۰

چگونه پس از خیانت احساسات خود را کنترل کنیم؟

بازدید 351

خیانت دیدن می تواند یک تجربه بسیار آسیب زا باشد و با علائم افسردگی و اضطراب همراه باشد. احساس خشم، ناباوری یا ناامیدی پس از خیانت دیدن بسیار معمول است. برای برخی، احساسات منفی ممکن است به خودشان بیشتر آسیب بزند، مانند احساس گناه برای اینکه شریک خوبی نیستند یا احساس حماقت به خاطر عدم توجه به دروغ های همسرشان.

پس از خیانت، معمول است که شریک خیانت دیده شده تصمیمات عجولانه بگیرد، نظارت ۲۴ ساعته بر شریک زندگی خود و حتی پایان دادن به رابطه. با این حال، تصمیمات عجولانه که در حالت آشفتگی گرفته می شود ممکن است آسیب بیشتری به سلامت روانی و رابطه شما وارد کند. در حالی که درد ناشی از خیانت هنوز تازه است، ممکن است در موقعیت مناسبی برای تصمیم گیری مهم در مورد رابطه نباشید.

 

آیا درد خیانت  از بین می رود؟

اگرچه خیانت می‌تواند تأثیر پایداری بر سلامت روان شما داشته باشد، اما پس از خیانت میتواند بهبود یابد. برای برخی، تجربه مشابه سوگ است و افراد مراحل مشابهی از غم را پشت سر می‌گذارند. درد مانند درد یک فقدان بزرگ است – از دست دادن شخصی که فکر می کردید خوب می شناسید و به او اعتماد دارید یا از دست دادن رابطه ای

به گفته بانی اسکات، درمانگر تگزاسی که در روابط و ارتباطات تخصص دارد، احساس غم و اندوه رایج است.که دوستش داشتید. گاهی اوقات افراد تا مدت های طولانی احساس خشم، ناامیدی یا غمگینی می‌کنند، و عبور از این احساسات کاملاً طبیعی است. اما با گذشت زمان و درمان، اکثر افراد به جایی می‌رسند که این موضوع مورد پذیرش آن ها قرار می‌گیرد.

 

آیا یک رابطه می تواند از خیانت جان سالم به در ببرد؟

بله، بسیاری از روابط از خیانت جان سالم به در می برند. اما ممکن است مشکل باشد. اینکه آیا این رابطه می‌تواند ادامه یابد، بستگی به تعهد هر دو فرد به بازسازی رابطه دارد. این کار دردناک و طولانی مدت برای همه مناسب نیست. باید تلاش زیادی انجام دهید بدون اینکه تضمینی داشته باشید که رابطه را نجات می‌دهد.

در زیر چند قدم وجود دارد که می‌توانید قبل از تصمیم‌گیری در مورد رابطه‌تان، روی بهبودی خود تمرکز کنید:

 

عجولانه تصمیم نگیرید.

بلافاصله پس از خیانت، ممکن است احساس کنید مجبور به تصمیم گیری هستید. آیا باید از همسر خود جدا شوید یا به او پایبند باشید؟ آیا باید به مردم بگویید چه اتفاقی افتاده است؟ باید حرکتی کنید؟ آیا باید اقدامیبرای جدا کردن  زندگی و مسیرتان از همسر خود بردارید؟ اگرچه این تصمیمات کاملاً به عهده شماست، اما لازم نیست فوراً آنها را بگیرید.

اجازه دهید در تصمیم گیری ها در حین خیانت دیدن، مکث کنید. احتمالاً تحت تأثیر کوهی از احساسات قرار خواهید گرفت، بنابراین عاقلانه تر این است که زمانی را صبر کنید. جایی برای اقامت چند روزه پیدا کنید تا افکار خود را خالی کنید. این کار می تواند فضای ذهنی مورد نیاز برای کنترل احساسات را در اختیار شما قرار دهد. آنگاه می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

 

مراقب جسم و ذهن خود باشید.

در حالی که تمرکز شما ممکن است بر درک و پردازش خیانت باشد، مهم است که از سلامت جسمی و روانی خود غافل نشوید. نادیده گرفتن نیازهای اولیه شما می تواند احساس بدتری را در شما ایجاد کند – که برای شما، شریک زندگی یا رابطه شما خوب نیست.

خودمراقبتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خوردن به اندازه کافی
  • خواب کافی
  • هیدراته ماندن
  • ورزش کردن
  • نوشتن
  • حفظ ارتباطات اجتماعی
  • گذراندن وقت در طبیعت

 

 

به یاد داشته باشید: شما مقصر نیستید.

مهم نیست چه اتفاقی افتاده است، این هرگز تقصیر شما نیست که کسی به شما خیانت کرده است. افراد به دلایل زیادی کارهای آزاردهنده انجام می دهند – شاید همسر شما بتواند دلایل آن را توضیح دهد – اما این دلایل به شما ربطی ندارد. یادآوری این موضوع می تواند واقعاً سخت باشد، اما بسیار مهم است. بنابراین، دوباره می گوییم: شما مقصر نیستید.

 

 

بپذیرید که همه چیز برای مدتی بد خواهد شد.

برای شما اتفاق بدی افتاده است – بهبود آن زمان می برد. نفس بکشید و بپذیرید که همه چیز برای مدتی به هم می خورد. این بدان معنا نیست که شما باید این اتفاق را دوست داشته باشید یا با آن موافق باشید. این فقط به این معنی است که شما زمان را برای مبارزه با چیزی که نمی توانید تغییر دهید تلف نکنید. در عوض، روی بهبود فکر و قلب خود تمرکز کنید.

 

 

خودتان را در اولویت قرار دهید.

مهمترین فرد در این شرایط خودتان هستید، پس مراقب خود باشید. غذاهای مورد علاقه خود را بخورید، فیلم های مورد علاقه خود را تماشا کنید یا به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید. سعی کنید تا می توانید از آسیب دیدن خود جلوگیری کنید.

 

 

سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید.

این وسوسه انگیز است که کمی کنترل خود را از دست بدهید و شروع به ارسال متن های عصبانی کنید، اما قبل از انجام هر کاری یک ثانیه استراحت کنید. قطعاً ارزش این را ندارد که با درگیری با کسی خود را به دردسر بیندازید. نمایش عمومی خشم دراماتیک را که در فیلم ها می بینید را رها کنید.

 

از ترس تصمیم نگیرید.

هیچ انتخاب درستی برای ماندن یا ترک کسی که به شما خیانت کرده است وجود ندارد – شما باید کاری را انجام دهید که برای قلب شما مناسب است. اما اجازه ندهید ترس برای شما تصمیم بگیرد. این ایده خوبی نیست که با کسی بمانید زیرا از مجرد بودن می ترسید یا کسی را که دوستش دارید ترک کنید زیرا می ترسید دوباره به شما صدمه بزند. به همان اندازه که نیاز دارید وقت بگذارید تا انتخابی را انجام دهید که برای شما مناسب است.

 

 

 احساسات فعلی خود را از ارزش های خود متمایز کنید.

پس از کشف خیانت توسط همسر تان، مغز برای تشخیص علائم خیانت بیشتر به حالت هوشیاری فوق العاده می رود. در نتیجه، یک حرکت مبهم از سوی شریک زندگی‌تان به راحتی می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از خیانت بیشتر تعبیر شود، و شما را وادار می‌کند که همسرتان را حتی اگر نیت خوبی داشته باشد، سرزنش کنید. برای مثال، ممکن است تصور کنید که همسرتان، زمانی که دیر از سر کار به خانه می‌آید، همچنان مخفیانه با کسی ملاقات می‌کند.

بنابراین، اکنون مهم‌تر از هر زمان دیگری این است که ارزش های از دست ندهید، زیرا ممکن است در میان رگبار احساسات گم شوند. بهتر آن است که به جای تسلیم شدن در برابر احساسات، منطقی تر عمل کنید.

خروج از ذهنیت قربانی

بسیاری احساس می‌کنند که در این موقعیت قربانی بی‌گناهی شده‌اند و باید شریک زندگی‌شان مورد آزار و اذیت قرار گیرد. به درستی که شریک وفادار در این مورد چاره ای نداشت و این شریک خیانتکار بود که تصمیم گرفت به حرمت رابطه تف کند.

با این حال، مشکل ذهنیت قربانی این است که تمام ظاهر کنترلی که فرد بر موقعیت دارد را از بین می برد. شناسایی به عنوان قربانی ممکن است منجر به افکاری مانند “او اشتباه کرد و من باید آن را جبران کنم.” . اگرچه این افکار درست هستند، اما می توانند باعث شوند فرد در برابر اضطراب و اندوه ناشی از شریک خیانتکار احساس ناتوانی کند.

 به جای حفظ هویت قربانی، ایجاد یک هویت شفابخش را پیشنهاد می کنیم. هویت شفابخش به فرد این امکان را می‌دهد تا بر روی نقاط قوت خود تمرکز کند تا کنترلی بر موقعیتی که در ابتدا کنترلی بر آن نداشت، پیدا کند.

مسلماً، تشکیل یک هویت شفابخش کار آسانی نیست، به خصوص زمانی که فرد تازه از یک رابطه پس از خیانت خارج شده باشد. البته، لازم نیست بلافاصله پس از کشف خیانت، از نقش قربانی خارج شوید. به هر حال، کمی وقت بگذارید و گریه کنید، در مورد اینکه شریک زندگیتان چگونه به شما ظلم کرده است، صحبت کنید، این انسانی است که بعد از چنین خیانتی احساس آسیب و عصبانیت کنید.

 

 مراقب سلامت روان خود باشید.

به دنبال خیانت شما بیشتر مستعد علائم افسردگی و اضطراب هستید. بنابراین، بسیار مهم است که از سلامت روان خود در این دوره سخت مراقبت کنید. برای کاهش آسیب پذیری خود در برابر افسردگی، با عزیزانی که می توانند در این دوره سخت به شما کمک کنند در ارتباط باشید. به همان اندازه که ممکن است بخواهید در خانه بمانید، مهم است که از نظر بدنی فعال بمانید. ورزش باعث تولید اندورفین می شود که به مبارزه با علائم افسردگی کمک می کند.

وقتی بیش از حد مضطرب هستید و به خیانت همسرتان فکر می کنید، تمرینات تنفسی ساده را در نظر بگیرید تا خود را در مواقع پریشانی آرام کنید. به عنوان مثال، سعی کنید از تکنیک تنفس ۴-۲-۴ استفاده کنید. به مدت ۴ ثانیه از طریق بینی نفس بکشید، نفس خود را به مدت ۲ ثانیه نگه دارید و سپس آن نفس را در ۴ ثانیه از طریق دهان خود آزاد کنید. این تمرین را آنقدر تکرار کنید تا ضربان قلب و تنفس شما منظم شود. اگر هر یک از علائم آنقدر طاقت‌فرسا شد که نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد، با یک روانشناس یا درمانگر حرفه‌ای تماس بگیرید.

 

 

خیانت گذشته را با همسر خود پشت سر بگذارید.

بعد از اینکه مدتی برای بهبودی خود وقت گذاشتید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به رابطه بپردازید. صرف نظر از تصمیمی که می گیرید، بسیار مهم است که سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا می خواهم این رابطه را درست کنم یا از آن دور شوم؟

چرا می خواهم روی رابطه کار کنم؟

نقش من در فروپاشی رابطه چیست؟

به ارزش هایی که دارید نگاه کنید و به این فکر کنید که آیا تصمیماتی که می خواهید بگیرید با ارزش های شما همخوانی دارد یا خیر.

قبل از شروع کار برای اصلاح رابطه، توجه به این نکته ضروری است که خیانت معمولاً دلیل ناراحتی در یک رابطه نیست. بلکه، اغلب نتیجه انباشته شدن یک یا چند موضوع در رابطه است – مهارت های ارتباطی ضعیف، عدم اعتماد و مسئولیت پذیری و غیره.

هر دو طرف ابتدا باید اطمینان حاصل کنند که در یک سو هستند. کمی وقت بگذارید و آنچه را که هر دوی شما در حرکت رو به جلو می خواهید بنویسید. به جای سرزنش یکدیگر، سعی کنید به خاطر بیاورید که چرا هر دوی شما در ابتدا عاشق یکدیگر شدید و چگونه ممکن است اکنون این موضوع متفاوت باشد.

سپس هر دو طرف می توانند قوانین خاصی را برای رعایت آنها تنظیم کنند تا هر دو بتوانید در حین بهبودی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و پاسخگو باشید.

 

 

کلام آخر

به طور کلی، غلبه بر خیانت کار ساده ای نیست و روند درمان ممکن است سال ها طول بکشد. از تلاش برای بلند کردن خود پس از خیانت تا تلاش برای ساختن آنچه از رابطه باقی مانده است، هر قدم تلاش و تعهد شدیدی را می طلبد. با شرمساری که بسیاری با خیانت همراه می شوند، بسیاری از زوج ها در مورد آن با دیگران صحبت نمی کنند. این امر باعث می شود که برخورد با خیانت بیش از پیش منزوی و ناامید کننده باشد. با این حال، همانطور که بحث شد، راه هایی برای کمک به حفظ خود در این دوران سخت وجود دارد. همچنین، اگرچه خیانت ممکن است پایه‌های رابطه را به هم بزند، اما اگر هر دو طرف بخواهند و مایل به حل مشکلات خود باشند، می‌توان رابطه را هر بار بازسازی کرد.

 

 

 

منابع:

 The Process of Couple Healing Following Infidelity. Journal of Couple & Relationship Therapy

 Effects of exercise and physical activity on depression. Irish Journal of Medical Scienc

. Post‐traumatic stress and psychological health following infidelity in unmarried young adults. Stress and Health

Helping Couples Overcome Infidelity A Therapists Manual. Milton: Taylor and Francis

 Living & Loving after Betrayal. Oakland: New Harbinger

The aftershocks of infidelity: a review of infidelity-based attachment trauma. Sexual and Relationship Therapy

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر