۰

برخورد مناسب با خانواده همسر چگونه باید باشد؟

بازدید 416

نکاتی برای برخورد با خانواده همسر و تعیین مرزهای سالم

روابط زناشویی می تواند بخش شگفت انگیزی از زندگی زناشویی باشد، اما همچنین می تواند استرس زا باشد. در هر صورت، پدر و مادرتان بخشی از زندگی شما هستند. مهم است که روی رابطه خود با والدین همسرتان کار کنید، از جمله تعیین مرزها در صورت لزوم.

وقتی ازدواج می کنید نه تنها با همسرتان ازدواج می کنید، بلکه با خانواده آنها نیز ازدواج می کنید. و در حالی که ممکن است تا به حال عاشق شریک زندگی خود شده باشید، این لزوماً به این معنی نیست که شما نیز همین احساس را در مورد والدین آنها خواهید داشت. در واقع، این بسیار معمول است که هر از چند گاهی سر با شوهر شوهرتان کنار بگذارید.

ایجاد روابط نزدیک با خانواده دومتان همیشه آسان نیست. اما، یادگیری کنار آمدن با مادرشوهر یا پدرشوهرتان اغلب برای رفاه و سلامت روان شما ارزشش را دارد.

در اینجا ایده هایی برای شروع وجود دارد.

 

رابطه خود را در اولویت قرار دهید.

وقتی ازدواج کردید،  داماد یا عروس شدن یک خانواده نیز با آن همراه بود. همیشه بر حفظ رابطه سالم با همسرتان به عنوان اولویت اول تمرکز کنید. شما دو نفر یک تیم هستید و باید هنگام رسیدگی به مسائل با والدین یکدیگر به عنوان یک جبهه متحد عمل کنید.

 

اعمال مرزهای سالم

مرزها همان چیزی است که شما نسبت به انجام یا عدم انجام آن خود را متعهد می کنید. شما و همسرتان باید با هم تصمیم بگیرید که در خانواده تان چه مرزهایی وجود دارد. مهم است که با خانواده همسر خود حد و مرز تعیین کنید، به خصوص اگر آنها در زندگی شما مستبد هستند یا در زندگی شما دخالت می کنند.

برای مثال، اگر برای ساعات اولیه خواب فرزندانتان ارزش قائل هستید، ممکن است در مراسم تولد شبانه شرکت نکنید، حتی اگر روز تولد خواهر شوهرتان باشد. بگذارید بدانند با چه چیزی راحت هستید و با چه چیزهایی راحت نیستید. و از چسبیدن به موضع خود نترسید – حتی اگر به معنای “نه” گفتن به آنها باشد.

 

با خانواده همسر خود مقابله نکنید.

قانون این است که هر یک از شما باید در صورت بروز مشکلات به والدین خود خطاب کند. رویارویی با مادرشوهر یا پدرشوهرت (یا حتی خواهرشوهر) زمینه را برای درام فراهم می‌کند، زیرا باعث می‌شود که آدم بدی به نظر برسید.

 

انتظارات را رها کنید.

بیشتر ما تصویری در ذهن خود داریم که پدرشوهر یا مادرشوهرمان برای ما و فرزندانمان چه خواهد کرد. اما، این فقط همیشه زندگی واقعی نیست. در پایان، ما نمی توانیم دیگران را کنترل کنیم.

سعی کنید روی کاری که دوست دارید خانواده همسرتان انجام دهند یا کسی که می خواهید باشند، تمرکز نکنید. حتی اگر سخت باشد، کنار گذاشتن کامل انتظارات می تواند به شما کمک کند راه هایی برای قدردانی از چیزهای کوچک بیابید. ممکن است همسرتان هر جمعه از بچه ها نگهداری نکند تا بتوانید یک شب قرار ملاقات داشته باشید، اما آن زمان گهگاهی که آنها پیشنهاد می کنند نشان دهنده قدردانی شماست.

 

خونسردی خود را حفظ کنید.

روابط زن و شوهری می تواند شگفت انگیز باشد اما همچنین می تواند استرس زا باشد. ممکن است در مورد خیلی چیزها اختلاف نظر داشته باشید یا همسرتان ممکن است از والدین شما انتقاد کند. در حالی که شما کاملاً حق دارید که حد و مرزها را تعیین کنید و اجازه ندهید که آنها را تحقیر کنند، اگر بتوانید در لحظات داغ نیز کنترل خوبی داشته باشید، می تواند بسیار مفید باشد.

نفس عمیق کشیدن یا حتی چند لحظه بیرون رفتن می‌تواند به شما کمک کند تا سرتان را پاک کنید تا درگیری‌های کوچک به جر و بحث‌های فریاد کشیده نشود. فقط به یاد داشته باشید که اگر چیزی شما را آزار می دهد، بعداً آن را با همسرتان در میان بگذارید و برای یافتن راه حل با یکدیگر همکاری کنید.

 

سعی کنید انعطاف پذیر باشید.

اگر رابطه خوبی با خانواده همسرتان دارید، سعی کنید اختلافات کوچکتر را از بین ببرید. اگر مادربزرگ هنگام ملاقات به بچه‌هایتان آب نبات زیادی می‌دهد، شاید این چیزی است که نمی‌توانید آن را رها کنید (و اگر شیرینی‌ها یکی از دغدغه‌های شما هستند، مشکلی هم ندارد). نکته این است که سعی کنید تا زمانی که می توانید در مورد مسائل جزئی کوتاه بیایید. روی پرداختن به مسائلی تمرکز کنید که بیشترین اهمیت را دارند و در عین حال اجازه دهید مشکلات کمتر مهم از بین بروند.

 

راهی برای رفع نیازهای آنها بیابید.

فرض کنید پدرشوهر شما می خواهد در بازسازی خانه شما و همسرتان با هم شرکت کند. اما، شما دو نفر از پیوند به عنوان یک زوج در این پروژه لذت می برید.

در این شرایط، از پدرشوهرت بخواهید که یک حصار جدید بسازد. اکنون، شما به او راهی برای مشارکت داده اید، اما او نمی تواند آن را تصاحب کند.

 

از  مطرح کردن موضوعات حساس اجتناب کنید.

موضوعات خاصی وجود دارد که احتمالاً بین شما وخانواده همسرتان درگیری ایجاد می کند. چه سیاست، مذهب یا شیوه فرزندپروری شما، بهتر است از این موضوعات به طور کلی اجتناب کنید. اگر نمی توانید از آنها دوری کنید، پس محترمانه رفتار کنید و سعی کنید مسائل را از دیدگاه آنها ببینید.

اگر اختلاف نظر دارید، سعی کنید آنها را با آرامش و احترام صحبت کنید. و از انتقاد آشکار از آنها بپرهیزید – این فقط اوضاع را بدتر می کند.

 

به دنبال چیزهای مشترک باشید.

ممکن است مجبور باشید در مورد ایجاد یک رابطه سالم با خانواده همسرتان عمدی داشته باشید. سعی کنید چیزهایی را پیدا کنید که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. شاید مادرشوهرتان بتواند یک دستور غذای قدیمی خانوادگی را به شما یاد دهد یا اینکه بتوانید برای پدر شوهرتان ویدیوهایی از بچه هایتان بفرستید.

 

همیشه مهربان باشید.

فرزندان شما همیشه تماشا می کنند و گوش می دهند، بنابراین مهم است که در تمام تعاملات خود با اعضای خانواده و خانواده بزرگ به مهربانی اهمیت دهید.

سلام و احوالپرسی محبت آمیز خود را به همسرتان برسانید و همیشه با لحنی محترمانه صحبت کنید، حتی اگر احساس نمی کنید که آنها نیز همین کار را با شما انجام می دهند. هیچ کس برنده نمی شود اگر سعی کنید با دیگران همانطور رفتار کنید که آنها با شما رفتار می کنند.

 

مسائل را شخصی نکنید.

مواقعی پیش می‌آید که خانواده  همسرتان چیزی می‌گویند یا انجام می‌دهد که به احساسات شما آسیب می‌زند. اما مهم این است که مسائل را شخصی نگیرید. آنها ممکن است عمداً سعی در صدمه زدن به شما نداشته باشند، و مهم است که به یاد داشته باشید که آنها نیز مانند دیگران انسان هستند.

 

پدر و مادر همسر خود را همانطور که هستند بپذیرید.

خانواده  همسرتان هرگز تغییر نخواهد کرد، بنابراین مهم است که آنها را همان طور که هستند بپذیرید. تلاش برای تغییر آنها فقط باعث تنش و درگیری می شود. بنابراین، در عوض، روی پذیرش آنها و ایجاد رابطه ای با آنها تمرکز کنید که برای هر دوی شما مفید باشد.

 

برای لحظات خوب شکرگزار باشید.

مهم نیست که رابطه شما با همسرتان چقدر دشوار است، همیشه لحظات خوبی نیز وجود خواهد داشت. قدر این لحظات را بدانید و سپاسگزار آنها باشید. نشان داده شده است که تمرین قدردانی تأثیر مثبتی بر رفاه دارد. بنابراین، اگر در موقعیت بهتری قرار دارید، ممکن است دریابید که کنار آمدن با همسرتان راحت‌تر است.

 

وقت خود را با آنها بگذرانید.

اگر از همراهی آنها لذت خاصی نبرید، گذراندن وقت با خانواده همسرتان ممکن است دشوار باشد. اما اگر بتوانید فعالیت هایی را بیابید که هر دو از آنها لذت می برید، می تواند به ایجاد پیوند قوی تری بین شما کمک کند. این می تواند هر چیزی باشد، از پیاده روی گرفته تا کارت بازی تا تماشای فیلم با هم.

با این حال، اگر برایتان سخت است که برای مدت طولانی در کنار خانواده همسرتان باشید، سعی کنید با دوزهای کم وقت خود را با آنها بگذرانید. با دیدارهای کوتاه شروع کنید و به تدریج مدت زمانی را که با هم می گذرانید افزایش دهید. این به شما کمک می کند به شرکت آنها عادت کنید و در طول زمان رابطه قوی تری ایجاد کنید.

 

زمینه مشترک را پیدا کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد رابطه با خانواده همسرتان این است که آنها را بهتر بشناسید. از آنها در مورد زندگی، علایق و نظراتشان در مورد موضوعات مختلف بپرسید.

هرچه بیشتر در مورد آنها بدانید، پیدا کردن زمینه های مشترک و ایجاد یک رابطه قوی آسان تر خواهد بود.

 

به دنبال مشاوره و پشتیبانی باشید.

اگر در مواجهه با پدر و مادر خود مشکل دارید، مهم است که از کسی استقبال کنید که بتواند مشاوره بی طرفانه ارائه دهد. این می تواند یک دوست یا یکی از اقوام باشد که یک قدم از این موقعیت فاصله دارد. آنها می توانند بدون هیچ گونه تعصبی به شما حمایت و راهنمایی کنند.

 

احساسات خود را بیان کنید.

مهم است که راهی برای بیان احساسات خود به شیوه ای سالم پیدا کنید. این می تواند از طریق نوشتن، بیان هنری، یا دیگر اشکال ابراز وجود باشد. یافتن راهی برای رهایی از عصبانیت، ناامیدی و صدمه ای که احساس می کنید بسیار مهم است، در غیر این صورت با گذشت زمان فقط چرک می شود و رشد می کند.

 

صبور باشید.

ایجاد یک رابطه قوی با خانواده همسرتان به زمان و صبر نیاز دارد. این یک شبه اتفاق نمی افتد، پس انتظار نداشته باشید. صبور باشید و درک کنید، و در نهایت، شما قادر خواهید بود یک پیوند قوی با آنها ایجاد کنید.

 

کلام آخر

کنار آمدن با خانواده همسرتان همیشه آسان نیست، اما ممکن است. با گذشت زمان، صبر و تلاش، می توانید یک رابطه قوی و سالم با آنها ایجاد کنید. اگر همه چیز را امتحان کرده اید و هنوز در تلاش برای ایجاد رابطه با همسرتان هستید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال کمک حرفه ای باشید. یک درمانگر می تواند به شما در حل مسائلی که مانع از داشتن یک رابطه سالم با همسرتان می شود کمک کند.

 

 

منابع:

  1.  Maintaining healthy boundaries in professional relationships: a balancing act.
  2.  Gratitude and well-being: a review and theoretical integration.
  3. https://www.verywellmind.com/what-to-do-if-you-dont-like-your-in-laws-5221304

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر