۰

آیا می توانم گوشی همسرم را چک کنم؟

بازدید 207

در این عصر مدرن، تلفن‌های هوشمند ما تا حدودی شبیه دفترچه خاطرات دیجیتالی ما شده‌اند، جایی که افکار و اسرار درونی ما در آن گنجانده شده است. نگاهی به تلفن یک شخص کاملاً نشان می دهد که او به عنوان یک انسان چه ویژگی هایی دارد – مواردی که دوست دارد، دوست دارند و افرادی که با آنها معاشرت می کند چه کسانی هستند. یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده نشان داد که تقریباً نیمی از زوج های مورد بررسی در مطالعه،  اطلاعاتی را در تلفن شریک زندگی خود پیدا کردند که به طور بالقوه برایشان ناراحت کننده است. یک سرک کشیدن ساده به تلفن همسرتان ممکن است به شما اطمینان خاطر از وفاداری همسرتان بدهد. با این حال، جاسوسی نشان‌دهنده مشکلات بزرگ‌تری است که در رابطه شما وجود دارد.

رفتار جستجوگرانه شما به چه معناست؟

شما به یکدیگر اعتماد ندارید.

این احتمال وجود دارد که فردی که شریک قبلیش به او خیانت کرده است یا پدر و مادری داشته است که به دیگری خیانت کرده است، بیشتر تمایل دارد که فکر کند شریک فعلی او به او خیانت می کند. تحقیقات نشان داده است که بزرگسالانی که تجربه خیانت همسر یا دوست سابق خود را داشته‌اند، به احتمال زیاد به این موضوع مشکوک هستند که شریک فعلی‌شان به آنها خیانت می‌کند. اگر درد خیانت در گذشته یا زندگی در یک خانواده با تجربه خیانت یکی از اعضا را تجربه کرده اید، ممکن است در اعتماد به شریک زندگی خود مشکل داشته باشید. هرچه درد بیشتری را تجربه کرده باشید، ممکن است به رفتار شریک زندگی خود شک بیشتری داشته باشید. این موضوع تا زمانی که مشکل ذهنی خود را به طور ریشه ای حل نکنید ادامه خواهد داشت.

 ارتباط ضعیفی با یکدیگر دارید.

یک رابطه سالم مستلزم آن است که هر دو طرف با یکدیگر باز و صادق باشند. هنگامی که یکی از طرفین احساس کند که شریک زندگی او رازداری می کند و به اندازه کافی موضوعات را با او در میان نمی گذارد، ممکن است در مورد تعهد شریک زندگی خود در رابطه به شک بیفتد. فکر کردن به اینکه شریک زندگی شما چیزی را از شما پنهان می کند و نمی تواند در مورد آن صحبت کند، فکر جاسوسی کردن را تقویت می کند. این امر اهمیت ارتباط باز در رابطه را برجسته می کند. اگر شما و شریک زندگی تان به طور صریح و صادقانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنید، سطح اعتماد در رابطه بالاتر خواهد رفت. بنابراین، چک کردن تلفن همسرتان احتمالاً نشان‌دهنده ارتباط ضعیف یا حتی کمبود ارتباط شما و همسرتان است.

 رابطه رو به وخامت است.

جاسوسی ممکن است از ترس این باشد که طرف مقابل در حال خیانت است یا دیگر به شما متعهد نیست. این ترس معمولاً با درک اینکه کیفیت رابطه دیگر مانند قبل نیست، ایجاد می شود. ممکن است زمان زیادی را با هم سپری نکنید یا موقعیت های خاص فراموش شوند. رفتار جاسوسی ممکن است تلاشی باشد برای درک اینکه چرا رابطه دیگر مثل قبل رضایت بخش نیست.

چرا نباید مخفیانه تلفن همسرتان را چک کنید؟

 این کار مشکل قبلی را بدتر می کند.

اکثر افرادی که جاسوسی می کنند اغلب رفتار جاسوسی خود را با این جمله توجیه می کنند که ” بهتر است به جای اینکه در ادامه رابطه سرپوش بگذارند، به دنبال حقیقت باشند. اگر شریک زندگی آنها کار اشتباهی انجام نداده است، نباید چیزی توهین آمیز در تلفن آنها وجود داشته باشد که از آن بترسند”

با این حال، اگر تلفن شما مورد بررسی قرار گیرد، چه احساسی خواهید داشت؟ تلفن‌های ما آنقدر نشان دهنده جزئیات زندگی شخصی ما شده‌اند که وقتی شخصی به تلفن ما نگاه می‌کند، احساس می‌کنیم که حریم خصوصی ما نقض می‌شود. نقض حریم خصوصی شریک زندگی تان با جاسوسی در تلفن او و توجیه اینکه او به شما خیانت می کنند، جرم عمل شما را کمتر نمیکند.

 این کار باعث وضعیت باخت-باخت می شود.

بیایید فرض کنیم که شما توانسته اید شواهدی را در تلفن همسرتان پیدا کنید که نشان می دهد او خیانت کرده است. چه کاری انجام می دهید در ادامه؟ برای تعداد قابل توجهی از خیانت ها، هیچ چیز! مطالعه‌ای که توسط اولسون، راسل، هیگینز-کسلر و میلر (۲۰۰۲) انجام شد، نشان داد که حتی برای زوج‌هایی که شریک متخلف خیانت کرده‌است، آمادگی برای رویارویی با او به تأخیر می‌افتد. این به این دلیل است که قربانی ممکن است از آسیب بیشتر به رابطه بترسد یا برای پایان رابطه آماده نیست. تصور کنید با چک کردن تلفن شریک زندگی خود از این رابطه مطلع شده اید. ممکن است بدون اینکه بتوانید در مورد آن با همسرتان صحبت کنید، خشم و ناامیدی را تجربه می کنید.

تحقیقات همچنین نشان داده است که کشف خیانت در روابط، مانند جاسوسی تلفن همسرتان، در مقایسه با زمانی که شریک متخلف اعتراف می کند که خیانت کرده است، به رابطه آسیب بیشتری می زند. ۵۶ درصد از زوج هایی که آگاهی از خیانت به صورت ناخواسته فاش شده بود به رابطه خود ادامه دادند، در حالی که زوج هایی که کشف آنها از طریق جاسوسی تلفن اتفاق افتاد، ۱۴ درصد بقا داشتند. این حتی کمتر از زوج هایی است که طرف متخلف در حال خیانت دستگیر شده است (۱۷٪). این احتمال وجود دارد که میزان بقای کمتری اتفاق بیفتد زیرا کشف خیانت با جاسوسی منجر به بی اعتمادی و عصبانیت بین دو طرف می شود.

نتیجه دیگر این خواهد بود که تلاش شما برای جاسوسی بیهوده بود و نتوانستید چیز مشکوکی پیدا کنید. به‌ویژه برای افرادی که مسائل اعتماد حل‌نشده‌ای دارند، به‌جای اینکه احساس آرامش کنید، بیشتر احتمال دارد که فقدان شواهد را به شریکتان نسبت دهید که به خوبی خیانت خود را پنهان کرده است.

 چک کردن تلفن کمکی به رابطه نمی کند.

اغلب اوقات، چک کردن تلفن شریک زندگی شما منجر به تعقیب او می شود، که تجاوز جدی به حریم خصوصی شخص است. همانطور که قبلا ذکر شد، جاسوسی منجر به دو نتیجه می شود – یکی، زمانی که چیزی مشکوک پیدا کنید. دو، وقتی چیزی پیدا نمی کنید. در هر دو مورد، احتمالاً شریک زندگی خود را تحت تعقیب قرار می دهید تا شاهد خیانت او باشید. تعقیب کردن یک رفتار ناسالم است. این نه تنها برای شریک زندگی شما ناراحت کننده است، بلکه برای شما به همان اندازه از نظر روحی عذاب آور است. از آنجایی که شما درگیر کشف حقیقت هستید، انرژی کمی برای تمرکز روی هر چیز دیگری ندارید.

مهمتر از همه، نه چک کردن و نه تعقیب کردن رابطه را بهبود نمی بخشد. مشکل اساسی ارتباطات ضعیف فقط با دنبال کردن شریک زندگیتان حل نمی شود. تعقیب همسرتان همچنین می تواند منجر به سوء تفاهم های بیشتری شود و ممکن است شریک زندگی شما با رفتار شما مورد تجاوز قرار گرفته و بی اعتمادی در رابطه را تشدید کند. به جای اینکه انرژی خود را برای مشکوک بودن و نگرانی هدر دهید، چرا وقت اضافی را برای گذراندن زمان با کیفیت با شریک زندگی خود و تلاش برای بهبود رابطه صرف نکنید؟

به جای چک کردن مخفیانه تلفن همسرتان چه کاری می توانید انجام دهید؟

با شریک زندگی خود صادق باشید.

به‌جای این‌که یواشکی به اطراف بروید و به تلفن همسرتان را در حمام نگاه کنید، با شریک زندگی‌تان در مورد رابطه صحبت کنید. در مورد احساس ناامنی یا ناراحتی خود در رابطه صحبت کنید و به خود و شریک زندگی خود فرصت دهید تا با هم روی رابطه کار کنید.

 

 

با خود صادق باشید.

اگر فکر می کنید که رفتار جاسوسی شما به دلیل شخصی یا اتفاقی است که در گذشته شما اتفاق افتاده است – با خودتان صادق باشید و برای حل مسائل شخصی خود از یک روانشناس کمک بگیرید. تمایلات جاسوسی شما در حال حاضر ممکن است منعکس کننده یک مکانیسم دفاعی در برابر خیانت گذشته باشد و نه به این دلیل که شریک زندگی شما نشانه هایی از خیانت به شما نشان می دهد.

با این حال، زمانی که فشار وارد می‌شود و فکر می‌کنید دیگر نمی‌توانید اعتماد شکسته در رابطه را ترمیم کنید، می‌توانید به پایان دادن به آن فکر کنید. ترمیم رابطه به همان شکلی که بود دشوار خواهد بود. اعتماد تنها چند ثانیه طول می کشد تا شکسته شود، اما برای ترمیم به سن و سال نیاز دارد.

چه زمانی می توانید تلفن همسرتان را چک کنید؟

تقریبا هرگز. تنها استثنا به دنبال یک عمل بی اعتمادی (معمولاً خیانت) است، که در آن قربانی اجازه دارد به عنوان نوعی اطمینان و کاهش اضطراب به تلفن شریک خیانتکار با آگاهی خود او نگاه کند. این یک ترتیب موقت برای زن و شوهر است زیرا آنها در تلاش برای بازسازی اعتماد در رابطه خود هستند. همچنین ممکن است در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی کنار آمدن با اضطراب و عصبانیت پس از کشف خیانت شریک زندگی خود پیدا کنید.

وقتی اعتماد شکسته شود، بازگشت رابطه به حالت قبل دشوار است و نیاز به تلاش زیادی از طرف دو طرف دارد. این باعث می شود شریک خیانتکار در پیام های تلفنی، تماس ها و رسانه های اجتماعی خود شفاف باشد. این نشان دهنده تمایل آنها برای آسیب پذیر بودن و تلاش برای ترمیم رابطه است. همچنین به قربانی آرامش خاطر می دهد که رابطه شخص ثالث پشت سر او جریان ندارد و آنها می توانند یاد بگیرند که دوباره به شریک زندگی خود اعتماد کنند.

به جای چک کردن تلفن شریک زندگی خود چه باید کرد؟

تلفن شریک زندگی شما روی میز است، رمز عبور را می دانید و آنها زیر دوش هستند. چه کار میکنی؟ اگرچه این فرصت عالی برای جاسوسی به نظر می رسد، سعی کنید مقاومت کنید. کاملاً طبیعی است که وسوسه شوید که نگاه کنید، اما نفس عمیقی بکشید و یک قدم به عقب برگردید. دکتر تیرل دیگان توصیه می کند که به جای چک کردن تلفن همسرتان، مراحل زیر را امتحان کنید:

در مورد ارتباطات روزمره شخص بپرسید و ارتباطات خود را به اشتراک بگذارید.

بیان کنید که چرا احساس می‌کنید باید  به تلفن شخصی او سر بزنید.

برای نداشتن راز و مخفی کاری با هم صحبت  کنید.

با یک مکالمه شروع کنید که در آن سعی می کنید احساس خود را توضیح دهید و چرا وسوسه می شوید که به تلفن شریک زندگی خود نگاه کنید. برای ایجاد یک پایه قوی اعتماد کار کنید تا دیگر احساس نکنید اطلاعات مورد نیاز خود را ندارید. این به هیچ وجه یک راه حل سریع نیست. این کار نیاز به تلاش از طرف هر دو طرف برای کار روی رابطه دارد.

منابع:

Afifi, W. A., Falato, W. L., & Weiner, J. L. (2001). Identity concerns following a severe relational transgression: The role of discovery method for the relational outcomes of infidelity. Journal of Social and Personal Relationships, ۱۸(۲), ۲۹۱-۳۰۸.

Deitz, B. (2016, April 19). The Sign You Don’t Trust Your Partner-Or Yourself. Retrieved from https://www.bustle.com/articles/154363-15-relationship-experts-explain-why-snooping-is-a-terrible-idea.

Knopp, K., Scott, S., Ritchie, L., Rhoades, G. K., Markman, H. J., & Stanley, S. M. (2017). Once a cheater, always a cheater? Serial infidelity across subsequent relationships. Archives of sexual behavior, ۴۶(۸), ۲۳۰۱-۲۳۱۱.

Olson, M. M., Russell, C. S., Higgins‐Kessler, M., & Miller, R. B. (2002). Emotional processes following disclosure of an extramarital affair. Journal of Marital and Family Therapy, ۲۸(۴), ۴۲۳-۴۳۴.

Rodman, S. (2018, February 16). Why You Shouldn’t Check Your Partner’s Phone. Retrieved from https://www.talkspace.com/blog/why-you-shouldnt-check-your-partners-phone/.

Shatto, R. (2019, March 27). Here’s Why Experts Say It Isn’t OK To Look Through Your Partner’s Phone. Retrieved from https://www.elitedaily.com/p/is-it-ok-to-look-through-your-partners-phone-heres-what-the-experts-say-16986513.

Tan, T. (2013, October 20). Cheating brings pain but many don’t split up. Retrieved from https://www.straitstimes.com/singapore/cheating-brings-pain-but-many-dont-split-up.

Turner, A. (2019, December 12). Study: Millennial’s Phone Snooping on Their Partner’s Phone. Retrieved from https://www.bankmycell.com/blog/snooping-on-your-phone#info-1.

Vinkers, C. D., Finkenauer, C., & Hawk, S. T. (2011). Why do close partners snoop? Predictors of intrusive behavior in newlywed couples. Personal Relationships, 18(1), ۱۱۰-۱۲۴.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر