات این تغییرات به این معنی است که شما دیگر با شریک زندگی خود سازگار نیستید.

ممکن است آنها احساس آسیب، سردرگمی، غمگینی و حتی عصبانیت کنند.اما اینکه  طوری رفتار کنند که انگار شما کار اشتباهی انجام داده اید، یا سعی کنند شما را مجبور کنند که راکد بمانید و به خاطر آنها خودتان را سرکوب کنید این اشتباه است.

 

۱۰. حق اشتباه کردن

گاهی اوقات ممکن است به هم ریخته باشید و کار اشتباهی انجام دهید یا بگویید. هرچند که این موضوع به ندرت اتفاق می افتد، شما اکثرا حرف درست را انجام می دهید یا می گویید. در هر صورت خوب است.

اشکالی ندارد که گاهی اوقات به هم ریخته باشید و هر دوی شما باید ببخشید و گاهی فراموش کنید. این می تواند افزودنی ضروری به لیست حقوق اساسی در یک رابطه باشد.

 

سایر حقوق افراد در رابطه

  • خودتان باشید زیرا همینطور که هستید به اندازه کافی خوب است.
  • اول از خودتان مراقبت کنید.
  • نه بگویید.
  • مجبور نیستید خودتان را توضیح دهید.
  • احساس امنیت کنید.
  • دوست داشته شوید و دوست داشته باشید.
  • به غرایز خود اعتماد کنید.
  • شریکی را انتخاب کنید که بتوانید به آن اعتماد کنید.
  • رویاهایتان را دنبال کنید.
  • سوال بپرسید.
  • روابط سالم دیگری را تشکیل دهید.
  • نظرتان را بیان کنید، حتی اگر کسی آن را دوست نداشته باشد.
  • نگران نظر دیگران در مورد خودتان نباشید.
  • حرفه و پولتان را خودتان کنترل کنید.
  • زندگی خودتان را کنترل کنید و خودتان تصمیم بگیرید.
  • عصبانی شوید و احساساتتان را بیان کنید.
  • کمک بخواهید.

اگر نمی‌دانید هنگام تهیه منشور حقوق رابطه برای اهداف خود از کجا شروع کنید، می توانید از حقوق ذکر شده در بالا استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید به صورت آنلاین تحقیق کنید تا ببینید زوج های دیگر از چه چیزی برای روابط خود استفاده می کنند.

رویکرد دیگری که باید اتخاذ کرد این است که در مورد هر دو طرف جداگانه فکر کنید. به عنوان مثال، می توانید ابتدا حقوق زن را در لیست رابطه در نظر بگیرید و سپس به قوانین مربوط به مرد فکر کنید. سپس، دوتایی می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام موارد منطقی است و نسخه‌ای از حقوق رابطه خود را تهیه کنید که بتوانید از آن پیروی کنید.

نتیجه

وقتی نوبت به ارزیابی حقوق اولیه در یک رابطه می رسد، این شما هستید که تصمیم می گیرید از آن رابطه چه انتظاری دارید. این اساساً قوانینی است که در طول جفت شدن خود از آن پیروی خواهید کرد.در واقع  این قوانین طراحی شده است تا از هر دوی شما در برابر صدمه دیدن و بی احترامی محافظت کند.

ممکن است بخواهید از قوانینی که در بالا پیشنهاد شده است استفاده کنید یا خودتان آن را برای خود تنظیم کنید. به جنبه هایی که برای شما مهم هستند فکر کنید و قوانینی در مورد آنها بنویسید.به همسرتان اجازه دهید همین کار را انجام دهد. شما می توانید حقوق اولیه خود را در لیست روابط با هم قرار دهید. این ممکن است منبع پیوند بین شما باشد و به شما کمک کند در مورد یکدیگر بیشتر بدانید.

حقیقت این است که شما لایق تمام این چیزها به عنوان حداقلی در رابطه خود هستید. اگر متوجه شده اید که اجازه داده اید برخی از این حقوق در روابط شما نادیده گرفته شود، خود را سرزنش نکنید. ایستادن برای خودمان واقعا سخت است و نیاز به تمرین زیادی دارد.

خواندن کتاب‌ها و مقاله‌های زیاد در مورد خودتوانمندسازی، صحبت با یک مشاور و گرفتن دیدگاه از دوستانی که در دفاع از نیازهایشان مهارت دارند، همگی راه‌های خوبی برای توسعه این مهارت هستند.

 

موفق باشید! شما سزاوار آن هستید.

منابع:

https://www.archives.gov/founding-docs/bill-of-rights/what-does-it-say

https://www.webmd.com/mental-health/setting-boundaries

https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2021/07/01/the-importance-of-setting-healthy-boundaries/?sh=5a320c8456e4

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر