۰

آیا همسرتان دچار اعتیاد است؟ | مدیریت زندگی با فرد معتاد

بازدید 580

ازدواج با یک معتاد: چگونه به فرد مورد علاقه خود کمک کنید؟

اعتیاد بر زندگی کل اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد و ممکن است مشکلاتی مانند اضطراب و استرس، افسردگی، خشم و مشکلات مالی را برای آن‌ها بوجود آورد. برای اینکه این مشکلات کمتر شود و بتوان با فرد درگیر اعتیاد بهتر ارتباط برقرار کرد و مشکلات زندگی کمتر شود نیاز است مهارت هایی را بیاموزید و در رابطه با این افراد به کار بگیرید.

اگر با اعتیاد همسرتان دست و پنجه نرم می کنید و نمی دانید که چه کاری انجام دهید، امید خود را از دست ندهید. بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید.

یک وضعیت دلخراش

تماشای تسلیم شدن یکی از عزیزانتان در برابر اعتیاد، دلخراش است. گیج کننده است، مانند گیر افتادن در یک هزارتو، و کمک به عزیزتان ممکن است غیرممکن به نظر برسد.

مهم نیست داستان شما چیست، و مهم نیست که چقدر متقاعد شده اید که هیچ راهی برای خروج از پیچ و خم اعتیاد وجود ندارد، این را بدانید: شفابخشی خدا کم نشده است. شما می توانید از اثرات مضر اعتیاد همسرتان  رها شوید.

 

چگونه می توانید به همسر خود کمک کنید؟

احتمالاً برای ماه‌ها، سال‌ها یا حتی دهه‌ها سؤال بسیار مهمی می‌پرسید: چگونه می‌توانم به همسر معتادم کمک کنم؟

پاسخ من به شما تا حدی به وضعیت روحی فرد معتاد بستگی دارد. امیدواریم که همسر شما مایل باشد اعتراف کند که مشکل اعتیاد وجود دارد و تشخیص می دهد که نیاز به تغییر است. همچنین ممکن است که او هنوز اعتیاد خود را کاملا انکار کند. انکار ریشه دوانده است و فرد نیازی به کمک حرفه ای نمی بیند.

صرف نظر از اعتقاد فعلی او، راه پیش رو آسان نخواهد بود. بهبودی از اعتیاد موضوع ساده ای نیست که سریعا این رفتار مضر را متوقف کند. در واقع، حتی در بهترین شرایط، بهبودی اغلب سه قدم به جلو و دو قدم به عقب است.

 

حقیقت را به خود یادآوری کنید.

یکی از دردناک‌ترین جنبه‌های دوست داشتن کسی که معتاد است، این است که شما در کمک کردن ناتوان هستید. روی دیگر این سکه – و به همان اندازه دردناک – این احساس است که به نوعی در توان شماست که معشوق خود را “تغییر” دهید، همراه با تجربه شکست مکرر در آن کار. حقیقتی که باید اغلب به خود یادآوری کنید این است:

“من باعث این اعتیاد نشدم.”

“من نمی توانم آن را درمان کنم.”

“من نمی توانم آن را کنترل کنم.”

درک و پذیرش این سه حقیقت قدرتمند به شما کمک می کند تا نقش خود را در بهبود و شفای فرد معتاد مورد علاقه خود در نظر بگیرید. و با این حال، در حالی که نمی توانید عشق خود را تغییر دهید – یا درگیر بهبودی برای او شوید – کارهایی وجود دارد که می توانید برای تشویق و تحریک برای تغییر آن فرد انجام دهید.

در واقع، عشق و حمایت شما در زندگی آنها می تواند عامل مهمی باشد. حتی با وجود سختی هایی که در اعتیاد و بهبودی وجود دارد، مشارکت شما ممکن است برای کسی که دوستش دارید تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.

 

اگر با یک معتاد ازدواج کرده اید، مراقبت از خود را تمرین کنید.

در واقع، برخی از بهترین توصیه هایی که می توانم به شما ارائه دهم این است که ابتدا مراقب خود باشید. این ممکن است تعجب برانگیز باشد و حتی ممکن است خودخواهانه به نظر برسد، اما به این فکر کنید: مهمانداران خطوط هوایی وقتی پروتکل های اضطراری را قبل از پرواز می گویند چه می گویند؟ ابتدا ماسک خود را بزنید و سپس به کودک یا سالمندی که در کنارتان است کمک کنید. این به این دلیل است که وقتی خودتان ناتوان هستید، کمک به یک فرد کم توان بسیار دشوارتر است.

از آنجایی که فرد معتاد به طور مداوم به خود و دیگران قول می دهد و آن را زیر پا می گذارد، ممکن است احساس خشم، ناامیدی، گناه، خیانت و – با ادامه کشمکش طولانی – خستگی محض را تجربه کنید. همچنین، ممکن است آنقدر درگیر ناامیدی در مسیر شوید که ندانید سلامت جسمی و روانی خودتان نیز در حال بدتر شدن است.

 

علائم فرسودگی همسران معتادان

می‌خواهم شما از علائم رایج فرسودگی در مراقب همسر معتادتان آکاه کنم. بهتر است مراقب این ۹ علامت در خود باشید:

احساس اضطراب  یا نگرانی دائمی.

احساس خستگی مداوم.

خواب خیلی کم یا زیاد.

افزایش یا کاهش وزن.

زود از کوره در رفتن و عصبی شدن.

از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردید.

غمگین بودن.

سردردهای مکرر یا سایر بیماری های جسمی.

افسردگی.

ادامه

به این فهرست، من احساس شرمندگی از وضعیت و احساس ناامیدی را اضافه می کنم. ممکن است در مورد آنچه که دوستان و آشنایان شما فکر می کنند دچار مشکل شوید و ناامیدی رنج ببرید، گویی این رنج هرگز پایان نخواهد یافت. اکنون زمان آن است که با کاشتن این معیار در خط مقدم ذهن خود در برابر این فرسودگی محکم بایستید: این نه خودخواهانه است و نه سهل انگاری من که اول از خودم مراقبت کنم.

شما باید سلامت جسمی، روانی و عاطفی را حفظ کنید تا با وجود این نبرد ادامه دار بهتر از زندگی لذت ببرید – و برای کمک بیشتر به معشوق خود در مواجهه با اعتیاد و در نهایت غلبه بر آن. در کتاب فراتر از اعتیاد این طور توضیح داده شده: چگونه علم و مهربانی به افراد کمک می کند تا تغییر کنند:

«چگونه می‌توانی عزیزت را  همان طور که هست بپذیری تا زمانی که او کاری را که انجام می‌دهد متوقف کند؟ یکی از راه‌ها این است که سلامتی شما کاملاً به او وابسته نباشد و با صرف انرژی برای چیزی خارج از نگرانی‌هایتان برای او، قدرتی در خود ایجاد می کنید تا هم آنچه را که نمی توانید تغییر دهید تحمل کنید و هم آنچه را که می توانید تغییر دهید. در عین حال، به‌عنوان فردی آرام‌تر و شادتر، به ایجاد فضایی کمک می‌کنید که به تغییری که امیدوارید در فرد مورد علاقه‌تان مشاهده کنید، کمک می‌کند و رفتارهای سالمی را که آرزوی آن را در فرد مورد علاقه‌تان دارید الگو می‌کنید.»

برای کمک به غلبه بر استرس های اجتناب ناپذیر و جلوگیری از فرسودگی ، از امروز شروع کنید تا سه تمرین زیر را به بخشی جدانشدنی از زندگی خود تبدیل کنید.

 

سلامت و تندرستی خود را در اولویت قرار دهید.

وعده های غذایی مغذی بخورید و در طول روز با آب فراوان هیدراته بمانید. یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی خوب مصرف کنید، در حالی که قهوه، شکر و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

ورزش در فضای باز داشته باشید: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری یا پیاده روی کنید، نفس عمیق بکشید و از ویتامین D طبیعی خورشید لذت ببرید. برخی از تمرینات تحمل کننده وزن مانند فشار، کرانچ، اسکات و حلقه های دوسر بازویی را اضافه کنید تا عضلات خود را تقویت کنید.

بعضی روزها ممکن است شما چنان احساس خستگی و ناامیدی کنید که مراقبت از خود آخرین چیزی است که می خواهید به آن فکر کنید. اما نکته اینجاست: در چنین زمان‌هایی خودمراقبتی متمرکز بیشترین نیاز ماست  و بیشترین فایده را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

فعالیت هایی را که به شما روحیه می دهد انجام دهید.

اگر مراقب نباشید،  زندگی با یک همسر معتاد می تواند شما را به حدی مشغول کند که فعالیت هایی را که قبلاً برای شما آرامش و شادی به ارمغان می آورد فراموش کنید. کمک به عزیزتان به معنای دست کشیدن از زندگیتان نیست. بخش بزرگی از خودمراقبتی این است که به زندگی خود را ادامه دهید، ادامه دادن به آن فعالیت هایی که به شما نیرو می بخشد و باعث لبخند زدن شما می شود.

چند لحظه وقت بگذارید و حداقل پنج فعالیتی را که برای شما شادی می‌آورند به صورت کتبی شناسایی کنید. رفتن به سینما؟ ناهار با دوستان؟ ماساژ یا مانیکور، پیاده روی در تپه ها، یک روز در موزه یا باغ وحش، یک پیک نیک در پارک و …. سپس شروع به برنامه ریزی برای این فعالیت ها و پیگیری آن کنید. حفظ لذت خودخواهی نیست. برای رفاه شما حیاتی است.

 

با دیگران تعامل کنید.

زندگی با اعتیاد می تواند به شما احساس انزوا و تنهایی بدهد. اما اطراف شما پر از افرادی است که  مثل شما در حال گذراندن چیزی هستند که با آن روبرو هستید. مطالعات نشان داده‌اند که حمایت اجتماعی می‌تواند به شما در ایجاد انعطاف‌پذیری در برابر استرس کمک کند و ایده‌های عملی برای برخورد با عزیزتان در اختیار شما قرار دهد.

از تماس گرفتن با یک مشاور، پزشک یا مربی برای کمک و مشاوره مداوم دریغ نکنید. این شخص همچنین می‌تواند شما را به گروه‌های حمایتی مربوطه ارجاع دهد که به مراقبان اجازه می‌دهند نگرانی‌های خود را بیان کنند و یکدیگر را تشویق کنند. هم مشاوره انفرادی و هم حمایت گروهی می تواند به شما راه های سالمی برای پردازش احساسات و تقویت شما برای چالش های پیش رو بدهد.

 

از انجام هر کاری که از سبک زندگی فعلی فرد حمایت می کند دست بردارید.

آیا به همسر معتادتان اجازه می دهید از کارهای خانه و مسئولیت ها صرف نظر کنند؟ آیا کار می‌کنید و صورت‌حساب‌هایی را پرداخت می‌کنید که اگر او کارش را از دست نمی‌داد یا وقت کار را از دست نمی‌داد، پرداخت می‌کرد؟ اگر چنین است، شما یک «شبکه ایمنی» ارائه می‌دهید که به او اجازه می‌دهد تا اعتیاد خود را بدون عواقب واقعی ادامه دهد.

 

از سرپوش گذاشتن یا بهانه تراشی برای فرد خودداری کنید.

ممکن است دلایلی برای اینکه چرا فرد معتاد نمی تواند در گردهمایی های خانوادگی یا مهمانی های تعطیلات شرکت کند (“او احساس بیماری می کند”). ممکن است رفتارهای گستاخانه یا نامنظم را خوب جلوه دهید (“او اخیراً تحت استرس زیادی بوده است”).

کمک به پنهان کردن رفتار واقعی به هیچ وجه کمک کننده نیست. این به این دلیل است که یک بار دیگر، شما با تبانی به فرد اجازه می دهید از عواقب  کارش فرار کند – و عواقب سخت احتمالاً چیزی است که برای از بین بردن انکار عزیز شما لازم است.

 

پول ندهید یا قرض ندهید.

فشار مالی – به خصوص اگر طولانی و ناامیدکننده باشد – یکی از پیامدهایی است که می تواند باعث شود یک فرد معتاد با واقعیت روبرو شود.

تعیین محدودیت‌های مالی ممکن است به معنای امتناع از اعطای وام، قرض دادن پول خود به شخص یا پرداخت صورت‌حساب های او باشد.. زمانی که اعتیاد برایش آن‌قدر گران تمام می‌شود و منابع مالی به سختی به دست می‌آیند، ممکن است عزیز شما در نهایت به فکر ترک عادت خود باشد.

 

هنگامی که اتفاق ناخوشایندی رخ می دهد، فرد را “نجات” ندهید.

عجله برای نجات فرد ممکن است میل شما را برای احساس نیاز یا کمک کردن برآورده کند، اما واقعاً به موقعیت کمک نمی کند. این فقط ضربه را کاهش می دهد. این کار مثل “بالش گذاشتن زیر آنها”ست  تا معتاد هرگز درد اشتباه را احساس نکند.

 

هنگام صحبت کردن کلمات درستی انتخاب کنید.

تا حد امکان با احترام ارتباط برقرار کنید. بعضی از کلمات می‌توانند بر احساس افراد مبتلا به اعتیاد در مورد خود و توانایی آن‌ها برای بهبودی تأثیر منفی بگذارند.
به عنوان مثال، مردم اغلب از کلمه “پاک” برای توصیف فردی که عاری از مواد مخدر است استفاده می‌کنند. در حالی که استفاده از کلمه پاک نشان می‌دهد که فردی که معتاد است در هنگام مصرف مواد “کثیف” است.
از صدا زدن آنها با نام هایی مانند “معتاد” یا “معتاد” خودداری کنید. اعتیاد یک فرد نباید مشخص کند که او کیست. “معتاد” نامیده شدن می‌تواند احساس غیرانسانی بودن داشته باشد. سعی کنید از زبان شخص اول استفاده کنید، مانند “فرد معتاد”

 

حفظ زندگی مشترک یا طلاق با همسر معتاد

در ایران اکثراً بانوان درگیر این موضوع هستند که همسرانشان دچار اعتیاد می‌شوند و اعتیاد مواد مخدر در آقایان متأهل بیشتر است‌. البته گاها به‌صورت برعکس نیز ممکن است این مشکل رخ دهد‌. اکثر افراد وقتی در این شرایط قرار می‌گیرند، بین دوراهی ادامه زندگی مشترک و طلاق قرار می‌گیرند که انتخاب بسیار سختی خواهد بود. برای اینکه انتخاب صحیحی داشته باشید بهتر است با یک پزشک روانشناس و یا یک پزشک در حوزه ترک اعتیاد مشاوره داشته تا بتوانید با توجه به شرایط زندگی‌تان و شرایط شخصیتی همسرتان بهترین انتخاب را داشته باشید تا بعداً دچار پشیمانی نشوید.

 

 

منابع

https://www.healthline.com/health/living-with-an-addict

https://www.broadwaylodge.org.uk/blog/living-with-an-addict/

https://vertavahealth.com/blog/7-things-you-need-to-do-when-your-spouse-is-addicted/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر